Едва ли много от вас са чували за Панос Косматос. Той израства на канадския остров Ванкувър, където известният му баща – режисьорът Джордж П. Косматос („Rambo: First Blood Part II”, „Cobra”), и майка му, скулпторката Биргита Люнгберг-Косматос, забраняват на малкия Панос да гледа филми на ужасите. Той обаче проявява завидна креативност и неведнъж посещава местната видеотека, където с часове се любува на касетните обложки, представяйки си по свой начин какво се крие под капаците на пластмасовите кутии. Първият забранен за деца филм, който успява да гледа, е „Пришелецът”.

Родителите ми го гледаха във хола, докато аз уж спях, но всъщност се промъкнах в съседната стая, откъдето успях да го гледам в отражението на една картина окачена зад тях.

Днес Панос Косматос е на 54 години и вече има един пълнометражен филм зад гърба си – трансцеденталният „Beyond the Black Rainbow“ от 2010 г. Косматос споделя, че емоциите след смъртта на родителите му са повлияли процеса на писане. Сравнява „Beyond the Black Rainbow” с „вдишване”, а новият му филм „Mandy“, чийто първи трейлър е поводът за тази позакъсняла новина, с „издишване”.

никълъс кейдж и панос косматос
Никълъс Кейдж и Панос Косматос

И докато в дебюта си той залага на бавно темпо и темата за контрола над човешкото съзнание е поставена във фантастичния жанр, в „Mandy“ имаме една изключително проста фабула, кръстосваща жанровете екшън и трилър. Силата на „Mandy“ е в болезнено неподправената игра на актьорите, граничеща с наивност – особено на Никълъс Кейдж в главната роля, както и визуалната естетика, която е пиршество от символи, и перфектната звукова среда. И ако фразата „style over substance” може да работи за лениви критици пред лабилна аудитория, то тук уверено заявяваме, че стилът на Панос се пука от съдържателност.

Ето го официалният синопсис на „Mandy“:

Действието на филма се развива през 80-те години на миналия век, в изолиран планински район до пустинята Мохаве, Калифорния. Ред Милър (Никълъс Кейдж) е безкрайно влюбен в изкусителната Манди Блум (Андреа Райзбъро). Подредения със скромен труд живот на Ред се срива по неочаквано жесток начин, след като група от садистични езотерици и свръхестествени същества решават да осквернят идиличното му съществуване с невъобразима ярост. Прекършен, на Ред му остава да живее с едничката цел да ги излови и стовари отмъщението си върху тях.

Отзивите от Кан са, че Никълъс Кейдж минава всякакви граници, а дори зрители, които не харесват хоръри, оценяват „Mandy“ като „една от най-запомнящите се прожекции, на които сме присъствали”. Преценете сами от гореспоменатия трейлър:

Още в първите кадри от трейлъра се забелязва амбицията на Панос Косматос за „high art” стилизация. Стояща пред огъня, Райзбъро, макар и не точно осветена в класическата киароскуро, прилича досущ на мъченица, изскочила от икона или поне от картина на Караваджо. Силно наситената и контрастна цветова гама, постигната чрез блиц и неоново осветление, а впоследствие допълнена от психиделичното „влачене с наслагване” на образа, ни изстрелва подсъзнателно в света на кошмарите. Панос задължително е чел книга или три относно окултистките ритуали, за да „завърже” правилно Ред. Не можем да пропуснем и откъслечните прилики на персонажите с древногръцките божества Афродита, Хефест и Кронос. Неслучайно роза се е сляла с лика на Манди върху постера на филма.

tumblr_p2nyz7gLAE1thr7ppo1_r1_1280

Панос Косматос не изпуска възможността да добави анимацията и преливането на сходни лицеви черти към арсенала си от визуални тропи, затвърждавайки Джеремая Санд (Лайнъс Роуч) като черна сила, огъваща невинността. Дуалността и религията са в следствие на пречупената свободна воля на Ред. Мотивът за космическите сили е навсякъде в „Mandy“ и Косматос дори си е позволил да намигне шеговито към всички привърженици на нумерологията с числото 44.

Намерихме ви и една интересна случка от детството на Косматос.

Определени елементи в този филм са вкоренени дълбоко в миналото ми. Ред Милър е вдъхновен от един съсед, който обикаляше наоколо, докато живеехме в Гуадалахара, Мексико. Бях дете и един от съседите в кооперацията ни беше наркоченге. Имаше дълга черна коса и носеше авиаторски тъмни очила. Тренираше мерника на своя Магнум, 44-ти калибър, като стреляше по външната стена на домовете ни. Никой не можеше да направи нищо, защото той е полицай. Имаше Харли и един ден докато си играех в тревата и се задаваше буря в небесата, той изведнъж се появи със страшна скорост. Облаците бяха сиви и проблясваха светкавици. Пристигна наблизо с мотора и приятелката си, долепена до гърба му. Това беше в края на 70-те. Видя ме и започна да форсира Харлито. Направи пълен кръг около мен и докато го следях с очи, светкавица раздра небесата над него. В моето съзнание, това бе началото на Ред Милър.

ред с новоизкованата си брадва
Ред с новоизкованата си брадва

Дали ще вярвате в свръхестествени сили, ще вземете нещата в свои ръце или просто ще сте „над тия неща”, изборът е изцяло ваш. Апелираме все пак да премислите и да гледате „Mandy“, ако ви попадне – шансът да не можете да отлепите очи от екрана ще нараства с всяка изминала минута.

Продуценти на „Mandy“ са Даниел Ноа, Джош Уолър, Илайджа Ууд, Адриан Политовски, Мартин Мец и Нейт Болотин, а сценарият е на Панос Косматос и Арън Стюарт-Ан. В главните роли са Никълъс Кейдж, Андреа Райзбъро, Лайнъс Роуч, Бил Дюк и Ричард Брейк. Музиката е дело на Йохан Йохансон, а оператор е Бенджамин Льоб.

Филмът се разпространява от RTJE Films, а премиерата е 14 септември.

Similar Posts

Вашият отговор на Dyankov Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

5 Comments

  1. „Beyond the Black Rainbow“ ми хареса много. Очаквам „Mandy“ да ми хареса още повече.

  2. Хм, трудно се прикрива дори с интересна визия, че е евтинко и претенциозно обаче. Кейдж съм го заровил отдавна, но знае ли човек. Страшен актьор от миналото, винаги може да избухне, предполагам :D. Постерът е сладък, ако съдех само от него, очакваният ми щяха да са за нещо свързано с войник от Виетнам :P.