Венеция, септември 2016
На 73-а Мостра на киното във Венеция (31 август-10 септември) се състоя световната премиера на „Младият папа” на Паоло Сорентино. Бяха показани при препълнена зала и с нестихващи ръкопляскания първите два от десетте епизода на международната копродукция между Италия, Великобритания, САЩ, Испания и Франция. Тя ще бъде излъчена през октомври от Sky Atlantic в Италия, Великобритания и Германия, от HBO в Централна и източна Европа, включително България и от Canal+ във Франция.
Поредицата разказва въображаемата история на Пио XIII, роден Лени Белардо- първият американски папа, млад и амбициозен, изигран великолепно от британския актьор Джъд Лоу. В нея участват и Даян Кийтън (монахиня Мери- американка, живееща във Ватикана, отгледала Лени и помогнала му да се издигне до папа), Силвио Орландо (кардинал Войело, държавен секретар) и др. Имах удоволстивето да разговарям, заедно с колеги от цял свят, с режисьора Паоло Сорентино („Оскар” за „Великата красота”) и с британския актьор Джъд Лоу специално за HBO България.
Как ви хрумна идеята за този филм?
Сорентино: Тя се роди преди много години
Написването на сценария изисква огромна работа. Какви материали използвахте?
Сорентино:” Това беше изключително дълъг труд. Използвах много и най-различни източници- изчетох книги, дневници на кардинали, които разказват ежедневно собствения си опит и живот. Имах и срещи с ватиканисти. Запълването на десетчасов разказ изисква задълбочени изследвания.”
-Какво е значението на прекрасната начална сцена?
Сорентино:” Исках да представя героя като нормална личност, която става папа. Човек с всичките противоречия на свещениците, той носи страха от детството си, когато е бил изоставен. В неговите държавни решения прозират човешките му слабости.”
Папата е американец, какво е значението на националността му за действието на филма?
Сорентино:”Той е американец, защото имах драматургична нужда да разкажа през погледа на външните как е организирана и какво става във Ватикана.”
Защо кръстихте Лени Пио XIII?
Сорентино: Папите сами избират името си, което обикновено насочва към политическата ориентировка на предшествениците им със същото име. Известно е, че Пио XII и Пио XIII са консерватори. Така че името вече предполага намерението на папата по време на папството му.
Какво мислите за папа Франциск и беше ли той пример за Вас?
Сорентино: За да преценим папите, трябва да използваме и да се поучим от системата на католическата църква- тя оценява след известно време, за разлика от нас, които бързаме да се произнасяме. Папа Франциск е отскоро във Ватикана, за да бъде съден.”
Лени е много консервативен и рационален, той е противоположен на папа Франциск. Това специално ли е търсено?
Сорентино: В църквата е възможно и вече съществува редуване на консервативни и прогресивни свещеници. Със сигурност за мен беше по-интересно и необичайно да разкажа реакционен папа, след като имаме прогресивен, който говори сам за себе си.
Според Вас какво би се случило, ако наистина се избере един папа толкова млад, хубав и привлекателен?
Сорентино: Действителните факти се опитват да бъдат правдоподобни, но не винаги са такива. Нямам представа какво би станало.
След толкова време кино защо се обърнахте към телевизионната индустрия?
Сорентино: Да си призная, бих работил в нея още преди много години. Винаги ме е привличала идеята за дългото разказване. В Италия тогава още липсваха две основни неща- творческа свобода и необходим бюджет. Сега те са налице и аз работих с удоволствие в телевизията.
Как променихте режисурата си?
Сорентино: Режисурата е една и съща. Работата е много по-трудна, дълга и уморителна, но в основата си е същата. Сценарият обаче изисква различен подход. Киното обикновено маха или се отказва от някои неща, докато телевизията гледа да добавя и допълва.
Не мислите ли, че за вашия толкова силен и впечатляващ визуален стил, тази история просто изисква голям екран?
Сорентино: Филмът има своя точен формат. Религията и Ватикана са много обемни теми. Само един игрален филм би бил недостатъчен. Междувременно телевизионният екран става все по-голям. Моите деца, когато гледат филм на компютъра, се чувстват добре и мислят, че са в киносалона.
Снимахте ли във Ватикана, по-специално “Пиета” на Микеланджело?
Сорентино: Не, всичко е реконструирано.
Искахте ли разрешение за снимки?
Сорентино: Не. Ватикана си има своя избор. Те не ми позволиха да я видя, аз не им показах филма си.
Секретността, която обгръща Ватикана, ви служи за вдъхновение или е ограничение?
Сорентино: Всичко прочетено, намерено, научено е извор на вдъхновение, докато вече известното не е. В сериала няма скандали от Ватикана. Тя е достатъчно ловка, за да се дискредитира сама. Няма нужда това да се прави и във филма, не е забавно.
Каква реакция очаквате от бъдещата си публика?
Сорентино: Публиката е много разнообразна. Единственият зрител, когото наистина познавам, съм аз самият. Имам чудесни очаквания.
Как завършва сериала?
Сорентино: За съжаление, не мога да ви кажа.
Каква е ролята на Ватикана и католическата църква в личния ви живот?
Сорентино: Сигурен съм, че всеки от нас е имал момент, когато се е изкушавал да прегърне онзи живот. Изглежда по-успокояващ, спокоен, съзерцателен, с по-малко отговорности. Филмът иска да покаже, че темата за намирането на точния избор е всеобща.”
Веднъж споменахте, че ще направите още четири филми и после ще спрете. Шегувахте ли се?
Сорентино: Не зная, трудно е да се каже. Бъдещето ще покаже.
–––-
Първи епизод от „Младият папа” е достъпен, без регистрация на HBO GO.
Новите епизоди от сериал излизат по два всеки петък по HBO GO и по НВО от 21:00 часа. Финалът ще бъде на 25 ноември, успоредно със SKY, а повторение може да гледате от януари 2017-та, паралелно с излъчването на сериал по НВО в Щатите.
Пио?! Това, че на италиански Пий се пише и изговаря като Пио, не оправдава неграмотността на авторката!
Анита, this is all you have to say after reading this ?!?
Amasing !
Seriously, only in Bulkangariana can one read such a useless, nasty, hostile comment – –
Oh..let me correkkt myselfff – Bulharia ….
Милбо, да не са те ебали англоезични курове?
Милбо, подобна грешка не е техническа – тя показва, че авторът на текста няма представа от материята, за която пише, а също и че му липсва и известна обща култура.
Всъщност, твоят английски е на същото ниво.
Ако се очаква женски бой да подготвАм кърпичките?
Aс пък благодариа за интервюто…
В опщи линии – то добавя нещо, за разлика от забелешката ви, мадам….
Ас също твърдо поткрепям да се пише за материята само когато се знае за материята …
I say thanks for the interview …yo !
From a general point of pay-per-view, it is value added, in stark contrast to your redundant remark, ma’am …
Me…I say, yeah…let them write only when they know the wherewithal….