Миналата седмица на CinemaCon присъстващите имаха късмет да видят доста интересни кадри от най-чаканите филми на годината (сред тях и “Прометей”, “The Dark Knight Rises”, “Oblivion”, “The Bourne Legacy”, “Skyfall”, “The Amazing Spider-Man”, “Total Recall”, “Looper” и много други,), но без съмнение най-много коментари предизвикаха 10 минути от заснетия в 48FPS “Хобит”.
Кадрите отприщиха истинска буря онлайн, посяха съмнения дори в най-заклетите фенове на Питър Джаксън и Средната земя, поразтърсиха индустрията и доведоха до оплаквания от страна на нашите читатели защо все още не сме писали нищо по въпроса за новата технология (48FPS и HFR – high frame rates) и кадрите, които според част от първите коментари изглеждат неочаквано зле.
Е, тогава не успяхме да намерим време, а и не е като да сме били сред присъстващите на CinemaCon, така че да споделим мнението си (а, разбира се, имаме мнение, както ще стане ясно по-долу). Сега обаче имаме идеален повод да отделим внимание на провокативната тема – “Warner Bros” и Питър Джаксън отговарят на изключително отрицателните коментари, чрез EW.
“Няма да се откажем. Технологията ще продължава да еволюира… В първия момент е необичайно, защото никога досега не сте гледали такъв филм. Това е буквално ново изживяване, но да знаете, усещането не продължава през целия филм. В никакъв случай. Трябват ви горе-долу десет минути. Много по-различно е от бърз монтаж на техническа презентация.”
Много от оплакванията са, че ярко осветените сцени изглеждат фалшиви, а декорите са си просто декори, за разлика от богатия свят на Средната земя от “Властелинът на пръстените”. Не сме сигурни доколко Джаксън е прав, че в случая става дума за личен вкус: “Няма какво да кажа… Точно както няма какво да кажа на някой, който не обича риба. Няма как да му обясниш защо рибата е вкусна и просто трябва да му харесва.” От точно този коментар разбираме единствено, че Джаксън обича риба, но следващият е 100% адекватен и чиста истина:
“Единствената истинска, действителна реакция е, когато хората имат шанс да видят целия разказ в един филм… Някои от по-негативно настроените коментатори на CinemaCon казаха, че сцената с Ам-Гъл и Билбо (към края на презентацията) не ги е подразнила толкова и са били свикнали. Тази сцена е 48 кадъра като останалите. Чудя се дали просто не са били увлечени от диалога, героите и историята. Това се случва и с филма. Свикваш и го приемаш.”
Повечето реакции на този отговор са, че Джаксън не е успял да успокои духовете и да потуши съмненията. Нашето лично мнение е, че в крайна сметка 48FPS ще е супер успех и истинско подобрение. Въпреки старата приказка за това колко лесно се свиква с хубавото, винаги има известен етап на привикване с по-високата резолюция, по-плавните движени и по-ясния образ и (чисто като реакция на зрителя) може да се направи сравнение с аналог/дигитал или пък с HD например – до ден днешен има хора, които се изненадват от качествената дигитална картинка и си предпочитат мазньоча от кабеларките на кинескопа и дефектите на старите ленти. То и ние понякога си правим VHS ретро вечери, но то основно е заради жестокия превод и култовия дублаж.
Да не забравяме и това, което Джаксън казва – това наистина са недовършени десетина минути и крайният резултат нито ще изглежда така, нито ще се възприема по същия начин. А до следващия филм вече ще сме толкова свикнали, че ще се чудим какъв ни е бил проблемът, че то си изглежда чудно.
Ма вие въобще не сте дори докоснали къде се корени проблема. Айде да пускате поне малко рисърчнати едиториъли, да не се дразним и съответно – караме. 🙂 Вие сте прекрасен пример защо от Уорнър на практика казват – майната ви, ще свиквате.
О, не, не сме, не бихме и могли! Първо, защото не сме гледали подобни кадри (били те от „Хобит“ или не) и второ, защото не сме най-големите специалисти по темата – въпреки, че знаем за какво става въпрос. Това по-скоро беше новина за да отбележим събитието и да представим коментара на Джаксън, (мисля, че заглавието си казва, че това не е статията, чиято цел е да анализира в дълбочина технологията), а го пуснахме като Editorial, за да се види малко повече и хора, които имат мнение, като теб да си го кажат.
А ако решат да го наложат като стандарт, ще ни се наложи да свикнем. Какво предлагаш, да не ходим на филмите ли? Може и това да стане, ако първоначалният шок се окаже прекалено голям. Ама ако всички филми са така, на всички ли няма да ходим?
Всъщност *сте* гледали подобни кадри – точно в това е въпросът. 🙂
Спортните канали по телевизията не се броят! 🙂
Благодаря за статията, защото ще породи дискусия и да видим, колко разбиратели ще се появят, та да ни разяснят ситуацията. 😉
Лично мен, в момента, ме интересува, как се прави конвертиране от 48 към 24 кадъра в секунда и, аджеба, трейлъра, който гледаме в IMAX с какви технически характеристики е?
Този в IMAX-a трябва да си е „нормален“ на 24 🙂
За другото не съм запознат. 🙂
Да ви запозная ли? 🙂
Silver, айде отговори ми на запитването, което ти отправих по мейла – ням значение дали ще е положителен отговор или отрицателен. 🙂
Ще се радвам да ни запознаеш! 🙂
Silver, невернико долен, стига си дразнил невежите, ами драсни един технически обоснован текст по темата, че вече не се трае. 🙂 Пък и за всички ще е плюс. (Освен може би за Питър Джаксън?)
И аз чакам да се запозная! ;(
Искате или не това е положението!
От сега нататък все повече филми ще се снимат така! И съм сигурен че след 10-я филм вече изобщо няма да ви прави впечатление!
Никой не ви пита и никой не го интересува вашето мнение!:D 😀
Единственото което се иска от вас е да отидите до касата и да си дадете парите! :D:D
Само да вметна че Камерън е казал че новите аватари ще ги снима с 60 к/с.
Въпросът който поставя Тихомир е интересен и аз също бих искал да разбера къде е ключът от бараката! 😀 😀
Е добре де, добре, ще гледам да драсна нещо тези дни. 🙂