Преди дни Джафар Панахи бе освободен под гаранция от затвора „Евин“ в Техеран, a последният му филм Без мечки бе представен премиерно в основната конкурсна програма на Венеция, където получи Специалната награда на журито – съществуването и на тази творба на световноизвестния ирански режисьор е категорично доказателство за неговата несломима решителност и творческа дързост.
Историята във филма на Панахи отново се фокусира върху предизвикателствата, с които се сблъсква непрестанно всеки автор, който се опитва да създава изкуство в родната страна на режисьора. Границата между реалността и авторски-фантазираната част от сюжета се размива, наблюдавайки участието на самия Панахи във филма – той проследява две паралелни любовни истории, осуетени от непреодолими обстоятелства, силата на суеверията и предразсъдъците, както и от действията на представителите на властта в провинциалната реалност. И макар да изглежда като документално представен сюжет, Без мечки е интересен експеримент в контекста на тоталната забрана на филма от страна на иранските власти.
Джафар Панахи е носител на „Златна камера” (Кан) за дебютния си филм „Белият балон”, „Златен лъв” (Венеция) за „Кръгът”, „Златна мечка“ (Берлин) за „Такси“ и наградата за най-добър сценарий в Кан за „Три лица“, а през 2021 е удостоен с Наградата на София на 25-ия София Филм Фест. През 2010 година Панахи бе осъден на 6 години затвор и му бе забранено да напуска страната, да снима филми, да пише сценарии и да дава интервюта за чуждестранната преса в продължение на 20 години. През месец юли 2022 година той е арестуван отново за изразяване на лична позиция и анти-правителствени действия. В началото на февруари 2023 година режисьорът е освободен под гаранция.
* * *
След премиерата на дебютния пълнометражен филм на шотландската режисьорка Шарлот Уелс Под слънцето в „Седмица на критиката“ в Кан, целият филмов свят заговори за тази трогателна история и органичните актьорски изпълнения на Пол Мескал и Франки Корио. Във фокуса на камерата на дъщерята Софи попадат отношенията с нейния баща в дните, които двамата споделят по време на една лятна ваканция в края на ХХ век. Постепенно във фасадата, която таткото се опитва да поддържа, за да осигури на Софи идеалната почивка, започват да се появяват пукнатини…
Десетки киноспециалисти определят „Под слънцето“ като един от най-добрите филми на 2022 година и съвсем неслучайно той има вече над 150 номинации и повече от 50 награди, включително номинация за „Оскар“ за изпълнението на Пол Мескал.
Не пропускайте фестивалните хитове на 27-ия София Филм Фест!