„The Screening Room” е услуга, създадена от Шон Паркър с цел да работи в заедно с големите филмови студия, и да се осигури възможност филмите, които излизат на кино, да бъдат показвани почти синхронно като premium VOD опция, на стойност 50 долара на устройство. Тази идея беше посрещната с одобрението на Стивън Спилбърг, Питър Джаксън, Дж. Дж. Ейбрамс и Рон Хауърд (привърженици на новите технологии и експериментатори с различните опции, носители и варианти на заснемане) и със сериозните резерви от страна на Джеймс Камерън и Кристофър Нолан (ще се повлияе негативно върху навика да се гледа кино в киното и ще се изгуби магията на колективното преживяване). Наскоро стана ясно обаче, че големите студия-монополисти се опитват да подредят пъзела с VOD-опцията – и май са решили да го сторят според собствените им разбирания.
Според информация от Bloomberg Warner Bros. и Universal вече са започнали поредица от разговори с киносалоните да ограничат показа на премиерни филми до две седмици. Идеята е да се стимулира публиката у дома да си поръча най-новия блокбастър (за между 25 и 50 долара), като студията ще се опитат да осигурят свои собствени платформи за гледане, без да използват услугите на „The Screening Room” (и така ще са още по-близо до обикновения зрител, за да му вземат максимално допустимата стойност за гледането на кино). Всичко може да изглежда (и сигурно е) супер-логично, само че ние се бунтуваме със сърце и душа срещу подобно бъдеще (все някога ще ни застигне…), защото по този начин окончателно ще бъде убито желанието и стремежа, възпитанието на зрителите да гледат кино в тъмния салон – и да го съпреживяват с останалите хора, вперили очи в големия екран…
Всъщност логиката не може да е друга, освен финансова – бюджетите стават все по-сериозни, а приходите от боксофиса се акумулират най-вече от премиерната седмица на всеки нов филм, като може да „капнат” още малко приходи и през втората седмица. Идеята е след това да бъдат провокирани още и още зрители да гледат филма в удобството на домашния уют и по своеобразен начин да се „възроди” домашния видео-пазар, което ще им докара още печалби. Съществува и някаква супер-илюзорна идея, че като пуснеш филма по-рано онлайн, ще имаш възможност да се бориш с „пиратството” – тотално нелогично е да очакваш от човек, който няма навика да си плаща за незаконно свалено съдържание от мрежата, да заплати VOD-абонамент, за да може онези мастити шефове на компании да трупат пачки от разпространение. Освен това идеята за домашно кино удря директно и върху самите киносалони – и така, както бавно и полека бяха унищожени (почти) всички кина в нашата мила рóдина (по-лесно, че си беше централизирано и целенасочено действие), така и кината в Щатите ще започнат да фалират и изчезват от лицето на земята. Студията все пак трябва да бъдат предпазливи, защото за момента все още най-солидните приходи се набират от показа на съответния филм именно на кино.
Ще изчезнат ли киносалоните в следващите 5-10 години, как мислите?
Well, колкото и да напредват домашните технологии, не мисля че в следващите 5-10 години, ще има ”IMAX Hоme Theater“ примерно…?!
Гледането on-line и кино преживяването са различни неща (освен ако нямаш в къщи техниха за немислимо количество пари), но все по-малко хора оценяват кино залата.
„Съществува и някаква супер-илюзорна идея, че като пуснеш филма по-рано онлайн, ще имаш възможност да се бориш с „пиратството”…“
А за пиратството са прави – много хора пиратстват, защото нямат друга възможност за достъп до дадено съдържание. Като причините не са само финансови. Все пак самото пиратстване също има своята стойност, па макар и доста по-скромна от покупка на дадена услуга. Стриймването е лесно и удобно, дава достъп на всеки от всякъде. Пример – успехът на Нетфликс. Но докато разпространителите умишлено налагат ограничения (всеки разпространител със собствена платформа и DRM-и, които делят техниката на такава, която ги поддържа или не) всичко ще е напразни усилия за 2 цента повече. Пример – пак Нетфликс, които имат различни каталози за различните държави и дори някъде липсва тяхната собствена продукция, щото са продали правата на някой друг. Та, осигуряването на канал, през който лесно да доставяш съдържание, до потенциални клиенти, които не изпитват нужда от кино преживяване си е точно борба с пиратството. Защото е много по-изгодно да си платиш официалният рекет за една (силно казано, но в един утопичен свят…) услуга, отколкото да се занимаваш със сложни плащания към vpn-и, сийдбоксове, частни тракери (или юснет). Да, пиратстването е скъпо занимание в някои други страни.
А кино салоните не мисля, че ще изчезнат в следващите 10 години. Може да оредеят малко все пак… но сегашната генерация филми разчитат прекалено много на визуалните и звукови ефекти. Да гледаш поредният тъп комиксов филм в къщи… е просто тъп филм. Друго си е IMAX, да дрънчи и тропа, и да се радват децата 🙂
Нищо не може да замени киното.
Това е бъдещето и не са нужни кой знае колко кинти за да се насладиш качествено на филм
https://www.youtube.com/watch?v=gRMKgRUqVAE
както и VR BOX са бъдещето.
Тъкмо ще си спестя тъпите хикотения и пръдни на тия в салона хахахах
Одавна киното е отживелица в този му вид и дори Камерън да направи последен отчайн опит да върне зрителите отново в кино салоните с своето революционо 3D кино, пак хората няма да ги накар насила да ходят на всяка прожекция.
Смятам, че това дори от практическа гледна точка с тези нови технологии дори повече ще обхване повече зрители. Всеки който е кино-манияк ще се лиши от 25$ и ще си го гледа в къщи на спокойствие.
Да обичам си кино салоните, но понякога така съм се дразнил на кретенски реакции в салона, чи ми се е убивало желанието да ходя. Тъпанар да се смее където не е за смях е просто жалка и гроскна картина в киносалоните.