„С голямата сила идва голямата отговорност!“ – Чичо Бен
Или казано на корпоративен език: „С големите пари идва големият успех!“. Откакто Sony и Marvel решиха да си стиснат ръцете и да споделят един от най-известните комиксови герои на всички времена, двете студиа се видяха в чудо от успеха на своя труд. Прецедент в историята на киното, който ни даде не само най-добрият Питър Паркър/Спайдър-мен досега в очите на Том Холанд, но всеки филм с него бе невиждан успех на ниво приходи и оценки от критици и фенове по цял свят. Както с много други филми на Marvel, част от тях надграждат предходните заглавия, докато накрая сюжетните нишки между тях не ескалират в мега-събитие, което оставя траен отпечатък не само в историята на MCU (Marvel Cinematic Universe), но и в сърцата и умовете на зрителите. Такъв е случаят и с най-новият филм „Спайдър-мен: Няма път към дома“, който е блокбъстър от най-висок калибър, зареден с тонове екшън, комедия, драма, фентъзи и всичко друго, което може да очаквате от филм за героя, плюс купища изненади, които ще ви накарат да пляскате, скачате и викате от кеф в кино салона.
Действието се развива моменти след финала на „Спайдър-мен: Далеч от дома“, в който Мистерио (Джейк Джиленхол) разкрива самоличността на Спайдър-мен пред целия свят и го натопява за смъртта си. Новината се разпространява за секунди и животът на Питър и приятелите му бързо се превръща в жив ад. В отчаянието си Питър моли за помощ Доктор Стрейндж (Бенедикт Къмбърбач) да накара света да забрави за случилото се, но заклинанието и самият ритуал се объркват, което води до разбиването на мултивселената и нашествието на злодеи от предишните поредици на Паяка, където главните роли бяха поверени на Тоби Магуайър и Андрю Гарфийлд.
Това е в общи линии сюжетът на филма и всичко останало би било един голям спойлер, който желая да спестя, за да може да се насладите на филма както подобава. Действието се развива по-бързо отколкото Спайди плете мрежи, а изненадите са буквално на всеки пет минути. Изключително трудно е да се говори за подобен тип филми, без да се навлиза в подробности. Особено когато имаме завръщането на голям екран на герои като Зеленият Гоблин (Уилем Дафо), Док Ок (Алфред Молина), Електро (Джейми Фокс), Сандмен (Томас Чърч) и Гущера (Рис Айфънс). Наличието на толкова много злодеи би трябвало моментално да гарантира сигурен провал на проекта, но учудващо сценарият и сюжета не само се възползват прекрасно от включванията им, но се инкорпорират историите от техните поредици, за да се дадат нови морални дилеми и проблеми за разрешаване в текущата поредица с Том Холанд.
И като споменах Холанд, това със сигурност е най-добрата му роля в и извън синьо-червеното трико досега. Героят му има повече нюанси и измерения от всеки друг филм във франчайза и сюжетът го кара да жонглира с много различни по характер герои и проблеми. Отделно има наличие на множество драматични моменти, с които Холанд се справя великолепно и е практически невъзможно зрителят да остане безучастен и да не му съчувства. Макар във всеки филм героят му да научава важни житейски уроци (особено този за силата и отговорността), тук сякаш Питър Паркър взима най-тежките решения до момента, прави най-големите саможертви и израства по възможно най-зрелият и естествен начин. На този етап не е ясно дали младият актьор ще продължи да играе Спайди в бъдещи екранизации, но с този филм той със сигурност успя да цементира мнението ми, че е най-добрата версия на героя, която сме виждали досега.
Бързам да кажа няколко думи за поддържащите герои. Зендая (Ем Джей) и Джейкъб Баталон (Нед Лийдс) са все така на ниво и тук играят още по-важна роля в личния живот на Питър. Отделно отново виждаме Бендикт Къмбърбач (Доктор Стрейндж), който не само е спасителната лодка на Питър в този луд свят, но и се опитва да е негов ментор и морален компас. Конфликтите помежду им са едно от най-печелившите звена във филма, а една от най-добрите сцени е сблъсъкът между тях в мултивселената, където визуалните ефекти, в съчетание с прекрасни креативни хрумки, водят до съвършен момент от историята на MCU. Не можем да не споменем и завръщането на Мариса Томей (Леля Мей) и Джон Фаврю (Хепи Хоугън), които имат ключови емоционални сцени с Том Холанд и допринасят за развитието на героя му на множество нива.
Минаваме към злодеите, а те, както вече изброих, са доста. Уилем Дафо краде всяка сцена, в която го виждаме като уравновесения Нормън Озборн или маниакалния Зелен Гоблин. Всички конфронтации между него и Спайди са прекрасно хореографирани и много по-агресивни спрямо предишни филми. Не можем да не дадем и два палеца четири пипала горе за Док Ок и завръщането на Алфред Молина в култовата роля. Неговата раздвоена личност също пасва идеална в сюжета, а битката между него и Питър на моста е един от най-добрите моменти. За съжаление не можем да кажем същото за останалите злодеи. Сандмен, Електро и Гущера имат прекалено малко време, за да накарат на зрителя да му пука за тях, но ако сте гледали появата им в предишните филми, то със сигурност ще сте подготвени по-добре и това няма да ви пречи толкова. Джейми Фокс претърпява не само външно преобразяване, но героят му е много по-забавен и сериозен, отколкото бе в „Невероятният Спайдър-мен 2“ на Марк Уеб. Тук е и един от проблемите на текущия филм. С малко повече екранно време тези герои можеха да бъдат по-успешни, но на този етап са компютърно генерирани боксови круши, които изпълняват своята функция успешно, но можеше да имат много по-силен отпечатък в историята на филма. В стремежа си филмът да отдели внимание на всички и да не откъсва поглед от Питър Паркър, част от поддържащите персонажи остават недоразвити и стоят като кръпка в общата картина.
Има доста появи на герои/актьори от други филми на Marvel и Sony, за които не мога да пиша тук, но ще кажа, че екранното им присъствие е в точните пропорции и не вреди на филма. Даже напротив – служи като спомагателен механизъм за неговият успех и ако тях ги нямаше, зрителят пак щеше да остане с добър филм пред очите си. Въпросните сцени ще бъдат коментирани години наред и са пореден прецедент как дори най-налудничавите идеи могат да бъдат нещо повече от обикновен фен сървис и да бъдат успешни, стига да са третирани по адекватен начин и да се изпълняват с респект към изходният материал.
Джон Уотс режисира филма чудесно, но имам критики към някои от кадрите, които подбира – прекалено много близки планове по време на някои екшън сцени и липса на повече интересни ъгли и композиция. Музиката на Майкъл Джиачино също е на ниво. Визуалните ефекти са от най-висок стандарт в индустрията и си личи къде са отишли всичките 200 милиона долара бюджет. И като заговорихме за цифри – филмът счупи множество рекорди по време и преди COVID 19. На този етап заглавието е вторият филм в историята на киното с най-успешен първи уикенд като прави 260 милиона долара само в САЩ и още 340 в останалите държави. И това е без да броим Китай и Япония …
В заключение „Спайдър-мен: Няма път към дома“ е най-хубавият подарък, който може да си подарите по празниците, ако сте фенове на качественото блокбъстърско кино. В продължение на 148 минути ще препускате през спектър от емоции и настроения; ще скачате от една вселена в друга; ще се срещнете с нови и стари герои и на излизане от киното със сигурност ще искате да повторите изживяването при първа възможност. Филмът работи на множество нива и оплита зрителя в мрежите си с лекота. За Спайдър-мен може да няма път към дома, но успехът на филма затвърждава, че героят е по-популярен отвсякога и бъдещето му е светло на фона на върлуващата пандемия и стабилната конкуренция от заглавия в кината и по стрийминг платформите. „Няма път към дома“ е перфектен кино ескапизъм за средностатистическият зрител и мокър сън за всички фенове на героя, от който няма да искат да се събудят.
Ако това ревю не е било достатъчно да ви накара да се затичате към най-близкото кино, то във видеото долу, с колегите Благой Иванов и Димитър Дринов, навлизаме дълбоко в спойлери за филма и се надяваме да се включите с вашите мнения в коментарите!
Като гледам още 1 рисунка най горе спойлери няма (ХАХА)
Брей, още няма коментар за този „великолепен“ филм?! Ако разделим този филм на две части, то първата част май е писана от първолак! Setup-ът е толкова глупав, че направо ти вади очите, причинявайки максимална болка! Изключването на мозъка и „затварянето“ на очите не върши никаква работа в случая. Та за какво иде реч – Мултивселената се отваря, защото Доктор Стрeйндж прави грешка при заклинанието, а прави такава грешка, защото Спайдър-мен не престава да говори по време на заклинанието! Муа-ха-ха-ха! Е, на това се казва изключително слаб setup!! Затова му давам оценка 1 от 10 за първата част на филма! Втората част е много по-добра – доста добър екшън, огромен фен сървис и качествен завършек на филма. Та ако първата част е за 1, втората е за 9 от 10 – обща оценка 5 от 10! Обаче в този филм няма политкоректен замисъл, както в доста други филми вече, та му давам една 1-ца бонус. 6 от 10, това му е реалната оценка, всичко друго над нея е фенска лакомия и самозалъгване!
ПП Да поговорим за успеха в боксофиса на какво се дължи?! Дължи се най-вече на голямото въодушевление на феновете от завръщането на екран на предишните актьори, които са играли Спайдър-мен! Та ако проучим по обстойно въпроса, тогава излиза, че Сони са вложили 75% от средствата за направата на този филм! Спайдър-мен е тяхно IP, те го притежават и е само под наем в MCU! Бившите Спайдър-мен-и и бившите злодеи са също на Сони, те нямат нищо общо с Марвел! Така че може да се каже – успехът на този филм се дължи на Сони и на феновете на Спайдър-мен, които са отишли да гледат филма заради героите и злодеите от предишните филми за Спайдър-мен!
И още едно допълнение – Марвел се провалиха с техните филми през тази година, като най-големият провал беше „Вечните“ – изключително слаб филм, който освен това беше и пълен с политкоректни идиотизми! Същият филм едва достигна до 400 млн. в световния боксофис, докато Спайдър-мен изкара 600 млн. от света само от премиерния си уикенд!
Браво на Сони!!!
Драгомире, стига си философствал!
Добре, нежен, ще си помисля дали да си взема бележка! Ха-ха-ха! Кажи сега има ли лИбоФ?!
Сменете картинката де, от това по-голям спойлер здраве му кажи 😃
То в целия свят вече май само колегите от операционата не знаят за какво става дума 🙂
Така че това няма никакво значение……..
Аз се радвам на такъв тип ревюта, защото ти разказва за идеята на филма, но не издава „тънките“ моменти, така да се каже.
Филмчето беше супер изживяване, като видяхме хора от старите филми на Спайди вселената и беше доста добре издържан от към история. Просто идеално напаснаха всички главоблъсканици, които началото успя да създаде.
„Нърдовете“ в кино салона просто се разцепиха на отделни моменти от филма. За мен беше топло чувство, което м е върна в детството и нямаше как да не ми хареса.
Холанд е супер попадения и се надявам „новия Спайди“ да продължи да ни радва спорадично.
Със сигурност ми е в топ 3 от филмите за паяка, но трябва още един път да го гледам, за да преценя точно на кое място да го сложа 🙂
Видях, че ревюто е качено, видях и картинката но не го четох и и не обърнах внимание на огромния спойлер, който представлява тя.
Нали съм си наивен, докато се появи Андрю Гарфилд, бях убеден, че заради хейта към него, не са го извикали, а и той доста убедително отричаше. И аз имам забележки към първия акт /като изключим появата на Daredevil, който беше единствения спойлер, който циркулираше месеци и на който обърнах внимание/, но след това филма стана това, от което всеки фен на жанра имаше нужда. Ако Инфинити уор е моя 10/10, то на спайди давам 9,5/10.
Скритата сцена, няма логика в присъствието на Венъм, но така и така е дошъл, нямаше логика в „бакшиша“ който остави.
П.П. Всеки филм, който кара Цола Драгойчева с пяна на уста да споменава Марвел, Марвел, си заслужава дори и само заради това
П.П.П. Ха- Ха