Днес в рубриката „как ще ги стигнем“ ви предлагаме изключително интересна новина от информационния обмен, която сочи за една предстояща мъничка, но важна стъпка на обичаната ни държава в посока на нормално отношение към филмовите творци. А именно, кабелните оператори да плащат възнаграждения (royalties, както им се вика на запад) на авторите за излъчване на филмите им.

Вижте какво, как и защо в официалното прессъобщение:

АВТОРИ И ПРОДУЦЕНТИ НА ФИЛМИ ЩЕ ПОЛУЧАВАТ ВЪЗНАГРАЖДЕНИЯ ОТ КАБЕЛНИТЕ ОПЕРАТОРИ – ЗАПОЧНАХА ПРЕГОВОРИ В МИНИСТЕРСТВОТО НА КУЛТУРАТА

България е единствената страна в ЕС, в която кабелни и комуникационни оператори не плащат авторски права за аудиовизуални произведения – сдруженията ФИЛМАУТОР и БАККО вече обсъждат възможна тарифа

Уважаеми колеги,

Започнаха официалните преговори между ФИЛМАУТОР и БАККО за възнаграждения от кабелните и комуникационни оператори към авторите и продуцентите на филми. Срещата се проведе в МК в присъствието на представители от министерството, ФИЛМАУТОР, БАККО, СЕМ и CISAC.

ФИЛМАУТОР е българската организация за колективно управление на авторски и сродни права върху аудиовизуални произведения. В нея членуват повече от 1500 режисьори, сценаристи, оператори, художник- постановчици, аниматори и продуценти на аудиовизуални произведения. Член на CISAC – Международната конфедерация на Дружествата на автори и композитори.

БАККО е Българска Асоциация на Кабелните и Комуникационните Оператори, която обединява най-значимите телекомуникационни предприятия от национален и регионален мащаб, сред които са Булсатком, Виваком, А1, НЕТ 1 и др.

България е единствената страна-членка в ЕС, в която кабелните и комуникационни оператори развиват своя бизнес без да плащат такса за препредаване на филмово съдържание. Според международните актове, европейското законодателство и българският Закон за авторското право и сродните му права, авторите и продуцентите на аудиовизуални произведения имат право да получават възнаграждение от препредаване на техните творби в България.

Препредаването е процес, в който съдържанието, създадено от автори и продуценти на филми, захранва телевизионните програми. Тези програми са препредавани от кабелните и комуникационни доставчици до техните абонати. Това задължава операторите да отделят сума от месечната такса на всеки потребител за авторски отчисления. Средствата се изплащат на организации за колективно управление на права, които от своя страна ги разпределят към правоносителите. Тази практика не се прилага у нас, въпреки че обемът на общите приходи от абонати на платена телевизия за 2017 г. възлиза на 219 млн. лева.

За сравнение, през 2017 г. за авторите на филми, препредавани на територията на Румъния, са събрани близо 5 млн. евро, в Словения – малко над 4 млн. евро.

За да определи размера на възнаграждението, което се полага на българските и чуждите творци, ФИЛМАУТОР изготви сериозен икономически анализ и проект на тарифа, които бяха представени на официална среща в Министерството на културата. С тази стъпка започва преговорен процес с БАККО. Договорената с асоциацията месечна тарифа ще важи за всички функциониращи препредаващи оператори на пазара.

Проблемът с липсата на плащания към авторите и продуцентите на филми, препредавани в България, трябва да бъде незабавно разрешен, за да не предизвика поредните санкции от страна на Европейските институции.

От асоциацията на кабелните и комуникационни оператори /БАККО/ изразиха готовност да реагират по казуса с разбиране към труда на авторите и сложната икономичекса среда.

Ето и част от експертните коментари:

Имаме разбирането, че за труда на авторите трябва да се плаща. Трудностите идват от нееднаквата оценка на двете страни. Готови сме за преговори и се надяваме да постигнем баланс между очакванията на авторите и реалните възможности на пазара, тъй като именно този баланс ще гарантира дългосрочните ни отношения.” Галя Маринова, председател на УС на БАККО

Смисълът на плащането на авторски възнаграждения е да бъдат създавани възможности за нови творчески произведения. Богатството на съдържание е в основата на бизнес-модела на кабелните оператори.” Виктор Божинов, режисьор, продуцент и председател на УС на ФИЛМАУТОР

Проблемът има международен контекст. Неплащането на права в България нанася щета и на чуждестранните автори. Няма друга страна-член на ЕС с подобен хроничен проблем. Надявам се, чрез започващия преговорен процес, да се сложи край на неспазването на закона.” Митко Чаталбашев, дир. на CISAC за Европа

Надявам се тези преговори да сложат край на дългогодишното неуредено използване на управляваните от ФИЛМАУТОР права при препредаване. Неприемлива е невъзможността на дружеството да събира и разпределя възнаграждения по договорите за взаимно представителство със сродните организации в чужбина. Влиянието на диаметрално противоположните интереси на двете страни в преговорите за цената може да се неутрализира само със справедлива и надеждно обоснована методика, отчитаща специфичната пазарна среда в България.” Мехти Меликов, дир. на Дирекция “Авторско право и сродни права” към МК

Имаме два пазара, на които функционират отделни субекти- от една страна телевизии, от друга- препредаващи платформи. Всеки от тези субекти, на собствено основание, генерира отделни приходи от едно и също съдържание. Говорим за приходи от реклама и приходи от абонаментни такси. Справедливо е двете категории ползватели да споделят част от приходите със създателите на продуктите – авторите и продуцентите.” Мария Палаурова, изп. дир. ФИЛМАУТОР

Similar Posts

Вашият отговор на yuli Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

6 Comments

  1. Някой може ли да обясни логиката да се плаща И от този, който ПРЕпредава? Телевизиите не си ли плащат правата за излъчване?
    Аз съм остро ЗА да се плаща за конкретно, качествено съдържание с възможно най-малко кърлежи по веригата до авторите. И изключително ПРОТИВ легитимиран от държавата рекет. Щото, да, познайте как ще си измислим едни тарифи и комисионни тука…

    1. Съгласен съм със Stealth.откъде накъде ще цицат от две места-веднъж го продават за излъчване,втори път права за излъчване-не е ли едно и също.нали са си получили и своето от филмовите компании.таксата разбира се ще падне върху потребителите,които ще гледат все същите скапаняшки филми,за които са си платили,без да го искат.знаете ли какво ще се случи-ще се увеличи потреблението на торентите-кой му се гледат тъпи турски,индийски сериали,български,или по точно да не гледа,но пак да плаща за тях-абсолютен правен абсурд.Някой интересува ли се какво мисли народът?

  2. Тия дето ловят свободните ефирни и сателитни тв и радия -как ще стане?!