Годината е 1979. Светът се намира в разгара на Студената война и макар все още никой да не предполага, че обратното броене, отмерващо годините до рухването на Желязната завеса, вече е стартирало, в някои държави от Източния блок симптомите на предстоящата промяна вече трайно са започнали да премодулират идеологическата ДНК. Докато в Холандия технологичният гигант Philips за първи път публично демонстрира предимствата на compact disc-а, в Иран вятърът на промяната сваля прозападно настроения шах и го заменя с не чак толкова добронамерен аятолах, а малко по на изток навлизането на съветските войски на територията на Афганистан стартира войната, която ще забие един от най-ръждивите пирони в ковчега на Съветския Съюз.
Всичко това обаче е без никакво значение. Поредното ярко доказателство за цикличността на историята или иначе казано – просто досаден статичен шум, тъй като 1979-та се запечатва далеч по-дълбоко в съзнанието на всеки един вманиачен киноман, отколкото всяко едно от изброените по-горе исторически събития. Годината дава на света един от най-великите антивоенни филми в историята („Апокалипсис сега“) и отбелязва началото на два иновативни франчайза, които не само, че предефинират жанровете, в които се упражняват, но и се превръщат в отправна точка на цели попкултурни течения. Става въпрос, разбира се, за „Лудия Макс“ на Джордж Милър и за основния повод за днешната новина – „Пришълецът“ на Ридли Скот, които тази година навършиха 40 години от създаването си.
Именно по случай светлата годишнина от създаването на „Пришълецът“, до нас достига трейлър на пълнометражния документален филм на щвейцареца Александър Филип „Memory: The Origins of Alien“, който обещава да покаже „неразказаната история“ за процеса, довел до създаването на най-ултимативния убиец, който е раждало човешкото въображение. Според предоставената от медиите информация презентираният вече на фестивала в Сънданс филм съдържа интервюта с актьорите Вероника Картрайт и Том Скерит, номинирания за „Оскар“ за „Пришълецът“ декоратор Роджър Крисчън, единия от знаковите сценаристи Роналд Шусет и филмовия гуру Роджър Корман.
Но прочетете първо официалния синопсис, след което ви предлагаме да видите и самия трейлър:
„Memory: The Origins of Alien” разкрива неразказаната история за произхода на кинематографичния шедьовър на Ридли Скот и разкрива съкровищница от непоказвани до този момент материали от архивите на създателите Дан О’Банън и Х.Р. Гигер – включително оригинални бележки върху сценария, отхвърлени дизайни и сторибордове, ексклузивни кадри зад кулисите и оригиналните 29 страници сценарий на Дан О’Банън от 1971 г., озаглавен „Memory“. Документалният филм привлича феновете в изследването на митичните основи на филма и поставя фокуса върху емблематичната „Chestburster” сцена.
Честно казано, не сме сигурни какво да мислим. От една страна, за създаването на „Пришълецът“ има не един или два филма, а се сещаме в момента за още поне дузина книги. Включеният в Blu-ray изданието на Alien Anthology филм на Чарлс Де Лаузирика „The Beast Within: The Making of Alien“ (2003) достатъчно детайлно разкрива процеса на създаването на филма, при това във време, когато двама от основните замесени Ханс Гигер и Дан О`Банън са все още живи и всеки може да чуе разказите им от първо лице. Предвид смъртта на двамата (в този списък бихме добавили и Джон Хърт), “Memory: The Origins of Alien” е лишен от възможността да представи личната им гледна точка, но освен това, забелязваме, че в документалния филм на Александър Филип отсъстват и задължителните за подобен проект интервюта с режисьора Ридли Скот, художника Рон Коб, Сигорни Уивър, както и с останалите живи членове на екипа.
А и нещо друго, популярността на „Пришълецът“ е толкова голяма, че много силно се съмняваме да съществува нещо невиждано, което да успее да обогати историята за създаването на филма. Споменатите в синопсиса „непоказвани до този момент“ оригинални бележки върху сценария, отхвърлени дизайни и сторибордове сме почти сигурни, че са ни представяни вече в луксозните книжни издания, а опитът да ни заинтригуват по този начин ни се струва по-скоро евтин маркетингов трик, отколкото нещо реално. Но както и да е, разбира се, че нашите подозрения си остават единствено наши и това не значи, че филмът на Александър Филип няма да е любопитен. Идеята да ни бъде представен по-задълбочен поглед върху легендарната „chestburster” сцена е достатъчно интригуваща като концепция, така че със сигурност бихме хвърлили едно око на юбилейната документалка, още повече, че и опитът на режисьора Александър Филип в реализирането на подобни проекти е доста приличен.
В заключение ще ви представим корицата на посветеното на 40-годишнината на „Пришълецът“ книжно издание на Titan Books, подписано от Дж. Ринцлер и озаглавено „The Making of Alien“:
Както и едно overview видео на същото издание:
Макар и да не сме силно въодушевени, все пак ще очакваме премиерата на „Memory: The Origins of Alien“, предвидена за 4-ти октомври 2019 г.
Тъкмо си мислех дали екипа ще пусне новина по случая 🙂
Директно купувам и слагам изданието редом до блурей антологията.
Вместо това , защо не ми дадеш от къде , дори само на английски да си сваля дайректърс кът. Помня преди години го гледах и ахнах. Съвсем друг филм. С 20-30 минути повече.
Първата ( и особено втората 🙂 ) части на „Пришълецът“ са ми едни от любимите научно-фантастични/хорър филми (след това с продълженията нещата малко, а към края даже много 😉 се разводниха). Съгласен съм с автора на ревюто- за филма обаче е изговорено, изписано и показано толкова много, че едва ли (въпреки рекламата си) това ново издание ще ни покаже нещо ново и невиждано…