Филмът „The Perfect Candidate” е дело на първата (и много вероятно – все още единствена) жена-режисьорка в Саудитска Арабия – Хайфа Ал-Мансур. С първия си пълнометражен филм „Wadjda” тя се представи в конкурсната програма на Венеция, през 2015 година тя беше член на основното жури в Кан, преди две години режисиря Ел Фанинг в „Mary Shelley” и междувременно работи по различни проекти с Netflix. Почти не звучи като история на жена от Саудитска Арабия, нали?
Със следващия си пълнометражен филм, който участва в конкурсната програма на Венеция, Ал-Мансур се завръща в родната си страна, за да разкаже за борбата на жените за признание в други важни професии, а защо не и в политиката…
Очевидно в „The Perfect Candidate” са представени сериозни проблеми на съвременното общество в консервативното кралство, което всъщност е една от държавите с най-младо население – 50% от 33 милиона души са под 25 години. Именно в името на бъдещето Ал-Мансур дава глас на своята героиня – млад лекар, която решава да се кандидатира за член на градската управа. Основната й цел е да упее да прокара решение за поправяне на пътя пред клиниката, в която работи, за да може пациентите да получават бърза помощ. Предстоят й сериозни конфликти не само с „традиционното” възпитание на мъжкото население, което няма доверие на жена-доктор, но и с ръководството на общината – всеобщото мнение е, че мястото на жената си е у дома!
Главната роля във филма е поверена на Мила Ал Захрани. Киноспециалистите отбелязват малко повече импулсивност и сериозно фокусиране върху феминизма във филма на Хайфа Ал-Мансур, но може би не бива да се забравя, че в обществото на Саудитска Арабия има изключително ниско ниво на приемане на „другия пол” като нормално функциониращо човешко същество, с мечти и стремежи, различни от домакинските. Вероятно за това детайли, които на Запад изглеждат като преекспониране, в този филм е било необходимо да съществуват, за да бъдат заявени проблемите на жените в гигантското арабско кралство. Не че самите жени там биха отишли да видят на кино тази история… Именно в това провиждаме известно „фестивално лицемерие”, но въпреки всичко сме сигурни, че подобни филми трябва да съществуват – дори само като доказателство за многоликото време, в което живеем.
В очакване решенията на Венеция, пожелаваме успех на Хайфа Ал-Мансур и новия й филм „The Perfect Candidate”.