Бойни кораби / Battleship

Корабокрушение
от на 2012-04-19
 

Бойни кораби / Battleship

Бойни кораби” на Питър Бърг е едно от най-големите ми разочарования не само за годината, но и въобще, и то при условие, че подходих към него с абсолютно минимални, да не кажа направо никакви очаквания. Плосък, елементарен и напълно неоригинален филм, който се поваля на всяко едно ниво и нагледно показва, че къде заслужено, къде безпричинно хуленият Майкъл Бей е ненадминат гений що се отнася до този род високобюджетни блокбастъри, в които основна роля имат ефектите и взривовете.

На въпроса какво очаквам от 200-милионен филм, създаден по елементарна игра, която дечурлигата разцъкват в училище, само за да минава по-бързо времето в часовете, трябва да кажа, че се надявах чисто и просто да се забавлявам, по начина по който го направих на първите филми от поредиците „Карибски пирати” и „Трасформърс”, които, както знаете, са създадени по не по-малко нелепи неща като атракция в увеселителен парк и серия от играчки.

Проблемът е, че единственият що-годе наистина забавен момент е в самото начало, когато се запознаваме с пияния герой на Тейлър Кич, Хупър, който се опитва да впечатли сексапилната Сам като и донесе бурито в рамките на 5 минути. Това е и единственият опит за някакво по-оригинално и интересно развитие на героите. Всичко останало е вариация по темата „Хупър непрекъснато проваля брат си и себе си, постъпвайки безотговорно”.

Филмът е типичен представител на фантастичния поджанр „извънземно нашествие” (пълен с клишета от-до), който наскоро успешно беше погребан от поредица разочарования, чийто апотеоз беше „Когато падне мрак”. В търсене на обитаеми планети учените изпращат сигнал в космоса, който привлича разузнавателен екип от технологично превъзхождащи ни, враждебно настроени извънземни, които идват на Земята и създават аванпост, който да подготви почвата за пристигането на основните им войски.

Бойни кораби / Battleship

Само по себе си това едва ли щеше да е чак такава трагедия (още повече, че предварително се знаеше, че именно този конфликт ще е в основата на сюжета), ако този елемент не беше подплатен с нещо, което бих могъл да опиша само с импровизираното „US navy porn”. Майкъл Бей също използва американската армия и въоръжение, но Питър Бърг го надминава и като мащаби, и като евтиния. А най-дразнещ е патосът, с който се прави всичко.

В един момент всички съвременни разрушители, останали в капана на силовото поле на извънземните, са унищожени и нашите герои са принудени да използват стар боен кораб, който в момента служи единствено за паметник. Проблемът е, че в дигиталната ера никой от тях не е способен да подкара архаичната машина и те са принудени да се обърнат към група 60-70 годишни ветерани с думите „Вие сте направили толкова много за страната си и никой няма право да иска от вас каквото и да е, но аз все пак ще го направя и ще помоля за помощ”. Следват каданси и чудесии, от които може да ви стане лошо.

Друг мегадосаден момент е целият „Пърл Харбър” синдром, който все още ги друса американците. Тук имаме символично помиряване на Япония и САЩ в лицето на Хупър и първоначалния му враг (заради който му предстои изгонване от флота) капитан Нагата, които в крайна сметка стават „най-добри приятели” и заедно изготвят стратегията за борба с извънземните. И сякаш всичко това не е достатъчно, та в сюжета е вкаран и войник, загубил двата си крака и останал без желание за борба и живот – все пак трябва лицемерно да почетем и тази група хора – който заедно с любовния обект Сам (която е терапевт) повежда сухоземната битка, без която нашите герои в океана нямат шанс.

За съжаление две от нещата, които биха могли да пооправят положението с всичката тази евтиния и патриотизъм – несериозният тон и готините ефекти – също се провалят. Всичко е толкова патетично и сериозно, че дори и малкото наистина забавни моменти потъват с гръм и трясък. Да не говорим пък за основния „comic relief”, който е един от учените отговорни за привличането на извънземните – той е един от най-дразнещите и неестествени герои.

Ефектите са невпечатляващи и безинтересни и липсва дори и един-единствен момент или сцена от така наречените „money shots”, в които да кажем „уау”. Финалното разцепване на „Джон Пол Джоунс” се доближава, но е стерилно в сравнение с потъването на „Титаник” например или „Аризона” в „Пърл Харбър”. Същото се отнася и за извънземните, които са супер деривативни (вдъхновението за тях личи от космоса) и единствената им интересна характеристика са странните бради.

Бойни кораби / Battleship

За актьорите нищо не казах, но то какво да говорим – те правят всичко възможно предвид материала и Риана (от която предполагам всички се интересуват) съвсем не се справя най-зле.

В заключение още веднъж ще спомена, че „Бойни кораби” е огромно разочарование и не мога да изразя съжалението си, че зад него стои Питър Бърг, който някога имаше супер обещаваща кариера като режисьор. Жалко, че „Бойни кораби” ще се гледа и ще направи доста пари, докато филм на светлинни години по-напред като история, ефекти и всичко останало, като „Джон Картър”, потъна негледан и оплют. „Трансформърс 4”? Дайте го насам, дори и да по-тъп от двойката, пак ще е по-добре от този филм. Явно не всичко е в парите.

коментари
 
Отговорете »

 
  • 2012-04-19 at 21:50

    Малииии, потресен съм… Очаквах нещо добро, май пак съм бил в грешка. Все пак смятам да ида да го гледам, дето се казва да му дам шанс.
    „Трансформърс 4”? Дайте го насам…
    Евала :)

    Отговор

  • MadMax
    2012-04-19 at 21:50

    „Вие сте направили толкова много за страната си и никой няма право да иска от вас каквото и да е, но аз все пак ще го направя и ще помоля за помощ” … почти се просълзих :)

    Отговор

  • 2012-04-19 at 22:24

    Кроасаааааааааааааааааааааааааааан – за заглавката :)

    Отговор

  • 2012-04-19 at 23:49

    малиии – надали съм ти чела друго, по-съсипващо ревю, Дрин!
    то е ясно, че такъв филм може да е само брадва, при това мощна, ама пък чак толкова…
    луди пари „лискат“ за глупости, вместо да се опитат да нахранят децата в Африка и Азия… 8)

    Отговор

  • 2012-04-20 at 08:23

    За съжеление е така.Правен е просто да спечелят някой друг долар.Огромна реклама се прави както винаги на тяхната армия.В този случай 70-годишния остарял МИСУРИ.За мен на смешно и трагично беше накрая като го подкарваха Мисури с помоща с инвалидните едва ходещи ветерени от войната.Въобще още сме на вълна да изчакаме някой хубав филм от този жанр.

    Отговор

  • надя
    2012-04-20 at 10:15

    Дринов, чудя ти се на акъла, че въобще си очаквал нещо от този филм. Аз само като видях рекламата и си казах, че ще е боклук…

    Отговор

  • Mike28
    2012-04-20 at 11:21

    Брей, Дринов, доживях да видя как напускаш уютно-умерената и на момент идващата ми леко стерилна позиция, която следваш без отклонения, и да понахраниш най-накрая заслужено някой филм. Палци горе!

    Отговор

  • Анита
    2012-04-20 at 11:36

    Одобрявам и споделям мнението на по-горния :)

    Отговор

  • 2012-04-20 at 12:32

    И друг път сме го обсъждали това с позицията. Хранил съм доста филми, само трябва да се поровите в ревютата. Въпросът е, че наистина нещо трябва да ме издразни супер сериозно, за да напиша подобно ревю.

    Не смятам, че позицията ми, в която обективно се опитвам да разгледам плюсовете и минусите на един филм е грешна или лоша, все пак „разни хора, разни идеали“, хубаво е да се поглежда и от двете страни.

    Отговор

  • Veso
    2012-04-20 at 16:32

    Така….

    И аз изгледах филмчето и мога да кажа че влиза в графата ми за филми, които са ме забавлявали докато ги гледам, но които НЕ бих гледал повече от един-два пъти и едва ли бих си ги купил на DVD (същото важи за Гневът на Титаните, Игрите на глада и Джон Картър). И не, не ме интересува дали са базирани на игра или на книга. Идеята на Бойни кораби като цяло ми беше интересна (битка в океана между хора и извънземни, затворени в огромен купол), но за разлика от Трансформърс след края на прожекцията не изпитах нужда отново да гледам филма. Трансформърс, между другото, го изгледах три пъти на кино и то с огромен кеф. И то без да бъда фен на анимациите и без да съм си играл с играчките като малък.

    ОчевАдно е че с Бойни кораби се опитват да повторят успеха на Трансформърс и затова не е изненадващо че Бърг имитира стила на Майк Бей (то тези дни всеки го имитира). Та дори наеха и композитора на Бей, Стийв Джаблонски, да напише музиката.

    С две думи, ако нещо е супер-успешно и популярно в целия свят, очаквай че много хора ще го копират. Което си е комплимент. Ето, след успеха на Черния рицар всеки се опитва да прави по-мрачни комиксови филми и адаптации, а след успеха на Трансформърс се опитват да копират стила му на снимки, монтажа, музиката и така нататък.

    Това което ме изненада приятно в Бойни кораби е ненатрапващото изпълнение на Риана. Очаквах да я виждам във всяка сцена и да я натрапват нон-стоп, но екранното й време не беше много и това ми хареса. Момента в който вика ‘Mahala, motherf….’ преди да отнесе извънземното което премяташе Тейлър Кич, си беше badass. Кич също ми хареса. По мое мнение пича има талант и харизма и добре се справи с ролята.

    Колкото до Нийсън, той не беше използван достатъчно. Което като негов огромен фен определено не ми хареса. Но както и да е.

    Иначе се радвам че филма се представя толкова добре в европейските кина. Не защото съм му огромен фен, а защото ще затвори устите на тези които постоянно желаят и предричат провал на подобни филми. Филми, които очевидно си имат огромна публика в целия свят, но които поради някакви смешни причини постоянно биват критикувани и усмивани от анти-блокбастър блогъри и критици.

    А и то в крайна сметка Бърг печели. Човека ще се хили на онлайн подигравките докато пътува с едно от Поршетата си до банката в Бевърли Хилс.

    P.S. Едно от нещата които не ми харесаха във филма е че извенземните кораби във водата бяха много статични. Очаквах повече летене и маневри, а не само подскачания от място на място и изстрелване на пробивните заряди. Трябваше да са много по-активни и мобилни.

    Но това е мое лично мнение разбира се : )

    Иначе Дринка, добро ревю си качил. Не съм съгласен с всичко в него, но все пак напълно разбирам причините заради които не си харесал филма.

    Отговор

  • Mike28
    2012-04-20 at 16:57

    Е, далеко съм от мисълта, че си необективен в ревютата си или пък заемаш грешна позиция. Това си е твоят блог, твое право е как ще пишеш статиите, останалото е въпрос на гледни точки. Моята е, че понякога ми се ще, да добавяш малко повече „сол и пипер“ към мат’риала…;) Уважавам и харесвам в теб това, че дори един филм да е най-голямото дърво, винаги ще се опиташ да намериш нещо хубаво в него, и да го изтъкнеш.

    Отговор

  • 2012-04-21 at 09:47

    @Veso
    Да разбирам, че ти не си отчаян, но, въпреки че си се забавлявал не си и въодушевен?
    И аз нямам нищо против тези филми да изкарват пари, но съм нещастен, че далеч по-смислени заглавия или не се правят или се провалят впечатляващо :( .

    @Mike28
    Малко повече подправки? Нема грижи! :) :)

    Отговор

  • Ivcho
    2012-04-21 at 11:00

    Всички се чудят защо извънземните не идват.

    Ами как да дойдат като знаят че храбрите американски солджъри ще им наритат задниците! 😀

    На няколко пъти вече няколко вида се пробваха ама ядоха бой! Така че скоро извънземни на Земята няма да дойдат! 😀 😀 😀

    Отговор

  • Mike28
    2012-04-21 at 11:18

    Така те искам, наблегни на лютото :p

    Отговор

  • Maya
    2012-04-23 at 15:30

    Само искам да вметна, че към момента „Джон Картър“ е филмът с най-силен премиерен уикенд от началото на годината досега и филмът се представи доста добре. Така че твърдо не мога да се съглася, че е потънал и оплют.

    Отговор

  • Веселин Билалов
    2012-04-23 at 16:12

    @Maya
    Сигурно имаш в предвид резултатите в България, а те в сравнение с 250 мил. му бюджет са нищожни. До момента в Америка е изкарал $68,864,278 и само от международното си разпространение, едва ще покрие вложените средства. И тук не става въпрос за творчески, а за бокс-офис провал.

    Отговор

  • heinrich
    2012-04-23 at 20:25

    Понеже виждам, че се разразява огромна полемика… 😉 Да се намеся и аз малко.
    Няма да ви чета коментарите, защото тази вечер ме мързи. Само ще ви кажа, че много отдавна съм казвал, че тоя „филм“ ще е върховна тъпотия и винаги наред с другите дивотии ще спада в категорията „Филми, които никога няма да гледам“ и категория „Никога не искам да си губя част от живота за такива дивотии“
    Благодаря за вниманието… :)

    Отговор

  • AzUrAL
    2012-04-24 at 12:05

    Силно съмнително е, че ще си върне бюджета Джон Картър по-скоро ще оглави класацията за бокс-офис провал.Малко над 179 млн. спечелени при 250 изхарчени.Въпреки,че ние отново сме изключение почти 20 000 човека го гледаха досега в България.Българите не разбирали от киноизкуство, а?

    Отговор

  • heinrich
    2012-04-24 at 13:24

    @AzUrAL
    Бъркаш се.. Не отчиташ и световното разпространение… така че, Джони си е върнал парите, но са си слаби резултати…

    Total Lifetime Grosses
    Domestic: $69,032,659 25.6%
    + Foreign: $200,600,000 74.4%
    = Worldwide: $269,632,659

    И понеже с Дринов е преди месец водихме спор на тема филмите, които са по гледани в Щатите са по не гледаеми в света, според мен, а той твърдеше обратното. И обратното филмите по не гледаеми в Щатите са по гледаеми в света…
    Ето и Игрите на Глада
    Total Lifetime Grosses
    Domestic: $357,066,467 62.2%
    + Foreign: $217,000,000 37.8%
    = Worldwide: $574,066,467

    С повечето филми е така.. и затова съм казвал, че Хамериканците не! разбират от кино .. 😉

    Отговор

  • 2012-04-24 at 13:31

    O, „Джон Картър“ със сигурност е финансов провал. Само производствените разходи са 250 млн. долара, а маркетингът е поне още 100-150 млн., така че за подобен комерсиален тежкар са нужни поне 500 млн. приход, за да излезе „на чисто“. Не забравяйте, че студиото прибира м/у 40 и 60% от приходите, кината прибират останалото. Иначе има доста филми, които по света са по-успешни, отколкото в САЩ – примерно „софистицирани“ мистификации като „Троя“. 😀

    Отговор

  • AzUrAL
    2012-04-24 at 14:09

    Толкова много ли са изхарчили за реклама?На игрите на глада,колко бяха 20 или 40 млн. нещо ми се върти в главата.А това, че не го даваха в Арена та трябваше да го гледам в Синемата много ме издразни родните разпространители, както винаги са на първа линия..

    Отговор

  • 2012-04-24 at 22:22

    Информацията около бюджета и разходите за реклама, на който и да е филм, никога не е супер точна, но, общо взето, цифрите са верни.

    Отговор

  • MKT
    2012-05-04 at 00:36

    Това ревю го възприемам като упражнение в стил „плюене по малоумен екшън“, защото няма много общо с действителните усещания от филма.
    Публиката в салона се забавляваше, моя милост също!

    Отговор

  • Бехеровка
    2012-05-04 at 09:33

    Публиката е овъррейтед.

    Отговор

  • 2012-05-04 at 18:01

    @MKT
    Нямам си друга работа аз, че да се упражнявам в стил, при това за подобна тъпотия.
    Не мога да повярвам, че „Джон Картър“ го оплю тотално, а даваш „pass“ на тази помия. :(

    @Бехеровка
    Фъни! :)

    Отговор

  • MKT
    2012-05-05 at 03:07

    Има епохална разлика между помия без и помия с претенции.
    Едното забавлява, а другото дразни.

    Отговор

  • 2012-05-06 at 11:30

    По принцип е така. Но има епохална разлика и между филм с неоспорими художествени качества и и пълен боклук, пък бил той развлекателен и без претенции.

    Отговор

  • 2012-05-13 at 12:15

    Пред Бойни Кораби, Джон Картър е суха съчка. Това, че единици мислят различни, нищо не може да промени.

    Отговор

  • Додекаедър
    2012-05-13 at 13:46

    По-добре суха пръчка отколкото мазно лайно като това нещо тук, което минава за филм!

    Отговор

  • Бехеровка
    2012-05-14 at 11:17

    Напротив, в цялата история на човечеството, точно единиците, които мислят различно променят нещата. Сега, че масовката е тъпо копеле и попива всичката леш на тоя свят от хилядолетия е ясно, но това не ги прави нещо повече от тъпо копеле.

    Отговор

  • 2012-05-14 at 19:27

    Охо, заформила се „битка“ покрай тази брадва, браво. :)

    @MCFOXXX
    То пък, обратното все едно променя нещо? Ето виж „Отмъстителите“ сигурен съм, че като го гледаш коментара ти ще е: Този филм е суха съчка. Това, че милиони мислят различно, нищо не може да промени“. Не е ли така? :) :)

    @Додекаедър
    По принцип съм съгласен с теб, ама защо с лошо? :(

    @Бехеровка
    Съгласен съм напълно!. Има го и обратния момент, но то е по-скоро изключение, потвърждаващо правилото. :)

    Отговор

  • 2012-05-14 at 19:36

    Добре е, че си мислите, че сте нещо повече от някой. Само една малка тайна между нас си – не сте.
    Обръщението ми не е към Дринов.
    Към него следното:
    Дринка, как ще кажа, че Отмъстителите е суха съчка, приятелю? Чуваш ли се? В смисъл откъде ти хрумна, че така ще кажа? Филма мачка яко, накефи ме много :) Непридвидим съм, а 😉

    Отговор

  • 2012-05-14 at 20:01

    @MCFOXXX
    Евала Фокси, радвам се! :) Знам аз, че ти харесваш зрелища, само се опитвах да „мейкна пойнт“. :) :) :)
    Затова не съм и изненадан, че харесваш и „Бойни кораби“. Това си е „твой“ филм, как няма да го харесаш? В деня, в който и ти се разочароваш от нещо такова, пускам кепенците. :) :) :)

    Отговор

  • 2012-05-14 at 20:15

    Ееее, тоя път ме уби, страшен лаф пусна, Дринов! Голям си :)
    Ама си и прав до болка 😉

    Отговор

Коментирайте