Джулия Дюкорно позира със "Златната палма"
Джулия Дюкорно позира със „Златната палма“

С известна доза стрес за организаторите завърши 74-ото издание на най-престижния филмов фестивал в света – дали нарочно, дали просто неволно, шефът на международното жури Спайк Лий съобщи „набързо“ на кого се присъжда „Златна палма“ 2021 и (в известна степен) лиши от кулминация церемонията. „Titane“ на френската режисьорка Джулия Дюкорно разбуни духовете на критиците, но след като бе обявен за „най-добрия филм“ от тазгодишното жури, неговата режисьорка с видимо вълнение в гласа благодари за това „приобщаващо“ решение и за факта, че са „поканили чудовищата“ – очевидна референция към създадените от нея образи. Всички медии в света обръщат внимание на факта, че Дюкорно е едва втората жена-режисьор, която печели „Златна палма“ – след Джейн Кемпиън, която получава отличието през 1993 гозина за „Пианото“.

cannes-film-festival-min-1024x575

Колеги на винаги екстравагантния (заложил на художествено пъстроцветен костюм за закриването) режисьор през 2021 година бяха Милен Фармер, Маги Джиленхол, Джесика Хауснер, Мелани Лоран, Клебер Мендоса Фило, Тахар Рахим и Сон Кан-хо. Те определиха и носителите на Grand Prix и наградата на журито – съдейки по факта, че и двете са поделени, може да предполагаме, че специалистите трудно са стигнали до своето финално решение. Grand Prix бе връчена на „A Hero“ на Асгар Фархади и „Compartment No. 6“ на Юхо Куосманен, а наградата на журито бе присъдена на „Ahed’s Knee“ на Надав Лапид и „Memoria“ на Апичатпонг Вирасетакул. За най-добър режисьор бе обявен Леос Каракс, а с актьорски призове бяха удостоени изпълненията на Кейлъб Ландри Джоунс в „Nitram“ и Ренате Рийнсве в „The Worst Person in the World

Cannes2021_02

В началото на фестивала почетна „Златна палма“ беше връчена на Джоди Фостър, а по време на церемонията в съботната вечер същият приз беше връчен и на легендарния режисьор Марко Белокио – за техния принос към света на киното.

Начело на журито на конкурсната програма „Особен поглед“, в която беше селектиран филма на Весела Казакова и Мина Милева „Жените наистина плачат“ с участието на Мария Бакалова, беше режисьорката Андреа Арнолд, а журито на Седмица на критиката беше ръководено от румънския режисьор Кристиан Мунджиу, носител на „Златна палма“ 2007 за филма си „4 месеца, 3 седмици и 2 дни“.

Ето и пълен списък с наградите на Кан 2021.

Palme d’Or: “Titane”
Grand Prix: (tie) “A Hero” and “Compartment No. 6”
Jury Prize: (tie): “Ahed’s Knee” and “Memoria”
Best Actress: Renate Reinsve, “The Worst Person in the World”
Best Actor: Caleb Landry Jones, “Nitram”
Best Director: Leos Carax, “Annette”
Best Screenplay: Ryusuke Hamaguchi, “Drive My Car”
Camera d’Or: “Murina” by Antoneta Alamat Kusijanović
Short Film Palme d’Or: Tian Xia Wu Ya by Tang Yi
Special Jury Mention for Short Film: “Ceu de Agosto” by Jasmin Tenucci
CST Artist-Technician Prize: Vladislav Opeliants (Russia), chief director of photography, “Petrov’s Flu”, by Kirill Serebrennikov
CST Young Film Technician Award: Armance Durix, head sound engineer mi iubita, “Mon Amour”, by Noémie Merlant.

Un Certain Regard

Un Certain Regard Prize: “Razzhimaya Kulaki” (Unclenching the Fists), directed by Kira Kovalenko
Jury Prize: “Grosse Freiheit” (Great Freedom), directed by Sebastian Meise
Ensemble Prize: “Bonne Mère” (Good Mother), directed by Hafsia Herzi
Courage Prize: “La Civil”, directed by Teodora Ana Mihai
Prize of Originality: “Lamb”, directed by Valdimar Jóhannsson
Special Mention: “Noche De Fuego” (Prayers for the Stolen), directed by Tatiana Huezo

Cinéfondation

First Prize: “L’enfant Salamandre” (The Salamander Child), directed by Théo Degen (INSAS, Belgium
Second Prize: “Cicada”, directed by Yoon Daewoen (Korea National University of Arts, South Korea)
Joint Third Prize: “Prin Oras Circula Scurte Povesti De Dragoste” (Love Stories on the Move), directed by Carina-Gabriela Dașoveanu (UNATC „I. L. CARAGIALE“, Romania)
and “Cantareira”, directed by Rodrigo Ribeyro (Academia Internacional de Cinema, Brazil)

Cannes2021_04

Similar Posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

5 Comments

  1. трейлъра на Титан не изглежда като трейлър на филм, а съчетание на някакви безмислени кадри
    Но все пак ще се гледа. Аз лично не запомних с особено добри чувства Raw

    1. Raw беше интересен проект, но дотам. Едно гледане му беше достатъчно. Съгласен съм за трейлъра на Титан, но той си беше тийзър, а не истински трейлър. И все пак, ако е същата манджа като Raw ще е тъжно…

  2. Greetings from Paris …
    Който парижанин или гост на този умопомрачителен град се прежали да гледа Златна Палма – може да стори това още днес – когато и където си поиска.
    Ей сега минах покрай опашка преди кино МК2, в 4-ти Arrondissement …..Опашка !
    Завалиите сигурно не са прочели коментарите туk,..Стефане Димовски – каквото и да ти кажа няма смисъл. Това е кауза пердута, брат…Панимаеш ?

    Голям успех – смело решение – без риск нищо като хората не става … Говорите егати тъпотите за RAW и за трейлъра на Титан – гледах този трейлър няколко пъти с кеф. От този кеф, който ми пълни душата – и ме кара да мечтая – – – Ей сега ще си го пусна пак – 2 пъти …
    Наскоро някой ми обясняваше нещо за RAW – Please…
    I’ll take Song-Кang Ho’s verdict about a movie any day (and night) of any week…