Накратко: тази година Режисьорската гилдия на Америка празнува своята 80-та годишнина и по този повод, те са решили да попитат своите членове кои според тях са 80-те най-добре режисирани игрални пълнометражни филми от създаването на гилдията през 1936 година до днес. В допитването участват 2 189 човека (13,7% от всички членове на гилдията), като произведения на режисьори, които не са членове, също са допуснати за участие.

Както споделят от самата Гилдия, всяка една подобна класация е обречена да предизвика силни реакции в една или друга посока и тази не е изключение. Нашите лични забележки са по отношение подредбата в по-долните места, като ни е трудно да приемем, колкото и да ги харесваме, че филми като „Аватар”, „Войната е опиат” и „Бърдмен” са по-добре режисирани от „Ще се лее кръв”, „Бразилия”, „Бари Линден” и „Имало едно време на запад”. И малко да ви скандализираме – „Изкуплението „Шоушенк” бихме го свалили доста по-надолу.

Вие имате ли крещящи несъгласия? Прекалено са ви холивудски филмите? Копола не заслужава 3 филма в 10-ката? Липсва вашият любим филм? Ще се радваме да споделите впечатленията си в коментарите. А сега ето и пълния списък с 80-те филма:

  1. The Godfather Francis Ford Coppola 1972
  2. Citizen Kane Orson Welles 1941
  3. Lawrence of Arabia David Lean 1962
  4. 2001: A Space Odyssey Stanley Kubrick 1968
  5. Casablanca Michael Curtiz 1942
  6. The Godfather: Part II Francis Ford Coppola 1974
  7. Apocalypse Now Francis Ford Coppola 1979
  8. Schindler’s List Steven Spielberg 1993
  9. Gone With the Wind Victor Fleming 1939
  10. Goodfellas Martin Scorsese 1990
  11. Chinatown Roman Polanski 1974
  12. The Wizard of Oz Victor Fleming 1939
  13. Raging Bull Martin Scorsese 1980
  14. Jaws Steven Spielberg 1975
  15. It’s a Wonderful Life Frank Capra 1946
  16. Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb Stanley Kubrick 1964
  17. The Shawshank Redemption Frank Darabont 1994
  18. The Graduate Mike Nichols 1967
  19. Star Wars: Episode IV — A New Hope George Lucas 1977
  20. Blade Runner Ridley Scott 1982
  21. On the Waterfront Elia Kazan 1954
  22. Pulp Fiction Quentin Tarantino 1994
  23. E.T. The Extra-Terrestrial Steven Spielberg 1982
  24. Annie Hall Woody Allen 1977
  25. Saving Private Ryan Steven Spielberg 1998
  26. Seven Samurai Akira Kurosawa 1954
  27. A Clockwork Orange Stanley Kubrick 1971
  28. Raiders of the Lost Ark Steven Spielberg 1981
  29. Vertigo Alfred Hitchcock 1958
  30. Sunset Boulevard Billy Wilder 1950
  31. To Kill A Mockingbird Robert Mulligan 1962
  32. Psycho Alfred Hitchcock 1960
  33. The Searchers John Ford 1956
  34. Forrest Gump Robert Zemeckis 1994
  35. Singin’ in the Rain Stanley Donen, Gene Kelly 1952
  36. 8 ½ Federico Fellini 1963
  37. The Third Man Carol Reed 1949
  38. The Best Years of Our Lives William Wyler 1946
  39. Rear Window Alfred Hitchcock 1954
  40. The Bridge on the River Kwai David Lean 1957
  41. North by Northwest Alfred Hitchcock 1959
  42. One Flew Over the Cuckoo’s Nest Miloš Forman 1975
  43. The Sound of Music Robert Wise 1965
  44. Taxi Driver Martin Scorsese 1976
  45. Titanic James Cameron 1997
  46. The Shining Stanley Kubrick 1980
  47. Amadeus Miloš Forman 1984
  48. Doctor Zhivago David Lean 1965
  49. West Side Story Jerome Robbins, Robert Wise 1961
  50. Some Like it Hot Billy Wilder 1959
  51. Ben-Hur William Wyler 1959
  52. Fargo Ethan Coen, Joel Coen 1996
  53. The Silence of the Lambs Jonathan Demme 1991
  54. The Apartment Billy Wilder 1960
  55. Avatar James Cameron 2009
  56. The Hurt Locker Kathryn Bigelow 2008
  57. The Treasure of the Sierra Madre John Huston 1948
  58. Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance) Alejandro G. Iñárritu 2014
  59. All About Eve Joseph L. Mankiewicz 1950
  60. The Deer Hunter Michael Cimino 1978
  61. There Will Be Blood Paul Thomas Anderson 2007
  62. The Sting George Roy Hill 1973
  63. The Wild Bunch Sam Peckinpah 1969
  64. Alien Ridley Scott 1979
  65. Rocky John G. Avildsen 1976
  66. The Conformist Bernardo Bertolucci 1970
  67. Gandhi Richard Attenborough 1982
  68. The Bicycle Thief Vittorio De Sica 1948
  69. Cinema Paradiso Giuseppe Tornatore 1988
  70. Brazil Terry Gilliam 1985
  71. The Grapes of Wrath John Ford 1940
  72. All the President’s Men Alan J. Pakula 1976
  73. Barry Lyndon Stanley Kubrick 1975
  74. Touch of Evil Orson Welles 1958
  75. Once Upon a Time in America Sergio Leone 1984
  76. Unforgiven Clint Eastwood 1992
  77. The Usual Suspects Bryan Singer 1995
  78. Network Sidney Lumet 1976
  79. Rashomon Akira Kurosawa 1950
  80. Once Upon a Time in the West Sergio Leone 1968

Similar Posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

16 Comments

  1. За мен най-скандалното е, че няма нито един филм на Хичкок в десетката или дори двайсетицата (щях да кажа нещо и за Куросава, но после се сетих за голямата неприязън на американците към субтитрите :)). А с изказването си за „Шоушенк“ не мисля, че скандализирате някого – поне мен категорично не.

    1. И още нещо – за филмите на Копола ми е трудно да преценя какво място точно заслужават, защото истината е, че са наистина великолепно режисирани. Но примерно една „Казабланка“ ми е трудно да се сетя с какво точно толкова се отличава режисьорски, че да е в десетката (при все че на ниво сценарий (най-вече) и актьорска игра е действително шедьовър).

  2. Аватар го има в класацията, а Терминатор 2 отсъства? Вие сериозно ли…

  3. Липсата на кретена Максим Генчев е осезаема. Според мен соросоидите и Митовски са го саботирали… благодарим им за което.

    PS Aко трябва да съм сериозен: не мога да си обясня непростимото отсъствие на Дейвид Финчър, Дени Вилньов и Ингмар Бергман.

    1. Проблемът с тия класации е, че винаги биха били спорни… хубавото е, че в тази специално присъстват предимно велики неща. 🙂

  4. David Fincher, Michael Mann .. мне, Oliver Stone .. изключено .. всичко е наред. Ще викна гилдията на съдиите да намести нещата : D

  5. Като цяло са уважени почти всички от великите режисьори; разбираемо минимален е броят на европейците (лиспват Бергман, Висконти, Пазолини (логично), Годар, Трюфо и др).; от по-новите – Нолан, Финчър, Аронофски, Малик, Анг Лий, Уес Андерсън; Ханеке… Относно „Войната е опиат“, „Аватар“ и „Бърдмен“ според мен по-удачно би било да се включат „Седем“, „Мементо“, дори „Шесто чувство“.

  6. „Бразилия“ заслужава мноооооого повече!Поне в трийсетицата!

  7. Джеймс Камерън безспорно трябва да присъства в класацията,но според мен най-великият негов филм е Терминатор 2,а той изобщо го няма тук.Други заглавия,които нещо ми се губят са абсолютния шедьовър на Скорсезе- От другата страна,филмът с който Кристофър Нолан завинаги промени комикс киното-Черният рицар,един от най-великите,да не кажа и най-великият криминален филм,режисиран от големия Майкъл Ман-Жега и разбира се най-големия отсъстващ от тази класация-Лудия Макс:Пътят на яростта,който е режисиран по един безпрецедентен начин от Джордж Милър.Вместо това тук са наблъскали 4-5 скучни черно бели филми,моите уважения към тях,но ако ги съпоставим със сравнително по-новите филми,по-скоро ще изглеждат като някаква пародия.

  8. Според мен цялата класация е сбъркана. Нека поясня.
    Какво означава „Режисьорската гилдия на Америка представи 80-те най-добре режисирани филма“
    Ей тук се крие разковничето в думата „режисирани“. Режисирани филма. От което би следвало човек да си помисли, че става дума за режисирането на самия филм, а не за неговите качества като филм. Че става дума за начина на подход на самия рижисьор към/на филма. Визията му за филма, идеите които налага и постулира с този филм. Неговото виждане за реализацията и начина му на подход за изряването на идеите му заложени в/на филма

    А тук какво виждаме? Накаква класация на най добрите филма за всички времена в историята на киното (с някой изключения, поради простата причина, че трябва да изброим само 80 филма.) подредена по различен начин от другата класация на най добрите филма на всички времена. Хмм…..

    Тези пичове от операционната знаят много добре, че един филм за да е адски добър или шедьовър има много неща, на които филма трябва да отговаря. И всичките тези неща трябва да работят много добре заедно. Това са режисьора (както споменах по горе), сценария, акторите, визията (подхода на заснемане) на филма, музиката, монтажа, декорите, грима и поне още 10 неща, които определят самата същност на филма. Защото има и педантични режисьори като Кубрик например (Скот също поне в ранните си години), които изпипват всеки един детайл до най малката подробност и изцеждат докрай актьорите си. Да не говорим, че има много случай, в които едва не ги убиват обзети от префектността като начин на изразяване.
    Надявам се ме разбрахте какво има предвид.

    Колкото до „тази“ класация е поредната претупана класация, само и само да има така.
    Аз бих сложил и 12 разгневени мъже в тази класация, например (за Куросова не искам и да споменавам) и някой би казал: че кво сложно и какъв напън има един режисьор да снима през цялото време 12 човека в една стая… Да така е. Например Заснемането на Одисеята е било 1000 пъти по трудно от заснемането на 12 рагневени мъже, нали? Но това не означава че „Мъжете“ не филм шедьовър, нали така? 😉
    Нали затова говорех преди малко. Най добрите филма или най добре режисирани и реализирани филма.
    Разликата, разликата пичове…..

  9. Отсъствието на Финчър е пълна идиотия…. Към включените нямам никакви забележки иначе, освен две конкретни: липсата на нещо на Ридли Скот в първите 19 ми е странна, Блейд Рънър заслужава място в топ 10. Другото е The Shining – смешно ми е да чуя, че някой може да ми изброи 45 филма, по-добре режисирани от него.

  10. Катрин Бигълоу я има, Тарковски – не. А вие за Финчър ми говорите.

  11. Хахаха,

    именно. Излиза, че в последните 20 години почти нито един филм не е бил режисиран така добре като филмите преди тях. Това не е така, дори и според тях. Важното е кой колко тежест носи в очите им. За някои това може да е Хичкок, за мен може да е Елиа Казан, за трети – Копола, who cares, готин списък.

  12. Съгласявам се с всички – липсата на Финчър на 99% прави тази класация нелегитимна…че той е човекът с най-силен режисьорски почерк от сега снимащите.

    Другият голям липсващ за мен е М. Найт – първите му няколко филма, каквото и друго би могло да се коментира за тях, но откъм режисура са брилянтни.

    Присъствието на The Hurt Locker – тук някой от гласувалите очевидно си е направил майтап 🙂

    Класацията видимо е повече за емблематични филми, отколкото за режисура.