Наградите БАФТА 2018 – пълен списък с победителите

от на 2018-02-19
 

Всяка церемония (не само във филмовия свят) стартира с известна доза несигурност – най-малкото треперят всички присъстващи номинирани, облечени в строгите си вечерни тоалети, защото никой не може да предположи точно в тази вечер кои ще бъдат победителите, или наградените – наречете ги както си искате, те всъщност се оказват избраници на съдбата. Британската филмова академия не са изключение и връчването на златните театрални маски от години е (почти) също толкова чакано шоу, както и Глобусите, и Оскарите. Разбира се, Лондон демонстрира различен, „british style”, най-малкото с присъствието на членове от кралското семейство (задължителен етикет). А през 2018 британските академици направиха и две незначителни (но важни за нас) промени – шоуто се премести в една от най-великите и великолепни зали в света Роял Албърт Хол и Стивън Фрай се оттегли от дългогодишния си ангажимент на водещ.

Тъгувайки по любимия ни Фрай, който е доволен, че „няма да ми тупка сърцето, да ми пресъхва устата и да ми треперят коленете” по време на церемонията, не може да не погледнем с леко подозрение към неговата „смяна” – Джоана Лъмли. Безспорно, тя е прочута английска актриса, бивш модел и защитничка на човешките права, прочута с телевизионното шоу „Absolutely Fabulous”, но и с пиперливия си език, а ако трябва да сме честни ни мъчи въпроса „Защо точно в годината на движението #MeToo БАФТА сменят своя дългогодишен водещ с водеща?” (макар че самата Лъмли се изказва доста логично по адрес на колежките си „Ако не можеш да прецениш кога да си събуваш гащичките, недей да се оправдаваш с „ама аз всъщност не исках…”).

Но да минем по същество. Както можеше да се очаква, и много прогнози сочеха натам – „Три билборда извън града” се превърна в най-сериозния победител на неделната вечер. Творбата на Мартин Макдона получи пет награди, сред които двете големи отличия – за най-добър филм и за най-добър британски филм. Непосредствено след първата среща с Гари Олдман в образа на Уинстън Чърчил в „Най-мрачният час” на Джо Райт, дори още на ниво трейлър, за всички беше ясно, че той ще бъде обявен за „the Actor” на 2017, независимо от супер-силната конкуренция и присъствието на Даниел Дей-Луис във всички номинации за главна мъжка роля. Очакванията ни са Гари Олдман да прибере у дома си и „Оскар“ за своята роля, но дали ще се сбъднат „пророкуванията” ни, ще разберем в началото на месец март…

Не сме супер-изненадани, но наистина не очаквахме в „чуждоезичната” (в случая – нее-ангрийска) категория да надделеят гласовете в полза на провокативното корейско кино и „The Handmaiden” на Парк Чан-Уук. Също така ни е трудно да повярваме, че при анимациите беше предпочетен „Тайната на Коко“ на Pixar, вместо да се обърне внимание на новаторските и изключително ценни „Да обичаш Винсент” и „Моят живот като Тиквичка”.

Формата на водата”  се „утеши” с три награди – за режисурата на Гийермо дел Торо, за музиката на Александър Деспла и за художническата работа на екипа, пресъздал средата и атмосферата, в която се развива тази необичайна любовна история. Супер доволни сме, че един от най-добрите (за някои от екипа ни – най-добрия!) филми на миналата година – „Блейд Рънър 2049” на Дени Вилньов, беше отличен за визуалното майсторство на маестро Роджър Дийкинс и за работата по визуалните ефекти (не че Дени Вилньов също не заслужаваше признание, но… в случая няма как да спорим с британските киноакадемици).

И последна реплика – публиката трябва да е (вече) абсолютно изтрещяла, за да присъди наградата за „изгряваща звезда” на Даниел Калуя, вместо да зарадва чаровния и абсолютно прекрасен Тимъти Шаламе… Наистина тук останахме без думи!

По-добре вижте пълния списък на наградените:

BEST FILM
CALL ME BY YOUR NAME Emilie Georges, Luca Guadagnino, Marco Morabito, Peter Spears
DARKEST HOUR Tim Bevan, Lisa Bruce, Eric Fellner, Anthony McCarten, Douglas Urbanski
DUNKIRK Christopher Nolan, Emma Thomas
THE SHAPE OF WATER Guillermo del Toro, J. Miles Dale
THREE BILLBOARDS OUTSIDE EBBING, MISSOURI Graham Broadbent, Pete Czernin, Martin McDonagh

DIRECTOR
BLADE RUNNER 2049 Denis Villeneuve
CALL ME BY YOUR NAME Luca Guadagnino
DUNKIRK Christopher Nolan
THE SHAPE OF WATER Guillermo del Toro
THREE BILLBOARDS OUTSIDE EBBING, MISSOURI Martin McDonagh

LEADING ACTRESS
ANNETTE BENING Film Stars Don’t Die in Liverpool
FRANCES McDORMAND Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
MARGOT ROBBIE I, Tonya
SALLY HAWKINS The Shape of Water
SAOIRSE RONAN Lady Bird

LEADING ACTOR
DANIEL DAY-LEWIS Phantom Thread
DANIEL KALUUYA Get Out
GARY OLDMAN Darkest Hour
JAMIE BELL Film Stars Don’t Die in Liverpool
TIMOTHÉE CHALAMET Call Me by Your Name

SUPPORTING ACTRESS
ALLISON JANNEY I, Tonya
KRISTIN SCOTT THOMAS Darkest Hour
LAURIE METCALF Lady Bird
LESLEY MANVILLE Phantom Thread
OCTAVIA SPENCER The Shape of Water

SUPPORTING ACTOR
CHRISTOPHER PLUMMER All the Money in the World
HUGH GRANT Paddington 2
SAM ROCKWELL Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
WILLEM DAFOE The Florida Project
WOODY HARRELSON Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

OUTSTANDING BRITISH FILM
DARKEST HOUR Joe Wright, Tim Bevan, Lisa Bruce, Eric Fellner, Anthony McCarten, Douglas Urbanski
THE DEATH OF STALIN Armando Iannucci, Kevin Loader, Laurent Zeitoun, Yann Zenou, Ian Martin, David Schneider
GOD’S OWN COUNTRY Francis Lee, Manon Ardisson, Jack Tarling
LADY MACBETH William Oldroyd, Fodhla Cronin O’Reilly, Alice Birch
PADDINGTON 2 Paul King, David Heyman, Simon Farnaby
THREE BILLBOARDS OUTSIDE EBBING, MISSOURI Martin McDonagh, Graham Broadbent, Pete Czernin

OUTSTANDING DEBUT BY A BRITISH WRITER, DIRECTOR OR PRODUCER
THE GHOUL Gareth Tunley (Writer/Director/Producer), Jack Healy Guttman & Tom Meeten (Producers)
I AM NOT A WITCH Rungano Nyoni (Writer/Director), Emily Morgan (Producer)
JAWBONE Johnny Harris (Writer/Producer), Thomas Napper (Director)
KINGDOM OF US Lucy Cohen (Director)
LADY MACBETH Alice Birch (Writer), William Oldroyd (Director), Fodhla Cronin O’Reilly (Producer)

FILM NOT IN THE ENGLISH LANGUAGE
ELLE Paul Verhoeven, Saïd Ben Saïd
FIRST THEY KILLED MY FATHER Angelina Jolie, Rithy Panh
THE HANDMAIDEN Park Chan-wook, Syd Lim
LOVELESS Andrey Zvyagintsev, Alexander Rodnyansky
THE SALESMAN Asghar Farhadi, Alexandre Mallet-Guy

DOCUMENTARY
CITY OF GHOSTS Matthew Heineman
I AM NOT YOUR NEGRO Raoul Peck
ICARUS Bryan Fogel, Dan Cogan
AN INCONVENIENT SEQUEL Bonni Cohen, Jon Shenk
JANE Brett Morgen

ANIMATED FILM
COCO Lee Unkrich, Darla K. Anderson
LOVING VINCENT Dorota Kobiela, Hugh Welchman, Ivan Mactaggart
MY LIFE AS A COURGETTE Claude Barras, Max Karli

ORIGINAL SCREENPLAY
GET OUT Jordan Peele
I, TONYA Steven Rogers
LADY BIRD Greta Gerwig
THE SHAPE OF WATER Guillermo del Toro, Vanessa Taylor
THREE BILLBOARDS OUTSIDE EBBING, MISSOURI Martin McDonagh

ADAPTED SCREENPLAY
CALL ME BY YOUR NAME James Ivory
THE DEATH OF STALIN Armando Iannucci, Ian Martin, David Schneider
FILM STARS DON’T DIE IN LIVERPOOL Matt Greenhalgh
MOLLY’S GAME Aaron Sorkin
PADDINGTON 2 Simon Farnaby, Paul King

ORIGINAL MUSIC
BLADE RUNNER 2049 Benjamin Wallfisch, Hans Zimmer
DARKEST HOUR Dario Marianelli
DUNKIRK Hans Zimmer
PHANTOM THREAD Jonny Greenwood
THE SHAPE OF WATER Alexandre Desplat

CINEMATOGRAPHY
BLADE RUNNER 2049 Roger Deakins
DARKEST HOUR Bruno Delbonnel
DUNKIRK Hoyte van Hoytema
THE SHAPE OF WATER Dan Laustsen
THREE BILLBOARDS OUTSIDE EBBING, MISSOURI Ben Davis

EDITING
BABY DRIVER Jonathan Amos, Paul Machliss
BLADE RUNNER 2049 Joe Walker
DUNKIRK Lee Smith
THE SHAPE OF WATER Sidney Wolinsky
THREE BILLBOARDS OUTSIDE EBBING, MISSOURI Jon Gregory

PRODUCTION DESIGN
BEAUTY AND THE BEAST Sarah Greenwood, Katie Spencer
BLADE RUNNER 2049 Dennis Gassner, Alessandra Querzola
DARKEST HOUR Sarah Greenwood, Katie Spencer
DUNKIRK Nathan Crowley, Gary Fettis
THE SHAPE OF WATER Paul Austerberry, Jeff Melvin, Shane Vieau

COSTUME DESIGN
BEAUTY AND THE BEAST Jacqueline Durran
DARKEST HOUR Jacqueline Durran
I, TONYA Jennifer Johnson
PHANTOM THREAD Mark Bridges
THE SHAPE OF WATER Luis Sequeira

MAKE UP & HAIR
BLADE RUNNER 2049 Donald Mowat, Kerry Warn
DARKEST HOUR David Malinowski, Ivana Primorac, Lucy Sibbick, Kazuhiro Tsuji
I, TONYA Deborah La Mia Denaver, Adruitha Lee
VICTORIA & ABDUL Daniel Phillips
WONDER Naomi Bakstad, Robert A. Pandini, Arjen Tuiten

SOUND
BABY DRIVER Tim Cavagin, Mary H. Ellis, Julian Slater
BLADE RUNNER 2049 Ron Bartlett, Doug Hemphill, Mark Mangini, Mac Ruth
DUNKIRK Richard King, Gregg Landaker, Gary A. Rizzo, Mark Weingarten
THE SHAPE OF WATER Christian Cooke, Glen Gauthier, Nathan Robitaille, Brad Zoern
STAR WARS: THE LAST JEDI Ren Klyce, David Parker, Michael Semanick, Stuart Wilson, Matthew Wood

SPECIAL VISUAL EFFECTS
BLADE RUNNER 2049 Gerd Nefzer, John Nelson
DUNKIRK Scott Fisher, Andrew Jackson
THE SHAPE OF WATER Dennis Berardi, Trey Harrell, Kevin Scott
STAR WARS: THE LAST JEDI Nominees tbc
WAR FOR THE PLANET OF THE APES Nominees tbc

BRITISH SHORT ANIMATION
HAVE HEART Will Anderson
MAMOON Ben Steer
POLES APART Paloma Baeza, Ser En Low

BRITISH SHORT FILM
AAMIR Vika Evdokimenko, Emma Stone, Oliver Shuster
COWBOY DAVE Colin O’Toole, Jonas Mortensen
A DROWNING MAN Mahdi Fleifel, Signe Byrge Sørensen, Patrick Campbell
WORK Aneil Karia, Scott O’Donnell
WREN BOYS Harry Lighton, Sorcha Bacon, John Fitzpatrick

EE RISING STAR AWARD (voted for by the public)
DANIEL KALUUYA
FLORENCE PUGH
JOSH O’CONNOR
TESSA THOMPSON
TIMOTHÉE CHALAMET

коментари
 
Отговорете »

 
  • TTT
    2018-02-19 at 11:43

    Оскарите се очертават най-предвидимите от години. Иначе аз не бих се учудвал толкова от успеха на The Handmaiden, предвид определени сюжетни особености, които кореспондират с някои съвременни лозунги и нагласи. Да не бъда разбран погрешно – филмът е великолепен, в почти всяко едно отношение.

    Отговор

  • UZUMAKI
    2018-02-19 at 11:59

    Доста fair награди: най-вече щото Ебинг е взел бая, а Гет Аут – (почти) нищо. Плюс едно сърце за корейския Хендмейдън, който е ебаси великолепният филм.

    Отговор

  • Ralica
    2018-02-19 at 12:21

    Много награди за фаворита ми Три билборда…Но според мен Нолан трябваше да спечели за режисура,След,като и Пол Андерсен не беше номириран

    Отговор

  • Black
    2018-02-19 at 14:41

    В тази трагично слаба година, толкоз. Като фен на Макдона очаквах много от Билбордите, но в крайна сметка, все още смятам, че В Брюж е най-добрата му работа. Ще ми е кеф филмът да вземе Оскара във всяка една номинация, която има, но в една по-силна година, този филм не би се борил за нищо друго, освен за актриса и под. Мъжка роля на Рокуел.

    Отговор

    • TTT
      2018-02-19 at 15:19

      Съгласен съм с теб, с тази разлика, че считам и сценария на Билбордите за доста над средното ниво. Все пак Макдона е преди всичко супер драматург и разликата в това отношение между него и останалите поне според мен е голяма. Малко парадоксално, в момента съществува колебание дали именно той ще спечели наградата за оригинален сценарий на Оскарите – колкото и да не ми се иска, както и на мнозина други де, Get Out го бутат точно в тази категория.


    • Black
      2018-02-19 at 16:16

      Номинациите тази година в категория Оригинален сценарии са плачевни. В един по-добър свят Ostlund и неговия Квадратът би сложил в джоба си всичките. Ала предвид номинираните съм ОК със Макдона. Не вярвам да остане с празни ръце тук.


    • TTT
      2018-02-19 at 16:44

      И аз така мисля, ама знае ли човек докъде може да стигне (абсолютно безумното) прехласване в Холивуд по Get Out. Иначе Квадратът още не съм го гледал, чакам го на голям екран, но имам високи очаквания и общо взето нямам съмнения, че ще е екстра.


    • d4
      2018-02-24 at 01:43

      Не мога да се съглася. Three Billboards би бил основен фаворит във всяка една година. Не съм съгласен и че тази година е плачевна – сравнена с миналата например, която наистина беше трагична, има в пъти по-добри филми. Също не мисля че In Bruges e най-добрият му филм (не че не го харесвам и него).

      Колкото до The Square – не виждам какво намираш толкова впечатляващо в сценария му. Идеята му е интересна, но е разказана толкова разпиляно и с толкова много art претенция, че в крайна сметка ме подразни.


    • TTT
      2018-02-24 at 02:32

      Миналата година наистина беше голямо дъно. Сега като прегледах последните няколко години, 2015-та Оскарите май са ми фаворит за периода. Whiplash беше егати изригването, после като видях, че това му е едва вторият филм на Шазел, се хванах за главата.


  • Dredd
    2018-02-19 at 15:26

    The Handmaiden е супермасивен!

    Отговор

  • ratm18
    2018-02-23 at 01:51

    Само две награди са объркали. Дали са ги на Blade Runner вместо на Dunkirk

    Отговор

Коментирайте