В началото на 70’-те в Америка си отива повече от една епоха. Отиват си идеализмът на поколение, вярвало в промяната, и надеждата за по детски осъзната справедливост. На тяхно място се отваря рана, напоена със страх от конспирации; страх от държавата; страх от полицията, която я представлява; страх от улиците, наводнени с наркотици, вкарани от службите на същата тази държава. Време на култове и секти, където Чарлс Менсън е телевизионна звезда. В несигурността изплуват разочарования, тегли се чертата на равносметки и започва голямото сочене с пръст.

Томас Пинчън пише „Inherent Vice” 30 години по-късно, но действието в романа се развива през 1970 г. Преди да се захване с адаптацията, Пол Томас Андерсън си задава въпроса защо е това връщане назад. Дали е породено от носталгия по отминалите младежки години или е нещо повече? Може би Пинчън е открил корените на плевелите, избуяли в градината на най-парадираната демокрация в света. Какво е „Inherent Vice”? За какво е книгата, за какво е филмът?

Терминът „inherent vice” (наследствен порок) се използва за вроден дефект на физически обект. Подобна несигурност увеличава рисковете (съответно и застраховките) при пренос на стоки отвъд океана. Дефектът не е видим и това възпрепятства възможността да се вземат мерки. Във филма не става въпрос за право и търговия, така че терминът се отнася до друго. До хора. До цяло едно поколение.

Томас Пинчън е сред най-рядко фотографираните писатели.
Томас Пинчън е сред най-рядко фотографираните писатели.

Премисът е привидно простичък. Лари „Док” Спортело (Хоакин Финикс), частен детектив и пушач на марихуана е навестен от бившата си приятелка Шаста Фей (Катрин Уотърсън), която го моли за услуга. Любовникът й (Ерик Робъртс) – милионер с бизнес за недвижими имоти е в потенциална опасност да стане жертва на измама, скалъпена от съпругата му и нейния любовник. Док се впуска във вихрушка от заплетени истории  и все по-шантави герои. Настоящата му капризна приятелка (Рийз Уидърспун); раздърпаният му адвокатът (Бенисио дел Торо); мачо-детективът Крисчън „Бигфут” (Джош Бролин); агент под прикритие, който уж е умрял (Оуен Уилсън) и смахнатата му съпруга (Джена Малоун).

Лудостта на заплетената история е на практика неразгадаема. Тези, които са свикнали да гледат филм, за да разберат кой е убиеца, кой открадна парите, какво ще стане после, биха се отказали още на първите 20 минути. В една сцена може да се появи герой и в продължение на две сценарни страници да стовари информация, която по-нататък да бъде преиначена или изобличена като невярна. Объркването от тези разминавания е вододела. Или го приемете като неделима част от филма, целенасочен ефект, или неспасяемо се отегчавате.

Някой беше написал, че филмът е за напушени герои, като самият филм сякаш е напушен. В джойнта са свити „Големият Лебовски” и „Буги нощи”. Ноар разследване с каламбури и абсурдни герои, които дърпат чергата към себе си или се проскат отгоре и започват да се въргалят. Защото в “Inherent Vice” няма истина за която си заслужава да се бориш. Вроденият порок на всички замесени в крайна сметка ги прояжда отвътре, а оцеляването е открито в приемането на този порок като неделима част от красивото цяло.

...взе хляб, благослови и го разчупи, и като го даваше на учениците, каза: Вземете, яжте: това е Моето тяло - Матей - 26:26
…взе хляб, благослови и го разчупи, и като го даваше на учениците, каза: Вземете, яжте: това е Моето тяло – Матей – 26:26

Музиката на Джони Грийнууд (китаристът на „Radiohead“ за пореден път работи с Пол Томас Андерсън) е хипнотична и придава фантастични нюанси към трансцедентиращия детектив. В добавка получаваме и страхотни 70’- ски парчета , като „Vitamin C” на CAN. Визуално филмът е като добре препечена пица. Камерата на Робърт Елсуит за пореден път улавя пулса на Ел Ей. След като преди две години ни отведе по стълбата на амбицията с „Лешояда”, легендарният оператор разкрива един много по-разбъркан свят. Затова и камерите са handheld – позволяващи импровизации и спонтанни решения. Самият Елсуит е отраснал в Лос Анджелис през това десетилетие, което е още един плюс за автентичния дух на филма. С негови думи: „Беше диво, невинно, лудо, секси, фрашкано с наркотици място. Мисля че Пол искаше да пресъздаде това.”

„Inherent Vice” е изненадваща смяна на посоката за Пол Томас Андерсън. След „Ще се лее кръв” и „Учителят” – съвременни класики, изтощителни за сглобяване, се появява филм с непретенциозна лекота. Андерсън е оставил впечатляващите продължителни кадри за сметка на close ups на хора, които стоят един срещу друг и говорят. Режисьорът, досущ като художник, който след като е усвоил най-трудните техники, се завръща към основното, където се намира същинското предизвикателство. Както казваше един от най-добрите съвременни барабанисти: „Simplicity is not stupidity“. По някакъв странен начин това може и да е най-добрият филм на Андерсън. Със сигурност най-подцененият му.

„Inherent Vice” е неуловим като пушека от джойнта. За какво е този филм? За 70’-те, за войната с наркотиците, за полицейската бруталност, за едно изгубено поколение, за любов, за самия Пинчън? Вие решавате.

Similar Posts

Вашият отговор на Жор Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

4 Comments

  1. Аз вчера го гледах отново и мога да кажа, че ми е един от любимите на Андерсън, заедно с „Ще се лее кръв“ и „Магнолия“ 🙂
    Не мога да се сетя за друг филм от последните 5-6 години, на който да съм се смял толкова много с глас. Хоакин Финикс е златен, а сцената с Джош Бролин към края е Inherent vice еквивалента на „I drink your milkshake“ 😀

  2. Задължително първо трябва да се прочете книгата и след това да се изгледа филмът. Изключително трудно начинание е да се заснеме, защото има множество герои, които изграждат мозайка от смисли. Ако се гледа на филма като самостоятелно явления ще отегчи наистина много хора. Интересно е как такъв режисьор от величината на Пол Томас Андерсън подхожда с такова уважение към книгата и не преиначава почти нищо и жертва според мен своята творческа сила в услуга на Томас Пинчън. Това влияе зле на преживяването на филма и не мисля че кино езика, когато на места се опитва да бъде като езика от книгата действа в негова полза. Емоционално не може да преживееш героите, освен Дик, леко схематично ми изглеждат, а това, че са толкова много, допълнително обърква. Въпреки това, ако филмът и книгата ги разглеждам като едно цяло ми харесаха изключително много. Пол Томас Андерсън се е справил блестящо. Хоакин Финикс също, но си представям мърморенето му как ще издразни хората, които не познават литературния образ.

    Хубаво ревю, а на финалния въпрос аз избирам най-вече Томас Пинчън.