Световната премиера „Белгийският крал”, който бе заснет миналата година в България, се състоя преди дни на 73-ото издание на Международния филмов фестивал във ВЕНЕЦИЯ. Четвъртият филм на режисьорите и сценаристите Петер Бросенс и Джесика Удуърт, който е копродукция на Белгия, Холандия и България, се състезава в основната програма на фестивала – конкурса „Хоризонти”.
Венецианският фестивал е най-старият кинофестивал и заедно с Кан и Берлин е един от трите най-важни и влиятелни филмови форуми в света. Петер Бросенс и Джесика Удуърт получават най-високо признание за трите игрални филма, на които съвместно са сценаристи, режисьори и продуценти, досега: „Хадак/Khadak” (Венеция 2006 – „Златен лъв на бъдещето”), „Алтиплано/Altiplano” (Кан 2009 – Седмица на критиката) и „Петият сезон/The Fifth Season” (Венеция 2012 – Международен конкурс, наградите „Young Cinema Award” и „Green Drop Award”). „Белгийският крал” поема щафетата и го очаква отново успешна фестивална съдба с премиера във Венеция.
На 3 септември в препълнената зала „Дардена” (1200 места, най-голямата на фестивала) се състоя световната премиера на филма на Петер Бросенс и Джесика Удуърт „Белгийският крал”.
Точно в 17.00 директорът на кинофестивала във Венеция Алберто Барбера поведе екипа на филма и го представи на публиката. Аплодирани бяха и българските участници – актьорите Валентин Ганев, Нина Николина и Екатерина Ангелова, художничката по костюмите Ека Бичинашвили и продуцентите Мира Сталева и Стефан Китанов.
Публиката прие с въодушевление филма, като на определени моменти аплодираше. Най-големите аплаузи обаче бяха запазени за финалните надписи – над 15 минути публиката не искаше да напуска залата, ръкопляскания, викове „Браво!”, поздравления и автографи…
В подобен дух са и отзивите на медиите:
„Белгийският крал” може да се окаже короната на „Хоризонти”. Все още сме в първите дни на фестивала, но филма на Петер Бросенс и Джесика Удуърт може да се окаже един от най-добрите филми във Венеция през 2016 година… Начинът, по който тази комедия е заснета, е изключително красив – колко често може да се използва това определение за комедия? Всека сцена е изработена с изключително внимание и прецизност – всичко на екрана е поставено на точното място, всеки персонаж е изграден така, че да обогати забавната атмосфера на филма… Имайки предвид процесите от последните месеци, наистина е удивително как тази сатира, чрез културни и политически остроумни шеги, успява да уцели в десетката след-Brexit настроенията в Европа.” screenanarchy.com, by Thomas Humphrey
––
„Белгийският крал” е страхотен и забавен филм, който може да спечели „Златен лъв” за сюрреалистичен парадокс… В сюжета се включва пародия на документален филм под формата на road-moviе из Балканите, който изглежда като създаден от Костурица в стила на Жак Тати (или обратното). Много силно предложение от страна на Петер Бросенс и Джесика Удуърт в конкурса „Хоризонти”. lastampa.it, by Alberto Mattioli
––
Този лек и забавен псевдо-документален филм-пътешествие очевидно е вдъхновен от изригването на исландския вулкан през пролетта на 2010 – белгийският крал е на посещение в Турция, а когато обстоятелствата го принуждават да се върне в страната си, той и спътниците му потеглят през Балканите. Местата, през които минават, са само изпълненият с цветове и аромати фон, на който се развиват типично белгийски проблеми – конфликт между френски и фламандски общности, ролята на монархията, ненужно утежнената бюрокрация. Всичко е поднесено по деликатен начин, никой не е уязвен, липсват необосновани твърдения. Най-доброто попадение сред актьорите е Петер Ван ден Бегин, който придава на краля естествен чар и подсеща зрителите, че и монарсите могат да бъдат обикновени човеци, ако излязат извън дворците си…” screendaily.com, by Dan Fainaru
––
„Белгийският крал” е road-moviе, изпълнен с ирония, надежда, оригинални, сюрреалистични епизоди, в които символът на Белгия – нейният крал, трябва да се справи с невъобразима ситуация в извънредни обстоятелства…” jamovie.it, by Il Biondo
––
„Белгийският крал” е една комедия, изпълнена с меланхолия, подобно на самия крал (в ролята е изключително убедителен Петер Ван ден Бегин), и с красотата на многогласното българско пеене, което всъщност прави възможно пътешествието на краля през Балканите… Ние всъщност не знаем кога се развива действието – дали в миналото или бъдещето, но тази историческа свобода дава възможност на режисьорите да говорят за Европа днес с лекота и с известна горчивина, независимо от това дали става дума за Белгия, Турция или Балканите…” cineuropa.org, by Aurore Engelen
Кулминацията на партито след прожекцията бе изпълнението на български народни песни от Нина Николина и Екатерина Ангелова, които спряха дъха на всички присъстващи.
„Белгийският крал” е продукция на Bo Films (Белгия – Фландрия) в копродукция с Entre Chien et Loup (Белгия – Валония), Topkapi Films (Холандия) и Арт Фест (България).
Филмът е финансиран с подкрепата на Flanders Audiovisual Fund / Film Fund (VAF) of Flemish Cultural Affairs Minister Sven Gatz, Flanders Image, Netherlands Film Fund, Netherlands Film Production Incentive, Eurimages, ИА „Национален филмов център” – България, Centre du Cinema et de l’Audiovisuel de la Federation Wallonie-Bruxelles, Screen Flanders, Belgian Federal Government Tax Shelter, Casa Kafka Pictures, Casa Kafka Pictures Movie Tax Shelter empowered by Belfius и Програма МЕДИА на Европейския съюз.
Харесайте / следвайте / споделяйте #KINGOFTHEBE
4 септември 2016
Милите, спрели са им дъха. Дано е имало доктори наблизо. 🙁
Важното е, че е имало… аплаузи 😀
Сега ще кажат, че български филм е… всъщност докато го пишех реши да проверя и…
http://www.edna.bg/izvestni/bylgarskiiat-film-belgijskiiat-kral-pokori-kinofestivala-vyv-veneciia-4644446