Germany, Toni Erdmann, Maren Ade, director
Germany, Toni Erdmann, Maren Ade, director

Месец беше нужен на Американската филмова академия, за да премисли добре и да избере измежду 85 подадени предложения за филми, които се състезаваха за чуждоезичен Оскар – на този предварителен етап получаваме „shortlist” от девет творби. Селекцията се определя в две фази – първоначално комитет от няколкостотин членове на Академията от Лос Анджелис гледа всички подадени предложения в категорията между средата на октомври и 12 декември. Към шестте филма, които получат най-много гласове при това гледане, са добавени още три, гласувани от изпълнителния комитет на наградата за чуждоезичен филм на Академията. При все че нямаме поглед върху качествата на филмите, имаме подозрения кои са възможните „допълнителни” три заглавия, които (може би) носят (известна) конюнктурна „тежест”, но ще се въздържим от спекулации по този въпрос.

Ето и деветте филма, които продължават в надпреварата за чуждоезичен Оскар, присъден за филм от 2016 година (по азбучен ред на съответната държава):

Australia, Tanna, Bentley Dean, Martin Butler, directors
Canada, It’s Only the End of the World, Xavier Dolan, director
Denmark, Land of Mine, Martin Zandvliet, director
Germany, Toni Erdmann, Maren Ade, director
Iran, The Salesman, Asghar Farhadi, director
Norway, The King’s Choice, Erik Poppe, director
Russia, Paradise, Andrei Konchalovsky, director
Sweden, A Man Called Ove, Hannes Holm, director
Switzerland, My Life as a Zucchini, Claude Barras, director

Вече имаме прекрасни впечатления от „Тони Ердман” на Марен Аде, който ще бъде един от акцентите в предстоящия 21-и София Филм Фест праз март (и очакваме с нетърпение кой от авторите му лично би могъл да представи филма пред българската публика) и от „Моят живот като Тиквичка” на Клод Барас, кандидатурата на Швейцария – тъй като и двата филма бяха номинирани за Наградата LUX на Европейския парламент, и в този смисъл бяха представени на ексклузивни прожекции в София и страната в рамките на Филмовите дни ЛУКС 2016. Тази инициатива – за представяне на филмите пред широка публика в Европа – се реализира за пета поредна година, а в България организирането на това събитие е отговорност на Информационното бюро на ЕП и екипа на София Филм Фест. Наш представител за втори път имаше възможност да присъства на сесията на парламента в Страсбург и на самото награждаване – именно „Тони Ердман” получи престижното европейско отличие, чиято най-голяма стойност е подкрепата за разпространение на филма в цяла Европа. Шведското предложение „Човек на име Уве” също имахме възможност да го видим в разпространение на екран у нас, а „Това е само краят на света” на Ксавие Долан беше включен в програмата на Киномания през ноември.

И сега идва втората фаза в избора на номинациите – специално поканени да гласуват членове на комитет, съставен от представители на Академията в Ню Йорк, Лос Анджелис и Лондон ще прекарат един дълъг уикенд – петък-събота-неделя, 13-14-15 януари, като всеки ден ще гледат по три филма, ще оценят и деветте предложения и ще гласуват за всеки от тях. Резултатът е въпрос на изчисления.

Пълният списък с номинираните за „Оскар” ще стане ясен на 24 януари 2017, а 89-тата церемония по връчването на наградите, която ще бъде водена от Джими Кимъл, ще се състои на 26 февруари в Dolby Theatre в Hollywood & Highland Center, Холивуд. Тази церемония ще бъде предавана на живо в повече от 225 държави и територии в цял свят.

Similar Posts

Вашият отговор на Касабов Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

11 Comments

  1. Toni Erdmann vs The Salesman… останалото е като за пълнеж.

    My Life as a Zucchini някак незабелязано, все да набира скорост. Получи номинация за Златния глобус, сега и тук се вряза… спечели ми любопитството.

    1. Мен ми прилича на някаква много грозна (изродска) версия на Жерар Депардийо…

    1. и аз искам да гледам Неруда. Както и „Джаки“. Ларейн изглежда страшно талантлив.

  2. Маѝната му на Неруда…тези чилиици имаха потенциален Оскар с Aquarius. Много погрешни решения за селекция тази година. А Неруда е много надценен филм, ще се убедите сами.