Българска национална филмотека и Португалска филмотека – Музей на киното, съвместно с Камойш, Институт за сътрудничество и език представят Дни на португалското класическо кино.
Събитието ще се проведе във филмотечно кино „Одеон“ от 22 до 25 април 2024. Селекцията е реализирана от двата филмови архива, като в рамките на 4 дни ще бъдат показани 6 португалски филма от 40-те до 80-те години на миналия век. Класическите заглавия са дигитално реставрирани с помощта на най-новите технологии, с които разполага консервационният център към Португалската синематека, която близо в последните близо три десетилетия работи усилено по реставриране и дигитализиране на филмовата си колекция.
На откриването ще бъде показан филмът Фадо – историята на една певица (Fado, História d’uma Cantadeira) на режисьора Пердигао Кейрога. Това е един от евъргрийните на португалското кино. Създаден е през 1947 и представя почти биографичната история на Амалия Родригеш – „гласът на Португалия“. Във филма кралицата на фадо се превъплъщава в ролята на Ана Мария – млада певица, която е съблазнена от славата и лукса, които следват успешния старт на нейната кариера.
Сред останалите заглавия в програмата, са документалният шедьовър на Антонио Рейш и Маргарида Мартинш Кордейро – Траз-уш-Mонтеш, епосът на Пауло Роша Островът на любовта и Франсишкa – едно от най-значимите произведения на Мануел де Оливейра, който е известен в родината си с нестихващия ентусиазъм да създава кино буквално до последния си дъх. Неговият прощален филм е създаден в годината, в която той навършва 106 години.
Наши гости са филмовите архивисти Жоао Антунеш и Рикардо Виейра Лижбоа от Португалската филмотека – Музей на киното. Те ще представят на живо филмите и ще разкажат интересни истории около запазването и реставрирането им.
В деня след откриващата прожекция ще имате възможността да видите първите два филма от селекцията. Франсишкa на режисьора Мануел де Оливейра е базиран на книгата на Агущина Беса-Луиш Фани Оуен, която от своя страна е вдъхновена от истинска история, случила се през XIX век. Разказва за размишленията на двама приятели за жените, любовта, съдбата и … нещастието. Докато диалогът между двамата се разиграва, животът ги улавя и ги прави жертви на собствените им вярвания.
Следващият филм е Лъвът от Ещрела – една от най-забележителните комедии в португалското кино от 40-те години на миналия век. Филмът се е превърнал в класика, а сюжетът му е актуален и за днешната публика. Освен на впечатляващия си актьорски състав и блестящата режисура на Артур Дуарте, Лъвът от Ещрела дължи популярността си през годините и на основната тема за измамата и социалната криеница, а и заради тънката сатира по отношение на футболната митология.
Островът на любовта е епосът на режисьора Пауло Роша пресъздаващ творчеството, любовните връзки, живота и смъртта на великия португалски писател Венсежлау де Мораиш. Роден в Лисабон, той е запленен от екзотиката на Далечния Изток и най-вече от културата и традициите на Япония. След смъртта на втората си съпруга той решава да живее в самота. Отказва се от консулския пост, който по това време заема, и започва своя отшелнически живот, посветен не на живите, а на спомените за тези, които вече ги няма. Островът на любовта заимства заглавието си от най-популярната глава в „Лузиадите“, епическата поема на португалския поет от XVI век Луиш Ваш де Камойш. През 1982 филмът е селектиран в конкурсната програма на фестивала в Кан.
Истинска перла в короната на събитието е докудрамата на Антонио Рейш и Маргарида Мартинш Кордейро Траз-уш-Mонтеш. Филмът е поетичен експеримент, който двамата режисьори провеждат в рамките на 70 дни. Започвайки през септември 1974 те пропътуват десет хиляди километра, запечатвайки своите преживявания върху лента. Следват десет месеца денонощен труд в монтажната зала, за да се роди нежната и лирична тъкан на Траз-уш-Mонтеш. Ето какво споделя за филма самият Жан Руш, една от основополагащите фигури на филмовото направление „синема верите“: ,,Този филм за мен разкрива нов кинематографичен език. Никога досега режисьор не е успявал да улови кинематографичния изказ на даден регион: симбиозата между човека, пейзажа и сезоните. Въпреки бариерите в един език, който е груб като гранита в планината, призраците на един несъмнено съществен мит се появяват внезапно, в кривата на нов път, защото сме ги разпознали още преди да ги срещнем.‘‘
Последният филм – Оръжията и народа, ще видим точно на 25 април – датата, на която в Португалия отбелязват 50 години от демократичната революция, останала по-известна в световната история като „Революцията на карамфилите“. Филмът е заснет за една седмица между 25 април и 1 май 1974, той обединява масовите демонстрации и речите на Марио Соарес и Алваро Кунял, освобождаването на политическите затворници и уличните интервюта, направени от бразилския режисьор Глаубер Роша. Филмът е безценен исторически документ, създаден в движение от колектив от португалски режисьори и кинодейци. Неизбежна част от европейското военно кино, но и манифест на връзката между киното и политиката, не само като обикновен предавател на събитията, но и като активен участник в революционния акт. Филмът ще бъде представен от София Сарайва (Камойш, Институт за сътрудничество и език).
Всички филми са с цена 10 лв. редовен билет и 8 лв. с намаление за студенти и пенсионери. Могат да се закупят от касата на филмотечно кино ,,Одеон‘‘.
Програма
22 април, понеделник
19:30 – Откриване: ,,Фадо – историята на една певица‘‘ (Fado, História d’uma Cantadeira) – 1947, реж. Пердигао Кейрога, 108’
23 април, вторник
17:30 – ,,Франсишкa“ (Francisca) – 1981, реж. Мануел де Оливейра, 167’
20:30 – ,,Лъвът от Ещрела“ (O Leão da Estrela) – 1947, реж. Артур Дуарте, 112’24 април, сряда
17.30 – ,,Островът на любовта“ (A Ilha dos Amores) – 1982, реж. Пауло Роша, 169’
20.30 – ,,Траз-уш-Mонтеш“ (Trás-os-Montes) – 1976, реж. Антонио Рейш, Маргарида Мартинш Кордейро, 111’25 април, четвъртък
18.30 – Закриване, 50 години от демократичната революция в Португалия ,,Оръжията и народа“ (As Armas e o Povo) – 1975, 81’
Цени: 10/8 лв.