Преди няколко дни пак се присетихме за едно от по-интересните заглавия на изминалата година – полския EO на Йежи Сколимовски, който беше номиниран за „Оскар“ 2023 в категорията най-добър международен филм и по някакви странни и не особено ясни дори и за нас самите причини (защото нямат нищо общо помежду си), се сетихме за отличения с множество награди документален филм от 2012 г. Левиатан (Leviathan). Покрай това решихме да проверим какво правят напоследък режисьорите му Люсиен Кастeн-Тейлър и Верена Паравел и с изненада установихме, че миналата година те са имали нов филм, който ни се стори достатъчно любопитен за отразяване.
Става дума за дебютиралия в Кан ’22 De Humani Corporis Fabrica, който наскоро е имал специални прожекции в Ню Йорк и Лос Анджелис и по този повод се е появил и официален трейлър. Подобно на Левиатан, който без какъвто и да е диалог разглеждаше „ужаса“ на Северноамериканската риболовна индустрия, новият филм на Кастeн-Тейлър и Паравел, носещ заглавието на монументалния труд на „бащата на съвременната медицина“ Андреас Везалий, използва кадри от редица операции и аутопсии, за да ни потопи в една близка, но безкрайно непозната за повечето обикновени хора вселена – човешкото тяло.
Съгласни сме с края на горния абзац – човешкото тяло наистина е една непозната вселена и ако не сме доктори, много рядко имаме възможност да се докоснем до нея по подобен начин. Също както и при Левиатан, очакваме De Humani Corporis Fabrica да ни впечатли с кадри без „пудра“, цензура и диалог, и по един изключително първичен (и определено не за всеки) начин, да ни накара да изживеем нещо наистина вълнуващо – да се гмурнем в едно чудо на природата и еволюцията, което заслужава нашето благоговение. Едва ли ще можем да видим De Humani Corporis Fabrica на голям екран (с Левиатан извадихме някакъв луд късмет), но знае ли човек. Ще се ослушваме за всякакви варианти.
Преди пет века Андреас Везалий за първи път в историята отваря човешкото тяло за науката. Днес De Humani Corporis Fabrica отваря човешкото тяло за киното. Разкрива, че човешката плът е невероятен ландшафт, който съществува единствено чрез погледа и вниманието на другите. Като място за грижа, страдание и надежда, болниците са лаборатории, които свързват всяко тяло по света.
Режисьори и сценаристи на De Humani Corporis Fabrica са Люсиен Кастeн-Тейлър и Верена Паравел (Левиатан, Caniba). Те също така са и оператори и монтажисти. Продуценти са Pauline Gygax, Макс Карли и Валентина Новати.
Филмът е дебютирал в кината във Франция през януари, но засега по света може да бъде видян само на фестивални или единични прожекции.