Макар и дълго да отричаха каквито и да било намерения за продължение на идиосинкратичната си комиксова драма „Жокерът“ от 2019 г., Тод Филипс и Хоакин Финикс обявиха официално, че ще се завърнат към света на DC с „Joker: Folie à Deux“, завръщането на Артър Флек на големия екран след трансформиращия финал на първия му филм.
Филипс пое към Instagram, за да сподели снимка на заглавната страница на сценария, написан от него и партньора му от първия филм Скот Силвър, а както и на Финикс, който го чете задълбочено.
В крайна сметка не е особено шокиращо, че всички участващи биха искали да се завърнат към „Жокерът“, който без съмнение беше най-големият успех на DC от „Черният рицар“ насам. Филмът не просто стана третият им най-печеливш филм на всички времена, но и най-доходният, събирайки 1,07 млиарда долара със скромния бюджет от 55 милиона. И ако това не беше достатъчно, филмовият фестивал във Венеция го награди с престижния „Златен лъв“, а Академията го номинира за 11 „Оскарa“ (от които спечели за актьор и композитор). Филмът стана културен феномен, провокирайки скандали, дискусии, почит и омраза, като някои дори превърнаха Жокера в политически символ. Не е изненадващо, че след всичко това, Тод Филипс, който сякаш винаги се е стремял да бъде „взиман на сериозно“, би искал да се завърне на местопрестъплението и да провокира света отново.
Заглавието на новия филм, „Folie à Deux“, е с очакваното ниво на претенциозност от страна на Филипс и представлява наименованието на феномен в психологията, при който един човек, страдащ от някаква делюзия, я пренася към негов близък, докато и двамата не споделят еднакви заблуди за света. В света на Жокера това понятие има особено голяма сила, описвайки връзката му с наивната Харли Куин, а дори и със самия Батман. Заглавието може би намеква към разширяването на света на първия филм, добавяйки нови елементи от комиксовата митология.
Макар и да можем само да спекулираме какво се случва в офисите на Warner Bros., възможността Тод Филипс, доброволно или не, да добави нови DC герои към историята си ни се струва интересна, имайки предвид настояването му, че неговият филм не просто не е свързан с другите, но е и по-истинско произведение на изкуството от тях. Това далеч не значи, че някога комедийният режисьор чак сега навлиза в корпоративните нужди на студиото. „Жокерът“ неоспоримо е по-различна визия на комиксовия свят, но също така е и филм, за който много фенове винаги са си мечтали – сравнително алгоритмичен злодейски origin, прикрит под артхаус амбиции, който приема абсурдната идея за клоун-престъпник сякаш е роман на Достоевски („Преди си мислех, че животът ми е трагедия, но сега осъзнавам, че е комедия.“, изрича главният герой на филма Артър Флек, без да осъзнава, че просто изразява кухите намерения на режисьор-сценариста си).
Още дълго време ще има интерес към „сериозни, мрачни, дълбоки“ филми, базирани на комикси за деца, така че не бихме били изненадани, ако скоро научим и за предстоящи проекти за Пингвина или Черния Адам или нещо такова. Oh, wait…
Едва изгледах първия филм, независимо колко добър беше Финикс. Със сигурност обаче няма да гледам вторият филм.