Дълго подготвяната и предизвикваща сериозни дискусии поредица от пълнометражни филми, визуални проекти и арт инсталации „Dau” на руския режисьор Иля Хржановски – проект, представян в програмата на Sofia Meetings у нас през 2005 година, се реализира премиерно в два киносалона в Париж – „Theatre du Chatelet” и „Theatre de la Ville” от 24 януари 2019. Събитието ще се случва в продължение на 24 часа нон-стоп до 17 февруари 2019 година.
Замислен през 2006 година като биографичен филм за носителя на Нобелова награда руски физик Лев Ландау с бюджет 3 милиона долара, проектът придобива почти митичен статут като едно от най-странните и амбициозни начинания в съвременната европейска история. Интерактивното събитие включва в себе си информация за почти 30 години от историята на СССР (от 1938 до 1968 година) и е конструирано материали, заснети със стотици реални хора, живели и работили в продължение на няколко години в един специално създаден научен „институт”.
По сценария работи руския писател Владимир Сорокин, а идеята е подкрепена от Eurimages, Arte и Шведския филмов институт, като със световното разпространение се ангажира Co-Production Office. Постепенно нещата се разрастват и трансформират в амбициозна и интерактивна арт-фикция, като Хржановски заснема повече от 700 часа на 35 мм лента – това се случва между 2009 и 2011 година в Харков, Украйна, в специално построена за целта мултифункционална сграда, в която стотици участници решават да изоставят познатото ежедневие и да се върнат като с машина на времето в 50-те години на ХХ век. Те всъщност се съгласяват да участват в научен и философски експеримент, като всеки детайл от живота им подлежи на заснемане. Сред участниците са били Марина Абрамович, оперният режисьор Питър Селърс, перуанският шаман Гийермо Аривало Валера и още много други.
Ето какво споделя изпълнителният продуцент Мартине Д’Англежан-Шатийон:
Когато хората живеят заедно в продължение на три години в едно ограничено пространство, нормално е да има секс по между им. Може част от тези интимни отношения да попадат в заснетия материал, но там са също и моментите, в които хората закусват, чистят коли или готвят. Не сме поставяли някаква специална йерархия на ценностите по отношение на ежедневните им действия…
Шатийон допълва и детайлите във връзка с премиерата на вече готовото визуално арт-предизвикателство. „Двата киносалона ще действат като живи същества, които живеят и дишат в сърцето на Париж.” Те се намират един срещу друг и разполагат с голям брой киноекрани. Артистичният директор на „Theatre du Chateet” е Рут Макензи, която отдавна подкрепя проекта „Dau”. Посетителите ще трябва предварително да си купят билети, наречени „визи”. Четиричасов билет е на стойност 35 евро, пропуск за един ден е 75 евро, а билет с неограничен достъп е на стойност 150 евро. Организаторите се надяват да посрещнат поне 50 000 зрители/посетители в Париж, като двете кина общо имат капацитет 2 000 души.
Всеки зрител ще трябва да отговори на определен брой лични въпроси. Шатийон пояснява, че екипът е създал специален алгоритъм, който генерира психометричен профил – и той се „отразява” върху визата, с която съответният човек от публиката ще посети събитието. На входа всеки получава своята „виза”, оставя личния си мобилен телефон и получава специален смартфон, в който са качени личните данни и който служи едновременно като „водач” на зрителя в изживяването, а също и като механизъм за наблюдение. Звучи доста плашещо, не мислите ли?!
Международни творци се включват с допълнителни активности – като например артистичният директор на Пермската държавна опера и балет Теодор Курендзис, който ще дирижира оркестър с изпълнения на живо. MusicAeterna и Робърт дел Ная от Massive Attack са работили по интерактивната апликация за събитието и ще продуцират персонализирани саундтраци, а Брайън Ино ще създава „акустична среда” за посетителите. Католически и православни свещеници, равини, ислямски духовници, тибетски будисти, представители на сикхската общност, философи, теолози, шамани, артисти и социални работници също ще участват на живо в инсталацията…
Дублажът на фрагментите, в които се говори на руски език, е записан от актьори като Жерар Депардийо, Изабел Юпер, Изабел Аджани, Уилям Дефо, Моника Белучи, Фани Ардан. След като „опипат почвата” в Париж, създателите на „Dau” смятат да преместят преживяването в Лондон през април, а впоследствие и в Берлин, като навсякъде ще се подготвя нов дублаж, съобразен с основния език на аудиторията. За момента не е ясно дали „Dau” ще стигне някога в Русия, но има планове 700-те часа записан материал да бъде дигитализиран и да бъде достъпен чрез онлайн платформа, а също се говори за „няколко сериала”, които биха могли да се монтират както се казва „от воле”.
Проектът „Dau” е дело на Phenomen Films – компания, регистрирана във Великобритания, като през 2015 година се слага началото и н аблаготворителен фонд Phenomen Trust с цел създаване и широка достъпност на подобни изключителни арт-творби и културни събития. Един от най-сериозните дарители е руският бизнесмен и филантроп Сергей Адониев. Ето и всички институции и фондове, участници в проекта : Eurimages, Arte France, WDR Arte, Medienboard Berlin Brandenburg, Mitteldeutsche Medienförderung, Ukrainian State Film Agency, Swedish Film Institute, Film I Vast, Hubert Bals Fond и Phenomen Trust, като CoProduction Office не се занимава с разпространението поради спецификата на артистичния продукт, който не се вписва в традиционните представи за киноразпространение.
The films look at „why there is mass passivity, when intelligent people, even exceptionally intelligent people, join in“ and ignore injustice, said Russian philosopher Ilya Permakov, who helped edit the films. „We need to talk about this now. We are again seeing this situation.“
https://www.newsobserver.com/entertainment/celebrities/article225271445.html
… а също се говори за „няколко сериала”, които биха могли да се монтират както се казва „от воле”.
this is funny
Ту мъч информейшън…