„Hello-o-o-o-o!”

Крещи агент Купър пред ротативките и на заобикалящия го свят, след като току-що е спечелил мега джакпот с бягството си от Черната ложа. Първите три епизода бяха подарък за зрителите, които копнеят да се потопят в мистериите на чуждите селения, но в този не можех да се измъкна от усещането, че диалозите движеха сюжета напред от една страна и служеха като мета коментари от друга.

Невменяемото търсене на Купър към себе си и към дома се увенча с частичен успех. Изглежда бившият специален агент напълно е загубил представа за света извън ложата и това позволява на Кайл Маклоклън отново да блесне с актьорска игра. Дезориентацията му провокира плеяда от емоции, от съчувствие към незавидното положение, в което се намира до изблици на смях при безучастното цитиране на чужди реплики. Семейството на погубения в ложата Дъги го прие и засега изглежда, че невротичката Джейн-И Джоунс (Наоми Уотс) и сина ѝ ще му помогнат да възвърне съзнанието си. Широката усмивка с вдигнатия палец, както и първата глътка кафе от 25 години насам за миг развълнуваха и избистриха очите на Купър. Интересно е как ще се развие фаталистичното пророчество на Мъжът с една ръка.

Мистър Джакпотс
Мистър Джакпотс

Дейвид Линч десетки пъти в различни интервюта е споменавал обичта си към героите в „Туин Пийкс“ и височайшият пост, който Гордън Коул заема винаги е бил своеобразен израз на тази любов. Неслучайно Коул е главен инспектор в екипа разследващи специални агенти, които насърчава по свой образ и подобие да използват интуицията си при разрешаването на ребусите и шантавите съновидения. В известен смисъл инспекторът е самия Линч, който вместо да изключва себе си от действието като вентрилоквист с бездушни кукли, избира да оживее в собствения си измислен свят, витализирайки по особено забавен начин всеки, до който се докосне.

Целият разговор със завръщащата се за кратко Денис работи като паратекстуален коментар, в който създателят се извинява на един от любимите си герои, че при така стеклите се обстоятелства старите кучета трябва да отстъпят на новите попълнения. Този момент едва ли би могъл да бъде по-трогателен, а Дейвид Духовни е несравним в ролята на обидената Денис, чиято напреднала възраст изглежда я кара да се съмнява в собствената си харизма.

В това Федерално Бюро за Разследвания има място за повече от една красива жена
В това Федерално Бюро за Разследвания има място за повече от една красива жена

Подобен коментар представляваше и разговорът със задържания Черен Купър. В очите на Гордън се четеше смесица от почуда и болка при вида на променения стар приятел. Повтарям се, но за пореден път преобразяването на Кайл Маклоклън беше безупречно. Флегматичният изказ и студения, немигащ поглед, в съчетание с усиления от високоговорителите дрезгав глас на Боб успяха да пречупят дори стоика Албърт. Последният трябваше да обясни реакцията си пред Гордън и в споделения между двамата момент отново станахме свидетели на Дейвид Линч, объркан от действията на своя измислен герой и добър приятел. Признанието на главния инспектор, че не разбира ситуацията е смешно, излизайки от устата на самия режисьор и съсценарист, но маркира и един от лайтмотивите в „Туин Пийкс“. Неслучайно камерата се задържа продължително върху Дейвид Линч. Той също няма обяснение за всичко случващо се и избира да ни направи преки свидетели, а и съучастници в новите пътища, които един от най-значимите и иновативни живи артисти утъпква и през които му предстои да преоткрие себе си като режисьор.

В Туин Пийкс никой не е съвсем такъв, какъвто изглежда, освен Анди и Луси. Простодушната им любов е част от сериала още от пилотния епизод и е един от малкото повтарящи се мотиви. Неочакваната поява на сина им вероятно ще бъде приета като една от най-странните сцени дотук, ако първо не бъде погрешно заклеймена като ненужна. Монологът на Майкъл Сера откри нова призма към тяхната връзка, а настоятелните погледи и начина, по който двамата канализираха думите си в устата на Уоли беше очарователен. Освен примерни родители, Анди и Луси са доказателство, че и в най-сбърканите времена човек може да бъде щастлив, стига единственият му син да няма нищо против стаята, в която е отраснал, да бъде превърната в читалня.

“Such sweet people!”
“Such sweet people!”

Основно предизвикателство пред сериала в момента е да запази равновесие между развиването на историята и връщането на познатите ни герои. В тази връзка, интродукцията на Боби Бригс тук беше проява на майсторско балансиране. На фронтално приближаващата се камера ѝ отне броени секунди да акцентира неговата значимост на незапознатите, а последвалата размяна на реплики уточни къде се намира той 25 години по-късно. С достоен мъж, какъвто беше баща му, майор Гарланд Бригс, нищо чудно, че приятелят на Лора Палмър е избрал да носи значката на реда. А като стана дума за Лора, в този епизод ни беше припомнен и мелодраматичният елемент, характерен за първите два сезона, когато Боби влезе в стаята за съвещания. Музикалната тема на Лора Палмър, заедно с небезизвестната ѝ бална снимка общо взето ме докараха до същото емоционално изстъпление като това на полицай Бригс.

Man, It truly brings back some memories!

Гледайте новите епизоди на „Туин Пийкс“ всеки понеделник от 23.00 часа по НВО.

Similar Posts

Вашият отговор на Na-Um Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

25 Comments

  1. Доста мета епизод наистина, в който сцената с Майкъл Сера бе една от най-затрогващите досега. По прекрасен начин отдадоха почит и ни припомниха вездесъщия Michael Ontkean и му пожелаха бързо и безболезнено оздравяване. Буца му заседна в гърлото, като я гледах. Великолепна сцена.

  2. Ебаси, как ме е яд, че имам да влача още бая от втори сезон, докато стигна до новите епизоди…

    1. To и аз си завиждам – помня ясно старите серии, но припомнянето е страхотен кеф. 🙂 Обаче нямам търпение и за новите…

    2. Е кво,

      и аз не съм гледал втория сезон; тепърва почвам, ама ги изгледах тия четири епизода с голям кеф, а първият дори го завъртях два пъти, че имаше няколко класическо епохални сцени, след които спираш на пауза, връщаш… абе яко е, рядко се случва вече.

    1. Това е много добро – “When you see me again, it won’t be me.” “That it’s more true than you think [laughs],” the director told Rolling Stone.

    2. никой не се чуди, защото аз го казах в първия коментар под първия ти текст, глупаче!

  3. Е сега това ревю ли е или преразказ? Според мен нещата със сериала са излезли извън контрол и само безкрайната заслепена любов към Линч ни движи напред и ни кара все още да не казваме на глас онова, което всички тайничко подозират – Линч е прекалил! Айде, стискам палци, да не се окажа прав!

  4. Здравейте! Харесвам статиите, които пишете за Туин Пийкс и споделям увлечението Ви към митологията и символизма на загадъчния свят на Дейвид Линч. Все още имам смесени чувства относно първите четири епизода от третия сезон. Най-трудно за мен е да възприема неадекватното (на моменти малоумно) поведение на завърналия се агент Купър, който e толкова различен от изключителния му образ от преди 26 години. И въпреки това, не мога да не призная брилянтното актьорско изпълнение на Кайл Маклоклън. Истината е, че този филм ме кара много да размишлявам, да си правя догатки и заключения, които дори не смея да споделя с друг, тъй като усещането и изживяването на магията Туин Пийкс е много лично и индивидуално преживяване. Новият Туин Пийкс определено е различен, но има толкова много символи и образи, които препращат към първите два сезона и към Огън, следвай ме, че е истинско удоволствие да ги видиш отново – совата, белият кон, царевичното пюре, синята роза… Имате ли някакви предположения какво значеше репликата на Лийланд Палмър към агент Купър : „Намери Лора“?

    1. Най-вероятно тя е „ключът“ към всичко. Съдейки от това, че ликът и ефирно се материализира от ярката, бледа светлина в „шапката“ и новата „шапка“ запова с нея. А и след като „пусна“ Купър да си ходи, тя сякаш бе изтръгната от червената стая.

      В стария сериал, около нейната смърт (личност) се въртеше цялата история, така че в този сезон тя може да се окаже „ключ“ към развръзка на „всичко“.

    2. Според мен този момент целеше да покаже, че Лиланд също не се е измъкнал от Черната ложа и евентуалното освобождаване на Лора би му донесло някакъв покой. Съмнява ме да видим подобен развой, защото сцената, в която Лора се яви на Купър и го целуна, след което изхвърча с писъци, за мен беше свидетелство, че добре познатата ни сюжетна линия вече няма да е от полза за Купър.
      Но при „Туин Пийкс“ няма смисъл да изключваме дори най-абсурдните възможности. 🙂

    3. Обаче Черната ложа не е Червената стая.
      А и Лора, този път като прошепна „нещо“ на Купър, той остана крайно учуден, за разлика от предния път.

      Заради сегашната „шапка“, финалът с червената стая на „Fire walks with me“ (с ангела) и настоящото насилственото извличане на Лора от червената стая, мисля, че „присъствието“ на Лора сега, ще е още по-ключово, отколкото преди.

    4. Лора със сигурност ще има още участие и историята ѝ ще „натежи“, но за Лиланд по-скоро не тая надежди.
      А Черната ложа е условно понятие и представлява както Червената стая, така и тенекиената кутия в космоса, а също и таванското помещение, в което видяхме част от обитателите на ложата в „Огън, следвай ме“. Общо взето, Черната ложа е повече сбора от „духовете“ си, отколкото конкретно място с ясни физически характеристики. Най-често чрез споменаването ѝ се визира именно Червената стая, защото тя има най-голямо присъствие в епизодите и входът ѝ се намира в горите на Туин Пийкс 🙂

    5. За Черната ложа съм съгласен, обаче не мисля, че Червената стая може да се използва като синекдоха за ложата.

      Един от входовете е в Туин Пийкс и през него се влиза в Червената стая. Но тя е по-скоро преход, в който избягаха БОБ и Майк, за да беснеят сами и да не изхранват другите просяци. Също така е и някакъв лабиринт, в който се луташ не само във времевото пространство, но и някак отиваш към двете ложи (допългенгърите с нормалните и със „стъклените“ очи; електрическата стая/кутия в космоса; черно-бялата сцена с великана). Видяхме и ангел там, и великана също, които са единствените „неща“, които сме виждали до момента от бялата ложа. За старчето, от сцената с простреляния Купър, не съм сигурен обитател на коя ложа е.

  5. Някой има ли представа какво стана с любимата на Купър- Ани? (мисля, така се казваше). Страхотни ревюта, удоволствие е за мен да ги чета. 🙂

    1. Да, тя остана в Черната ложа (в последния епизод, ако не се лъжа) и преди време актрисата беше потвърдила в интервю, че няма да се завръща в този сезон. Появи се и в „Огън, следвай ме“, за да предупреди Лора, че Купър е в ложата. Близката на Купър, за която Албърт и Коул си подхвърлиха мистериозни реплики, според мен ще се окаже Одри 🙂

    2. Последният епизод на втори сезон намериха Ани, заедно с Купър, в гората, на входа на черната дупка и Ани беше окървавена. Хари после му каза, че е в болница.

      На края на „Fire walks with me“ дават Ани в болницата, пръстенът със совата е на ръката ѝ и след това една медицинска сестра и го взима.

      По принцип аз имам някакви спекулации, относно личността на Ани, че е възможно да е някакъв спирит или допългенгър на Каралайн, заради начина, по-който всички реагираха, когато Уиндъм Ърл я отвлече, сиреч все едно нищо не бе станало. Сестра ѝ, Норма, се прегръщаше с Големия Ед и си гугаха сладичко.

    3. penza, май започнах да се съгласявам с теб. И тук наистина съм се объркал, защото хронологично Ани я има още в „The Missing Pieces“, където я виждаме шокирана в болничното легло и с пръстена от Пещерата на совите, който Лора носеше в „Огън, следвай ме“. Ще е доста яко, ако се окаже допългенгър 🙂

  6. Според мен, жената, за която говореха Албърт и Гордън и която може да разбере, дали това наистина е Купър, е Сара Палмър.

    1. Ще бъде феноменално яко, ако жената, за която говореха е Джуди. 🙂

    1. Все си мисля, че тя не съществува. 🙂