От 26 до 30 май тази година в София се проведе 12-тото издание на международния фестивал за анимационно кино „Златен кукер – София“. Събитието, което през последното десетилетие е сред най-любопитните и обогатяващи културни мероприятия в страната, този път се състоя в аулата на НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ и беше съпътствано от няколко допълнителни бонуса към конкурсната програма. Уви, заради ситуацията с COVID-19, организаторите, участниците и гостите нямаха възможност да се срещнат с творци и гости от чужбина, каквато е традицията по принцип, но това не попречи нито на доброто настроение, нито на активното присъствие от страна на родните почитатели на анимационното изкуство.

shooom3
Shooom’s Odyssey (2019)

Около 500 заглавия кандидатстваха за участие във фестивала и след прецизна подборка от страна на селекционната комисия (в лицето на аниматорите Свилен Димитров, Далибор Райнингер и Мая Бочева) в крайна сметка в конкурса се озоваха близо 140 филма от почти 100 различни държави, а журито, на което се падна тежката отговорност да определи финалните победители, беше в състав: журналистът Нанси Диней-Фелпс, продуцентът Александър Донев и кинокритикът Благой Д. Иванов. Тримата трябваше да разпределят призовете в общо десет категории: Едноминутни филми (до 1 мин.), Късометражни филми (от 1 до 10 мин.), Късометражни филми (от 10 до 45 мин.), Пълнометражни филми (над 45 мин.), Студентски филми, Детски филми, ТВ серии, Еко филми, Музикално видео и Рекламен анимационен филм. Успоредно с прожекциите посетителите на „Златен кукер – Coфия“ имаха прекрасния шанс да се насладят и на няколко т. нар. „работилници“ – майсторски класове с лекции и презентации от акламирани родни аниматори, сред които бяха Димитър Димитров, Алекс Филипов, Виктор Мъжлеков и Елена Вълева, която в презентацията си акцентира върху гейм индустрията.

Ето кои са и тазгодишните лауреати, които бяха обявени в рамките на церемонията по закриването на фестивала на 30 май:

  • Гран При „Златен Кукер” за най-добър анимационен филм – ОДИСЕЯТА НА ШУУМ, режисьор Жулиен Бизаро, Франция, Германия, Белгия и Швейцария
  • Специална награда за български филм на името на „Пройко Пройков” – МАРМАЛАД, режисьор Радостина Нейкова, България
  • Награда за най-добър ултра-кратък анимационен филм (около 1 мин.) – ЗАБРАНЕН, режисьор Беноа Баржетон, Ирландия
  • Награда за най-добър късометражен филм (до 10 мин.) – БУХАЛЪТ И КОТЕНЦЕТО, режисьор Мол Хил, Великобритания
  • Награда за най-добър късометражен филм (до 45 мин.) – СУХО МОРЕ, режисьор Барт Босарт, Ив Бекс, Белгия
  • Награда за най-добър пълнометражен филм (над 45 мин.) – награда не се присъжда
  • Награда за най-добър студентски анимационен филм – ОБУВКИТЕ НА ЛУИ, с автори Марион Филип, Кайи Лиюн, Тео Жасмен и Жан Геро, Франция
  • Награда за най-добър детски анимационен филм – УРСА: ПЕСЕНТА НА СЕВЕРНОТО СИЯНИЕ, режисьор Наталия Малихина, Норвегия
  • Награда за най-добър епизод от ТВ сериал – ПАЧУЪРК ТИГЪР, режисьор Ангела Щефен, Германия
  • Награда за най-добър анимационен еко филм – ТЪЖНА КРАСОТА, режисьор Ариан Брентайс, Нидерландия
  • Награда за най-добър музикален филм – НИКОГА НЕ БИ ИМАЛ, режисьор Даниел Морено, Испания
  • Награда за най-добър рекламен анимационен филм – ОСНОВНИ ЛИЧНОСТНИ РАЗСТРОЙСТВА, режисьор Хулиан Назарио Варгас, Норвегия
  • Специален сертификат в категория късометражен филм (до 10 мин.) – ЛЮЛКА, режисьор Паул Мурешан, Румъния.
  • Специален сертификат в категория студентски анимационен филм – ПСИХОФОНИК, режисьор Алине Ромеро, Испания

Извън горните награди, които са изцяло решение на екипа на журито, директорът на фестивала Надежда Славова от свое име отбеляза още три заглавия:

  • Награда на директора на фестивала – КАРАНТИНА, режисьор Димитър Димитров, България
  • Награда на директора на фестивала – МИШОУ, режисьор Милен Витанов, България.
  • Награда на директора на фестивала – ДЕФЕКТЪТ ПИГМАЛИОН, режисьор M. E. Fard – Arash, България

Може би думата, която най-точно би дефинирала „Златен кукер – София“ през 2021 г., е разнообразие. При това далеч не само в жанрово, тонално и тематично отношение, но и чисто естетически. Освен това прибързаната смъртна присъда на аналоговите похвати за сметка на дигиталните тук напълно увисва като неоснователна, тъй като сред филмите, които се състезаваха за призовете, имаше буквално от всичко – от куклена и пластилинова анимация през акварелни и експериментални апликации до тенденциозното и неоспоримо ефектно 3D. Доста често се забелязваше и комбинация от няколко похвата накуп. Дали заради епидемичната обстановка или поради друга по-тривиална причина, като основни мотиви можеха да се отличат войната, екологията и семейството, три значими отправни точки, които за приятна изненада в повечето случаи биваха третирани не с присъщия им мелодраматичен дидактизъм, а като чисто човешко послание, втъкано ненатрапчиво в сюжетите.

Dry Sea (2020)
Dry Sea (2020)

Имаме твърде много причини да бъдем песимисти с оглед на последната година и половина, но тази пролет фестивалът „Златен кукер – София“ ни показа, че имаме и поводи за радост и оптимизъм – бъдещето на анимационното кино е светло. Защото е в ръцете предимно на талантливи млади хора от цял свят – творци с талант, но и с рационална социална позиция. Пожелаваме им успех!

Similar Posts

Вашият отговор на Milbo Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

8 Comments

  1. Чудесно! А епизод на кънтовете за анимационно кино кога??? 😀

  2. Would you like me to send you some helpful links about prolonged adolescence syndrome – you are a textbook example !
    If you do – please drop a line – I am always willing to help ….

  3. Страхотно, евала, че все още има толкова желание и интерес към анимацията!