Сбогом, мамо!

Знам, че по-голямата част от българите (особено пък някои творци) са завистливи и изпълнени с нищо неподкрепени интелектуални претенции комплексирани селяни и парвенюта и не трябва много-много да им се вярва за нищо, касаещо успеха (бил той пълен или частичен) на който и да е наш сънародник (не дай си боже пък да е някоя жена, както в случая), но този път и аз се подхлъзнах от безбройните „скандални” публикации в пресата и без да съм проверил фактите и дори без да съм гледал трейлър на „Сбогом, мамо”, потеглих за прожекцията на филма, подготвил си най-голямата кошница пълна с желание за „хейт”, каквото не си спомням да съм събирал близките години.

Филмът обаче не се оказа такава трагедия каквато очаквах и каквато предполагаше тоновете помия, която се изсипа по адрес на филма и Мишел Бонев в частност и според моето лично мнение (а ако мога да съдя и от разговорите, които проведох след прожекцията и доста колеги мислят по същия начин), той е по-добър от доста родни филми видели бял свят след прехода (особени подписаните от жени), чиито автори имат претенции да са голяма работа.

Сега, вярно е, че той има и доста проблеми, но кой няма в днешно време? И позволете ми да споделя убеждението, че доводи в полза на противното от сорта на „Филмът е тъп, защото Мишел Бонев спала с някой си, за да й даде пари”, „Тая на каква се прави с това име Бонев” или пък любимото ми „Говори на меко”, са чисто и просто смехотворни комплексарщини. Много ясно, че говори на меко, нали е от Бургас. Като гледате филм за американския юг и там говорят с акцент.

"Сбогом, мамо!" - Юлиян Вергов и Мишел Бонев

Това обаче не означава, че филмът е прекрасен и безгрешен. Не е! И да мислим така би било почти толкова необективно. Мишел Бонев има проблем, който имат почти всички дебютанти (това е първият ѝ голям филм като режисьор, сценарист и продуцент) – тя опива да каже прекалено много неща и да вкара във филма абсолютно всичко, което знае и харесва от това изкуство. Преди всичко, понеже разказва своята лична и твърде емоционална история, не може изцяло да се разграничи от разказа и да погледне на него като обикновен и прост филмов сюжет. В следствие на това във филма присъстват явно важни за самата нея сцени, които обаче не служат по никакъв начин на повествованието, а липсват такива, които поне аз смятам за важни. Ако тя не бе едновременно сценарист и режисьор на филма, крайният резултат щеше да бъде различен.

Второ, извън чисто личните проблеми, Бонев разглежда и доста по-широки теми като са проблемите в семейството като цяло (които в повечето случаи са отражение на проблемите на обществото ни), чувствителния момент с неприкосновеността на „святата” фигура на майката, която всъщност малтретира децата физически и психически в името на нейната идея за правилно поведение и посока в живота – сещате се, тема, която доста често виждаме в американските филми – и не на последно място, темата за нечовешките условия, в които живеят стотици възрастни хора в така наречените „специализирани домове за възрастни”, където са подложени на постоянен тормоз.

"Сбогом, мамо!" - Татяна Лолова и Марта Янева

В интерес на истината Бонев използва повествователна структура, която би й позволила да се справи с всичките си идеи и внушения – имаме едно фрагментарно скачане напред и назад във времето, което създава усещане за бавно редящ се пъзел – стига да бе малко по-обрана, но уви, случаят не е такъв и в крайна сметка, когато цялостната картинка е наредена, липсват няколко много важни парчета. Все пак, от тази картина ясно си личи, че кинокултурата на Бонев не е никак лоша и че ѝ се отдава да води актьори.

Актьорските изпълнения са един от най-силните елементи на филма. Надя Конакчиева и Марта Янева като сестрите Мария и Теодора са фантастични и глътка свеж въздух сред физиономиите на хората, които гледаме непрекъснато в киното, театъра и телевизията. За Татяна Лолова няма какво да говоря, тя е изключителна – нито повече, нито по-малко. Много трудна и тежка роля, за която се изисква да имаш много кураж, особено пък ако си звезда от нейната величина. Актьорите в поддържащите роли също са перфектни. Юлиян Вергов, Илка Зафирова, Ани Бакалова… просто нямам забележки. Личната ми награда обаче отива при изпълнителния продуцент на филма Лича Нунец, която е поразяваща в ролята на адвокатката Вирджиния. Честно казано бях поразен, че Нунец не знае български. Като изключим акцента ѝ, няма нищичко, което да предполага, че тя не го владее перфектно. Това, че е хубава, е друга история.

"Сбогом, мамо!" - Мишел Бонев

Умишлено оставих Мишел Бонев, която изпълнява ролята на Яна (реално тя играе лошата си майка), за последно. За нея мога да кажа само браво. Имаме малко преиграване, но не в онзи смисъл, който обикновено влагаме, когато говорим за актьори, а в онзи, в който има леко преекспониране на недостатъците на героинята, за да не би някой да не разбере, че, разбираш ли, тя е лоша. Честно казано, отдавна не бях гледал герой, който да ме дразни по такъв начин. Без да преувеличавам, идваше ми да стана и да я удуша собственоръчно. А по-голям комплимент от това, здраве му кажи.

Осъзнавам, че това ревю се получи малко по-положително отколкото наистина усещам нещата, но ми се щеше да изтъкна, че филмът определено има качества и далеч не е катастрофата, която бе изкаран от хора, които даже не са го гледали. Това, което мога да кажа в заключение е, че „Сбогом, мамо” е един добре направен, дълбоко личен и драматичен филм (пък бил той и с доста проблеми), който няма да се хареса на комерсиалната публика и на комплексарите, но ще се стори доста любопитен на хора, които не се интересуват от „жълтини”, намират психологията и сложните човешки взаимоотношения за интересни и такива, които осъзнават каква огромна терапевтична сила има киното, без значение от коя страна на екрана се намирате.

Similar Posts

Вашият отговор на Анита Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

48 Comments

  1. При цялата изляла се помия и всички кофти коментари по адрес на прословутото "произведение на БГ кинематографията" останах предимно приятно изненадана от трейлъра. Определено човек трябва да си даде труда да види нещо преди да го оплюе. След това предимно положително ревю, мисля, че ще имам още по-голям стимул да "проверя" Сбогом, мамо.

  2. Аз също си мислех че е някакъв hack, но някъде беше казала, че окрала Серджо Леоне, защото според нея това е най-великият и това ми направи силно впечатление. Щото е права де.

  3. Съгласна съм, общо взето, с ревюто, искам само да добавя като плюс и комедийния талант на Бонев в сцената с прегорялото месо, която беше добър комик рилийф сред цялата тежка драма и като минус ужасяващо слабите и назидателни реплики в сценария. (Нечувано!) От тях обаче би могъл да се поучи Ивайло Христов за следващия филм, който реши да утрепе със собственоръчно написан от него сценарий….

  4. Добро ревю! Като си помисля, че и аз съм един от хората които предварително "осъждат" филма като провал, само на база трейлър и (разбира се) публикации (негативни) в пресата, започвам да се замислям и леко да се срамувам. Наистина не бива да се поддаваме на коментари и да бъдем предубедени, само защото "някой е казал така" 🙂 Така рискуваме да не видим нещо добро.

  5. @Ikaria

    Филма е по-хубав от трейлъра.

    @Sick Spazmoid 0

    Не искам да прозвучи тъпо, но това за Леоне дойде след мой въпрос на пресконференцията, на която колегите циклеха некви тъпотии за скандалите, след като жената каза, че предпочита да говорим за самия филм.

    Та аз я попитах, "кои известни режисьори харесва и дали нещо от тях е намерило място във филма. Тогава тя каза, че обожава Сержо Леоне, че нарочно е оставяла по-големи дължини на кадрите, също като в неговите филми, защото така обича и спомена и за звуковата картина. Знаеш Леоне е цар на Тишината и звуците. После я попитах "А нещо конкретно "откраднахте ли си" (в кавички като омаж) и тя каза, че да. Момента със звънящия телефон, което е една от най-уникалните сцени в киното ("Имало едно време в "Америка"), както и момента с едно кафе.

    Та така, Всичко е съвсем добронамерено и интелигентно, точно както правят всички добри режисьори! Но после знаеш какво става. Някой пише едно гръмко заглавие за да привлече хора и гледай сеир. Всичко, което се изписа около филма е по подобен начин.

    @Лора

    "Нечувано" беше уникална реплика! 🙂 🙂 🙂

    А за сцената като се напи и загори пилето, наистина беше много добра. Много истинска. 🙂

    @Кишо

    Всички сме така. 🙂

    Въпросът е да направим опит да сме чак толкова сурови и груби в оценките си за нещо, преди да сме го видели в пълнота. Разбира се можем да си се съмняваме, но не и по този начин. И като си сгрешил, после трябва да имаш доблестта да си признаеш, а не да си отстояваш простотията до край.

  6. много точно ревю! филмът наистина заслужава добрите думи. поздравления за Мишел Бонев, както и за шефа на филмовия център Александър Донев, който е подкрепил филма. много показателно беше, че толкова много омраза се изсипа срещу един филм, който се опитва да защитава добротата и любовта.

  7. Дринов, трябваше да я посъветваш в следващия си филм да заложи на Микеланджело Антониони. И да вкара нещо от типа на поезия на кадъра 😀

    Zabriskie Point
    http://vimeo.com/10814058

  8. Ако изключим присъствието на Лолова, която не е просто талант, а легенда, няма нито една сцена в трейлъра на филма, която да вещае добър филм. Не съм гледал „Сбогом, мамо”, а и честно – нямам никакво желание. Внимателно изгледах участието на Бонев при Росен Петров и спокойно мога да кажа, че толкова елементарен човек никога не би попаднал в моята компания. Страшно бях разочарован, че всички отделят такова внимание на подобно лице. Затова и аз спирам дотук…

    Само държа да отбележа, че не е проява на комплексарщина да виждаш преиграването и сюжетните клишета, които ясно си личат в трейлърите на всеки един БГ филм. По-скоро е необективно да сваляш критериите си. Защото киното не се дели на Българско и Американско, а на добро и лошо.

  9. @Стоян Стоянов

    Имам чувството, че ти съдиш за българското кино само от трейлърите. Въобще последните 2-3 години гледал ли си нещо?

    И да, Бонев може и да е елементарна (вероятно и в моята компания няма да попадне), но аз не съм й правил ревю на нея, нито на скандалите, а на филма ѝ. Има ОГРОМНА разлика!

    И не, не е комплексарщина да съдиш сюжетни дупки или каквото и да е друго, ако си гледал филма. Комплексарщина е да съдиш за "книгата само по корицата" или пък за това в коя печатница е печатана.

    И като човек, който се занимава с кино би трябвало да си наясно, че ИМА деление на българско, американско или пакистанско. Защото всяка кинематография си има своите черти и характерни особености. Абсолютно нормално е. Индийски филм гледал ли си? Да, вярно е, той или ще е хубав или ще е тъп, но преди всичко, ще е индийски и като кажеш, че е такъв, хората знаят за какво става въпрос.

  10. Най-близкото ми кино е на 90 км. и въпреки че ходя доста често до него – все съм с приятели, които не успявам да вкарам на БГ филм. Затова съдя по това, което ми е налично и чакам видеопремиерите им. Но пък съм категоричен, че трябва да имаш нулева ценностна система, за да харесаш рекламите на ТИЛТ, ЛОВ.НЕТ или Сбогом, мамо. И както вече няколко пъти отбелязвам, тези ужасно преиграни кадри са взети от самия филм, вярно че са извадени от контекста, но е и вярно, че са преиграни. Иначе много добре знам, че всяка култура си има своите кинематографични специфики. Но най-важното е не къде е произведен филма, а дали успява да те ангажира, да те потопи в атмосферата, да те изненада.

    Колкото до режисьорката Бонев. Съгласен съм, че е тъпо да се нищят някакви си измислени скандали, но аз дълбоко вярвам в тезата, че един глупав човек, не може да направи умен филм. Наистина бях безкрайно разочарован от тъпотата, която строи от тази жена.

  11. Стоянов, малко е нелепо да говориш за "глупави хора", а да не си се научил да пишеш – има голяма разлика между "струи", което си искал да кажеш, и "строи", както си го изписал (при такива грешки и коректор не помага, само мозък…). Няма да коментирам теорията ти за трейлърите или факта, че говориш за нещо, което не познаваш, и така влизаш в групата на псевдо-интелектуалците, които създадоха тоя скандал и цялата истерия около Бонев. Защото видяха как им изтичат паричките от субсидии, на които са свикнали да си живеят.

    Иначе филмът наистина е доста по-добър от насадената представа за него. Напълно подкрепям ревюто.

  12. @Стоян Стоянов

    За трейлърите си прав! Все още не можем да ги правим. Трябва да отбелязваш обаче възможността те да са правени от дубли, които в крайна сметка не влизат във филма. Такива неща се случват непрекъснато. Филмите се работят до последния момент. Виждали сме го много пъти по американските филми. Същото се отнася и за ефектите.

    И наистина контекстът на филма е важен. В "Тилт" царевицата между зъбите си е трагедия и на двете места, но например за "Лов.нет" част от примерите, които си давал, са си били ок в самия филм.

    И за съжаление, не мога да се съглася, че прост човек не може да направи хубав филм. Just look around! 🙂 И не е само при филмите.

  13. @Дринов

    Царевицата между зъбите не е от "Тилт", а от "Лов на дребни хищници". Като стана дума за последния, препрочетох "рецензията" ти за него и в какво, мислиш, за пореден път се убедих? Убедих се в това, че нямаш никакъв критерий, че пишеш самовлюбено и парвенюшки провинциално, при това с множество правописни и пунктуационни грешки.

    Колкото до "Сбогом, мамо", филмът е толкова жалък и комплексарско-наивен, че нищо чудно, че се оглеждаш в него! Хайде сига безпочвени претенции – всяка жаба да си знае гьола! Мишел Бонев няма място в киното, а ти нямаш място във филмовата критика! Точка!

  14. Другарю Киноман,

    Признавам, че не съм гледал нито "Тилт", нито "Лов на дребни хищници" (сигурно защото не съм киноман), но с удоволствие чета този блог. А и не само него. Ако трябва да съм честен чета доста и разнообразни неща. Последния начин по който бих определил този блог е "парвенюшки провинциален". Ако имаш някакъв личен проблем с г-н Дринов не се излагай с такива писания, защото изглеждаш като жалък комплексар, чието единствено удоволствие в живота е да плюе труда на другите без самият той да е създал нещо. Сигурен съм, че той оценява конструктивната критика, но твоят коментар не се класира в тази категория. Ако имаш свой блог, където можем да оценим твоят труд, с удоволствие бих го посетил. Ако си просто анонимно малко човече, което отчаяно се мъчи да получи малко внимание си объркал мястото и начина.

  15. @ Киноман

    Много съм любопитен дали би написал същото, ако се беше подписал със собственото си име. Като говорим за комплекси, поста ти е христоматиен пример. И вземи да си освежиш лексиката. 2011-а сме.

  16. Абе този филм наистина си е ужасно жалък, голяма работа, че е уцелила 3 сцени. То който и да хване камера и гледал филмите на С. Леоне ще успее да уцели 3 сцени.

  17. @Киноман

    Благодаря за забележката! Наистина репликата е от "HDSP", а не от "Тилт". Очевидно такава тъпа реплика трябва да е от тъп филм. Не знам защо съм си помислил, че е от "Тилт".

    За правописните и пунктуационните грешки мога да кажа, да, правя такива, но гледам, че и ти не си безгрешен. Случват се такива неща, но да ти кажа не се измъчвам много, защото коректорката ми има жестоки цици!

    За останалото нямам какво да ти кажа, освен като не ти харесва, не чети. Въпрос на избор.

    @The Comedian

    Невъзможно е да се харесаш на всички, а аз не се и опитвам. 🙂

    Най-много хейт съм изял за българските филми, особено пък за "Лов на дребни хищници". От СУПЕР СИГУРЕН източник знам, че част от екипа, недоволен от текста ми се изказа по подобен на Киноман начин. 🙂 Затова няма как да не смятам, че това пак е някой от тях, който не може да понесе истината, че филмът им е МНОГО по-тъп от "Сбогом мамо". Как може "някаква селянка" да е направила по-хубав филм. 🙂

    @break

    Thums up!

    @Малориак

    Не е супер филмът, но чак пък жалък? Сподели какво не ти хареса, ако си го гледал, разбира се.

    И леко да не уцелиш три сцени, ако си гледал филми на Леоне!

  18. Пичове, висите ми с около десет лева (но и една голяма бира ще свърши работа 😛 )

    Имах две причини да гледам този филм:

    1) Български е – без значение какво чувам за нов БГ филм, отивам да гледам (принципно по два пъти) какво са сътворили бъдещите колеги и за да ги подкрепя, защото …. ебал съм му майката защо, просто така чуваствам, че е редно. В случая останах с много сериозни негативи покрай всичката помия която се изля върху Бонев предварително, но когато прочетох

    2)ТОВА ТУК РЕВЮ, се въоръжих със светлка надежда, че хубавата бургазлийка не е това, което изглежда, хванах гаджето под ръка и ПРЕМИЕРА – here we come 🙂

    Еми … сори. Досега не са ни се разминавали толкова много мненията. Ето какво ми хареса:

    +Татяна Лолова – страхотно изграден персонаж, изключителна рядкост за български продукт. Мисля, че това й е най-добрата роля.

    + Операторската работа беше много на ниво.

    +Музикалното оформление.

    Обаче останалото:

    -Сценарий: Нелинейната структура бая се е опънала на Бонев. Липсва наративен ритъм, липсват сцени, които биха подсилили конструкцията на разказа (не разбираме нищо за Мария и Яна преди "инцидента" със съпруга й, няма градация в отношенията им, което ги прави плитки и доста едноизмерни. За сметка на това има прекалено много излишни сцени със сестрите, чиято цел ми убягва и досега (някой ден ще се накарам пак да го гледам тоя филм, честно)

    -Диалог: Еми сори, ама диуалога е най-лошия, който скоро съм имал съмнителното удоволствие да чуя във филм. Отново липса на ритъм, никаква логика в позиционирането на реплики (че и в самите реплики личи слабата езикова култура на Бонев)

    -Режисура: тая жена, според мен, няма място в киното. Честно. Разбирам, че това е много лична творба и някои сцени ме накараха да настръхна и се обзалагам, че са директен преразказ от живота й (душа и терасата)… и да – разбирам, че й е първи филм, ама…..

    -Мишел Бонев: мацката е по-добра актриса, отколкото очаквах и затова ме е яд, че всяка секунда привличаше внимание с бургаския си акцент. Лича Нунец е сладурана, ама айде някой да защити избора й за български адвокат, при положение, че говори с безумен акцент. Явно е, че са приятелки, тя (също) е продуцент, ама мен това какво ме топли, като играе неадекватен към историята персонаж ?

    Не ми се пише повече. Много ме е яд, защото заровена под всички тези лайна, има история, която си струва да бъде разказана. Наистина. Обаче под тази форма… Лошо, Седларов, лошо….

    Та така: другото до бира 🙂

  19. А да: забравих да спомена важен плюс на филма: това е погледа на Юли Вергов, като му съобщава Яна, че е бременна 😛 БЕЗЦЕННО!!

    😀 😀 😀 😀 😀

  20. @Dorrian.Dante
    Бирата я имаш!!! Честно! 🙂

    Благодаря ти за аргументацията и за това, че не изля само хейт.

    Искам обаче, да видиш, че мненията ни не се различават чак толкова. Просто аз съм написал почти същите неща както теб, само че с по мек тон, така че да покажа, че някви тъпи скандали не трябва изцяло да формират мнението ти за един филм, който дори и трагичен, не е по-лош от доста други български заглавия през последните години.

    За минусите!

    – Сценария и нелинейната структура. Мойте думи са сходни на твойте: „Бонев използва повествователна структура, която би й позволила да се справи с всичките си идеи и внушения, стига да бе малко по-обрана, НО УВИ, СЛУЧАЯТ НЕ Е ТАКЪВ и в крайна сметка, когато цялостната картинка е наредена, ЛИПСВАТ НЯКОЛКО МНОГО ВАЖНИ ПАРЧЕТА.”
    Първият въпрос който зададох на Бонев на пресконференцията беше, „Кой е бащата на втората дъщеря?” 🙂 Мен най-ме дразни липсата на информация защо тези деца толкова им пукаше за тая баба? Един път не видяхме да общуват с нея в миналото. Един път!

    – За диалога, никъде не съм казал, че е хубав. Съгласен с теб, освен за това, че най-лошия, който сме чували последните години. Има и по-лоши.

    –Режисура: Не ми става ясно какво точно те дразни. Ако си се развълнувал поне на една сцена, значи за Бонев има надежда и място в режисурата.

    – И мен Бонев ме изненада с изпълнението си. Но това с диалекта е смехотворно. Пак повтарям, героинята и е от Бургас. Ходил ли си там? Всички говорят по този начин, тя даже е добре. Предоплагм, че имаш поне един приятел и ли познат, който говори на меко. Непрекъснато ли привлича вниманието ти и казваш ли му „братче, пич си ама с това мекане, ходи се гръмни някъде?” Тоя довод няма да мине в съда. 🙂

    – За Нунец е единствения момент, в който сме на тотално различни мнения. За мен тя беше супер. И е оправдано да говори така, ако героинята и не е българка. Ако във филма се споменава, че тя е 100% “Made in BG”, тогава мога да приема част от мнението ти. Това, между другото, бяха част от критиките към „Сетът е голям”. Което е доста тъпо, при положение, че хората се справят добре, а филма има далеч по-големи проблеми. Виж служителката на министерството, тя беше зле. Нищо, че е отговорна за култовата реплика "Нечувано"! 🙂 🙂

    Плюсовете няма какво да ги обсъждаме. Само искам да кажа, че и на мен ми хареса музикалното оформление, въпреки че не съм го отбелязал.

  21. Дринов, не се шегуваш, нали?

    В смисъл, не е някаква закачка това ревю, някакъв социален експеримент?

    Наистина и откровено мислиш, че филмът НЕ Е ЗЛЕ?

    Аз смятам, че е много зле. Написала съм и защо, въпреки че бих могла и по-подробно, и по-аргументирано – но медиумът ми е друг, няма как.

    Сега като се замисля, не познавам "на живо" човек, който да го е харесал, а с доста народ обмених мнения.

    Втори път като се замисля, установявам, че ти по принцип се изказваш много меко за филмите – може да е личен стил, не зная – и търсиш да извадиш качества дори в най-голямата чекия. Не мога да се сетя за рецензия в стил "вадя сатъра и ги съсичам до коленете", а определено има филми, които го заслужават – и публиката заслужава да бъде спасена от тях. Ще се радвам, ако ми посочиш такава (ако имаш). Ако нямаш, ще приема просто, че си твърде млад и твърде много обичаш киното.

    И последно като се замисля, музиката от филма си я припявах и аз, тя ми хареса тоест. Но като цяло, прожекцията ме остави с усещането за сдъвкана непоносима гадост, бездарие и wall-to-wall комплекси.

  22. Скатавки

    Операция „Четири лапи”

    Отстреляй бившата

    Сексът и градът 2

    Да не пускам повече линкове, се разрови още малко тук и ще откриеш още много заглавия, като "Такъв е животът", "Принцът на Перися" и "Легион".

    И разбира се , че прекалено обичам киното, в противен случай не бих се занимавал с това нещо. И когато пиша за даден филм, винаги опитвам да кажа и нещо положително за филма, защото смята, че така трябва да прави всеки професионалист, който може да погледне извън личното си субективно мнение.

    На пресконференцията на "Сбогом мамо" говорих с няколко човека, които не бяха отвратени от филма. Причината за моето относително положително ревю (казвам относително, защото съм казал, че има много проблеми) е, че ме дразни начина по който се изказват хора, които парадират със своята интелигентност и култура. Необходимо ли е да се превръщаш в селяндур, за да изтъкнеш доводите си против определено аудиовизуално произведение?

    И за да ме разбереш по добре, ще кажа разбирай това ми ревю НЕ като "critical evaluation of the movie", а като "political statement!".

    И моля те, като колега, прочети това, което съм написал и ми кажи, че съм го похвалил ей така просто, без да спомена няколко критични недостатъка!

  23. Като political statement го разбрах идеално, и оцених високо и действието, и намерението. Всъщност поразмишлявах над текста през празниците, чудех се дали има нещо, което не съм догледала. Но накрая реших, че не

    и –

    от critical evaluation идват несъгласията ни. За мен това не е филм, това е час по психоанализа и лично постижение на г-цата, което няма много общо с киноизкуството. Всичко това можеше да си остане на кушетката – кушетката на шринка или кушетката на Берлускони, все тая ми е, но наистина не смятам, че щеше да е загуба за някого този "бисер" изобщо да не стигне до кината.

    При наличието на не един и два прекрасни филми, за които човек трябва да рови в торенти и амазони, за да може просто да достигне до тях – подобно нещо да ми показват на найсет екрана е престъпно, абсолютно престъпно. В страна, където буквално трябва да се пребориш да гледаш нещо свястно – особено ако си в провинцията – такава полюция да ми върви в дженеръл рилийз, еми извинявам се, ама не одобрявам. Този ми стейтмънт е политикъл също! Както беше и твоят.

    Дали си го похвалил "просто" и неаргументирано или безкритично – не, не си, дори в коментарите отдолу мнението ти доби завършеност и излязоха наяве още доста неща, които не си харесал (това прави форумите по-добри от традиционните медийни форми) .

    И за финал, честно: мисля, че към този филм всеки от нас подходи с предразсъдък, колкото и да се кълне в обратното. Този предразсъдък разбира се е различен за всекиго, тъй като включва индивидуалната култура, степен на толерантност и пол, ако щеш (щото Мишел не е лоша, видя я, в сравнение с повечето силиконови гадории у нас си е направо фина дама, въпреки мйеко-то).

    Ако филмът не беше неин, ако не беше политическият скандал, пак щях да го наплюя, защото нехаресването ми е честно – и защото аз съм много по-крайна в оценките си от теб, обикновено. Но може би нямаше да използвам точно тези думи.

    Вероятно и ти в отсъствието на тези обстоятелства нямаше толкова да се стараеш да "намериш под вола теле", и влиянието на Серджо Леоне, абе щеше просто да го отбележиш като поредното посредствено филмЕ, може би дори в едиториъл, не в отделно ревю.

    Самият факт, че й отделяме толкова внимание, ме потриса – но от друга страна, дебатът за кино и за българско кино е ценен сам по себе си, затова да разчитаме количествените натрупвания… и т.н.

    П.П. И какво да ти кажа за трите комисии, дето отказали субсидия на Бонев (Божидар Манов, чиито "звездички" навремето изритах от страниците си със свободен шут от воле, се беше изокал по темата във ФБ) – ами че това са комисиите, които ПРОДЪЛЖАВАТ да гласуват субсидии на Иван Ничев, те не могат да бъдат критерий за качество и справедливост въобще.

    Но самият факт, че мое мнение може да съвпадне с мнение на тези въпросните хора, ми е нзвънче – тоя филм толкова не го бива, тоя филм просто не е филм, че дори привърженици на коренно различни каузи и ценности не могат да кажат на черното бяло.

    Пфуууй, олях се.

  24. Анита, благодаря за този ти коментар! Смятам, че точно това е начина по който трябва да говорим за нещата. 🙂 Съгласен съм на 100% с почти всичко, което каза и го приемам.

    Човешката психика има нужда от катализатор, за да преодолее някакъв проблем. А ако 50% от нещата, които присъстват са истина, а аз смятам че са, нищо чудно Бонев да е имала нужда от него за да преодолее някакви комплекси и травми.

    Казваш обаче, че това е нещо твърде лично за госпожа Бонев и няма място и връзка с киноизкуството и е трябвало да остане на кушетката. Съгласен съм, но само ако този филм е неспособен да каже нещо и на публиката. А ми се струва, че Бонев поне опитва да разгледа някакви теми- вярно, може и да е с катастрофален резултат (какъвто не смятам че е 🙂 ), но все пак опитва. Ако това липсва и имаме само „Аз, аз, аз ,аз” то наистина нямаме нужда от този или който и да е филм.

    След "Стъпки в пясъка" Ивайло Христов, заяви, че е направил този филм за себе си. И леко намекна, че ако публиката не го гледа си е техен проблем, защото той и без това не го е правил за тях. Сега, безкрайно го уважавам този човек, който е един от най-големите ни творци, но спокойно мога да кажа, че когато и последният от режисьорите ни, мислещ по подобен инфантилен начин не си отиде, ние свестни филми няма да правим.

    Трябва да имаме филми за хората, жанрови филми, които да забавляват, това е. А между тях ще се промъкват и едно две сериозни и качествени заглавия. Както става навсякъде по света.

  25. Спрехен зи дойч!

    Дас буут!

    Рамстайн…

    🙂

    Пак ли… се карате за кино? Аз ви нося по една-две клечки (ама не за зъби), с които да си пообработите очичките. Че и да прогледнете 😉

    Не плюйте по Дринов, черпете го бира – а и мен също, жаден съм!

    А коректорката наистина е… КУРЕКТОРКА 😀

    (slap-me-if-you-wish-my-dear-Ryan-lolz) 😛

  26. I'll slap you! 😀

    Като каза бири… кога???

    Онзи… "сливичния" ще липсва до края на май, кой ше го чека него, давай да обадим някое филмче или бира.

  27. Като се разберем нещо ще ти пиша. Тук, за да може ако иска и някой друг да дойде и на мейла ти, за да не се разминем! 🙂

  28. @Дринов "…за да може ако иска и някой друг да дойде… "

    Това може ли да се смята за някаква покана? Аз бих дошъл!

  29. @Кишо

    Разбира се! Само трябва да видим кога да стане, че тези дни програмата е натоварена през уикендите. Може нещо през седмицата, ако сте навитаци.

    @Dorrian.Dante

    "Thumbs up"!

  30. mnogo xora iskat da gledat filma zbogom mamo,nai ve4e zaradi y4astieto na tatqna lolova,no za sajalenie na mnogo xora im e nevazmojno….nadqvam se v skoro vreme da go gledame po televiziqta,vse pak vav filma y4astvat balgarski artisti…..

  31. Елена, не е ли малко късно за тази реклама? То се видя колко мноооого хора искат да гледат Сбогом, Мамо. Не успя да върне и 1% от бюджета си в цял свят. А направо искам да избивам зъби като видя някой да използва "все пак" в изречение свързано с кино.

  32. @Hand of A'dal

    😉 Чак пък зъби 😉 не е ли мако крайно. Иначе си много прав!

  33. То нито един бг филм не си връща парите, ама това е друга тема. 🙂

    На мен пък ми идва да избивам зъби, като видя някой да пише за филм, като за "лента". А така правят 90% от хората когато говорят за филми. Това е практика която трябва да се обяви извън закона! 🙁

  34. Манче… навремето беше по-мил с мен, когато каза да не ползвам "лента" 🙂

    За мен е прост(о) синоним, но при теб има нещо по-дълбоко… мистириъс шит, дет' се вика!

    Искам веднага да ми разкажеш 😛

  35. Така е, аз и сега ще съм… нежен с теб. 🙂 Цунки!!! LOL!

    Няма по-дълбоки причини, просто се дразня от тая дума. 🙂

  36. То, че никой не си връща парите изцяло е ясно, но поне минават единия процент. A тази лента? 🙂

    Крайно е да се избиват зъби при всички положения, а и аз така само си говоря вече, не съм участвал в схватка от минимум 5-6 годни, сега най-вероятно и жена ми ще ме набие. 🙂 Ама то се трупа. Едно време "все пак" го пропусках, ама сега вече всичко е "все пак е български, все пак не е турски, все пак е с Н. Кейдж, все пак е филм на Бен Афлек и тн." Хълк си иска да излезе!

  37. "Няма по-дълбоки причини, просто се дразня от тая дума."

    Нещо, художествена гимнастика да си играл като малък? Трябва да има причина… 😉

    Вярно е, че филм и лента донякъде са синоними, защото повечето филми се снимат все още на лента. Но това си е от думите, които дори и след като изгубят физическото си значение остават нарицателни. А и много хора не влагат или не разбират истинският им смисъл. Оня ден се натъкнах на следния майтап по адрес на "Super 8". Няква си беше помислила, че филма е сниман на лента 8мм… Така де, колко му е… 😉

  38. @Hand of A'dal

    Все пак, "Собогом, мамо" няма да е първият хубав филм, който не си е върнал дори и един процент от парите! Му-ха-ха-ха-ха! 🙂

    @Тихомир (Tito)

    Сериозно, не мога да се сетя кога за първи път се появи непоносимостта ми към тази дума. Знам обаче, че колкото по-отдалечен е човек от филмовото изкуство, толкова по-често я използва като синоним. Както казах, за мен използването и е престъпление!

    Веднъж я казах по-време на едно радио интервю и след това бях болен три дни и исках да се самоубия! 🙂 🙂 🙂