Няма нужда да потвърждаваме за пореден път, че първият сезон на „Западен свят“ се превърна в световноизвестен хит и достойно се нарежда сред най-изпипаните продукции на HBO. Успехът на сериала обаче в голяма степен се дължи на многопластовия и мистериозен сюжет, посредством който Джонатан Нолан („Мементо“, „Престиж“) и Лиса Джой развиват идеите, чийто зародиш Майкъл Крайтън посява в оригиналния си филм от 1973 г. Чудесен пример за пунктуалното внимание към детайлите са имената на героите, които освен че разкриват допълнителни краски от вътрешния им свят, биха могли да ни кажат повече и за това, което предстои да видим.

От гледна точка на историята е съвсем логично имената на хостовете да са заредени с конотативен смисъл, предвид, че андроидите са създадени с единствена цел да изпълняват определени функции в дадени сюжети на територията на Западен свят. По-интересното е, че имената и на други ключови герои, с органичен произход, също са наситени със „скрита“ информация относно това, което ни очаква занапред.

Ето какво са открили колегите от Movie Pilot:

Долорес Абернати: „Скърбящата Богородица“

Долорес Абернати

Събитията в „Западен свят“ започнаха именно около порцелановата принцеса на парка и не е случайно, че тя се казва Долорес. То произлиза от испански език и се използва като съкращение на „Скърбящата Дева Мария“.

Друга важна препратка е връзката на името ѝ с това на един от главните учени в оригиналния филм на Майкъл Крайтън – Арнолд Абернати. За неговото участие в историята на Долорес обаче на този етап можем само да спекулираме, тъй като още не се е изяснило фамилното име на приятеля на доктор Форд.

Мейв Милей: „Кралицата-войн на феите“

Мейв Милей

Според древна ирландска легенда, Мейв (или Медб на староирландски) е „Кралицата-войн на феите“ и богиня на опиянението. Подобно на образа от „Западен свят“, Медб е позната от митологията като неописуемо красива и съблазнителна. С вероломните си кроежи от втората половина на сезона заслужи мистичното си име и вероятно „кралското“ потекло, заключено в него, ще се разкрие напълно, когато събере своята армия от хостове.

Второто ѝ име е свързано с американската поетеса Една Винсънт Милей, която в писмо от 24 октомври, 1930 г., пише на поета Артър Дейвидсън, че:

„Не е вярно, че животът е едно проклятие след друго; по-скоро е едно проклятие, което се повтаря непрекъснато“

Но в светлината на обратите от 8-и и 9-и епизод този цитат вече не е така валиден за Мейв и тепърва предстои доминацията на „кралицата-войн“.

Теди Флуд: „Божият дар“

Теди Флуд

Теди е един от най-енигматичните образи дотук. Отначало изглеждаше, сякаш е един от гостите, но с появата си, Мъжът в черно изясни, че той не само е хост, но и предисторията му е измислена от Форд, което автоматично го нареди до главните герои.

Тиодор идва от гръцкото име Теодорос, което буквално означава „Божи дар“, докато Флуд (Flood) се отнася към библейското наводнение. В „Битие“ се разказва притчата за Бог, който пречиства Земята в опит да поправи грешките си и да претвори света. Вземайки това предвид, вероятно трябваше по-рано да предвидим, че Мъжът в черно ще се разкрие именно пред Теди и как този своеобразен Р. Данийл Оливо ще има важна роля в търсенето на тайнствения лабиринт.

Хектор Ескатон: „Краят на света“

Хектор Ескатон

Теди не е единственият, чието име предвещава края на света. Второто име на Хектор – Ескатон, – дели общ корен с думата “eschaton”, чието значение този път откриваме в „Новия завет“ на Библията, а именно денят в края на времето, когато Бог ще съди всички човешки същества според добрите и лошите дела, които са вършили през живота си.

Изразът „Immanentize the eschaton” се използва в теологията и означава „да докараме божия рай на Земята“, така че ролята на Хектор в плана на Мейв предстои да се изяснява допълнително, но можем да сме сигурни, че ще изиграе важна роля в унищожаването на парка.

Клемънтайн Пенифедър: „Милостивата“

Клемънтайн Пенифедър

Една от най-очевидните заигравки с имена в „Западен свят“, буквалният превод на думата Клемънтайн (Clementine) означава да бъдеш милостив и нежен, което беше най-запомнящо се представено в сцената й с Уилям в спалнята.

Името на героинята също можем да възприемем като препратка към популярната фолклорната балада „Oh my darling, Clementine”. В своята същност, тя е хост, подходящ за гости, които търсят романтичния цинизъм на Дивия Запад. Предвид една очарователно агресивна проява на сила от страна на Клемънтайн в епизод 7 обаче и кратката й поява в епизод 9, оставаме обнадеждени, че тя ще се завърне на някакъв етап и ще се покаже като по-малко милостива, отколкото името ѝ задължава.

Армистис: „Миротворецът“

Армистис

„Armistice” буквално се превежда като „формално съгласие между две страни за прекъсване на враждебните отношения“.

Това може да означава, че Армистис ще вземе помирително участие в регулярно споменавания „край на света“, но също така би могла да се окаже един от противоречивите хостове и вследствие на осъзнаването, че спомените ѝ са втълпени, а не реални, да спре търсенето на отмъщение и да се фокусира върху сриването на парка. При всички положения има повече смисъл и логика тя да помири хостовете, вместо да бъде миротворец в отношенията между създателите и техните създания.

Лорънс / Ел Лазо: „Примката“

Лорънс / Ел Лазо

Устатият каубой вероятно е най-добрият пример в „Западен свят“ за смисъла, който имената носят за разкриване на повече, отколкото отначало сме подозирали. От испански El Lazo буквално се превежда „затворен кръг“, което едновременно ни отпраща към цикличния живот, който домакинът води и към ласо или примка. И така, докато търпеливо чакахме да разберем кой точно е Ел Лазо, пред нас бяха всички свидетелства, че Ел Лазо ще е Лорънс – мъжът, който през цялото време е бил завързан на примка.

Бернард Лов: Подчиненият служител от „Прекрасният нов свят“

Бернард Лов

Докато някои твърдят, че името на Бернард произлиза от препратка към немския език, която означава смел и силен, в девети епизод се потвърди популярната теория, че Бернард е хост, чийто първообраз е самият Арнолд. Така най-сетне осмислихме пълното име на Бернард, което е анаграма за Арнолд Вебер.

Обаче има една по-конкретна причина да споменаваме името на новоразкрилия се андроид. В „Прекрасният нов свят“ на Олдъс Хъксли (антиутопичният роман очевидно е сред основните вдъхновения на създателите) един от героите също се казва Бернард и за известно време заема двигателно място в развитието на сюжета, макар да е обикновен служител. Познато, нали?

Както беше споменато по-горе, имената на хостовете не са избрани безпричинно и обикновено дават информация за характеристиките на роботите. Когато обаче въпросът опре до онези от тях, които сериалът отначало представя като човешки същества, разполагаме с по-малко външни препратки, с които да предполагаме какво предстои. Но точно това се случи със „Западен свят“ и затова той се превърна в своеобразна Мека за феновете, които си падат по спекулации. И това е най-осезаемо в случая с главния герой – Робърт Форд.

Робърт Форд: „Подлият койот, който уби Джеси Джеймс“

Робърт Форд

Несъмнено кино ентусиастите и особено феновете на уестърните са уловили тази препратка от самото начало. Робърт Форд е името на стрелеца, който убива най-известния престъпник в Дивия Запад – Джеси Джеймс. Форд е бил част от бандата на Джеймс и негов приятел, преди да го убие. Тази алюзия все повече се изкристализира във взаимоотношенията между Робърт и Арнолд, за които разбираме в прогресията на случващото се в парка.

Може би Робърт е имал по-голямо участие в смъртта на Арнолд, отколкото е склонен да признае, а и вторият засега е величан от друг ключов герой – Мъжът в черно, – като истинския създател на парка, подобно на Джеси Джеймс, който е бил истинският прославен престъпник, а Робърт само негово протеже.

Странните „семейни“ събирания на Робърт в парка също подозрително напомнят на същите събирания от страна на Робърт Форд по времето, когато е убил приятеля си. Какъвто и да е верният отговор тук, името му е достатъчно красноречиво и потвърждава думите на Мъжът в черно: Форд е просто имитатор на гениалния Арнолд и е инициатор на убийството му.

Тереза Кулен: „Колекционерът“

Тереза Кулен

Тереза идва от гръцкия глагол „кося“ (θερίζω). Второто ѝ име произлиза от латинското „colligere” – събирам. Въпреки че участието ѝ в сериала приключи, името ѝ отговаря на функциите, които тя извършваше в парка. А вследствие на смъртта ѝ можем да сме сигурни в човешкия ѝ произход и така бива опровергавана представата, че „човешките“ образи носят подозрителни имена, защото всъщност са хостове.

Уилям „Непоколебимият пазител“ и „Кухият“ Логан.

Уилям „Непоколебимият пазител“ и „Кухият“ Логан.

Уилям и Логан са двете имена, които издават най-малко информация за притежателите си. В немския произход на името, Уилям означава „решителен или непоколебим защитник/пазител“, а Логан произлиза от келтското „lagan” – миниатюрна кухина.

Струва си да отбележим още, че ако популярната теория, според която Мъжът в черно всъщност е Уилям в различна времева рамка, се окаже вярна, ще обясни и значението на истинското име на Мъжът в черно. Принципно доста трябва да се напънем, за да се съгласим с теорията, но само си спомнете как в началото на сезона той не изглеждаше като защитник, и го съпоставете със случилото се в последните два епизода. Намеренията му относно хостовете и по-конкретно – относно Мейв, – не са изяснени и може би не е редно с лека ръка да отхвърляме теорията.

Феликс и Силвестър: „Домашните котки“

Феликс и Силвестър

За финал, след като вероятно сте се убедили, че Нолан и Джой се вземат съвсем насериозно със „Западен свят“, двамата касапи – Феликс и Силвестър, – са добри примери за чувството за хумор на авторите. Двамата споделят имената на известни анимационни котки и в допълнение споделях част от характеристиките на домашните любимци. Докато Феликс е любопитният, апатичен и приятелски настроен котарак от зората на киното, Силвестър е арогантният и себичен котарак от „Шантави рисунки“, който е далеч по-малко загрижен за екзистенциалната криза на Мейв. И си го получава.

А ако даденият пример не е достатъчно убедителен, можем да прибегнем до породата диви котки Felis Silvestris, чиято еволюция ги е доместицирала (което също може да служи за сравнение), но в случай, че и това е недостатъчно, то се нека си припомним как Феликс дава живот на птичката, а Силвестър иска да я залови и убие. В крайна сметка, бъдещето и за двамата не изглежда съблазнително, защото както гласи англоезичната поговорка:

„Curiosity killed the cat”.

Similar Posts

Вашият отговор на Liubo Ursiny Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

37 Comments

  1. Интересен материал.
    Малко офф:Изключително съм разочарован и изненадан от факта,че в сайта нямаше материал,анализ ,дискусия след всеки епизод ,за да се видят мненията и предположенията на доста интелигентни хора пишещи тук.Щеше да е интересно ,а и сериалът го заслужава.

  2. Бахти доброто 😉 Браво на Movie Plot. Димитър Дринов веднага да финансира кино разследваща журналистика и в БеГе, за да могат млади таланти, на които им се получава писмото (като изключим „войн“), да допринасят за това светът да става по-добро място с подобни текстове 😉

  3. И аз съжалявам, че нямаше такова нещо, ама за съжаление нямам достатъчно време, за да пиша просторните текстове, каквито всеки един епизод заслужава 🙁
    п. с.: Войн ми е любимата сръбска дума!

  4. Няма, щото ЕКСПЕРТЪТ е зает!!! А некви аматьорчета като тоя жорчето и оня с комиксите само се дъхат, но като дойде време не им стиска. А за всички, дето много знаеха, че нямало смисъл за всеки епизод, сега ви липсва, нали?

  5. При положение, че след всеки епизод има по 10 ревюта и 20 теории, предпочитам да гледам екстендед КънтКаст някъде края на другата седмица 😀

  6. Като стана дума за сериали, знаете ли за проекта „Златната ябълка“? Предстояща БГ анимирана поредица, вдъхновена от балканския фолклор. Ето ви първия късометражен филм от вселената на сериала.
    https://www.youtube.com/watch?v=VgZya3xe2zk

  7. Не ви завиждам какво ще правите с този КънтКаст. Финалето беше ALL IN!

    1. След малко почваме да го снимаме, стискай ни палци 😀

    2. Ако си водещ, ще го гледат повече хора

    3. Ако майка ти е водеща, ще сме хит в РедТюб.

    4. Uzi, бленувам този кънткаст since E01.

    5. Поговорихме доста в епизода, но можеше и още бая неща да се обсъдят. Ако след време продължаваме да правим тоя подкаст, предполагам ще допълним темата като излезе втория сезон.

  8. Незнам дали и други ще го коментират, но престрелката с гардовете беше едно от най-нелепите неща, които съм гледал изобщо. Такива простотии не прилягат на такъв сериал.

  9. Не знам дали знаеш, драги Пламене, но се пише „не знам“. Сериалът има много кусури, тази престрелка е най-малкият от всички. Далеч по-нелепи неща има, като сляпата и глуха контролна зала, докторчетата, дето си правят каквото си искат и никой не ги контролира и т.н. Но всичко това просто бледнее на фона на великолепния финал, на актьорската игра, на диалозите, дори на визията, ако щеш.

    1. Споменатите от теб проблеми са вече дъвкани затова и не ги коментирам. Да, сериалът е прекрасен и всичко, което си изброил като позитиви и 6+. Затова такива нелепици правят по-голямо впечатление. Мен и жената тази сцена ни скъса нервите и ни …“извади“ от сериала, ако щеш.
      Мерси за поправката, карам още със стария софтуер и чакам ъпдейт 😉

    2. Мен пък този sequence ми хареса – смени рязко темпото, което беше нужно от предостатъчните драматични моменти дотогава.

      Не знам какво толкова намирате нелепо в него.

    3. Как ще е нелепо, тая сцена беше пиршество отвсякъде и си имаше драматургично оправдание. Предивд, че явно Форд е сменил кода на Мейв и заради това се случи цялата сюжетна нишка с нея, то клането беше показателно за това, което ще видим в следващия сезон. 🙂
      Аз имах някои проблеми, най-вече с образа на Форд. Смятам, че му липсваха човешки измерения, но саможертвата му и избистрянето на целите, които са го движели през целия сезон, директно го превърнаха в легенда.

    4. Само дето не е ясно дали се е жертвал-жертвал. #Фордможедаехост

  10. Аз останах доста неудовлетворен от тоя сезон. Може би защото не харесвам този self -awareness в постмодернистичните творби или просто защото Джонатан Нолан има навика да оувъррайтва, не знам. Факт е, че накрая ми беше безразлично какво ще избере Мейв или какво ще стане с Долорес и Теди. Единствено развитието на Уилям имаше драматургичната тежест, за да създаде в мен някаква емпатия. Хубаво беше, че накрая донякъде реабилитираха Форд, че въпреки убийствата, стана симпатичен персонаж.

    Много студен и изчислен сериал. Не казвам, че е лош или че не трябва да е такъв (примерно защото е за андроиди), но нямам почти никакво очакване за втори сезон. Не искам да видя отвъдния свят, не искам да си пускам предишни епизоди и да търся улики или да чета фенски теории. Абсолютно никакъв интерес. Пак повтарям – може би е субективно, но за мен „Западен свят“ е твърде аналитичен и себеугаждащ си, за да остави сериозна следа.

    1. В епизода споменаваме част от тези неща, така че аз преустановявам писане по темата 😀

    2. Аз съм адски доволен, поне 8/10… особено на фона на ужасния седми сезон на „Живите мъртви“ ми дойде като ебати подаръка. Кефя се, че следващите епизоди ще се появят чак през 2018 г. – така ще има време да подготвят нещата като хората и да не се случи като с „Истински детектив“.

    3. Да, HBO са задължени да внимават много с тоя сериал, понеже двата им предни големи телевизионни проекта фейлнаха, съответно с продължението на „Истински детектив“ и ненадейната смърт на „Vinyl“.

  11. Надявам се, че скоро ще го видим този подкаст,
    Жор, относно Форд – точно си напипал нещата, сър Антъни Хопкинс играе почти 1х1 Ханибал Лектър, което пък лично мен адски ме кефи. Гледах наскоро няколко негови филма от 60-те и 70-те, ми там се опитва да показва по-широк спектър от емоции, но играта му е доста дървена, както и да е…
    Надявам се следващия сезон да бъдат по постоянни с режисьорите (за мен идеалният вариант е като първи сезон на „Истински детектив“, където Кари Фукунага свърши великолепна работа – тоест само един режисьор да заснеме целия сезон), защото в този имаше някои епизоди, които бяха посредствено режисирани.
    Като цяло до предпоследния епизод оценката за „Западен свят“ се люшкаше между 6 и 8 (и то в не малка степен благодарение на играта на Ед Харис, Хопкинс и Рейчъл Ууд)
    Донякъде гледането на оригиналния филм на Крайтън пречи, защото като знаех какво да очаквам и какъв ще е финалът. Самият филм е доста посредствен, но пък заложените идеи са били доста напредничави за времето си.
    Спирам дотук, ще коментирам повече в темата на подкаста.

    П.П. Много ми се искаше вчера да пуснете новината за кончината на големия Питър Вон. Нека почива в мир!

    1. Оригиналният филм може да е всичко друго, но не и посредствен. Дори бих спорил, че в някои отношения като експозиция и представяне на свят и герои се справя доста по-ефективно.

    2. И аз не съм съгласен за филма на Крайтън. Според мен дори излиза от тая рамка, в която много хора го поставят, че е „чернова за „Джурасик парк“. Да, много от идеите, занимавали Майкъл Крайтън през целия му живот, са представени там и по-късно развити в другите му произведения, но филмът сам по себе си е супер 🙂

    3. От идеите на Крайтън могат да се направят една камара филми и всичките ще са от як до по-як.

  12. „Друга важна препратка е връзката на името ѝ с това на един от главните учени в оригиналния филм на Майкъл Крайтън – Арнолд Абернати. За неговото участие в историята на Долорес обаче на този етап можем само да спекулираме, тъй като още не се е изяснило фамилното име на приятеля на доктор Форд“

    -> Изясни се, името е Вебер, както се и предполагаше – анаграма с Бернард Лов. Самите вие сте написали по-долу, че в девети епизод това е било потвърдено, така че може да редактирате и горе.

    Иначе нищо чудно да са сменили фамилията на Арнолд от Абернати на Вебер дори само с цел да се получи смислена анаграма с Бернард, а да са запазили Абернати като фамилия на Долорес, за да изразят връзката на Долорес с Арнолд (който в оригиналния филм се казва Абернати, а не Вебер) и че тя е негово творение.
    От любопитство проверих каква е етимологията на името Абернати и ми излезе това: ‘mouth of the river Nethy’. Ако го погледнем буквално – Долорес наистина беше много запалена по „landscape where the cliffs met the sea“, макар да не е точно устие на река.

  13. Този сериал, не ми харесва самия жанр, сцените, човек е създаден да се пита какъв е смисълът на живота а като вид Човека на тази планета става все по-зле с такива филми. Не ми е целта да съм хейтър, моля ви опитайте се да ме разберете, Трябва да се създават филми които са свързани с Вселената, Живота, съществуването на Съзнанието на Реалността