Последният филм, който ще се „разкрие” в Канския конкурс, е най-новата творба на един култов режисьор – Джим Джармуш, „Only Lovers Left Alive”. Филми на такива режисьори могат да се появяват в последния момент в списъка – чували сме какви ли не истории за неизсъхнали филмови копия и монтажи в последния момент, но… нейсе, склонни сме да замълчим или да поскимтим жално в очакване и по нашите екрани най-вече заради Джармуш, но и заради прекрасния актьорски състав – Тилда Суинтън, Том Хидълстън, Миа Васиковска и Антон Йелчин.
За филма – би трябвало да знаете, тъй като сме ви информирали нееднократно, и вампирският му сюжет не би трябвало да ви стресира, защото сме сигурни, че няма да има нищо общо със „здрач”-а по темата, а по-скоро ще бъде свеж полъх, подобно на шведския „Let the Right One In” на Томас Алфредсон. Прожекцията на „Only Lovers Left Alive” е след дни, но в мрежата плъзнаха нови снимки (пишещата тази новина побърза да се възползва и декорира „кътчето” си в Клюкарника!), официален синопсис и „изявление” на Джармуш – да се знае какво да очаква публиката в събота.
Синопсис: Изправен пред безутешна сърдечна пустота в Детройт и Танжер, един „ъндърграунд” музикант, депресиран от посоката, в която се развива човечеството, се среща отново със своята отдавнашна, загадъчна любима. Връзката им продължава вече няколко века, но страстната идилия е разрушена от нейната дива и неконтролируема по-малка сестра. Могат ли тези мъдри и уязвими същества да оцелеят в съвременността, докато модерния свят се руши около тях?
Пояснения от режисьора: „Only Lovers Left Alive” е една необикновена любовна история между един мъж и една жена, Адам и Ева. (Моят сценарий беше повлиян отчасти от последните издадени разкази на Марк Твен „The Private Life of Adam and Eve”, но няма директи препратки, освен факта, че имената са същите.) Двамата любовници са архетипни образи на класически бохеми, неприети от обществото личности, изключително интелигентни, усъвършенствани, дори префинени, но при все това те притежават и животински инстинкти. Двамата са обиколили света, видели са и са изпитали много забележителни неща, виинаги спотайвайки се в „сенките” на обществото. И подобно на любовта им, техният личен поглед към човешката история се простира в продължение на векове, просто защото те са… вампири.
Но това не е обичайната вампирска история. Действието се развива почти изцяло през нощта, в много различните и далечни градове Детройт и Танжер. На Адам и Ева е нужна човешка кръв, за да оцелеят. Но светът е вече в 21 век, когато да захапеш непознат за врата е безразсъдно и саморазрушително; за да могат да живеят, те трябва да са сигурни, че кръвта, която ги поддържа, е чиста, без зарази и замърсяване. И подобно на сенки, те отдавна са се научили как сръчно да избягват вниманието на властите. В нашия филм вампиризмът е отчетлива метафора – начин да поставим акцент върху по-дълбоките пластове на историята. Любовта се преплита с разказ за двама изключителни аутсайдери, които благодарение на необичайни обстоятелства в живота си притежават богат поглед върху историята на природата и човечеството – от множество удивителни постижения до трагични, дори брутални провали. Сами по себе си Адам и Ева са метафора на настоящето, на днешния образ на хората – те са уязвими и застрашени, подчиняващи се на природните сили и понякога на недалновидните решения на хората, облечени във власт…
Това за зависимостта от „облечените във власт” по отношение на сюжета нещо не ми стана много ясно, но само за протокола ще отбележа, че нямам нищо – ама нищичко – против визията на Том, визирам забележката за прическата от предишната новина! Този актьор ще има забележително бъдеще, помнете ми думата – след като самият Кенет Брана го е поздравил за превъплъщението му в Хенри V, смятайте… А то наистина е… stunning!
Защо й даваш да пише за Хидълстъън? :((((
ааа – само последните четири реда са посветени на него! опитвам се да бъда обективна! 😛