Пътят, също като живота, учи на израстване, откриване, на разграничаване кои са истинските и важните неща в живота, кои са хората, които обичаме и какви хора искаме да бъдем. Но също така ни дава възможността да открием нови изживявания, нови вълнения или страхове. В киното филмите, чийто център се разгръща около темата за пътуването, носят именно тази идея, било те фантастични, ужасяващи, драматични или комични.
В тази селекция сме подбрали 10 ярки филма, чийто сюжет и история се развиват по пътя.
О, братко, къде си? / O, Brother, Where Art Thou?
„Търсите голямо богатство, вие тримата, които сега сте оковани във вериги.“
Братя Коен доставят свежа южняша комедия с „О, братко, къде си?“ – свободна интерпретация на Омировата „Одисея“.
По време на Голямата депресия тримата затворници Евърет, Пийт и Делмар успяват да избягат и тръгват по следите на заровен куфар с 1.2 млн. долара, който Евърет твърди, че е откраднал от бронирана кола и заровил, преди да бъде арестуван. Имат само 4 дни да стигнат до плячката, а през това време се изправят пред всяка една възможна пречка, която може да застане на пътя им. Братовчедът на Пийт сваля веригите им, но ги предава на полицията срещу обявената за главите им награда.
Пътуването им е осеяно с премеждия, като междувременно тримата получават възможността да запишат песен в местно радио, която се превръща в хит. В главните роли са Джордж Клуни, Джон Туртуро, Тим Блейк и Джон Гудман.
The Darjeeling Limited
„Не сме се намерили още.“
От първата минута знаем, че гледаме филм на Уес Андерсън – неговият почерк е във всеки стилизран, подреден кадър, в разпознаваемата цветова палитра и композиция. „The Darjeeling Limited“ разказва за пътуването в Индия на трима отчуждени братя. Няколко години след смъртта на баща им, Франсис кани Питър и Джак на „променящо живота изживяване“. Организираното туристическо пътуване с влак спира за обиколки на свещени места, които личният асистент на Франсис, скришом помещаващ се в отделен вагон, организира. По време на обиколките тримата братя, извисявайки се културно, се опитват да намерят отново общ език. Вместо това разбират, че пазят тайни един от друг, заговорничат помежду си, стига се дори дотам, че ги изгонват от влака, а приключението продължава по един не толкова уреден, изпълнен с премеждия, откази и драми начин.
В главните роли са Оуен Уилсън, Ейдриън Броуди и Джейсън Шуортсман – редовни във филмите на Уес. The Darjeeling Limited е едно остроумно и забавно приключение за сближаването на трима братя, представено по различен и прекрасно стилизиран начин.
Пътят / The Road
„- Понякога не ти ли се иска просто да умреш?
– Не. Глупашко е да искаш подобен лукс в такива времена.“
Мрачна и смразяваща адаптация на едноименния роман на Кормак Маккарти, разказваща за оцеляването на баща и син в пост-апокалиптично бъдеще, в което малкото оцелели хората са се превърнали в озверели канибали в свят, в който наличието на храна, чиста вода, подслон и сигурност са изключително рядък лукс. Героите са безименни – следваме Мъжът и Момчето, които бродят през гората, гладуват с дни, крият се и просто се борят за оцеляване. Въоръжени с револвер, зареден само с два патрона, те се сблъскват с чудовищни зверства и сцени на канибализъм.
„Пътят“ показва как след унищожителни природни катаклизми и с упадъка на едно цивилизовано общество, хората могат да се превърнат в деградирала. ужасяваща, долна и гнусна паплач – убийци, изнасилвачи, човекоядци. Единици са тези, които успяват да запазят морала, надеждата и добротата у себе си, но страхът и борбата за оцеляване са в услуга на по-силните.
Отбивки / Sideways
„Ще се позабавляваме! Помниш ли изобщо какво е да се забавляваш?“
„Отбивки“ – великолепен шедьовър на Александър Пейн, носител на „Оскар“, който разказва за пътуването на двама приятели през винените полета на Калифорния. Джак (Томас Хайдън Чърч) ще се жени и решава да покани приятеля си Майлс (Пол Джамати) на едноседмично пътешествие. И двамата са преминали 30-те, Джак е „почти известен“ актьор, а Майлс – депресиран учител по литература с неиздаден роман. Двамата заминават за Калифорния, където се запознават с Мая и Стефани и интерсените неща започват да се случват. Разговори на винени теми, изневяра и влюбване, предизвикателства и комични ситуации – една пъстра история за приятелството и любовта, които човек може да преоткрие по пътя.
И твоята майка също / Y Tu Mama Tambien
„Животът е като сърф, така че остави се на морето.“
Високооценената тийн драма на Алфонсо Куарон разказва за двама младежи – Теноч и Хулио, които заминават към райски плаж, а с тях пътува 10-години по-голямата съблазнителна Луиза. Историята разказва за сексуалните отношения между тримата, за тяхното порастване и осъзнаване. Луиза тръгва с тях след като хваща приятеля си в изневяра. Тя движи историята на филма – анализира, поучава и провокира момчетата, като им дава ценен урок – жената не е някаква награда, а любовта и сексът не се измерват само с броя оргазми. Вместо това те трябва да подходят със зрялост в отношенията си с една жена. История за промяната, порастването и съзряването.
Родени убийци / Natural Born Killers
„Ти и аз – ние дори не сме от един и същи вид.“
Култовата скандална сатира „Родени убийци“ свързваме с две големи имена в киното – сценарият е по оригинална история на Куентин Тарантино, а режисьор е Оливър Стоун. Разказва ни за Мики и Малъри Нокс – двама престъпници психопати, малтретирани в детството си, които стават обект на силно медийно внимание. Американската телевизия боготвори, следи изкъсо, отразява и надлежно монетизира всяка нова криминална проява на двойката, която вършее из Ню Мексико, Аризона и Невада. Побои, палежи, грабежи и убийства – телевизията дори превръща в гротескно реалити шоу задържането им и влизането им в затвора.
В главните роли са Уди Харелсън и Джулиет Люис, които не само разкриват една изкривена любовна връзка, но и също толкова изкривена психика – те са студени, жестоки, безскрупулни истински убийци по рождение.
Волният ездач / Easy Rider
„Те не се страхуват от вас. Страхуват се от това, което представлявате. И това, което представлявате за тях, е свободата.“
Шейсетарската култова класика „Волният ездач“ е чисто изкристализирано качесто, на което всеки себеуважаващ се киноман трябва да се наслади! Олицетворение на свободния дух, бунтарството и хипи-културата, този смел режисьорски дебют на Денис Хопър е номиниран за две награди на Американската филмова академия.
Били и Уайът „Капитан Америка“ пътуват със своите мотоциклети Harley Davidson в търсене на Американската мечта за свободата. Те не спят в хотели, а на открито под звездите. Встрани от скучната цивилизация отсядат в хипарска комуна и се впускат в психеделични наркотични приключения с непознати момичета, за да открият, че Американската мечта е пропукана илюзия, в която има всичко друго, но не и свобода.
Символите на Американската култура присъстват постоянно във филма – цветовете на Американския флаг, каубойската визия на главните герои, дори избора на имената им – неслучайно едно от многото намигвания и препратки е това към героите на Дивия запад – Били Хлапето и Уайът Ърп.
Саундтракът предлага надъхваща трак листа от култови рок парчета на музикални величия като Джими Хендрикс, Боб Дилън, Smith и емблематичното за филма „Born to Be Wild“ на Steppenwolf.
„Волният ездач“ е един от филмите с най-силно влияние над road movie жанра, като същевременно дава и сериозен тласък на независимото американско кино. Вълнуващ прочит за това какво прави хората истински свободни.
Бъди до мен / Stand by Me
„Никога не намерих приятели като тези, които имах на 12 години!“
Един от най-емблематичните филми за порастването. Историята е базирана на романа „Тялото“ на Стивън Кинг и разказва за похода, който група хлапета предприемат, след като научават, че недалеч до жп линия, минаваща през гората, се намира трупът на изчезнало момче, около чието име силно се шуми във вестниците в градчето.
Героите се изправят лице в лице с опасности и конфронтации, поемат отговорности, възмъжават и научават сериозен урок за силата и цената на приятелството. „Бъди до мен“ е драма, която разказва как независимо от произхода и семейните проблеми, многобройните пречки, страха и рискове по пътя през гората, истинското приятелство и другарската обич на четири 12-годишни хлапета остава за цял живот.
Мис Слънчице / Little Miss Sunshine
„Истински губещ е този, който дотолкова се страхува, че няма да спечели, че дори и не се опитва.“
След неуспешен опит за самоубийство Франк отива да живее в дома на сестра си. Потънал в дълбока депресия от несподелена любов, той става част от пътуването на семейството от Ню Мексико до Калифорния, където малката му племенница е избрана да участва в конкурс за красота „Мис Слънчице„. В контраста на различията си членовете на семейството се обединяват около мечтата на малката Олив да представи своя номер на конкурса, за който е тренирала с ексцентричния си дядо (Алън Аркин).
Пътуването е изпълнено с комични перипетии, емоционални сривове и несполуки. До достигането на крайната цел семейството дори остава с един член по-малко, а след колоритното ѝ изпълнение, на Олив е забранено да участва отново в конкурс за красота на територията на Калифорния.
„Мис Слънчице“ има две награди „Оскар“ и е дебютен както за съпрузите режисьори Джонатан Дейтън и Валери Фарис, така и за сценариста Майкъл Арндт. Актьорският състав е подбран перфектно, като разгръща с лекота богат емоционален спектър в персонажите и отношенията на главните герои. Филмът е прекрасна илюстрация за това как обичта поправя, сплотява и прави едно изпълнено с различия и проблеми семейство по-силно, дори безстрашно.
Небраска / Nebraska
„Спечелих 1 милион долара!“
Прекрасната вдъхновяваща черно-бяла комедия на Александър Пейн е класически road филм, номиниран за шест награди на Академията. Историята е много човешка и истинска – Уди Грант (Брус Дърн), наивен старец, ветеран от войната в Корея, получава спам писмо, че е спечелил 1 милион долара от томбола. Повярвал и решен да прибере наградата си, Уди тръгва пеша към Небраска, но на магистралата го застига патрулка и е прибран в полицията. Пиперливата му съпруга – страхотно представена от Джун Скуиб – откровено се подиграва на начинанието на Уди, а отчужденият му син се опитва да го разубеди. В крайна сметка упорството на Уди надделява и близките му решават, че въпреки всичко ще заминат за Небраска, за да вземат „наградата“.
По пътя баща и син се сближават и възобновяват отношенията си, изпадат в класически сплетни с алчни роднини и в комични ситуации.
„Небраска“ предлага истинско качествено кино удоволствие, като на моменти дори може да ви просълзи с наивността на героите си. 77-годишният Брус Дърн доставя най-голямата роля в кариерата си – пълнокръвна, завладяваща и емоционална. Един от шедьоврите на Пейн, искрен и личен филм, който ни учи, че винаги можем да открием пътя един към друг вътре в семейството си.
–
Специално за нашите приятели от div.bg
Браво! Добра селекция.
Верен на себе си, бих добавил и „Телма и Луиз“ 😛
vanishing point, anyone? Хубави филми иначе.
Ей, верно бе … Vanishing Point … ебахти класиката 🙂
Ha мен ужасно ми липсва „The Devil’s Rejects“, но то нито може всичко, нито въпросният филм би попаднал в повечето класации. 😀
PS „Тялото“ е новела.
Липсва и Scarecrow с Хекман и Пачино, иначе евала 🙂
Освен да направим vol.2 🙂
Има поне 25 качествени must заглавия за такава селекция
Имам забележка – тъй като филмите (естествено) са от различни периоди, смятам за задължително да се посочи годината.
The Motorcycle Diaries!!!
Ужас, само два съм гледал 😀 (страшно съм несериозен с наваксването :(, но пък 2 заглавия – може би 1 и половина 😛 – са ми нови като инфо).
Касабов, ти като фен на Малик, не виждам да се оплакваш от липсата му тук :P.
Много палци горе за Vanishing Point.
Оплаквам се от описанието на „И твойта майка също“, като тийн драма (акцента е на тийн разбира се :P). Ясно, че семантично е коректно, но в същото време толкова пък не е (и някак принизяващо поне за мен) ;).
В тази връзка, може ли да очакваме „емблематични“ комедии от рода на Road Trip в евентуално продължение :D?
Тя Гери си беше включила години, ама на мен не ми стояха добри и ги махнах. 🙂 Да са „задължителни“, колко да са задължителни? 🙂 🙂
А за „Роуд мувис“ има толкова богат избор от филми, че не е истина. Аз също бих включил „Телма и Луиз“, както и един от най-любимите ми филми евър „Бони и Клайд“. „Дуел“ също! 🙂
Vanishing Point е абсолютно задължителен, но далеч не е само той. Дъ Хитчър, The Blues Brothers, култовия Bring me the head of Alfredo Garcia, ако сме склонни на по-свободно третиране – Рейнмен и Уайлд ет харт…? Таратинката True Romance, Телма и Луиз, Дуел (???)….
И Шофьор на такси, който в квато и категория да го сложиш в Топ 10 – все ще стои добре.
Поздравления на Гери за добрата селекция!
Благодарности за Stand by Мe …
Съвсем нищо не знаех за този филм и ми се прииска да го гледам …
Аз бих си позволил да добавя LOCKE – защото голямо пътуване пада на един единствен човек в една еинствена кола – а пък зрителят прогресивно се ангажира до съспенсов класически финал – реализиран абсолютно брилянтно …
Също и ИДА – защото супер много става, защото го оцениха и на последните Оскари, въпреки, че е „европейски’ и защото Павликовски е пич (какъвто родното ни кино не може да роди посмъртно …)