Арго / Argo

Точно така, фантастиката ще спаси света, при това не каква да е фантастика – не и в стил „Одисеята” на Кубрик, а класическа, холивудска „B-movie” евтинийка.

На 4 ноември 1979 иранската (ислямска) революция предвождана от аятолах Рухолах Хомейни достига връхната си точка и група студенти и активисти нахлуват в посолството на САЩ в Техеран, като вземат за заложници 52-ма души. В създалата се суматоха шестима американски дипломати успяват да се измъкнат и да намерят убежище в дома на канадския посланик. Това обаче не им гарантира сигурност и е само въпрос на време те да бъдат открити и (най-вероятно) обесени публично като шпиони.

Осъзнавайки опасната ситуация, ЦРУ взимат решение да спасят дипломатите, но проблемът е, че опциите им са нулеви. В отчаян опит специалният агент Тони Мендес (Афлек) предлага рискован спасителен план (представен като най-добрата лоша идея, с която разполагат), в който той и дипломатите се представят за канадски филмов екип, оглеждащ места за снимки в Иран. За да е успешна мисията им обаче, трябва да направят „абсолютно истинска” фалшива филмова продукция, където и най-малките детайли са от значение.

Запознавайки се със синопсиса, човек няма как да не се зачуди какъв точно жанр е „Арго”. Възможностите са: качествена ретро драма (в стил „Мюнхен” например), политическа (и холивудска) сатира или класическo (“caper”) трилърче. Режисьорът Бен Афлек избира да тръгне и в трите едновременно, в резултат на което малко се получава ефектът „а на лево, а на десно…”.

Бен Афлек

Драмата и политическите коментари са представени доста елементарно и едностранчиво, дори и за американски филм. Освен това разработката на образите е доста слаба и дори главният герой, изигран от Афлек, е най-много двуизмерен. Бекграундът със семейните проблеми (със съпругата му са „временно” разделени и тя живее далеч от него заедно с детето му), който са му метнали, е направо несериозен.

Трилърските и съспенс елементите пък са постигнати чрез излишно украсяване на историята, в резултат на което във филма присъстват няколко откровено детински сцени от типа „спасени в последната секунда”, което разваля доброто впечатление от липсата на престрелки, гонки и експлозии.Общо взето, само сатирата (сама по себе си) работи – имаше няколко жестоки холивудски попадения („You’re worried about the Ayatollah? Try the WGA”) – но на фона на целия филм тя е малко като кръпка.

Добрата новина е, че въпреки тези недостатъци филмът не се проваля с гръм и трясък, както доста често правят подобни „миш-маши”. Причината за това е Бен Афлек, който за пореден път (след „Градът” и отличния и недооценен „Жертва на спасение”) доказва, че има режисьорски заложби и е успял да овладее положението, доколкото може, и да ни предложи един приятен и стегнат филм, притежаващ доста артистични и технически качества – един от най-добрите елементи, лично според мен, беше пресъздаването на епохата.

Та така. Въпреки че не е от филмите, които ще останат с вас дълго след като сте ги гледали, едва ли ще съжалявате, че сте му отделили два часа от времето си. И последно, почитател на фантастиката като мен няма как да не оцени финалните кадри на филма, акцентиращи върху част от образците на жанра – кадри, които почти ме накараха да забравя леко евтиничкия (семейно ориентиран във всеки един смисъл) завършек. Фантастиката ще спаси света. Ама, наистина!

Similar Posts

Вашият отговор на Pow R Toc H Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

12 Comments

  1. Страшно муден и слаб филм. Нито за секунда не ме накара да ми пука поне малко за случващото се. Скука и посредственост = минимум 5 номинации за Оскар.

  2. Ами това е филм на Бен Афлек, с участието на Бен Афлек. Тия неща се знаят още преди да са заснели и 1 секунда.

  3. Критиците на сайта, нарочно или не, забравиха да пишат за Cloud Atlast

  4. Още след „Жертва на спасение“ се зарекох, че филми режисирани от Бен Афлек няма да гледам.

  5. Мен пък ми хареса 😉 Има минуси, определено. Бът ху гивс а фак, чес’но?!

    😀

    П.П. Картинката/постерът е страхотна! 😉

  6. Мда – тук нещата са излезли от контрол – – –
    По принцип всичко си зависи от нас – т.е. – няма какво да се оппаквам от нещо (безумни коментари) – ако аз не съм направил нещо по въпроса (тези които ги пишат да не ги пишат навсякъде където им скимне)….Обаче – точно там е работата – как да си постигнем устойчивост тук на местна почва – а не само да полепваме по устойчивостите измислени и отработени от други и на друго място …

  7. Доста добре направен филм като за оскари . Това е всичко, което може да се каже за него. Вече го забравих.

  8. На мен ми хареса! Дали заслужава да вземе Оскарът незнам, защото не съм гледал всички други номинирани, но определено филмът имаше някво усещане за реализъм и това ми допадна ( ок краят с това преследване на самолета едва ли беше взет от действителността).
    А Бен Афлек се утвърждава като един най-добрите актьори режисьори! My Opinion! 😉

  9. Да, да не повярваш, че от такъв посредствен актьор излезе толкова кадърен режисьор. Дано задържи и да направи нещо наистина голямо и значимо. 🙂