„Annette“ на Леос Каракс
„Annette“ на Леос Каракс

Постепенно, по-скоро бавно, отколкото безразсъдно стремглаво, филмовият свят си възвръща отново загубените (временно) територии. Имаме чувството, че пандемичната реалност се отдръпва пред фестивалната треска, обзела кинаджийското войнство – след като през почти цялата 2020 и в началото на 2021 хронологическият ред на най-престижните филмови форуми отиде по дяволите, сега дойде време да си премерят силите. И ако лятното издание на Берлинале между 9 и 20 юни ще предложи специална селекция с прожекции на открито, то Кан ще призове верните си почитатели в разгара на лятото – от 6 до 17 юли. Безпрецедентният Кан-ски хиатус от 2020 е избегнат (за момента) успешно, а вчерашният ден бе посветен на фестивалната пресконференция, на която президентът Пиер Лескюр и артистичният директор Тиери Фремо споделиха интересни подробности за тазгодишната селекция.

Очакваното начало, което ще постави „Annette“ на Леос Каракс, се превръща в своеобразен ре-старт на бляскавото, авторитетно събитие, за което здравословната среда се оказа неподходяща през 2020 година. Основната конкурсна програма, обявена вчера, съдържа заглавия и имена на режисьори, които провокират нетърпеливо потропване у милиони киномани по света – сред тях са Уес Андерсън с дъъълго очаквания „The French Dispatch“, Пол Верховен с „Benedetta“, Шон Пен с „Flag Day“, както и Асгар Фархади с „A Hero“, майсторът на независимото американско кино Шон Бейкър, когото познаваме лично, благодарение на София Филм Фест и е супер-чаровен събеседник, с новия му филм „Red Rocket“, а също и носителите на „Златна палма“ от предишни издания на фестивала Жак Одиар с „Les Olympiades“ и Апичатпонг Верасетакул с „Memoria“. Все още не е ясно коя ще бъде „голямата премиера на световен блокбастър“, с която ще бъде закрит фестивала и чиято прожекция ще озари плажа на френската Ривиера – има време, и тези новини ще бъдат поднесени с подобаващ акцент.

„Benedetta“ на Пол Верховен
„Benedetta“ на Пол Верховен

Сред филмовите заглавия прави впечатление присъствието на режисьорския дебют на Шарлот Генсбур – портрет на нейната майка, Джейн Бъркин, както и на новия (документален) филм на Андреа Арнолд „Cow“ – творбите са позиционирани в новата фестивална секция, озаглавена „Cannes Premiere“, където е програмиран и новият документален разказ на Оливър Стоун „JFK: Through the Looking Glass“. Извън конкурсните програми ще бъдат показани „Stillwater“ на Том МакКарти и „The Velvet Underground“ на Тод Хейнс. Прави впечатление, че в конкурсната секция „Особен поглед“ присъстват творби на много жени-режисьори, сред които са и Весела Казакова и Мина Милева с най-новия им филм „Women Do Cry“, с участието на Мария Бакалова, представен като „works in progress“ в програмата на Sofia Meetings 2020.

Филмите, подадени към организаторите с предложения за включване в програмата на Кан, през 2021 година са рекорден брой – 2 300. За Фремо и селекционерите е било изключително трудно да лавират между несигурната обстановка и всеобщото желание фестивалното събитие да възвърне предишния си блясък. От 1 юли ограниченията за капацитета на събитията на закрито във Франция ще отпаднат и публиката ще има възможност да изпълва кинозалите до краен предел, но въпреки това ще се спазват противоепидемични мерки – маските в кината ще бъдат задължителни, но не и на бленувания от звездите легендарен червен килим… Цитираме тук част от думите на артистичния директор пред пресата вчера:

Киното не е мъртво – и завръщането на публиката по кината по света е първата добра новина от доста време насам. Фестивалът ще бъде следващата добра новина… В селекцията попадат филми от цял свят; част от тях са отражение на нашата реалност и много от тях задават въпроса кои сме ние и в какво се превръща нашият свят.

Ето и всичките заглавия, обявени в селекцията на Кан 2021 на фестивалната пресконференция вчера:

COMPETITION

“Ahed’s Knee” OR “Ha’berech,” Nadav Lapid (Israel)
“Annette,” Leos Carax (France) — OPENING FILM
“Benedetta,” Paul Verhoeven (Netherlands)
“Bergman Island,” Mia Hansen-Løve (France)
“Casablanca Beats,” Nabil Ayouch (Morocco)
“Compartment No. 6” OR “Hytti Nro 6,” Juho Kuosmanen (Finland)
“Drive My Car,” Ryûsuke Hamaguchi (France)
“Everything Went Fine” OR “Tout s’est bien passé,” Francois Ozon (France)
“Flag Day,” Sean Penn (U.S.)
“France,” Bruno Dumont (France)
“The French Dispatch,” Wes Anderson (U.S.)
“A Hero,” Asghar Farhadi (Iran)
“La fracture,” Catherine Corsini (France)
“Lingui,” Mahamat-Saleh Haroun (Chad)
“Memoria,” Apichatpong Weerasethakul (Thailand)
“Nitram,” Justin Kurzel (Australia)
“Paris, 13th District” OR “Les Olympiades,” Jacques Audiard (France)
“Petrov’s Flu,” Kirill Serebrennikov (Russia)
“Red Rocket,” Sean Baker (U.S.)
“The Restless” OR “Les Intranquilles,” Joachim Lafosse (Belgium)
“The Story of My Wife,” Ildikó Enyedi (Hungary)
“Three Floors” OR “Tre Piani,” Nanni Moretti (Italy)
“Titane,” Julia Ducournau (France)

UN CERTAIN REGARD

“After Yang,” Kogonada (U.S.)
“Blue Bayou,” Justin Chon (U.S.)
“Bonne Mère,” Hafsia Herzi (France)
“Commitment Hasan,” Hasan Semih Kaplanoglu (Turkey)
“Freda,” Gessica Généus (Haiti)
“Gaey Wa’r,” Na Jiazuo (China)
“Great Freedom,” Sebastian Meise (Austria)
“House Arrest” OR “Delo,” Alexey German Jr. (Russia)
“The Innocents,” Eskil Vogt (Norway)
“La Civil,” Teodora Ana Mihai (Romania-Belgium)
“Lamb,” Valdimar Jóhansson (Iceland)
“Let There Be Morning,” Eran Kolirin (Israel)
“Moneyboys,“ C.B. Yi (Austria)
“Noche de Fuego,” Tatiana Huezo (Mexico)
“Rehana Maryam Noor,” Abdullah Mohammad Saad (Bangladesh)
“Unclenching the Fists,” Kira Kovalenko (Russia)
“Un Monde,” Laura Wandel (Belgium)
“Women Do Cry,” Mina Mileva and Vesela Kazakova (Bulgaria)

OUT OF COMPETITION

“Aline, the Voice of Love,” Valerie Lemercier (France)
“Bac Nord,” Cédric Jimenez (France)
“Emergency Declaration,” Han Jae-Rim (S. Korea)
“Peaceful” OR “De son vivant,” Emmanuelle Bercot (France)
“Stillwater,” Tom McCarthy (U.S.)
“The Velvet Underground,” Todd Haynes (U.S.)

MIDNIGHT SCREENINGS

“Bloody Oranges,” Jean-Christophe Meurisse (France)
SPECIAL SCREENINGS
“Babi Yar. Context,” Sergei Loznitsa (Ukraine)
“Black Notebooks,” Shlomi Elkabetz (Israel)
“H6,” Yé Yé (France)
“Mariner of the mountains” OR “O Marinheiro das Montanhas,” Karim Aïnouz (Brazil)
“The Year of the Everlasting Storm,” Jafar Panahi (Iran), Anthony Chen (Singapore), Malik Vitthal (U.S.), Laura Poitras (U.S.), Dominga Sotomayor (Chile), David Lowery (U.S.) and Apichatpong Weerasethakul (Thailand)

CANNES PREMIERE

“Cow,” Andrea Arnold (U.K.)
“Deception” OR “Tromperie,” Arnaud Desplechin (France)
“Evolution,” Kornél Mundruczo (Hungary)
“Hold Me Tight,” Mathieu Almaric (France)
“In Front of Your Face,” Hong Sang-soo (S. Korea)
“Jane by Charlotte,” Charlotte Gainsbourg (France)
“JFK Revisted: Through the Looking Glass,” Oliver Stone (U.S.)
“Mothering Sunday,” Eva Husson (France)
“This Music Is Playing for No One,” Samuel Benchetrit (France)
“Val,” Ting Poo and Leo Scott (U.S.)

Similar Posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *