The Peoples Joker“ е постмодерна поп-културна деконструкция в най-чистата си форма. Казваме това, съдейки само по малкото налична информация за филма, тъй като не сме го гледали и не се знае дали скоро ще имаме тази възможност. Но дори и този дебют на транс режисьора Вера Дрю никога да не се появи на екраните ни, събитията около него сами по себе си са идеално отражение на паденията на индустриализирания киносвят.

Според официалния синопсис, „The Peoples Joker“ представлява пародийна визия за Готъм и неговите най-емблематични злодеи – Жокера и Харли Куин. Освен че стои зад камерата, Дрю се въплъщава и в главната роля, която извира от нейния личен житейски опит – млада комедиантка в началото на кариерата си, която се опитва да открие половата си идентичност, докато се бори за творчеството си в свят, който се опитва да я заглуши. Във вселената на филма комедията е нелегална и единственото пространство за изява на комици е финансирано от държавата шоу, отворено само за тези, които се придържат към изискванията на системата. След като не бива приета в шоуто, главната героиня основава алтернативна комедийна трупа с група други злодеи, които заедно се изправят срещу един фашистки „маскиран пазител“.

joker2_20220916

The Peoples Joker“ бе приет в Международния филмов фестивал в Торонто, където бяха планирани няколко прожекции, но само една се състоя, преди правният екип на Warner. Bros Discovery да връхлети като лешояд на мърша. Макар и да няма официален коментар от студиото, аргументът им очевидно е базиран върху някаква форма на пренебрегване на авторското право за тези герои – аргумент, който е напълно невалиден, тъй като филмът очевидно бива защитаван от закона за fair use, който позволява използване на чужда интелектуална собственост за цели като пародия и социален коментар, стига всички сцени и кадри да са напълно оригинални. Тъй нареченият „фен-фикшън“ винаги е бил част от фенските среди и корпорациите никога не са му обръщали твърде много внимание, тъй като, нека бъдем честни, той би могъл само да развие допълнителен интерес към брандовете им. Но „The Peoples Joker“ явно бе започнал да става твърде високопрофилен и трансгресивен проект, за да премине непокътнат, макар и от законна гледна точка той да е един от най-изрядните – все пак е преминал успешно през множество очи, за да стигне до един от най-важните филмови фестивали в света.

Това, което става ясно от синопсиса на „The Peoples Joker“, е една особено значима метафора – систематичното потискане на всякакво изкуство, което не подкрепя авторитарните изисквания на корпорации и институции, целящи да монополизират нашето време и внимание. Идеята да изразиш този конфликт чрез Батман, който (колкото и да си го обичаме) винаги е бил от по-консервативните супергерои, налагайки собствената си представа за справедливост върху „злодеи“, които не се вписват в обществените норми (винаги са умопобъркани и деформирани), е доста хитра и е точно от типът комични разсъждания, заради които пародията въобще съществува. Филмът по никакъв начин не би могъл да нарани имиджа на героите на DC, а просто представя интересна алтернативни версия, но Warners въпреки това решиха да покажат доминантността си и точно така доказаха, че разсъжденията на Вера Дрю са напълно обосновани.

joker3_20220916

Въпреки всичко, „The Peoples Joker“ ще намери публика, както ни уверява самата Дрю. Филмът получи ентусиазирана реакция след единствената си прожекция в Торонто и доста фенове, особено от queer общностите, го очакват с любопитство. Ревютата описват един истински креативен филм, включващ няколко различни анимационни секции, интригуващи компютърни ефекти, прекрасно чувство за хумор и дори една психеделична сцена с изображения, които накарали публиката да аплодира. Подобен проект заслужава да бъде видян. И ще бъде видян.

В модерния филмова реалност, в която от Disney си правят труда само за мулти-милионни франчайзови предложения, а Netflix са готови да финансират най-големите боклуци, за да запълнят седмичните си изисквания за ново съдържание, Warner Bros. някога беше едно от последните останали студиа, които все още уважаваха историята си и отговорността си към киното. Но след няколко тежки години, изпълнени с глупави корпоративни решения, наивни стремежи за релевантност и публични обиди към всички кино-творци, компанията се превърна в може би най-негостоприемното място за млади таланти. Иронията е, че опитвайки се да саботират „The Peoples Joker“, те действително разпалиха много повече интерес към филма, отколкото той иначе щеше да получи. Трансгресивното изкуство никога не бива повалено от натиск – то се храни от него. Без значение какви ще са личните ни впечатления от филма на Вера Дрю когато го гледаме, той вече се е доказал като успешен артистичен протест, който с години ще има релевантност в определени среди. Светът не е справедлив, но в изкуството често намираме търсената справедливост. Стига да я потърсим, естествено.

joker4_20220916

Similar Posts

Вашият отговор на Драго Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

10 Comments

  1. И все пак, всяка компания, държаща определени трейд марки, има пълното право да спре даден продукт, ако сметне, че може да навреди по някакъв начин на първоизточника. Друг е въпросът дали това е правилно, дали се харесва на публика и създатели, и тн и тн. Много спекулативно мнение има в горните редове на статията, честно казано 🙂 Но пък спор няма, че така му правят повече реклама отколкото най-вероятно заслужава 😀

    1. режисьорът на филма изрично е казала, че с екип от адвокати са работили върху това филмът да влиза в ограниченията на позволеното. tiff са го приели, значи още много хора са преценили, че става. във филма дори има надпис в кредитите, който изрично споменава, че влиза в рамките на fair use. няма спекулация тук, всичко това е обективна информация, която присъства във всички статии за случая.

      а и кореспонденцията между Warners и Вера Дрю не е публична информация, така че дори не е сигурно, че са пробвали да използват аргумент за авторското право. останах с впечатлението, че са наясно, че този аргумент не е валиден, но все пак са направили някакви глупави заплахи. а и това, което научих, след като написах статията, е че те са се свързали с режисьора още преди премиерата в tiff и с фестивала са направили компромис да го покажат само един път. щом warners са видели филма още преди това и не са могли да спрат премиерата, значи сигурно нямат добри основания за copyright breach claim.

      а иначе ми е през хуя дали техните брандове ще бъдат наранени (няма да бъдат, гарантирам ти). подобно мислене никога не е водело до нищо хубаво.

  2. Не знам кое е по-голяма помия – въпросният проект или това жалко подобие на “новина” 🤮

    1. Конкурират се според мен с плаката на филма 😀 …

  3. Аре стига с тая гнусна трансджендър пропаганда бе… Зомбираният небинарен сойбой-кък подчовек, изсрал тоя „buzzfeed среща vice“ ретарден сопол, се възползва твърде много от толерантността на бай Дринов. Скоро ще трябва да върнем баланса с малко истински хейт спийч, че не се търпи. Баси метастазиращият рак е тая доминираща идеология, произвела всъщност горната гонорея.

    1. 🤣🤣🤣🤣🤣 силно се надявам да продължите да пишете подобни коментари, като маймунките в цирка сте, много ме радва да ви се смея

  4. Брей, WBD са забранили този бълвоч…Пардон, „шедьовър“ на седмото изкуство?! Ха-ха-ха! Е, как няма да го забранят, като нат(в)орилите го не са творци, а са педеруги, които се мислят за творци! То всеки педал се мисли за творец! Просто грешка в мозъка!

  5. Ако Майкъл Сера бъде избран да е в ролята на Мартин Лутър Кинг в някакъв сатиричен преглед над онези времена, дали пак всички биха били толкова широко скроени?