Карамакате (Нилбио Торес) e млад шаман, част от забравено и загиващо племе, който се е помирил със самотата си, живеейки в поречията на Амазонка. Немският изследовател Тео (Жан Бижвоет) и неговият водач Мандука (Мигел Дионисио Рамос) се появяват в живота му като неочаквани гости – първият е на прага на смъртта, а неговият приятел моли шамана за помощ.

В очите на Карамакате, Тео е представител на белите мъже, изтребили племето му и макар отначало да не е склонен на помощ, впоследствие осъзнава, че оставяйки огорченото си сърце да вземе подобно решение, би се лишил от своята човечност.

Години по-късно, през 1940 г., Карамакате (изигран от Антонио Боливар Салвадо Йангиама) е посетен от друг изследовател – американеца Еванс (Брион Дейвис), който търси мистичното растение йакруна. През дългите години, делящи го от първата среща с чуждоземец, шаманът е заменил гнева си с умора, която придава на отношенията му с Еванс по-сърдечни тонове.

embrace-the-serpent-review-img02-2016

Темата за „достойния дивак“ може и да звучи преекспонирана, но „Прегръдката на змията“ на Сиро Гера е посветен на сюрреалистично проучване, чийто фокус пада върху фолклора на туземски племена, изучаването на техните духовни обичаи и мистицизъм. И в двете пътешествия, на които ставаме свидетели, белите мъже се впускат в животопроменящи преживявания – Тео разбира, че може би не е здравомислещият човек, за който се счита. Типичната за западния човек надменност се проявява в склонността му да вижда туземците единствено в романтична светлина. Но същата надменност се оказва и първопричина в опитите за колонизация.

Подобно на „Сърцето на мрака“ от Конрад (както и създаденият по него шедьовър на Франсис Форд Копола „Апокалипсис сега“), „Прегръдката на змията“ изследва идеята за цивилизования човек, противоречивия прогрес, християнските прийоми и хегемонията. Първото пътуване се кулминира в срещата със садистичен испански свещеник, „спасяващ душите“ на сираците, като ги покровителства с камшик, отнема езика им и така се заключва в образа на католическия мъж, кръстител на „свирепите канибали“. Години по-късно, мисията на същия свещеник се е превърнала в свиреп култ, чийто лидер се смята за Исус, насърчавайки самобичуването и ритуалните самоубийства.

embrace-the-serpent-review-img03-2016

Двамата западняци са базирани на истински хора, въпреки че растението йакруна е фиктивно. Работата на Ричард Еванс Шултс из поречията на Амазонка надхвърля показаното във филма – изследванията му са довели до многостранни открития в медицината, както и до повратен скок в областта на психиделията. През 1979 г., той публикува в съавторство с доктор Хофман (откривателят на ЛСД) книгата „Plants of the Gods: Their Sacred, Healing and Hallucinogenic Powers”.

Монохромната визия на „Прегръдката на змията“ е нарушена само в една великолепна сцена, където цветовете експлоадират и (подобно на финала на Андрей Рубльов) безкомпромисно жигосват ума на зрителя.

Възрастният Карамакате е грохнал мъж, забравил обичаите на собствените си предци („Сега те са само рисунки по скалите“, оплаква той, докато гледа петроглифите), но се съгласява да помогне на Еванс в търсенето на йакруна. Когато Еванс се описва като човек, отдаден на растенията, Карамакате споделя, че това е първото разумно нещо, споделено му от бял човек.

Двете незабравими пътувания избистрят една поравно красива и трагична картина, изпъстрена с реверанси към „Повелителят на мухите“ и „Апокалипсис сега“, но чувстваща се като самобитно кино-преживяване, побрало (с думите на Карамакате) „най-лошото от два свята“.

Similar Posts

Вашият отговор на Mad Max Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

12 Comments

  1. Баси, под моите рецензии коментарите винаги имат свое вътрешно движение (хе-хе), лишено от пряка връзка с текста и търсещо пряка връзка със… задника ми 🙂

  2. Чудя се кога в Оperationkino ще започнaт да се пишат интелигентни рецензии? За никакъв „достоен“ дивак не става дума, bon sauvage е изразът….Четенето никога не вреди, макар да става въпрос за кино. Изобщо, в рецензирането, както и във всичко останало, си има правила, и те изискват контекстуализация, анализ и интерпретация, а не просто преразказ с елементи на разсъждение. Ако не знаете нищо за колониализма и за за отношението между колонизатори и колонизирани, ако не сте прочели дори „Откриването на Америка. Въпросът за другия“ на Цветан Тодоров (или въобще не знаете за съществуването на такава книга), защо се напъвате да пишете?

    1. Да живее колониализма, да го духат диваците. А на английски изразът е noble savage и е пълна измислица на „антрополозите на мира“. Чети Стивън Пинкър, ако изобщо си го чувал, претенциозен путьо.

    2. Пффф, точно пък Цветан Тодоров 😀

    3. Затова ви препоръчвам рецензиите на Мартин Касабов. Той много е чел.