Свещеник / Priest

С най-голямо съжаление трябва да кажа, че „Свещеник” притежава точно толкова качества, колкото и предишния филм на режисьора Скот Чарлс Стюарт и Пол Бетани „Легион”. Единственото подобрение, за което ми хрумва е, че благодарение на оператора Дон Бърджес този изглежда по-красиво.

„Свещеник” е жанров пастиш, на който му липсва идентичност. Той е изпълнен с безброй визуални препратки, както и сюжетни елементи, сцени и епизоди (а понякога говорим и просто за настроение) към десетки филми, сред които най-очевадно „Блейдрънър”, „Лудият Макс”, „Аз съм легенда” и дори „Равновесие”. Между отделните епизоди обаче липсва някаква съществена връзка и дори тук-там да има някакви зачатъци на нещо интересно, те остават точно това – зачатъци, и стоят главно като някакви кръпки. И малкото идеи, които филмът разглежда извън чистата жанрова наслада (която също не се получава), като църковния тоталитаризъм например, се засягат само повърхностно и нямат никаква дълбочина.

Свещеник - Пол Бетъни

Корените на този проблем може да търсим в корейския уестърн/кунг-фу/сай-фай/хорър комикс, разказващ за един алтернативен, пост-апокалиптичен свят, опустошен от вековна война между хора и вампири, който също е доста разнообразен и разхвърлян, но за разлика от този медиум, където е допустима по-голяма фрагментарност в елементите на сюжета, във филма нещата просто не се получават.

Историята на филма се завърта около свещеник-воин, който след последната война с вампирите (които са абсолютно различен от нас вид, което е готино), сега живее в уединение в един от дистопичните градове управлявани от Църквата. Когато племенницата му е отвлечена от група вампири, свещеникът нарушава святата си клетва към Църквата и се впуска да я открие, преди да е станало твърде късно. Разбира се, той не е сам, към него се присъединяват приятелят на племенницата му, млад шериф от пустошта, и още един свещеник-войн, опълчил се на църквата – този път обаче, жена.

Тук някой би казал, и с право, че целта на филма в никакъв случай не е да нищи някакви дълбокомислени философии за живота или пък да създава и развива герои като при Чехов. Отвсякъде личи, че той е направен само и единствено за забавление и нищо повече и всеки опит някой да твърди противното би бил безпочвен. Точно това е и най-големият недостатък на филма. Защото също както при „Легион”, въпреки своята същност и десетките потенциални предпоставки, филмът дори не е забавен или развлекателен по начина, по който беше „Джона Хекс” например, който поне правеше опити.

Свещеник - Маги Кю

Липсва му и друг важен (да не кажа най-важният) елемент за подобен род филми – неприлични екшън епизоди, които са чисто и просто необходимост. Моментите като този, в който героят на Бетани стъпва по хвърлените във въздуха камъни (нещо по-невероятно и от изпълненията на Барон Мюнхаузен) са рядкост, а най-добрият епизод вече го бяхме гледали в един от клиповете, пуснати преди премиерата на филма.

Всичко това рефлектира и върху изпълнението на актьорите, за които от нищо показано на екрана не мога да съдя, че са се забавлявали. Карл Ърбан като „Черната шапка” прави някакви опити, например при нападението на един от градовете, но общо взето, дори и той не радва. Маги Кю, която ми е любима, е отговорна за споменатия по-горе здрав екшън епизод, но тя е толкова драматична и сериозна в останалите сцени, че направо не е истина. Кристофър Плъмър е тотално „misused”, a Пол Бетъни пък е на абсолютен автопилот и сякаш въобще не му дреме какво и как играе. Общо взето, само Брад Дуриф радва за минутка-две.

Свещеник - Карл Урбан

Към сериозните минуси слагам и цялата история със злодея, формата, която той приема и посоката, която следва, които само развалят готината идея, че вампирите са напълно различен от нас вид. Не искам да издавам нищо, но нали се сещате какво се случва във всеки филм, в който имаме два отделни вида. На всичкото отгоре, филмът очевадно е подготвен за предстоящо продължение, което поне аз не очаквам да видя. 3D-то също не е в плюс. Да оставим настрана факта, че филмът е конвертиран постпродукционно само за пари. Става дума за това, че през голяма част от времето е такава тъмница, а както знаете очилата за 3D „крадат” част от светлината, и едва-едва се вижда какво се случва.

Все пак, не всичко е тотално разочарование. Сценографията е доста добра, нищо, че е свита оттук-оттам, ефектите са прилични и както казах в началото, заради операторската работа на Дон Бърджес филмът изглежда прекрасно. Музиката на Кристофър Янг също е сериозен плюс и определено радва. Ако това ви е достатъчно, „Свещеник” е вашият филм. За мен не е.

Similar Posts

Вашият отговор на Ivcho Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

21 Comments

  1. Щом се говори за религиозни тенхократи, значи нещо яко насмърдява в лентата.

    Добро ревю, поредният филм, за който няма да си дам петолевката.

  2. Това нямаше да е проблем, ако филма беше забавен и развлекателен, а той не е. Той е просто… "Me-eeeeh!"… от началото до края! 🙁

  3. То от трейлъра си личеше, че ще е тъп филма. Все пак нали затова са трейлърите?! Този крещеше "Вижте какъв тъп филм сме направили"

  4. Благодаря за искреното ревю. Най ме е яд на тези филми с фълшиви и развалящо очите три де.

    Ах как чакам само Трансформърс 3, та да се размажа на качествено 3де 🙂

  5. Трансформърс 3 също не е сниман в 3D доколкото ми е известно.

    Но то там далеч по-лесно при положение, че по-голямата част от филма е дело на Industrial Light & Magic и Digital Domain.

  6. Доколкото разбрах трансформърс 3 ще е сниман с 3де камери. Мисля, че някъде слушах интервю с Майкъл Бей, където той казва да гледаме филма му на кини само в 3де. Е друго няма да каже я, но просто не вярвам филм с толкова голям бюджет да го конвертират.

  7. Ето на този сайт може да си проверявате дали 3D-то е истинско: http://realorfake3d.com/

    @MCFOXXX

    И аз го чакам, само за да видя как ще изглежда лудницата на Бей в три измерения. 🙂 Малко се притеснявам за очите си обаче. 🙂 🙂

    @vcho

    Като го гледаш се обади! 🙂 🙂 🙂

  8. На 3D съм гледал няколко пъти и след това ме боли малко главата,ай то казаха,че някав мъж гледал 3д филм и след това ослепял от самите очила,те и други хора са се оплаквали,така че ако пуснат Т3 само на 3д,ще е тъпо,щото има хора си предпочитат стария начин.

  9. Има огромна разлика от това дали става въпрос за конвертираното 3D и "истинското" 3D. Мен само веднъж ме е боляла главата от истинско, на един отвратителен IMAX 3D "Alien Invasion" – щях да се издрайфам.

    И да вметна, че никога не ме е боляла главата, така както след "Задругата на пръстена" 🙂

  10. Взето от Wikipedia по отношение на Transformers 3:

    About 70% of the film was shot in 3-D, using Arri Alexa and Sony F35 cameras,while other footage was shot in the anamorphic format on 35mm film and converted into 3D in post production.35mm film was used for scenes filmed in slow motion, and scenes which required higher image quality than the HD digital 3D cameras could provide, such as closeups of faces or shots of the sky.35mm cameras were also used for scenes where the 3D cameras proved to be too heavy, or were subject to strobing or electrical damage from dust.

    Значи никой не е напълно прав 😉

  11. @v1sk30

    Един даже беше починал по време на прожекция на Аватар, но не заради 3D-то, а просто си имал проблеми със здравето. Малък процент хора наистина се влияят от тези прожекции, но този процент е толкова малък, че всеки си преценява дали за гледа или не (разбира се ако има възможност да избира). Някои хора не могат и в трамвая да пътуват с обърнати с гръб – фобии всякакви…

  12. Това със седалките ми е любимо! 🙂 Сякви дебили има. Повечето са такива самовнушения, че няма накъде!

  13. Като стана дума за самовнушения, според ревюто май няма да можем да си самовнушим, че филмът става за гледане… 😀

    След безобразно тъпият "Легион" не ми е понятно защо българските разпространители залагат на същото ансамбълче. Толкова ли нямат мозък за 2 стотинки или съвсем за идиоти ни мислят? 😀 😀 😀

  14. Не са виновни разпространителите, а тези които са го финансирали филма и тези които са го направили. 🙂

    В интерес на истината предпочитам този филм, пред някоя романтична комедия с участието на обичайните заподозрени! 🙂

  15. Филмът си е за предпочитане пред доста други филми.

    Факт е, че разпространителите в случая нямат думата. Те си имат договор с Sony, а това просто се пада новия филм на тази компания, така че това и разпространяват.

    Иначе при положение, че вече във вторник 3D филмите могат да се гледат за 7 лева не виждам причина дори и малко заинтересованите, които обикновено гледат всякакви други тъпотии, да не го пробват, пък после да си преценяват става или не става филма.

    Разбира се, ако сте зред зрителите, които гледат само романтични комедии, много ясно, че няма да идете да гледате "Свещеник", но както се казва за всеки влак си има пътници. В противен случай щеше да съществува само един филмов жанр и нямаше да водим каквито и да било дискусии около достойнствата и недостатъците на новите предложения в седмичния афиш.

  16. @Алекс

    Не точно какви са договорите между разпространителите и компаниите, но толкова добри филми не идват или се бават с година и повече. Последното, което ме издразни беше представянето на Черният Лебед след наградите Оскар. Като че ли изчакваха, за да решат дали ще получи награди, следователно интерес, и чак тогава го пуснаха по кината. За едногодишните забавяния на европейските филми не ми се говори. Дори и на популярни режисьори като Алмодовар не им се разминава.

    Аз обичам комедии, ако са добре направени. Повече обичам фантастика. Но Легион ме издразни толкова интензивно, гледайки го вкъщи, че сигурно щях да препикая някоя седалка в знак на протест, ако го бях гледал на кино! 😉

  17. @Виво

    "Черен лебед" се забави поради нежеланието титулярния дистрибутор на Фокс да го пусне, което наложи прехвърлянето на правата към друга българска компания.

    Алмодовар може и да е популярен режисьор, но тук филмите му нямат шанс да си избият вложените пари, ако се пуснат на световна премиера. Самите лентови копия струват 2-3 пъти по-скъпо, ако са чисто нови в сравнение с предлаганите употребявани такива, които са налични няколко месеца след премиерата. Под "употребявани" не трябва задължително да се разбира некачествено копие, така че да се чувстваме прецакани като публика – обикновено тези копия са минали обстойна техническа проверка и са одобрени за показ.

    И пак да кажа – колкото повече и по-различни филми се гледат по кината, толкова повече разнообразие ще има, защото разпространителите ще имат стимул да рискуват.

    Конкретно в случая за мен лично "Свещеник" е по-добър от "Легион" и не трябва да бъде отхвърлян автоматично на база миналогодишния филм, който си беше верно тъпичък.

  18. @Виво

    Да знаеш, че положението със филмовото разпространение не е толкова лесно колкото изглежда оътстрани. Едно време като бачках в "Екран" получавахме писма с въпроси, толкова ли е трудно да пуснем на DVD еди-кой-си, тъй като бил стар. На хората просто не им е ясно за какво точно става въпрос.

    А “Свещеник” не бива да бъде отхвърлян на базата на “Легион” ! Той трябва да бъде отхвърлен затова защото е откровено разочарование! 🙂

  19. Както се казва в някои населени места в България, гачили очаквах повече!!!!!! 🙂