7286505334418440192_n

Следим изявите на Дени Вилньов поне от „Incendies”, „Prisoners” и „Enemy”. За няколко години канадецът се превърна в един от най-успелите, развиващи се и запазили автентичността на стила си холивудски режисьори. Неговата преданост към историите, които разказва, заслужено го утвърди в ролята на творец – безкомпромисно превеждащ ни през дълбините на човешката душа. Здраво стъпил на земята, работливият Вилньов никога не манипулира публиката чрез буквализъм или дребнав морализъм. Тези качества, в комбинация с любовта му към мистериозното в разстилането на сюжетите, му спечелиха капитанско място във важните „Сикарио”, „Първи контакт” и „Блейд Рънър 2049”.

През февруари 2017 г. Дени бе нает от Legendary Pictures да режисира бъдещата екранизация по романа на Франк Хърбърт. Думите не стигат да се опише яркото влияние, което има психеделичният „Дюн”, чиито първи том излиза през 1965 г. Романът печели престижните награди за фантастика „Хюго” и „Небюла” и въпреки че не се радва на светкавичен касов успех, изгражда бавно контингент от верни ценители. В наши дни „Дюн” е смятан от мнозина за най-великия фантастичен роман с милиони продадени копия в цял свят. В „Дюн” хора се опитват да направят обитаема една ужасяваща на пръв поглед планета – идея, все по-силно резонираща с днешните времена, в които пък имаме една прекрасна Земя, но се опитваме по всякакви начини да я замърсим и увредим. Без да се впускаме в подробности, ще отбележим, че в „Дюн” са засегнати и темите за потенциала на човека, експерименталните състояния на съзнанието, а също така борбата на по-неразвитите цивилизации с империализма.

Историите около дюнските идеи и проектите, събрали творци вдъхновени от тях, са безкрайни и няма да ни стигнат две или три страници да обхванем всички взаимовръзки, затова ви обещаваме един по-обширен поглед към влиянието на Хърбърт в идните седмици. Това, което можем да кажем с пълна увереност, е, че тези творци са в основата на новата филмова фантастика, така както я познаваме от късните 70-те, 80-те и 90-те години на миналия век. Първи пълнокръвен проект за екранизация по „Дюн” подхваща ексцентричният чилиец Алехандро Ходоровски („El Topo”, „The Holy Mountain”). Огромният бюджет на продукцията и нежеланието на холивудските студиа да рискуват с продукт, изискващ една дузина революционни визуални техники , го правят може би „най-специалният” незаснет филм на всички времена.

Непрекъснат дълъг кадър, част от сториборда по „Дюн” на Ходоровски

Амбицията на Ходоровски – крещяща от страниците на сториборда – е толкова крайна (и великолепна) за възможностите на киното в средата на 70-те, че трудно можем да виним изцяло хората с пари. От друга страна неговият оптимизъм успява да събере имена като Орсън Уелс, Пинк Флойд, Магма, Салвадор Дали, Дан О’Банон („Dark Star”). Но това са само перлите в короната. В основите на проекта е геният на художниците Жан Жиро – Моебиус (скици на персонажите), Ханс Рудолф Гигер (сценография на Харконенския свят) и Крис Фос (дизайн на корабите).

Палатът на Харконените, Ханс Рудолф Гигер
Палатът на Харконените, Ханс Рудолф Гигер

7

8

Тяхната работа остава запечатана върху множество скици, събиращи прах по лавиците на студиата след предпродукционния период. Рисунките в тези бележници се прокрадват като призрак и дълбаят дълбоки белези в най-успешните холивудски продукции десетилетия след провала на ходоровския „Дюн”.

Някои от персонажите нарисувани от Моебиус.
Някои от персонажите нарисувани от Моебиус.

Не е тайна, че в „Междузвездни войни” на Джордж Лукас, който излиза няколко години след опита на Ходоровски, се откриват много подобни на дюнските елементи, както чисто литературни, така и близки до изобразените от Моебиус персонажи. В първите чернови на сценария присъстват пустинна планета, зъл император, момче с галактическа съдба, а също така знатни кланове, принцеса бранеща пратка със специално вещество наречено „aura spice” – да ви напомня леко на подправката „меланж”? Силата, която използват джедаите, пък е сходна на менталните способности на Бене Джезърит. Франк Хърбърт не оставя своя кон в калта и заедно с колеги създава на майтап организацията „Ние сме прекалено големи, за да съдим Лукас”.

Съпоставка между „Дюн” и кадри от „Междузвездни войни: Нова Надежда”
Съпоставка между „Дюн” и кадри от „Междузвездни войни: Нова Надежда”

Междувременно Ходоровски изпада в депресия и ще му трябва доста време докато се върне отново към киното. Алехандро сподели миналата година в разговор с Дарън Аронофски („Числото Пи”, „Изворът на живота”, „mother!”) пред talkhouse, че планира трети филм – „The Еssence of Travel” – след „The Dance of Reality” и „Endless poetry”, а също така и неконвенционален документален филм, свързан с работата му като мистик и лечител, „Психомагия”.

Следващият опит за екранизация на романа е на Дейвид Линч. Той заснема своята версия през 1984 г., която не отговаря на високите очаквания на феновете, не връща финансовите средства по реализацията си, а по-късно самият Линч заявява омразата си към филма и споделя, че би изтрил името си от финалните надписи, гневен на Universal, които монтират филма без него.

А сега да се върнем към същината на новината. Малко по-рано през тази година, Дени Вилньов каза:

Повечето от главните идеи в „Междузвездни войни” идват от „Дюн”, така че ще е предизвикателство да се справим с това. Амбицията е да направя Междузвездните войни, които никога не видях. Другояче казано, „Междузвездни войни” за възрастни. Ще видим…

Другото, което знаем със сигурност, е, че Вилньов ще раздели първия том на два филма. От филмовия фестивал в Кан, където той е част от журито, Дени добави наскоро:

Ерик Рот написа първата чернова на сценария и вече имах шанса да започна режисьорските си бележки. Толкова силна радост от творческия аспект на работата не съм усещал от „Incendies”. Прииска ми се да режисирам и 2-та филма едновременно, но ще излезе прекалено скъпо. Ще ги направим един по един.

Ерик Рот не е писал фантастики до момента, но има „Оскар“ за адаптацията на „Форест Гъмп”. Работил е и върху сценариите на „Мюнхен”, „Ali”, „Вътрешен човек” и „Странният случай с Бенджамин Бътън”.

Поставен в близкото бъдеще, „Дюн” проследява Пол Атреидски, чието семейство установява контрол над пустинната планета Аракис. Тя е и единственият производител на скъпоценен ресурс. В борба да властват над Аракис се включват знатни кланове. След като Пол и семейството му биват предадени, историята разглежда теми като политика, религия и връзката на човек с природата. В същото време Пол повежда бунт в опит да възстанови управлението на семейството си.

Similar Posts

Вашият отговор на Ангел Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

11 Comments

  1. Много добре. Аз още чета първата книга. Трябва да си дам зор да е прочета по-скоро, че нещо много отлагания станаха

    1. Да, в „далечното бъдеще“ би трябвало да е.

  2. Този вече осра Блейд Рънър, та това ли иска да осере! Пълен аматьор е този канадец.

    1. Кефиш се на Дедпул 2 и викаш че blade runner не струвал… това обяснява много ?

  3. Хората гледали първите кадри описват Дюн като кино събитие. Сравняват го с появата на Мездузвездни войни отпреди 40 години и Властелинът на пръстените

    1. Спилбърг „беше плакал“ на Отмъщението на Сититие, Камерън хвали Терминатор Генезис, а последния направо препоръчва….та наслушали сме се на такива.

      Но дано де, искам някаква нова епична фантастика да ни отвее.

    2. Напълно съгласен с Ридик – докато не видя поне трейлър не вярвам на нито един коментар относно качеството.

    3. Скоро ще пуснат трейлъра и за широката публика има слух

    4. А дано – чакаме с нетърпение! 🙂