Свидетели сме на историята, но не винаги осъзнаваме това. Всяка епоха си има характерни отличителни белези и ако в миналото най-чести маркери за преломни моменти са били военни конфликти, революционни събития или колосални научни открития, то високотехнологичното настояще неусетно се разделя на периоди според развитието на средствата за комуникация и взаимната свързаност в глобалната мрежа. И тук някъде, в последните (само) 12-13 десетилетия, човечеството се стреми да събере и съхрани за бъдещето всевъзможни детайли от своята хилядолетна история, пресъздадени във филми. Част от тази най-пъстра мозайка е и уникалното наследство на Джордж Лукас и Стивън Спилбърг, които преди повече от четиридесет години създават легендарния образ на Индиана Джоунс – прочутия професор по археология, готов да се впусне във всякакви приключения в търсене на късчета от миналото.
Надали има човек на Земята, който да не разпознава леко прегърбената фигура с кожено яке, широкопола шапка и вечния камшик – неслучайно именно доктор Джоунс е поставен на второ място в класацията на „Time“ от преди десетина години на най-прочутите измислени герои на всички времена (изпреварен само от Шерлок Холмс). Без съмнение това е една от най-емблематичните роли на Харисън Форд и в характерния за него стил на хапливи забележки актьорът с основание заявява: „Аз съм Индиана Джоунс. Когато приключа – и той си отива. Няма друг!“
След дългогодишната подготовка на Индиана Джоунс и Кралството на кристалния череп (филм, който ще си остане разочарование за огромна част от феновете на поредицата), след закупуването на Lucasfilm от Disney и още едно десетилетие колебания кой точно от „бащите“ на поредицата ще се включи в творческия процес на последната част, Индиана Джоунс и реликвата на съдбата е поверен на Джеймс Манголд и дуета сценаристи Джез и Джон-Хенри Бътъруърт и най-накрая всички – включително изпълнителните продуценти Лукас и Спилбърг, плюс Харисън Форд се съгласяват, че замисленият сюжет и последният „Макгъфин“, на който се спират авторите, ще бъдат достатъчно атрактивни, за да върнат очарованието на поредицата в очите на киноманите. Като убедени реалисти, част от членовете на „операционния“ екип до последно бяхме запазили скептицизма си и не се впечатлихме особено дори и от закачливите забележки на просълзения Форд след овациите при връчването на почетната „Златна палма“ в Кан за „живота, който преминава като на лента пред очите му“. А месец по-късно гледахме филма – по няколко пъти! И той се оказа именно онова „тайнствено и вълшебно пътешествие“, на което (скришом) се надявахме още от момента на първото споменаване за пети филм с приключения на Индиана Джоунс.
Решението в първите минути на историята да ни върнат в края на Втората световна война и точно безумната жажда на нацистите да присвоят ценни реликви на световното изкуство да се окаже в основата на завръзката на сюжета, е чудесно и зареждащо с носталгия и адреналин. Доктор Джоунс, приятелят му Базил Шоу и мародерите на Хитлер са по следите на Копието на съдбата, с което според преданията е бил прободен Иисус на кръста и носи тайнствена сила. Късчето метал, което откриват нацистите, е реплика, но техният физик Юрген Фьолер попада на половината от легендарния механизъм от Антикитера – устройство, открито в началото на ХХ век във водите на Егейско море, за което се предполага, че е дело на прочутия Архимед. Изключително сложният механизъм, с множество зъбчати колела, цифреблати и пръстени, е бил проектиран за отбелязване на годишни цикли, фази на Луната, за прогнозиране на затъмнения и много други важни астрономични явления, съобразявайки се с движенията на видимите в древността небесни тела. Носят се дори предания за това, че уредът може да открива пролуки във… времето. И след представянето на (почти) всички основни действащи лица е време за истински екшън епизод – като за нас „истински“ означава реализиран в добрите традиции на миналото, с различни видове преследвания (автомобил, мотор, влак) и (по възможност) ръкопашни битки на екстремни места (влакова композиция, тунели) между някои от главните герои. Опасенията, че използването на дигитално подмладяване – особено на Инди – ще предизвика всеобщ „криндж“-спазъм, най-вече у заклетите фенове на поредицата, не се оправдаха! Харисън Форд изглежда точно така, както го помним и макар че вече не изпълнява голяма част от каскадите, носи великия чар, енергията и страстта към приключения, заради които всички киномани обичат Индиана Джоунс.
Последвалото събуждане (и буквално!) в реалността на 1969 година е рязко и енергезиращо – в ритъма на психеделичната песен от подзаглавието и с новините за успешното завръщане на екипажа на „Аполо 11“ след мисията до Луната. В последния си ден като университетски преподавател, доста възрастният доктор Джоунс се среща отново с порасналата си кръщелница Хелена Шоу и с неуморния немски физик Фьолер, допринесъл за покоряването на космоса, благодарение на „Операция Кламер“ (реално съществувала програма на стратегическите служби на Съединените щати, с която около 1600 германски учени и инженери пристигат с фалшиви досиета в САЩ, заедно със семействата си през 1945 година).
Взаимните преследвания, които подреждат сюжетните елементи, минават през празничен парад по улиците на Ню Йорк и Индиана на кон пред препускащите вагони в метрото, през триколесни автомобилчета „тук-тук“ из улиците на Танжер, гмуркане край гръцките брегове в търсене на втората част от древния механизъм и катерене из тайнствените пещери с антични загадки на Сицилия, за да се стигне до гробницата на Архимед и да влезе в ход пъкления план на злодея – ако успее да се вмъкне в един процеп в тъканта на времето, той мечтае да поправи грешките на Хитлер и да промени изхода от войната. За да се използва още едно превозно средство, към тази заветна цел ще полетят самолети, които трябва да уцелят окото на бурята в небето, а свръхестествените сили ги запращат около две хилядолетия назад във времето и за римляните, обсадили Сиракуза, двете гигантски птици, появили се над града, са дракони, които носят смърт.
Може да си представите какво извънмерно удоволствие би било за двама археолози да се срещнат с реалността, която са изучавали и са си представяли в продължение на години! Ясно е защо единият би искал да остане (не вижда смисъл в собствената си епоха) и защо другият няма да допусне това да се случи (единство между пространство и време, теория на относителността, причини и следствия – все важни и ненарушими физични и логически закони). След безброй перипетии и изпитания, (почти) грохналият стар авантюрист, кръщелницата му и техни обични люде финализират историята в правилното настояще и даряват с въздишка на облекчение публиката, която е била (за)едно с тях в последните 154 минути. И въпреки стремежа на авторите на филма да съчетаят всевъзможни препратки към познатите предишни приключения на Индиана (it’s never too much!), въпреки непрестанния екшън, който се завихря около търсенето на частите на древната Антикитера, въпреки „златната“ възраст на главния герой, но и защото той е добре познат и обичан от зрителите – всичко в Индиана Джоунс и реликвата на съдбата изглежда и работи превъзходно, подобно на майсторски конструиран часовников механизъм.
Главният елемент в него, освен историята, е присъствието на Харисън Форд като (вечния) Индиана Джоунс! Той успя да опровергае тоталния ми инстинктивен скептицизъм и дарява на публиката чудесен апотеоз на своя герой. Невероятното количество знания, които притежава доктор Джоунс, опита му като изследовател на най-различни древни култури го прави безспорен двигател на сюжета, а като негов достоен последовател и съмишленик се включва кръщелницата му Хелена – „дръзка, свободна, независима“. Изборът на Фийби Уолър-Бридж за тази роля според мен е изключително добро попадение – изгражда силен образ, на чиито действия в сюжета вярвам на 100%. Сдържаният, прецизно точен Мадс Микелсен явно е орисан да бъде вечният злодей, но той самият споделя, че се опитва да вплете естественост и човечност до такава степен, че публиката да прозре и осъзнае мотивите, които водят действията на неговите анти-герои. Микелсен се е справил безупречно със задачата да се превърне в безмилостен нацист с болезнени фикс-идеи, което не може да се каже за неговите безлични и верни „кучета“ – ролите са връчени на Бойд Холбрук и нидерландския гигант Оливие Рихтер. Въпреки краткото си включване, Шонет Рене Уилсън прави много добро впечатление в ролята на щатски правителствен агент Мейсън. Обичайният (и задължителен) „младеж-в-обучение“ този път е ловък марокански крадец с наболи мустачки, който гледа с обожание и преклонение Хелена и се оказва, че в сублимния за цялата история момент е способен да подкара четириместно самолетче по спомени от „тренировки на сухо“ – ролята е поверена на Итан Изидори. Тоби Джоунс е чудесен в образа на Базил Шоу, Антонио Бандерас има престъпно малка роля като капитан на гръцка рибарска яхта и майстор по гмуркане, Джон Рис-Дейвис и Карен Алън са чаровни, носталгични препратки към миналото с образите на стария приятел Салах и любимата Мериън.
Основният отговорник за правилното напасване на всички елементи в сложната конструкция на този дългоочакван филм е режисьорът Джеймс Манголд. Умелото ръководене на актьорския екип е съчетано с класическа структура на разказа, майсторска работа по визията, в партньорство с оператора Федон Папамайкъл, деликатно отдаване на почит и дори вмъкване на реплики-референции към култови епизоди от предишните филми – Манголд изгражда отново света, познат от предишните десетилетия, в който зрителите се сливат, дишат и живеят заедно с героите на екрана. Режисьорът споделя, а Харисън Форд е съгласен с неговата теза, че Индиана Джоунс и реликвата на съдбата е филм за годините, времето и отношенията в семейството. „Темата е самото време – разказът е за начина, по който времето преминава за всеки от нас; за начина, по който всички ние остаряваме, докато светът се променя около нас.“
Би било истинско богохулство да говорим за Индиана Джоунс – и да не обърнем внимание на факта, че великият Джон Уилямс е автор на музиката и към петия филм! Няма човек, който не би споделил суперлативите за уникалната среда, която този гениален композитор създава за всяка история (не само!) на прочутия археолог. Оригинална, силна, несравнима, истинска музикална идентичност, безусловно разпознаване на началото на приключението от няколко тона – ясно е, че в света не съществува друг филмов композитор с подобен опит и величествен талант! Манголд не е знаел дали Уилямс ще има възможност да работи по целия филм – само се е молел това да се случи; първоначално е обещал да напише няколко музикални теми, но после се оказало, че не може да остави нещата недовършени и продължил да твори – слава на неговите 91 години! Саундтракът е обогатен с нови теми – като тази на Хелена, а също и с откъси от емблематични поп-акценти от епохата, които са в синхрон със сюжета – изпълнения на The Beatles, Дейвид Боуи, Стан Гец, Жуау и Аструд Жилберту, Том Джоунс…
За всеобщо удоволствиеи най-вече за щастие на дългогодишните почитатели на поредицата от легендарни приключения, Индиана Джоунс и реликвата на съдбата се оказа онова майсторско филмово творение, на което се надяваха всички – и автори, и публика – още от първия момент, в който се заговори за него. Въпреки че не е направен по блокбастърния калъп на последните години, не може да го видите в 3 или 4D варианти, а супер-героят в сюжета е над 70-годишен проклет историк, който упорито отказва да захвърли камшика и шапката и да излезе в пенсия, филмът ще се превърне в истинския хит на лятото – и финансов, и зрителски, и постепенно ще придобие същия култов статус, който имат и първите три части от прочутата поредица. Вдъхновяващо е, че и младите киномани са очаровани от дядо Инди и последните му премеждия. Филмът е безспорно задължителен за гледане на възможно най-големия екран (за предпочитане IMAX), за максимално най-чудесно и класическо кино-изживяване.
Очаквах Черганов да напише ревюто! Явно го е хванало срам! Този филм не би трябвало въобще да е в една категория с останалите филми за Индиана Джоунс (за първите три иде реч)! Толкова е зле този филм, че се питаш кой въобще му е дал зелена светлина, за да бъде направен! А Фийби Уолър-Бридж е толкова зле в този филм, че само героинята ѝ е написана по-зле! А героинята ѝ се конкурира по „харизматичност“ с героинята на Морфид Кларк от „The Rings of Power“! Когато изминат няколко седмици ще стане ясно коя е най-мразената героиня! В топ три влиза и Бри Ларсон като Карол Денвърс!
„…филмът ще се превърне в истинския хит на лятото – и финансов, и зрителски, и постепенно ще придобие същия култов статус, който имат и първите три части от прочутата поредица.“
Текстът в кавички е определението за съвременна комедия! Хората не се смеят с него(текста), а на него!
Първото доказателство, че този филм е огромен флоп, всъщност един от най-големите въобще, е, че вече изкара мижавите 60 млн. долара в премиерния си уикенд в Щатите! И още 70 от останалия свят! Този филм ще изгуби стотици милиони на студиото(вероятно над 300 милиона)! Само ще „намекна“, че този филм има 300 милиона долара бюджет и „само“ още 140 млн., дадени допълнително за маркетинг!
Изборът на Фийби Уолър-Бридж за тази роля според мен е изключително добро попадение – изгражда силен образ, на чиито действия в сюжета вярвам на 100%.
…как точно го изгради тоя образ, при положение че тя не само че не може да играе, но и не си промени изражението на лицето нито веднъж…
филм наблъскан с малоумен екшън точно за дисни поколението…нито един запомнящ се момент…нула хумор..и както всеки филм на Манголд камерата долу в краката…като сравня с работата на Слокомб в първите (и единствени) три…
най-хубавото е, че поне няма да има шести филм…
Но за сметка на това ще има рестарт с нови актьори 🙂
Сегментът от ревюто за Фийби Уолър-Бридж е скандален 😀
Тия идиоти май си имат Катлийн Кенеди в редакцията…
Първо- този филм е абсолютно ненужен. Ако някой каже защо трябва да виждаме Индиана като пенсия която е изпаднала в самосъжаление и разпад, да заповяда. Единственото обяснение е, че франчайза е съживен, за да бъде установен нов образ който да го продължи. Естествено щафетата се предава по най- апталския начин, връчена на тотално нехаризматичен, отблъскващ и скандално малоумен избор в лицето на това което имахме като Фийби. Която през цялото време поставя на място патриархалния бял мъж на мястото му. И дори физически… колко му е да биеш старец?
SVETLY, направи услуга и на себе си. Не пиши повече.
Започна някак си от нищото, но ми хареса 🙂 Един познат след филма спомена, че изражението на Джоунс накрая било: ,,Благодаря Ви, че ме изтърпяхте“ 🙂 Давам му 7.5-8 от 10
Не мога да повярвам колко позитивно ревю за толкова посредствен и забравим филм. Нека не се лъжем – ако не беше пролога, който погъделичка дори най-заклетите тролове, всички щяхме да замерваме екрана с домати.
Един от най-посредствените филми за последното десетилетие, което не беше лишено хич от посредственост. Този дето е писал ревюто, ако изобщо е гледал филма, трябва да смени дилъра.
Тъпа история, калпав фенсървиз, нелепици из сценария и един жалък, патетично жалък Харисън Форд. Всъщност целият каст е жалък, а Микелсен, играе злодея все едно е отметнал нещо досадно между предястието и десерта в скучна и прекалено дълга вуечера. А неговата игра беше най-доброто в този филм, смятай….
Поне в блейд две и тъпотията междузвездни войни седем, Харисън Форд беше с кратка роля тип хайде убийте ме да не се мъча повече, че не мога да откажа на Лукас и Спилбърг… А тук, цял филм и за ужас, остана жив, та не се знае знае ли се.
Хубавото е, че тази помия ще бъде покъртителен касов провал, та поне дрисни да си плати за гаврата с труп, която направи и да не пробва нови такива, ама надали…
Дам, с изключение на първите 30 минути филмът беше трагедия, но не древногръцка…
Колко плащат вече на такова ревю? За един преател питам…
https://www.youtube.com/watch?v=0K8F0bA4zlI
ей такъв вариант бих гледал с кеф!!
Вие не сте истински почитатели на поредицата, а сте безрадостни хейтъри! Филмът е истинско бижу, носи духа и емоцията на първите три филма! Върна ме назад във времето, когато висяхме с брат ми 3 часа на лятното слънце, да си купим билети, пред кино Димитър Благоев във Варна. И тогава в залата две хлапета от 80-те поеха на пътешествие, което не искаха да свършва. И днес се случи същото – Инди се върна, за да ни поведе отново към вълнуващи приключения! Киното е емоция господа, аз бях щастлива и това е най-важното за мен!
Браво господине от Варна, страхотна ирония, див сарказъм. Получи ви се!
Интересно ми е колко ли българи ще има в надписите
JoTo – it’s a girl …
Why do you insist on being a blind idiot ?
Whence the need for that ?
Чудих се, защо сайта ми стана б-анално досадно адаптивен напоследък, и сега това ревю, като последен пирон в ковчега.Мерси, отивам да потърся някоя истинска мадама!
Накрая, когато екранът потъмня и надписите започнаха и се пусна същата музика ми стана малко тъжно. Още едно от многото неща, които свързвах с детството си отиде завинаги. Няма да видим отново този персонаж в изпълнението на този актьор (освен може би в изпълнението на неговото цифрово копие). И въпреки минусите на филма, в него има частица душа, макар и много малка.
Ужасен, ужасен, ужасен филм. В нито един момент не се усмихнах, не си казах „Баси, гледам Индиана Джоунс“. Тъжен, жалък филм, тъжен, жалък ХФ. Отдавна трябваше да го рикастнат и да го ситуират в наши дни, щото с Нейтън Дрейк не се получИ.
Само да вмъкна под всички коментари за Фийби Уолър-Бридж и предаването на щафетата.
То и в петия филм направиха същото с онова лайно Шая ама не се получи.
И с Фийби не се получи.
Чакаме шести филм и трети опит да се получи предаването на щафетата…
Белким в Холивуд са разбрали за стомната и трите пъти…
Изключително компетентен и занаятчийски филм. Манголд и операторът са превъзходни, Фийби също е страхотно попадение! Място за сравнение на Реликвата на съдбата с онази боза Царството на кристалния череп няма.