Хирокадзу Корееда получава „Златната палма” от Кейт Бланшет за своя „Shoplifters”.
Хирокадзу Корееда получава „Златната палма” от Кейт Бланшет за своя „Shoplifters”.

Съботният ден на Кроазет беше изпълнен със събития! Разбира се, това може да се каже за всеки един от дните на който и да било фестивал по света – и у нас, и в Карлови Вари, и във Венеция, Берлин или Кан се случват най-различни неща плюс прожекциите, разпределени в различни киносалони. Разликата е, че вчера бяха раздадени призовете – и една „Златна палма“ – на творци, чиято работа вече е получила световно признание само поради факта, че филмите им са били селектирани за участие в Кан-ския конкурс. Няма две мнения – това е най-авторитетният фестивал в света на киното в момента и продължава да „диктува” правилата в най-популярната индустрия за забавления.

Да се върнем на вчерашния ден: той започна с интервю и пресконференция на екипа на „Дивата круша” – най-новият филм на абсолютния визуален майстор Нури Билге Джейлан, който е мащабна копродукция между Турция, Франция, Германия, България (РФФ Интернешънъл – Стефан Китанов), Босна и Херцеговина, Македония и Швеция. Винаги ни е правило впечатление абсолютното спокойствие, което излъчва този режисьор – на повечето прессъбития, и в Кан, и у нас, и където и да било по света той присъства с едва доловима учтива усмивка и говори с търпение и внимание. Филмите му са своеобразни епоси, изключителни визуални (и философски) платна и той има запазено място в конкурсната програма на Кан. Непосредствено след тази първа за деня пресконференция суматохата продължи с интервю и представяне на екипа на закриващия филм (извън конкурсната програма), сигурно най-дълго чаканата изстрадана творба на Тери Гилиъм „The Man Who Killed Don Quixote”. Удивителен актьорски екип, начело с Джонатан Прайс и Адам Драйвър, шантаво въртене за снимки от всички страни и отговори, изпълнени с въздишки на облекчение от страна на режисьора – какво повече може да иска един киноман?! И след пресконференцията, на която имаш чувството, че филмовият екип ще бъде буквално изяден от фотографите, дойде ред на очакването на самите награди.

За разлика от отвъдокеанските си колеги, които раздават златни воини от името на Американската филмова академия, в Кан се върви доста по-естествено по червения килим. Разбира се, и тук има кой да спира звездите и ги насочва към коя група щракащи камери да се обърнат, но ако си напорист късметлия дори можеш да си направиш селфи с любимия кинаджия. Абсолютно професионална организация на пристигане и разпределение по прочутите стълби пред зала Люмиер – след журито, председателствано от Кейт Бланшет, се появява и групата на Гилиъм, значи шоуто може да започне.

Страничен наблюдател може да остане с чувството, че непосредствено след прожекцията на всеки филм от основния конкурс се правят прогнози дали именно той ще бъде следващият носител на престижната „Златна палма”. Много се говореше за Спайк Лий като евентуален фаворит на журито, подобни съждения направиха доста критици и за Павел Павликовски, а също и за Джафар Панахи. Оказа се, че филмите и на тримата споменати творци бяха оценени с награди – Гран При за „Blackkklansman”, режисьорско отличие за полския автор с неговата „Cold War” и приз за сценария на „3 Faces”, режисиран от Панахи (наградата е поделена с Аличе Рорвахер за нейния „Happy As Lazzaro”). Филмите на Матео Гароне и Сергей Дворцевой получиха по една награда за актьорските превъплъщения, съответно на Марсело Фонте и Самал Еслямова. И макар (почти) никой да не очакваше, че през 2018 година журито ще даде специална „Златна палма”, може би е логично този своеобразен почетен реверанс да отиде в ръцете на Жан-Люк Годар – легендарния, емблематичен провокатор във френското и световното кино. „Златната палма” беше присъдена на Хирокадзу Корееда и неговия филм „Shoplifters”, а на пресконференцията на журито, провела се непосредствено след церемонията, всички екипно се опитаха да обясняват защо/как са присъдили наградите, макар че изрично отбелязаха, че не правят това. Андрей Звягинцев отбеляза, че при положение, че наградите са само седем, а състезаващите се филми – 21, са се опитали да разпределят максимално справедливо призовете сред различните фаворити. „Няма как всички ние да сме щастливи, защото не може да спечелят всички фаворити на всеки член от журито, но мисля, че всеки от нас е удовлетворен от окончателните решения!” сподели Звягинцев. В самия край на пресконференцията неговата колежка Ава Дюверней благодари на Кейт Бланшет за прекрасната лидерска роля, която е поела с ангажимента си да бъде президент на журито и отбеляза колко майсторски се е справила с предизвикателството.

С пожелание да видим колкото се може повече от наградените филми ви предлагаме пълния списък с наградите в различните конкурсни програми и пълен списък с филмите-конкуренти в Кан за призовете през 2018 година.

COMPETITON

Palme d’Or
MANBIKI KAZOKU (SHOPLIFTERS) – dir: KORE-EDA Hirokazu

Special Palme d’Or
LE LIVRE D’IMAGE (IMAGE BOOK) – dir: Jean-Luc GODARD

Grand Prix
BLACKKKLANSMAN (BLACK KLANSMAN) – dir: Spike LEE

Award for Best Director
Pawel PAWLIKOWSKI – ZIMNA WOJNA (COLD WAR) – dir: Pawel PAWLIKOWSKI

Award for Best Screenplay (Ex-aequo)
Alice ROHRWACHER – LAZZARO FELICE (HAPPY AS LAZZARO) – dir: Alice ROHRWACHER

Award for Best Screenplay (Ex-aequo)
Nader SAEIVAR – 3 FACES – dir: Jafar PANAHI

Jury Prize
CAPHARNAÜM – dir: Nadine LABAKI

Award for Best Actress
Samal YESLYAMOVA – AYKA – dir: Sergey DVORTSEVOY

Award for Best Actor
Marcello FONTE – DOGMAN (DOGMAN) – dir: Matteo GARRONE

Palme d’Or – Short Film
ALL THESE CREATURES (ALL THESE CREATURES) – dir: Charles WILLIAMS

Special Jury Distinction – Short Film
YAN BIAN SHAO NIAN (ON THE BORDER) – dir: WEI Shujun

UN CERTAIN REGARD

Prize of Un Certain Regard
GRÄNS (BORDER) – dir: Ali ABBASI

Jury Prize – Un Certain Regard
CHUVA É CANTORIA NA ALDEIA DOS MORTOS (THE DEAD AND THE OTHERS) – dir: João SALAVIZA, Renée NADER MESSORA

Directing Prize of Un Certain Regard
DONBASS – dir: Sergei LOZNITSA

Prize for Best Screenplay – Un Certain Regard
Meryem BENM’BAREK – SOFIA – dir: Meryem BENM’BAREK

Prize of the best actor
Victor POLSTER – GIRL – dir: Lukas DHONT

CINÉFONDATION

1st Prize Cinéfondation
EL VERANO DEL LEÓN ELÉCTRICO (THE SUMMER OF THE ELECTRIC LION) – dir: Diego CÉSPEDES

2nd Prize Cinéfondation (Ex-aequo)
KALENDAR (CALENDAR) – dir: Igor POPLAUHIN

2nd Prize Cinéfondation (Ex-aequo)
DONG WU XIONG MENG (THE STORMS IN OUR BLOOD) – dir: SHEN Di

3rd Prize Cinéfondation
INANIMATE – dir: Lucia BULGHERONI

CAMÉRA D’OR

GIRL – dir: Lukas DHONT

А ето и филмите, които бяха представени в официалните програми на Кан 2018:

Official selection

Competition
Everybody Knows (dir: Asghar Farhadi) – opening film
At War (dir: Stéphane Brizé)
The Wild Pear Tree (dir: Nuri Bilge Ceylan)
Ayka (dir: Sergei Dvortsevoy)
Dogman (dir: Matteo Garrone)
Le Livre d’Image (dir: Jean-Luc Godard)
Knife + Heart (dir: Yann Gonzalez)
Asako I & II (dir: Ryusuke Hamaguchi)
Sorry Angel (dir: Christophe Honoré)
Girls of the Sun (dir: Eva Husson)
Ash Is Purest White (dir: Jia Zhang-Ke)
Shoplifters (dir: Hirokazu Kore-eda)
Capernaum (dir: Nadine Labaki)
Burning (dir: Lee Chang-Dong)
BlacKkKlansman (dir: Spike Lee)
Under the Silver Lake (dir: David Robert Mitchell)
Three Faces (dir: Jafar Panahi)
Cold War (dir: Pawel Pawlikowski)
Lazzaro Felice (dir: Alice Rohrwacher)
Yomeddine (dir: AB Shawky)
Leto (L’Été) (dir: Kirill Serebrennikov)

Un Certain Regard
Donbass (dir: Sergei Loznitsa) – opening film
Angel Face (dir: Vanessa Filho)
Border (dir: Ali Abbasi)
The Dead and the Others (dir: João Salaviza & Renée Nader Messora)
El Angel (dir: Luis Ortega)
Euphoria (dir: Valeria Golino)
Friend (dir: Wanuri Kahiu)
The Gentle Indifference of the World (dir: Adilkhan Yerzhanov)
Girl (dir: Lukas Dhont)
The Harvesters (dir: Etienne Kallos)
In My Room (dir: Ulrich Köhler)
Little Tickles (dirs: Andréa Bescond & Eric Métayer)
Muere, Monstruo, Muere (dir: Alejandro Fadel)
My Favorite Fabric (dir: Gaya Jiji)
On Your Knees, Guys (Sextape) (dir: Antoine Desrosières)
Sofia (dir: Meyem Benm’Barek)

Out of competition
Solo: A Star Wars Story (dir: Ron Howard)
The House That Jack Built (dir: Lars von Trier)
Le Grand Bain (dir: Gilles Lellouche)
Little Tickles (dir: Andréa Bescond & Eric Métayer)
Long Day’s Journey Into Night (dir: Bi Gan)

Midnight screenings
Arctic (dir: Joe Penna)
Fahrenheit 451 (dir: Ramin Bahrani)
The Spy Gone North (dir: Yoon Jong-Bing)
Whitney (dir: Kevin Macdonald)

Special screenings
10 Years in Thailand (dir: Aditya Assarat, Wisit Sasanatieng, Chulayarnon Sriphol & Apichatpong Weerasethakul)
The State Against Mandela and the Others (dir: Nicolas Champeaux & Gilles Porte)
O Grande Circo Mistico (dir: Carlo Diegues)
Dead Souls (dir: Wang Bing)
To the Four Winds (dir: Michel Toesca)
La Traversée (dir: Romain Goupil)
Pope Francis: A Man of His Word (dir: Wim Wenders)

Closing film
The Man Who Killed Don Quixote (dir: Terry Gilliam)

Directors’ Fortnight
Pajaros de Verano (Birds of Passage) (dirs: Ciro Guerra and Cristina Gallego) – opening film
Amin (dir: Philippe Faucon)
Carmen y Lola (dir: Arantxa Echevarria)
Climax (dir: Gaspar Noe)
Comprama un Revolver (Buy Me a Gun) (dir: Julio Hernandez Cordon)
Les Confins du Monde (dir: Guillaume Nicloux)
El Motoarrebatador (The Snatch Thief) (dir: Augustin Toscano)
En Liberte! (dir: Pierre Salvadori)
Joueurs (Treat Me Like Fire) (dir: Marie Monge)
Leave No Trace (dir: Debra Granik)
Los Silencios (dir: Beatriz Seigner)
The Pluto Moment (dir: Ming Zhang)
Mandy (dir: Panos Cosmatos)
Mirai (dir: Mamoru Hosoda)
Le Monde Est a Toi (dir: Romain Gavras)
Petra (dir: Jaime Rosales)
Samouni Road (dir: Stefano Savona)
Teret (The Load) (dir: Ognjen Glavonic)
Weldi (Dear Son) (dir: Mohamed Ben Attia)
Troppa Grazia (dir: Gianni Zanasi) – closing film

Critics Week
Chris The Swiss (dir: Anja Kofmel)
Diamantino (dirs: Gabriel Abrantes & Daniel Schmidt)
One Day (dir: Zsófia Szilágyi)
Fugue (dir: Agnieszka Smoczynska)
Woman At War (dir: Benedikt Erlingsson)
Sauvage (dir: Camille Vidal-Naquet)
Sir (dir: Rohena Gera)

Special screenings
Wildlife (dir: Paul Dano) – opening film
Our Struggles (dir: Guillaume Senez)
Shéhérazade (dir: Jean-Bernard Marlin)
Guy (dir: Alex Lutz) – closing film

thumb_61595_media_image_x404
Павел Павликовски – най-добър режисьор
thumb_61593_media_image_x404
Аличе Рорвакер – Най-добър сценарий
thumb_61642_media_image_x404
Спайк Лий – Grand Prix

Similar Posts

Вашият отговор на Андро Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

2 Comments

  1. Това е поредно страхотно признание за Хируказу Корееда. Всичките му филми са ужасно топли и човешки, на пръв поглед нищо особено не се случва, но рядко ти е скучно и винаги оставаш зареден с приятни емоции.

  2. Аз се впечатлих, че в година като тази и с Кейт Бланшет в журито ‘Златната палма’ не бе присъдена на Alice ROHRWACHER или Nadine LABAKI. Филмът на Корееда явно е по-убедителен дори и от предишните му…Peter Bradshaw го определя като ‘а rich, satisfying film.’

    1970 година в едно интервю училия във Film School Jim Morrison само с няколко думи казва за променящата се роля на жените и киното и мъжете в него много повече от една планина пуяци десетилетия по-късно (‘Cinema is created by men for the consolation of men’…). That part runs from 22:00 to 26::50 …A supremely intelligent guy, he said that almost 50 years ago !

    https://www.youtube.com/watch?v=EQfr-BtcDII&t=1372s

    На фона на климата в който се проведе фистивала в Кан тази година наистина е интересно, че единствената жена печелила ‘Златна палма’ в историята е Jane Campion. Защо не Agnès Varda, Andrea Arnold, Susanne Bier, Claire Denis, Lone Scherfig, и сега Alice Rorwacher или Nadine Labaki. Без извинение към всички пуяци-режисьори, но ‘Lost in Translation’ на Sofia Coppola без съмнение е по-добър и резониращ и изтънчен филм от Златната палма през 2003-та година, която бе присъдена на Elephant на Gus Van Sant, който мина и замина и направи едно голямо нищо, дори без да броим това, че бе толкова политически актуален.
    If only guys can look at themselves with a fresh pair of eyes…:)