Има някои неизбежни закономерности – така, както е ясно, че лятото подгонва пролетта, а след него идва есен, така и всяка година горе-долу по едно и също време се задава „сезонът на наградите”. Глобуси, БАФТА, Оскари, награди на гилдиите на критиката и всякакви обобщителни отличия се опитват да оценят всяка изминала година. Безспорно сред най-престижните се нареждат призовете на Американската академия за киноизкуство, която онзи ден обяви държавите, успели да подадат свои заглавия в надпреварата на чуждоезичен Оскар.
Оказва се, че миналата година е бил подаден рекорден брой филми – 92 , а за 2018 са с 5 по-малко. За първи път участват африканските държави Малави и Нигер. Няма изненада във факта, че носителите на наградите от Кан и Венеция – „Shoplifters” на Хирокадзу Корееда и „Roma” на Алфонсо Куарон, както и „Cold War” на Павел Павликовски (отличен с награда за режисура в Кан) и „Дивата круша” на Нури Билге Джейлан са съответно кандидатурите на Япония, Мексико, Полша и Турция и са сред фаворитите за получаване на номинации.
Всички 87 филма ще бъдат гледани от доброволно кандидатирали се за този ангажимент членове на академията в Лос Анджелис. Бъдещият „шортлист” ще бъде съставен от шестте най-популярни заглавия, събрали най-много гласове, плюс три филма, които комисията за чуждоезичен Оскар прецени, че трябва да присъстват – тези девет заглавия ще бъдат обявени през декември. През януари предварително избрани членове на академията от Ню Йорк, Сан Франциско и Лондон, както и международни членове, които живеят извън Щатите и Великобритания, ще бъдат помолени да видят деветте филма от въпросния „шортлист”, за да се определи финалната петорка, които ще получат номинации. Сериозният дух на съперничество се увеличава главоломно с всяка година, заедно с увеличаване на членството в Академията в глобален мащаб.
Ето и всичките заглавия за 2018 година:
Afghanistan, “Rona Azim’s Mother,” Jamshid Mahmoudi, director;
Algeria, “Until the End of Time,” Yasmine Chouikh, director;
Argentina, “El Ángel,” Luis Ortega, director;
Armenia, “Spitak,” Alexander Kott, director;
Australia, “Jirga,” Benjamin Gilmour, director;
Austria, “The Waldheim Waltz,” Ruth Beckermann, director;
Bangladesh, “No Bed of Roses,” Mostofa Sarwar Farooki, director;
Belarus, “Crystal Swan,” Darya Zhuk, director;
Belgium, “Girl,” Lukas Dhont, director;
Bolivia, “The Goalkeeper,” Rodrigo “Gory” Patiño, director;
Bosnia and Herzegovina, “Never Leave Me,” Aida Begić, director;
Brazil, “The Great Mystical Circus,” Carlos Diegues, director;
Bulgaria, “Omnipresent,” Ilian Djevelekov, director;
Cambodia, “Graves without a Name,” Rithy Panh, director;
Canada, “Family Ties,” Sophie Dupuis, director;
Chile, “…And Suddenly the Dawn,” Silvio Caiozzi, director;
China, “Hidden Man,” Jiang Wen, director;
Colombia, “Birds of Passage,” Cristina Gallego, Ciro Guerra, directors;
Costa Rica, “Medea,” Alexandra Latishev, director;
Croatia, “The Eighth Commissioner,” Ivan Salaj, director;
Czech Republic, “Winter Flies,” Olmo Omerzu, director;
Denmark, “The Guilty,” Gustav Möller, director;
Dominican Republic, “Cocote,” Nelson Carlo De Los Santos Arias, director;
Ecuador, “A Son of Man,” Jamaicanoproblem, director;
Egypt, “Yomeddine,” A.B. Shawky, director;
Estonia, “Take It or Leave It,” Liina Trishkina-Vanhatalo, director;
Finland, “Euthanizer,” Teemu Nikki, director;
France, “Memoir of War,” Emmanuel Finkiel, director;
Georgia, “Namme,” Zaza Khalvashi, director;
Germany, “Never Look Away,” Florian Henckel von Donnersmarck, director;
Greece, “Polyxeni,” Dora Masklavanou, director;
Hong Kong, “Operation Red Sea,” Dante Lam, director;
Hungary, “Sunset,” László Nemes, director;
Iceland, “Woman at War,” Benedikt Erlingsson, director;
India, “Village Rockstars,” Rima Das, director;
Indonesia, “Marlina the Murderer in Four Acts,” Mouly Surya, director;
Iran, “No Date, No Signature,” Vahid Jalilvand, director;
Iraq, “The Journey,” Mohamed Jabarah Al-Daradji, director;
Israel, “The Cakemaker,” Ofir Raul Graizer, director;
Italy, “Dogman,” Matteo Garrone, director;
Japan, “Shoplifters,” Hirokazu Kore-eda, director;
Kazakhstan, “Ayka,” Sergey Dvortsevoy, director;
Kenya, “Supa Modo,” Likarion Wainaina, director;
Kosovo, “The Marriage,” Blerta Zeqiri, director;
Latvia, “To Be Continued,” Ivars Seleckis, director;
Lebanon, “Capernaum,” Nadine Labaki, director;
Lithuania, “Wonderful Losers: A Different World,” Arunas Matelis, director;
Luxembourg, “Gutland,” Govinda Van Maele, director;
Macedonia, “Secret Ingredient,” Gjorce Stavreski, director;
Malawi, “The Road to Sunrise,” Shemu Joyah, director;
Mexico, “Roma,” Alfonso Cuarón, director;
Montenegro, “Iskra,” Gojko Berkuljan, director;
Morocco, “Burnout,” Nour-Eddine Lakhmari, director;
Nepal, “Panchayat,” Shivam Adhikari, director;
Netherlands, “The Resistance Banker,” Joram Lürsen, director;
New Zealand, “Yellow Is Forbidden,” Pietra Brettkelly, director;
Niger, “The Wedding Ring,” Rahmatou Keïta, director;
Norway, “What Will People Say,” Iram Haq, director;
Pakistan, “Cake,” Asim Abbasi, director;
Palestine, “Ghost Hunting,” Raed Andoni, director;
Panama, “Ruben Blades Is Not My Name,” Abner Benaim, director;
Paraguay, “The Heiresses,” Marcelo Martinessi, director;
Peru, “Eternity,” Oscar Catacora, director;
Philippines, “Signal Rock,” Chito S. Roño, director;
Poland, “Cold War,” Pawel Pawlikowski, director;
Portugal, “Pilgrimage,” João Botelho, director;
Romania, “I Do Not Care If We Go Down in History as Barbarians,” Radu Jude, director;
Russia, “Sobibor,” Konstantin Khabensky, director;
Serbia, “Offenders,” Dejan Zecevic, director;
Singapore, “Buffalo Boys,” Mike Wiluan, director;
Slovakia, “The Interpreter,” Martin Šulík, director;
Slovenia, “Ivan,” Janez Burger, director;
South Africa, “Sew the Winter to My Skin,” Jahmil X.T. Qubeka, director;
South Korea, “Burning,” Lee Chang-dong, director;
Spain, “Champions,” Javier Fesser, director;
Sweden, “Border,” Ali Abbasi, director;
Switzerland, “Eldorado,” Markus Imhoof, director;
Taiwan, “The Great Buddha+,” Hsin-Yao Huang, director;
Thailand, “Malila The Farewell Flower,” Anucha Boonyawatana, director;
Tunisia, “Beauty and the Dogs,” Kaouther Ben Hania, director;
Turkey, “The Wild Pear Tree,” Nuri Bilge Ceylan, director;
Ukraine, “Donbass,” Sergei Loznitsa, director;
United Kingdom, “I Am Not a Witch,” Rungano Nyoni, director;
Uruguay, “Twelve-Year Night,” Álvaro Brechner, director;
Venezuela, “The Family,” Gustavo Rondón Córdova, director;
Vietnam, “The Tailor,” Buu Loc Tran, Kay Nguyen, directors;
Yemen, “10 Days before the Wedding,” Amr Gamal, director
91-вите награди на Американската киноакадемия ще бъдат раздадени на 24 февруари 2019 година.