Драматична е ситуацията в реалността на мрачната „Universal”-на вселена – разбира се, че подозирахме какво ни очаква, но не можехме да повярваме, че ще ни се стовари върху главите толкова скоро. И тъй като един от събратята-кънтове е съвършен специалист на тема чудовища/зомбита/ужаси/you-name-it, пък и съвсем скоро издаде книга с детайлна, интригуваща информация по доста макабрени теми, аз най-наивно разчитах, че ще препратя всеки интересуващ се от историята към „Добрите, лошите и грозните” на Благой Д. Иванов… Уви, не (ми) е било писано! Затова – нека преговорим: преди три години беше обявено, че Алекс Курцман и Крис Морган ще се ангажират да върнат към живот (буквално!) класическите филмови чудовища, познати още от зората на киното – Франкенщайн, Дракула, Човекът-вълк, Съществото от черната лагуна, Невидимият човек, Булката на Франкенщайн и Мумията.

Този нов „рейд” към ужасите, сътворени от Universal Studios между 20-те и 50-те години на ХХ век, вероятно е с цел вдигане рейтинга на компанията и опит за (различен жанр/тип) конкуренция на комиксовите вселени, налагащи се все по-сериозно със съдържание и имена на звезди в „битките” между големите студия. А може би защото е най-лесно разпознаваема и/или защото сравнително скоро имаше опресняване на паметта на зрителите по неин адрес с трилогията от 1999-2001-2008 година, ето че във фокуса първа попада Мумията.

том круз

Надали има киноман, с или без жанрови предразсъдъци, който да не знае, че първия филм, посветен на внезапно съживения древноегипетски жрец, който върви в комплект с проклятие и ужасени археолози, е направен през 1932 година и главната роля е поверена на легендарния Борис Карлоф. Следват още четири „вариации” по темата с „ръка”, „гробница”, „дух” и „проклятие”, които се случват между 1940 и 1944 година и в част от тях Мумията е Лон Чейни-син. През 1955 година се появява и откровено комедийна версия – „Abbott and Costello Meet the Mummy”. Открая на 50-те години британската компания Hammer Film Productions започва собствена хорър-поредица от четири филма, посветени на мумията, като в първия участват колосалните Питър Къшинг и Кристофър Лий. В самия край на ХХ век Стивън Сомърс изрови (отново) Имхотеп и с Арнолд Вослу, Брендън Фрейзър и Рейчъл Уайз направиха достатъчно, че да се появят продължения, а след това и spin-off на тема Кралят на скорпионите. Всъщност имам отчетлив спомен, че точно тогава – в началото на новото хилядолетие, и именно с Мумията ми направи впечатление тенденцията за създаване на директни, често самоцелни продължения, което вече се превърна в естествена и задължителна практика. През 2017 година с „Мумията” на Алекс Курцман и Том Круз се слага началото на Dark Universe.

Този път, за разнообразие или като съобразяване с тенденцията за акцент върху женските образи в киното, древните майстори на мумифицирането са оставили в тъмен кладенец, далече от Египет, заровена под живак, захлупена в саркофаг и омотана в бинт много опасна… принцеса. Щерката на един фараон била толкова устремена към властта, че извършила забранен ритуал, а после заклала баща си и новородения му син. Уловена, затворена и наказана в продължение на хилядолетия, тя се връща отново към живот в днешната реалност, а причина за това са безразсъден иманяр, „освободител на съкровища” и блондинка с шефски комплекси. Катастрофиращ самолет, традиционни гонитби, пясъчни бури по улиците на Лондон, преследвания (и под вода) в катакомби – нищо не може да ужаси героя на Том Круз, освен вида на хилядолетната мумия, която изсмуква живителните сили на околните.

софия бутела като мумията

Древната принцеса Аманет, в чиято роля влиза атрактивната София Бутела, много бързо успява да си създаде армия от зомбясали скелети и решава да направи безсмъртен свой любим именно освободителя си. Горката, то наистина липсва алтернативен вариант – той е бърз, силен, смел, упорит, абе – притежава всичките задължителни качества, които сме свикнали да вървят в комплект при Том Круз, опит за комбинация между агент Хънт и доктор Джоунс, с огромно извинение за кощунственото сравнение – ясно е, че нито един герой на Круз не може да се доближи до харизматичното излъчване на Инди! Ненужно е и да повтаряме очевидните факти – как Круз продължава да е луд по цялата глава и въпреки напредването на възрастта поема роли, в които изглежда нелепо. Този хаотичен екшън е излишен ред във филмографията му на добър и уважаван (не казвам „харесван”) актьор и подозирам, че ако разпределението на ролите беше различно, „Мумията” на Курцман можеше да се получи и по-добрe, съответно – да получи по-добър прием от публиката.

ръсел кроу в роляна на хенри джекил

Опитах се да гледам безпристрастно началото на „чудовищната” вселена, но филмът ми беше супер скучен. Липсва дори и намек за естественост и интимност между героите на Круз и Анабел Уолис (тя е в ролята на пишман-археолога Джени). Въобще не вярвам на декламациите, че той трябва да я спаси, защото така или иначе вече е прокълнат; въобще не вярвам на нейната загриженост и опит за миловидност. Същевременно на Бутела не е предоставено кой знае какво поле за действие – тя трябва да гледа страшно и да се разхожда (съблазнително) по бинтове, като дори не успяваме да се насладим на стройното й тяло. Единственото хубаво нещо в „Мумията” е Хенри Джекил – появява се Ръсел Кроу и ставаме свидетели на едно от превъплъщенията на прочутия доктор в мистър Хайд, замислено и реализирано страхотно. За мен героят на Кроу с епизодичната си роля „открадна” филма от невзрачния, неубедителен Ник на Том Круз. А по отношение на режисьорската работа – не зная какво може да се иска и/или очаква от сценарист (на „трансформърси”, стар-трек-версии и какво ли още не) и продуцент, от чиито дебютен филм от 2012 година имам блед спомен за клиширана невзрачност…

мумията

Цялостната концепция за нов поглед и представяне на емблематични, легендарни чудовищни фигури от историята на киното е страхотна – жалко е че стартира с такъв провал като „Мумията”. Наивен сюжет, нелеп кастинг, липса на авторитетен режисьор и специфичен почерк – как привличаш публика за подготвян франчайз с подобни характеристики?! Дано Бил Кондън да изтрие срама с „Булката на Франкенщайн” през 2019 година… А сега направете услуга на мозъчните си клетки – с чиста съвест може да пропуснете срещата с древните египетски проклятия, в очакване да се развихри доктор Джекил с неговото шантаво алтер-его (при все че за момента няма планиран филм, посветен на този герой).

Мумията” не е препоръчителна дори за die-hard-феновете на Том Круз, а 125-те милиона долара бюджет на филма са като скъпоценна вода, изсипана безцелно в пясъците на пустинята… Жалко!

Similar Posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

14 Comments

  1. Ако бюджета е 125 милки, то пак бива. Щото на мен ми се струва че огромна част са отишли за чичо Маверик. Той поне е пич и си прави повечето дяволии сам, с помощта и на пастора си де. Томката обеща и невиждана каскада за новата Мисия, тая сциентология, какви чудеса върши с хората в трета възраст. Бага нали бре?

    1. Да, съгласна съм, доста разочароващо беше… с нищо не изненадаха.

  2. Peвюто на РедЛетър е в десетката. 🙂 Филмът ще угасне бързо в САЩ, но източните консуматори ще го изядат с парцалите… така де, с бинтовете. Току-виж излезе на баланс и видим още подобни тъпотии от бъдещия франчайз. Жалкото е, че всъщност крийчърите на Universal наистина имат далеч по-атрактивен художествен потенциал, който сега е трансформиран в CGI-екшън с нулев адреналин.

    1. Доколкото разбирам, има екшън, но няма хорър.

    2. Има и хорър елементи ,но не са стряскащи .По-скоро е мрачен , но не държи под напрежение

  3. Абе аз едно време ви казвах, че тази вселена ще е тотален провал и пълен булшит, ама никой не слуша………..

  4. Засега филмът е финансово разочарование само в САЩ, по света трупа добри приходи, но е рано да се каже в крайна сметка провал ли ще е или успех.

    1. По принцип да. Ще успее да излезе на нула, но мисълта ми е по скоро качествена, на не парична Вселена. Имам предвид качеството на филмите от вселената. Е, тоз първи е доооооста слаб… А, ако и следващите ще са такива, просто освен качествен цялата замислена Вселена ще претърпи и финансов такъв, провал. Което е жалко, защото Вселената има голям потенциал със интересни истории, които ако бъдат разказани подобаващо със смисъл и издържаност ще са страхотни, но глупаците от Универсал изобщо не могат да се доближат по качество до мишките от Дрисни…. Това не за първи път го виждаме. Най пресен пример. Невероятния спайдърмен и Синистер сикс….

  5. Opening Weekend
    $32,246,120 (USA) (11 June 2017) (4,035 Screens)
    $139,000,000 (Non-USA) (10 June 2017)

    Това е за сега.