Майкъл Ман не е имал нов филм от 7 години. „Хакер“ от 2015 беше разочарование за много критици и се провали колосално в боксофиса. 6 години по-рано „Public Enemies“ бе сполетян от същата съдба. Режисьорът винаги е имал уникален подход към филмите си – той проучва всяка подробност, снима с дигитални камери още от времето, в които дигиталните изображения бяха грозни и безизразни, и обработва кадрите си по начини, които пречупват стандартните представи за жанровото кино. Но с времето подходът му започна да става все по-непопулярен сред масовата публика и все по-неефикасен за студиата. Вярно е, че има много фенове, които се прекланяме пред магичния „Miami Vice“ и защитаваме силните черти на „Хакер“, но трябва да признаем, че за повечето зрители тези филми са големи разочарования. Ман не е имал истински харесван филм от „Collateral“ (2005).

Това трябва да е причината, поради която вече не работи толкова, защото определено не е липса на старание. Ман от години се опитва да заснеме биографичния си филм за Енцо Ферари и чак сега се провеждат снимки в Италия. По-рано тази година излезе и сериалът „Tokyo Vice“ по HBO Max, на който той режисира първия епизод. Нещата започват да се ускоряват отново за 80-годишния майстор, а това включва и завръщането му към шедьовъра, който го превърна в легенда.

Жега“ е от типа филми, който гарантират на създателя си вечно уважение. Дори да не беше направил други шедьоври като „Thief“, „The Insider“ и „Miami Vice“, а както и страхотните „Manhunter“, „The Last of the Mohicans“ и „Ali“, Ман пак щеше да бъде считан за гения, създал един от великите криминални епоси в историята на киното. Може би най-интелигентният трилър правен някога, „Жега“ е толкова препълнен с детайли, изграждащи големия му свят и дълбоките му герои, че почитателите му се задълбават в него неспирно от 1995 насам (един особено голям фен дори отдаде цял подкаст на анализирането на всяка една минута на филма). Самият Майкъл Ман очевидно осъзнава какво постижение е опусът му. В множество интервюта той го нарича най-добрия си филм и признава, че никога не би го променил, както направи с някои от другите си загалвия.

Имайки това предвид, за някои хора е изненадващо, а за други напълно разбираемо, че Ман е решил да се завърне към „Жега“. Романът му „Heat 2“ (написан заедно с Мег Гардинър) ще излезе след само няколко седмици и рекламирайки го, Ман не крие желанията си да го превърне във филм. В интервю с Марк Марън в подкаста му „WTF“, режисьора споделя, че вече се работи върху адаптация за големия екран, и макар и да не може да сподели нищо повече, той обещава, че „ще бъде много голям, скъп филм“. Нашето предположение е, че в момента се работи върху сценарий и вярваме, че Ман ще има желание да се впусне в него веднага щом приключи „Ферари“.

„Жега“
„Жега“

Структурата на романа наподобява тази на може би най-доброто филмово продължение на всички времена, а именно „Кръстникът 2“. Сюжетът проследява Винсент Хана (Ал Пачино), който преследва Крис (Вал Килмър) след края на филма, но също така се обръща към миналото, разглеждайки по-ранен период от криминалната кариера на Крис в екипа на Нийл Макколи (Робърт Де Ниро). „Heat 2“ агресивно бива рекламиран като разширяване на „Heat-вселената на Майкъл Ман“, но това не ни кара да сме скептични, както бихме били с подобни продължения на други емблематични филми – все пак „Жега“ винаги е бил криминален епос и както „Кръстникът“ доказва, подобни истории винаги могат да бъдат превърнати в още по-обширни саги, разглеждайки години от животите на тези герои и действително изграждайки една градска, криминална „вселена“.

Естествено успехът както на „Кръстникът“, така и на продължението му (а и на други филми на Франсис Форд Копола), се дължи на една чудна комбинация от елементи, които вселената противно на всички очаквания успява да обедини в една възхитителна цялост. Майкъл Ман никога не е разчитал на това. Той обича да планира, да проучва, да контролира. „Жега“ е шедьовър, който е втасвал в главата му в продължение на години (той дори прави по-ранна версия на историята в телевизионния филм „L.A. Takedown“) и очевидно е изграден от майстор, владеещ творчеството си. Но този път елементите не са на негова страна, поради обстоятелства, които той не може да контролира. Всички актьори вече са сравнително по-стари и е невъзможно да участва във версията на „Heat 2“, която виждаме в романа. Дори и да използва технологията, с която Мартин Скорсезе подмлади същите актьори в „Ирландецът“, Ман не може отново да превърне Пачино и Де Ниро в екшън звезди (за Вал Килмър това пък съвсем е невъзможно, както ни припомни наскоро „Топ Гън: Маверик“). А търсенето на нови актьори, макар и да е възможно, ще е колосално предизвикателство.

Каквото и да направи Ман, то ще трябва да е нещо доста нестандартно…но ние това си и очакваме вече от майстора на криминалния трилър, който никога не иска да повтаря себе си. Дори да беше направил продължение на „Жега“ две години след първия, то пак сигурно щеше да е точно обратното на това, което очакваме от подобен филм. Именно затова не сме скептични към този проект. Макар и да не знаем доколко „Heat 2“ ще следва романа и дали романът въобще е добър (макар че, нека не се лъжем, най-вероятно ще е страхотен), ако Ман наистина е решил да следва стъпките на другия велик американски криминален епос, то ние не можем да не се вълнуваме. Все пак ако някой може да го постигне, то това е Майкъл Ман.

Similar Posts

Вашият отговор на Ivcho Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

3 Comments

  1. По днешния стандарт ще му е много трудно да се настигне. Същата история, като с Gladiator 2

    1. На Майкъл Ман, очевидно