naomi-watts-christoph-waltz-taika-waititi
Наоми Уотс, Кристоф Валц и Тайка Уайтити

Кога приключи Кан – и ето, вече е време за Венеция! Неизбежно като смяната на сезоните и въртележката на годините, очакването кой филм ще бъде поканен за най-престижните фестивали в света присъства като несбъдната мечта в съзнанието на всеки кинаджия – и в момента, в който се получи заветното обаждане, перспективите за съдбата на всяка от избраните творби (и техните автори) се променят кардинално.

Знаем още от миналата година, че начело на основното жури на 75-ия Венециански фестивал през 2018 ще бъде притежателя на „Серджо Леоне“ за „Формата на водата“ – Гийермо дел Торо. Към него се присъединяват любимия ни Тайка Уайтити, актьорите Наоми Уотс, Кристоф Валц, датчанката Трине Дирхолм („Nico, 1988“) и още режисьорите Силвия Чанг („Love Education“), Никол Гарсия („Place Vendome“), Паоло Дженовезе („Perfect Strangers“) и Малгожата Шумовска („Mug“, с наградата на журито – Сребърна Мечка от Берлин ‘18). Новозеландският прекрасник за първи път ще се появи на червения килим във Венеция – като гледаме списъка от „съдии“ в журито, повечето имат сериозен опит с фестивалния живот (по принцип).

636405910548882944
Гийермо дел Торо

Фестивалната конкурсна програма „Хоризонти“ ще бъде оценявана от жури с председател гръцката режисьорка и продуцент Атина Цангари, а селекцията включва дръзки и интригуващи заглавия. Нейни колеги ще бъдат американския режисьор и продуцент Майкъл Алмерейда („Marjorie Prime“), италианската актриса Фатиме Мохамед-Ария („Avalanche“), артистичния директор на филмовия фестивал в Кайро и продуцент Мохамед Хефзи, канадката Алисън Маклийн, сценарист и режисьор („The Rehearsal“) и италианската режисьорка Андреа Палаоро (която миналата година представи в конкурсната програма „Hannah“ с Шарлот Рамплинг).

Още вдъхновяващи имена са замесени в раздаването на наградите във Венеция – журито, което ще присъди „Лъвът на бъдещето“ за най-добра дебютна творба от всички конкурсни програми, се председателства от Рамин Барани („Fahrenheit 451“ на НВО), а отговорността му ще бъде споделена с италианската актриса Каролина Кресченти, тунизийската режисьорка Кутер Бен Хания („Beauty and the Dogs“), японският фестивален директор Хаяши Канако и аржентинския режисьор Гастон Солники („Kékszakállú“).

susanne-bier-james-bond
Сузане Биер

И специалната секция, в която ще се представят творби „Виртуална реалност“ (Virtual Reality), има свое жури – и тази година то е начело с още един любим творец, режисьорката Сузане Биер, като заедно с нея финалните оценки ще поставят италианският сценарист Алесандро Барико и френската актриса Клеманс Поези. Наградите са за история, в която може да се потопиш, за преживяване в интерактивна среда и за история с линеарно съдържание (може би имат предвид хронологически последователен разказ), а творбите, които ще се конкурират за призовете в тази категория, са 30!

И сега е време за няколко акцента от програмата:

VeniseFestival2018

Вече знаем, че „First Man“ на Деймиън Шазел ще открие официалната програма, като творбата му ще участва и в конкурсната програма. За втори път филм на Шазел има своята премиера във Венеция, което вече го превръща в един от „любимците“ на най-стария фестивален форум в света. Конкуренцията в официалния конкурс е свирепа – там присъстват „The Ballad of Buster Scruggs” на братя Коен, „Doubles Vies“ на Оливие Асаяс, „The Sisters Brothers“ на Жак Одиар, „Work Without Author“ („Werk Ohne Autor“) на Флориан Хенкел фон Донерсмарк, „Roma” на Алфонсо Куарон, „Suspiria“ на Лука Гуаданино, „22 July“ на Пол Грийнграс,  „The Favourite“ на Йоргос Лантимос, „Peterloo” на Майк Лий, „At Eternity’s Gate“ на Джулиан Шнабел … нужно ли е да продължаваме с изброяването?! Режисьорският дебют на Брадли Купър „A Star Is Born“ също е с премиера извън конкурсната програма – завидна чест!

Ако изпитвате непреодолима завист към всички, които имат възможност да се разходят до Венеция между 29 август и 8 септември, да се сдобият с акредитация и (евентуално) да се доредят за билети за кино – имате право! Те са истински късметлии. А ние ще стискаме палци да имаме шанс за среща с (поне) част от филмите на голям екран и у нас…

Ето и по-подробен списък с потвърдените заглавия в програмата на Венеция:

Opening Night Film
“First Man,” Damian Chazelle (also in competition)

Competition (Still Updating)
“The Mountain,” Rick Alverson
“Doubles Vies,” Olivier Assayas
“The Sisters Brothers,” Jacques Audiard
“The Ballad of Buster Scruggs,” Joel and Ethan Coen
“Vox Lux,” Brady Corbet
Roma,” Alfonso Cuaron
“22 July,” Paul Greengrass
“Suspiria,” Luca Guadagnino
“Werk Ohne Autor,” Florian Henckel von Donnersmark
“The Nightingale,” Jennifer Kent
“The Favourite,” Yorgos Lanthimos
“Peterloo,” Mike Leigh
“Capri-Revolution,” Mario Martone
“What You Gonna Do When the World’s on Fire?” Roberto Minervini
“Sunset,” Laszlo Nemes
“Freres Ennemis,” David Oelhoffen
“Nuestro Tiempo,” Carlos Reygadas
“At Eternity’s Gate,” Julian Schnabel
“Acusada,” Gonzalo Tobal
“Killing,” Shinya Tsukamoto

Out-of-Competition Fiction
“Una Storia Senza Nome,” Roberto Ando
“Les Estivants,” Valeria Bruni Tedeschi
“A Star Is Born,” Bradley Cooper
“Mi Obra Maestra,” Gaston Duprat
“A Tramway in Jerusalem,” Amos Gitai
“Un Pueple et son Roi,” Pierre Schoeller
“La Quietud,” Pablo Trapero
“Shadow,” Zhang Yimou
“Dragged Across Concrete,” S. Craig Zahler

Out-of-Competition Documentaries
“A Letter to a Friend in Gaza,” Amos Gitai
“Aquarela,” Victor Kossakovsky
“El Pepe, Una Vida Suprema,” Emir Kusturica
“Process,” Sergei Loznitsa
“Carmine Street Guitars,” Ron Mann
“Isis, Tomorrow, The Lost Souls of Mosul,” Francesca Mannocchi, Alessio Romenzi
“American Dharma,” Errol Morris
“Introduzione All’Oscuro,” Gaston Solnicki
“1938 Diversi,” Giorgio Treves
“Your Face,” Tsai Ming-Liang”
“Monrovia, Indiana,” Frederick Wiseman

Out-of-Competition
“The Other Side of the Wind,” Orson Welles
“They’ll Love Me When I’m Dead,” Morgan Neville
“My Brilliant Friend,” Saverio Costanzo
“Il Diario Di Angela – Noi Due Cineasti,” Yervant Gianikian

Horizons (Competition)
“Sulla Mia Pelle,” Alessio Cremonini (opening film)
“Manta Ray,” Phuttiphong Aroonpheng
“Soni,” Ivan Ayr
“The River,” Emir Baigazin
“La Noche De 12 Anos,” Alvaro Brechner
“Deslembro,” Flavia Castro
“The Announcement,” Mahmut Fazil Coskun
“Un Giorno All’Improvviso,” Ciro D’Emilio
“Charlie Says,” Mary Harron
“Amanda,” Mikhael Hers
“The Day I Lost My Shadow,” Soudade Kaadan
“L’Enkas,” Sarah Marx
“The Man Who Surprised Everyone,” Natasha Merkulova, Aleksey Chupov
“Memories of My Body,” Garin Nugroho
“As I Lay Dying,” Mostafa Sayyari
“La Profezia Dell’Armadillo,” Emanuele Scaringi
“Stripped,” Yaron Shani
“Jinpa,” Pema Tseden
“Tel Aviv on Fire,” Sameh Zoabi

Biennale College
“Deva,” Petra Szocs
“Yuva,” Emre Yeksan
“Zen Sul Ghiaccio Sottile,” Margherita Ferri

Sconfini
“The Tree Of Life (Extended Cut),” Terrence Malick
“Arrivederci Saigon,” Wilma Labate
“Il Ragazzo Piu Felice Del Mondon,” Gipi
“Il Banchiere Anarchio,” Giulio Base
“Blood Kin,” Ramin Bahrani
“Magic Lantern,” Amir Naderi
“L’Heure De La Sortie,” Sebastien Marnier
“Camorra,” Francesco Patierno

Venice Classics Documentary 
“The Great Buster,” Peter Bogdanovich
“Women Making Films: A New Road Movie Through Cinema,” Mark Cousins
“Humberto Maurio,” Andre de Mauro
“Living the Light,” Claire Pijman
“24/25 Il Fotograma in Pio,” Giancarlo Rolandi, Federico Pontiggia
“Nice Girls Don’t Stay for Breakfast,” Bruce Weber
“Friedkin Uncut,” Francesco Zippel

Venice Classics Restored Films
“They Live,” John Carpenter
“The Night Porter,” Liliana Canani
“The Naked City,” Jules Dassin
“Brick and Mirror,” Ebrahim Golestan
“Street of Shame,” Kenji Mizoguchi
“Il Posto,” Ermanno Olmi
“Last Year at Marienbad,” Alain Resnais
“The Place Without Limits,” Arturo Ripstein
“Adieu Philippne,” Jacques Rozier
“The Ascent,” Larisa Sheptiko
“The Killers,” Don Siegel
“The Killers,” Robert Siodmak
“The Night of the Shooting Stars,” Paolo e Vittorio Taviani
“Love, Thy Name Be Sorrow Aka the Mad,” Tomu Uchida
“Death in Venice,” Luchino Visconti
“The Golem,” Paul Wegener
“Nothing Scared,” William A. Wellman
“Some Like It Hot,” Billy Wilder

75-ото издание на филмовия фестивал във Венеция ще се проведе от 29 август до 8 септември 2018. Очаквайте подробности за част от филмите, както и обобщение за наградите.

69139_phpZdXHN2_medium

Similar Posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

6 Comments

  1. Наистина мазало. Ако все пак от всички тия доста очаквани заглавия трябва да подбера свой личен топ 3 на „нетърпимото нетърпение“, бих казал: “Suspiria”, “Roma”, “The Sisters Brothers“.

    1. Благодаря ти >>> коригирано!!! 😀