Хищниците / Predators

от на 2010-07-03
 

English version of Predators review.

Ще започна ревюто/мнението си с това, че няма какво да ви обяснявам колко е готин „Хищникът”, как е от любимите филми на детството ми, как бат Арни е институция – „Get to da choppa!” и тн. Всички знаете за какво става въпрос. Затова пристъпвам направо към това, което ви интересува най-много. Струва ли си?

Както и повечето хора, и аз бях попарен от двете серии на „Пришълецът срещу Хищникът” и се надявах нещата да не се повторят отново. А предпоставки за това определено имаше. Няколкото клипчета и трейлъри на филма, които гледах никак не ми допадаха, а бръщолевенията на Родригес – човек, който по принцип харесвам – ми звучаха като някаква фенска фантазия, без каквато и да е смислена основа, точно по модел на втория „AVP”. И аз винаги съм си мечтал да видя пришълците на Земята, ама тези неща просто не се правят така – някак си не ми се струва редно.

Хищниците - отборчето

Най-голямата предпоставка за разочарование дойде от колега, който преди няколко дена имаше възможност да види филма на специална закрита прожекция и който ме сюрпризира с „Няма да ти кажа нищо, ще видиш сам”. Сега, след като не чух думите „Копеле, луд ли си, много е як” значи вече имаме проблем. С малко ръчкане успях да изкопча още нещо, но „Зле е и имам предвид, по-зле и от „AVP”-тата” не беше това, което исках да чуя.

Но нищо. И друг път съм чувал подобни неща, пък филмът си ми е харесвал. Също така си мисля, че съм „филмова курва” – хич не ми пука колко е тъп – щом има хищници, извънземни кучета и екшън, аз съм доволен. Затова сутринта, въоръжен със супер гийкската си тематична тениска „Old Painless” се отправих към киното с бодра стъпка, със занижени очаквания и с тайна надежда за поне мъничко интерпланетарен “kick-ass”.

Ще бъда честен. Според мен, само ниските ми очаквания спасиха филма от превръщането му в най-голямото ми разочарование за лятото. Първо, сценарият е пълна дупка – от онзи тип, който ви кара да хванете някой от вечно опяващите как „Аватар” имал тъп сценарий и да му ударите тавата с баничките в главата – и издиша по всички параграфи, дори в сравнение с първия „Хищник”, където не забравяйте има бисери като споменатия вече „Get to da choppa!”, „I ain’t got time to bleed” и „Stick around”. Разликата е, че едното е направено със сърце и душа, а другото е много слаб опит да се подражава. Същото се отнася и за колоритните образи, които тук представляват плоски апликации, негодни дори и да умрат подобаващо. Няма живец, няма цвят, няма нищо.

Хищниците - кучета

Това, което е непростимо обаче е, че нямаше никакъв качествен екшън. Епизодът с извънземните „кучета” беше на ръба, но в крайна сметка и той беше постничък. Същото се отнася и за „mano-a-mano” битките – използвам израза малко свободно – с хищниците. Тях направо си ги бяха представили като твърде лесни за убиване, при все че се бяха постарали да ни говорят някакви тинтири-минтири за това как еволюирали, как всяка година идват с по-нови оръжия, тактики и тем подобни. Ако сега, след години на бойна еволюция са толкова зле и се връзват на такива евтини номера, предполагам, че преди време бих могъл аз лично да ги гоня из гората с тенекиено канче и с пръчка, с която да удрям по него, за да вдигам малко повече шум.

И не знам за вас, но мен леко ме дразни идеята (която ни я пробутват вече няколко филма), за това, че щом хищниците са интелигентни и имат силно развито чувство за чест, ние можем да се разберем с тях, че даже да ги молим за услуги. Струва ми се, че това е все едно да отидете на лов за глигани и някоя набелязана от вас свиня, която проявява характер и неподправена воля за живот, да ви помоли да я откарате до съседната гора. То пък не е „чест”, не е чудо. И като казах гора, та се сетих. Джунглата на планетата също е пълно разочарование. Прилича на горичка в Южния парк, даже, като се замисля, там съм виждал по-страшни храсталаци.

Хищниците

Щом няма здрава екшъния, какво има, ще попитате. Има покъртителни… как да кажа… философски разсъждения – поднесени ни много „ефирно и ненатрапчиво” чрез диалога и просто невероятни и „супер изненадващи” обрати в сюжета – за това колко лоши хора сме всички ние. Какви сме чудовища, как само воюваме, как не се грижим за себе си и оставяме братята си в беда и в крайна сметка, как самите ние сме безскрупулните хищници, които в случай, че сте забравили имат чест и морал. Елементарно, посредствено, клиширано и прекалено очевидно.

Добре, все пак има ли нещо, което ми хареса? Хареса ми идеята да се тръгне анти-Арни, защото няма кой да се мери с него. Има адски много потенциал в това. В една качествена битка между хищник и жилаво, военно копеленце като Ейдриън Броуди. В един момент от финалното стълкновение почти ги видях нещата. Жалко за пропуснатата възможност – Броуди наистина е чудесен избор. Човекът който обира всички точки обаче, се нарича Лорънс Фишбърн. Лично за мен, това беше голямата изненада, защото на рекламите той изглеждаше супер смотано и клиширано. Не, че образът му е невиждан, просто е интересен и е постоянно на ръба на пародията, което беше като глътка свеж въздух сред всички останали мухъли.

Новият вид хищници също ми допадна. Трудно е да ги направят по-грозни, отколкото си ги знаем, но са се постарали. А маските им (особено тази на мистър Блек, която направо разцепва) са доста приятни.

И последно музиката. Доволен съм от Джон Дебни. Адски се зарадвах да чуя доста неща от оригиналния саундтрак на Силвестри и мога да кажа, че още с първите няколко тона се почувствах в познатата вселена. Жалко, че не може да се каже същото за всичко останало, свързано с филма.

Хищниците

В крайна сметка, изпитвам леко съжаление и недоволство, че съм плюл по филм, който е част от вселена, която харесвам адски много и се надявам, след като го изгледам многократно на blu-ray, (също както и двата “AVP”) един ден да започна и да го харесвам.

Ако сте любители на „Хищникът” и четете това и си мислите „Този е просто някакъв тъпак, който нищо не разбира” и сте убедени, че на вас ще ви допадне, искрено се надявам да се окажете прави за себе си. А ако вече сте го гледали и ви е харесал, искрено ви завиждам.

коментари
 
Отговорете »

 
  • 2010-07-03 at 16:19

    Май не трябваше да го чета това ревю :ДД

    Но нищо, сега поне очакванията ми ще паднат още и ако се окаже наистина зле, няма да ме е яд толкова :)

    Но, ще видим като тръгне на 16ти по кината в Пловдив :)

    Отговор

  • 2010-07-03 at 18:01

    Ревюто ти ме депресира. :(

    Отговор

  • 2010-07-03 at 21:02

    Ами аз какво да кажа? От два дена съм на антидепреснати :(

    Отговор

  • 2010-07-03 at 22:15

    Много ми хареса ревюто и най-вече това, че обективно сте посочили минусите и плюсовете. Много се дразня когато някой само ръси негативи по отношение на някой филм без да навлиза в дълбочина и подробности. Благодаря за труда, който сте положил. Все още не съм гледала филма, но ще го гледам, все пак разни хора-разни идеали, на мен може пък да ми допадне. ……………….. Ще споделя в последствие.

    Отговор

  • 2010-07-03 at 22:31

    Благодаря! Ще се радвам ако по-късно споделите мнение!

    Отговор

  • Тодор
    2010-07-03 at 23:32

    Добро ревю приятел аз лично много се разочаровах от това,което си написал защото в началото бях с много занижени очаквания,но с времето те се вдигнаха,а сега отново съм разочарован защото ми се искаше най-накрая да видя филм,който поне малко се доближава до класата на оригинала,че и на predator 2,който също ми е много любим.Надявам се в краина сметка да не съглася с теб :) и да остана приятно изненадан.Между другото в imdb аз съм един от редовните и в монента повечето обсъждат ревюто ти.

    Отговор

  • 2010-07-04 at 00:24

    :))))) Ти ли си сталоун-9? :)

    Абе според мен за да не се съгласи някой с мен, ще трябва да направи бая компромиси. Но както вече казах на 100 места, като фен се надявам на всички да им харесва. Уви на мен не ми допадна.

    И с този "тийм-ъп" с хищниците сигурно ще отнеса много псувни. То не е точно "тийм-ъп", просто е нещо подобно – което за мен е същото. За да обясня обаче, трябва да пусна няколко спойлъра.

    Отговор

  • Тодор
    2010-07-04 at 03:33

    Аз съм да :) и между другото ще може ли да ми отговориш на няколко въпроса относно филма ще ти изпрата лично на акаунта ти в imdb

    Отговор

  • 2010-07-04 at 04:20

    Давай, ама ще ти отговоря утре, че сега си лягам :)

    Отговор

  • V
    2010-07-06 at 23:47

    Май и Empire не са го харесали особено. А те са си фенове, не са някакви… Ебърт-овци!

    Ще ми се вече да го гледаме тоя филм и да започнем наистина да го коментираме :)

    Отговор

  • 2010-07-07 at 17:23

    И мойто мнение беше такова като излезнах от киното, ама като почнах ревюто и като се замислих за глупостите и….

    В "разваленитедомати" рейтингът му е 100% което лично за мен е необяснимо.

    Отговор

  • 2010-07-07 at 19:16

    Това е, защото ревютата са само девет, а и официалната премиера на филма не е минала. Изчакай до другата седмица и оценката бързо ще спатъхне на 60-70%. :)

    Отговор

  • 2010-07-07 at 20:06

    И аз си го помислих, ама все пак съм учуден. 9 от 9 си е доста. :))) Пък и съм забелязал, че по някога, доста странно, на отрицателни ревюта дават свеж рейтинг и обратното. Не знам как точно решават какво да сложат, особено пък когато няма цифрово изражение на оценката.

    Отговор

  • Дойчев
    2010-07-08 at 01:54

    аве защо някой филм като излезе в щатите ние го гледаме след две седмици в България , а пък като излезе българси филм у нас ще го пуснат след една година по малките екрани , , , Ебаси Май……………….

    Отговор

  • Френд
    2010-07-08 at 02:42

    Много хубав въпрос.

    Защото само допреди няколко години българските филми бяха такива тъпотии, че нарочно ги забавяха, само и само да удължат максимално времето, преди да бъде облъчена по-голямата телевизионна аудитория.

    Отговор

  • 2010-07-08 at 12:19

    Аз пък знам за случай, в който БНТ пусна филм преди да се появи в кината и така провали всичките му шансове да изкара някакви пари по кината. Въобще нещата не са толкова черно бели, колото може да си помисли човек.

    Отговор

  • Pr07o7yp3
    2010-08-23 at 00:30

    Фен съм на филмите Aliens(всички поредици), Predator(не толкова голям фен), също съм фен и на AVP, но само първата част, втората я усраха.

    Не съм гледал този филм, просто защото когато ми се отдаде да ида на кино, ходих на Inception. :)

    Ще изчакам качествен релийз и ще го гледам, предполагам, че ще остана разочарован, но все пак се надявам да ми достави поне капка удоволствие.

    Отговор

  • 2010-08-23 at 00:54

    Дринов, за 'Пеалбата' ли говориш – каква ирония с името, нали. Аз пък точно тогава уцелих да го гледам по БНТ и до ден днешен не мога да го открия за да го гледам пак. А е много добър!

    А кое кога излиза (и дали изобщо ще излезе) май си го решават самите студиа – някои филми идват и с по месец-два закъснение.

    Отговор

  • 2010-08-23 at 02:01

    @Pr07o7yp3

    Ако имаш ниски очаквания има шанс да ти допадне. На първия Хищник не се ли кефиш?

    @Тихомир (a.k.a. Тито)

    И за него :)

    Ще разпитам какво е положението с наличноистта му на различни носители.

    Отговор

  • Pr07o7yp3
    2010-08-24 at 04:46

    Дринов, не съм особено голям фен на първия Хищник, може би защото късно разбрах за филма. И най-вероятно заради ефектите(които е нормално да не са от най-добрите, като се има предвид датата на излизане на филма) не ме впечатли особено, но пък за сметка на това AVP първата компенсира загубата. :)

    Възможно е ако гледам първия AVP в момента, да ми се стори глуповат и да променя мнението си за него, за това не го и гледам, макар че съм си втълпил идеята да го сваля и да го конвертирам в 3D.. Абе не знам, просто в последно време никакви качествени филми не излизат(поне на малкия екран) и направо ще подивея от скука. 😀

    Отговор

  • 2010-08-24 at 11:59

    За мен първия Хищник е най-добър, както и повечето филми на Мактиърнан (някои редовно ди ги въртя). Даже ефектите са на почтително ниво. Наистина времето си казва думата и сега сме "по-тренирани" и на някои стари филми има направо безобразия – например, скоро гледах "Шотландския боец" и останах удивен, едно време колко сме били слепи.

    Дринов, рано или късно ще пуснат Печалбата на DVD, както направиха с повечето филми. Скоро даже го прожектираха в Дома на кинното, но не можах да отида.

    Отговор

  • 2010-08-26 at 21:02

    И аз си ги въртя :) "Хищникът", "Умирай трудно", "На лов за червеният октомври"…абсолютни класики!

    А ефектите е нормално да остаряват – разбира се има такива, които са от 100 години и пак си изглеждат прекрасно. "2001", "Треминатор 2", "Пришълецът" и лично мен ако питаш първият Хищник. Не знам защо на Pr07o7yp3 не му харесват :)))

    Отговор

  • Nikolai
    2010-09-09 at 03:33

    Тоя филм може да се хареса на некои 13-14год. лапета,но за 20 год да направят боза като тази и тя да ми се води продължение на 2-те класики,боже опази.много голям фен съм (и то не само аз),както на Хищника така и на Пришълеца,но в тъпите продължения като AVP и AVPR,както и този филм нема нищо достойно затва по добре да не са правят повече продължения не тези страхотни филми защото само убиват кефа у истинските фенове.

    Отговор

  • MadMax
    2011-02-06 at 19:30

    Абсолютно съм съгласен за това че филмът представляваше разочарование, но едно нещо което в ревюто е представено за плюс мен ме впечатли като много голям минус. А именно тоталният контраст между визията на Ейдриън Броуди и ролята на героя му …

    Несъмненно голям актьор, който е призван да играе силно драматични роли, и то в точно определен типаж … но да играе професионален убиец … не ми се връзва някак … Може би ако беше убил някой друг Хищник с нос щях да оправдая присъствието му …. а той само говореше мъдрости с дрезгав глас, с мъка носеше оръжието си и на една от финалните сцени вдигнал ръце гол до кръста най-вероятно е извадил око на някой от операторите с едно от стърчащите си ребра …

    Естествено че той не е виновен за това, обаче виновни са тези които са го поставили да изглежда нелепо в този образ …

    Отговор

  • 2011-02-07 at 00:15

    Пушката на Броуди, беше уникално грозна и не функционална, съгласен съм. :)

    Но да, харесвам идеята за човек като Броуди, защото както съм споменал и в ревюто, никой не може да се мери с бат Арни и по-добре да се отиде в другата крайност – на хърбалетите. :)

    Отговор

Коментирайте