straight-outta-compton

За мен е огромна чест да пиша първото си ревю за любимата Операция в момент, в който най-накрая успях да гледам на голям екран един от най-очакваните филми не само за годината, но и за целия си живот. Израснах с това поколение, което преоткри хип-хопа и го направи звука на младежките си години; на периодът, в който се сформират характери и в който се създават приятелства за цял живот, които са по-силни дори от враждата на 2Pac и Biggie през 90-те.

Да, сигурен съм, че голяма част от четящите биха ме причислили към онези свлечени гащници, които бяха особено популярни в началото на хилядолетието – дегенератчета с двулитровка бира в ръка, които се носеха по модите и не правеха разлика между хармония и хармоника. Всъщност следва да бъде ясно, че така се идентифицирахме сред растящата поп-фолк аудитория, която в крайна сметка успя да погълне част от рап обществото. Не само от феновете, но и изпълнителите.

В момента обаче не съм тук, за да сипя безпочвени обвинения срещу нечие мнение или нечие музикално решение. Тук съм, за да излея чувствата, които напират в мен от момента, в който видях първите кадри от „Straight Outta Compton”. Ако това име не ви говори нищо – то едва ли ще успеете да бъдете заинтригувани от филма и да му обърнете подобаващо внимание. Ако обаче поне веднъж през живота си сте чули ядосания глас на Айс Кюб, който гордо обявява пред целия свят принадлежността си по рождение към лосанджелиския квартал, то „Straight Outta Compton” e вашето заглавие!

Straight Outta Compton” е филма, който показва възходът и падението на може би най-популярната хип-хоп група, която светът някога е познавал. Съставена от пет момчета с минимални финансови възможности, но същевременно с огромни мечти, N.W.A. се превръщат в легенда в мига, в който за пръв път стъпват на голямата сцена, като до ден-днешен стоят на своя звезден пиедестал, без да имат възможността да бъдат изместени оттам.

NWA

Комптън, Лос Анджелис. 1986 г. Тежки времена настъпват над чернокожото население на Калифорния. Повсеместната бедност, разпространяващата се със светлинна скорост наркомания и убийствата на млади хора от други млади хора за надмощие над две преки са ежедневие, в което никой не обръща внимание на проблемите. Crips и Bloods са във възхода си и носят отговорността за повечето улични престрелки в квартала, а полицията не предприема мерки за справяне с проблемите. През това време Ерик, на 22, е оборотен нарко-дилър, който всеки път се измъква на косъм от ченгетата. Андре, на 21, е безработен баща, който живее със семейството си при леля си, спи на тесен диван и мечтае да се превърне в най-добрия диджей в щата. О’Шей, на 17, запълва времето си, като създава поезия, достойна за учебник по съвременна американска литература. Антоан, на 19, върти винили в местен малък клуб, а Лорензо, също на 17, прави първите си опити да забива зад микрофона.

Никой от тях дори не подозира, че съвсем скоро съдбата ще ги събере в едно студио, а самите те ще се превърнат в икони на хип-хоп културата, носейки артистичните псевдоними Eazy E, Dr. Dre, Ice Cube, DJ Yella и MC Ren…

Режисьор на „Straight Outta Compton” е Ф. Гари Грей, познат до този момент с работата си не само в голямото кино (негови са A Man Apart, The Italian Job, Law Abiding Citizen, а покрай този филм неговото име се свърза и с Furious 8), но и като режисьор на хип-хоп клипове. Като музикален режисьор, Грей е снимал клипове за Ар Кели и за самия Айс Кюб и неминуемо се оказва, че за режисирането на такъв филм е необходим човек с поглед не само върху основите на киното, но и върху музиката, за която създава творбата си. Напълно подходящия избор можеше да бъде засенчен единствено, ако на неговия стол седеше някое величие като Хайп Уилямс, но едва ли Хайп щеше да успее да докосне толкова дълбоко публиката. А публиката обича нежния досег по сетивата и именно по този начин Ф. Гари Грей пипа – сякаш е намерил душевното MPC на рап фена, превръщайки го в мелодичен g-funk бийт, готов да размаже всяка една бас-каса.

Както вече споменах по-горе, „Straight Outta Compton” проследява цялата житейска нишка от създаването на „най-опасната рап група” на света – от момента, в който петте момчета се откриват, благодарение на любовта си към музиката, преминавайки заедно през множество трудности и раздори и приключвайки съществуването на състава с нелепата смърт на движещото гуру и тотален идол Eazy E, който напуска завинаги материалния ни свят през 1995 г., покосен от СПИН.  В главните роли са заети млади и свежи момчета, необременени от внезапно връхлетялата ги слава с предишни продукции, а точно обратното – чрез този филм те работят толкова здраво за успеха си, колкото и героите, които пресъздават. Най-яркото име, а и визуалност е, естествено, О’Шей Джаксън – младши, който е син на самия Айс Кюб и е не само чудесен актьор, но и абсолютно копие на татко си – сякаш двамата са чернокожата рап-алтернатива от паралелна вселена на Джанго и Боба Фет. Компания на Кюб-джуниър правят Кори Хоукинс като Доктор Дре, Джейсън Мичъл като Изи-И, Нийл Браун – младши като DJ Yella и Алдис Ходж в ролята на МС Ren. По-известен сред широката публика е големия Пол Джамати, който пресъздава успещно ролята на музикалния продуцент и впоследствие превърналия се в персона нон-грата убиец на групата Джери Хелър. Не съм сигурен, че на този свят съществува хип-хоп фен, който да не изпитва особена ненавист към образа на Хелър и ако случайно, по някаква причина някой е имал възможността да не се запознае с мерзостта на Хелър, то сега ще навакса достатъчно много – и това заради изключителния Джамати, за когото няма слабо изпълнение пред камерата.

В „Straight Outta Compton” съвсем очаквано е обърнато най-много внимание на сложните взаимоотношения между Eazy E, Dr. Dre и Ice Cube, които се превръщат в легендите на музикалния жанр, докато DJ Yella и MC Ren стоят встрани от общия генерален план, както се случва и в действителност. Светът познава трите гения на west coast генгста рапа, докато другите двама членове на групата не се показват публично през годината и предпочитат да развиват своите персонални проекти, скрити от широката общественост.

Няма какво да крием – повечето от нас трудно разбират приятелските взаимоотношения сред афроамериканците. Малцина от мнозинството бели европейци няма особен поглед върху бита, жаргона и историята на чернокожите американци, като дори все още смятат за нормално да използват „н”-думата безпроблемно. В тези представи се крият и затрудненията, които биха се появили при един по-дълбок анализ на разрива между тримата музиканти. Всъщност причината се оказва, че е свързана с белокож продуцент, който се възползва от неинформираността и успява да създаде свой собствен финансов извор, който не секва почти през цялото съществуване на групата. Особен фактор обаче се оказват три от любимите думи на повечето български рап фенове – знания, мъдрост и разбиране. Двадесет години след смъртта на основателя на Ruthless Records, неговите най-близки приятели създават своето изкупление и финансират този филм (да, Дре и Кюб са скритите продюсъри), за да покажат своето уважение и да се извинят официално на Изи-И и неговите наследници за раздорите, които разбиват един от най-успешните рап проекти на всички времена.

Straight Outta Compton се появява в изключително подходящ момент и от политическа гледна точка. Само през последната година светът беше буквално разтресен от насилието на полицейските служби оттатък Атлантика над невинни чернокожи, като в повечето случаи те завършваха (и продължават да завършват) със смъртни случаи. Във филма като основен мотив са застъпени издевателствата на униформените над членовете на групата, като всъщност това е и причината N.W.A. да се превърнат в такава успешна формация – след пореден опит на полицаи да унижат публично петте момчета, те създават една от най-популярните рап песни изобщо. Fuck The Police е първата песен, която има забрана за изпълнение и излъчване на територията на САЩ, а групата и мениджъра им получават официално предупреждение от ФБР.

Немислимо е да се допусне, че бунтарите са се съобразили с тази забрана и са спрели да изпълняват парчето. То придобива толкова голяма популярност, че мигновено се превръща в любим рефрен на хиляди провокирани, които не прекланят глава пред палките на властта.

Зрителите задължително ще се сблъскат с цялата хип-хоп история на Запада, в която на преден план излизат първите стъпки в създаването на Ruthless Records, Priority Records, Death Row Records и Aftermath. Изключително голямо внимание е обърнато на образа на Сюдж Найт, изигран блестящо от Р. Маркъс Тейлър. Едва ли съществува по-мразена личност в историята на хип-хопа в световен мащаб от Сюдж, обвиняван от мнозина в множество престъпления срещу музиката, включително и за убийството на 2Pac. Гари Грей пипа толкова добре по образа му, че на моменти гледащия може да изпита тръпки на неприязън, лазещи бавно по гръбначния му стълб. Другите изненади за посетилите прожекциите, осигурени ни в рамките на фестивала So Independent са появяващите се за миг 2Pac ( Марк Роус) и Снууп Дог (Кийт Станфийлд), които успяват да се превърнат в едни от най-приятните изненади.

Straight Outta Compton” е изключителен пример за това как трябва да се създаде биографичен филм. Започвайки от основите, той бавно надгражда всеки един детайл, като се старае да не пропусне или да изопачи всеизвестни на голямо общество факти. Нито за миг Ф. Гари Грей не се отклонява от таймлайна и пресъздава историята такава, каквато е била в действителност. Успехът на филма щеше да бъде немислим и без прекрасната актьорска игра на младите момчета, за които честта да бъдат любимите си музиканти е повече от огромна. Иска ми се да изсипя още един тон суперлативи по младия Айс Кюб, за когото не съм сигурен, че не използва баща си за снимките, вместо самия себе си. Колкото до другия ми фаворит – Джейсън Мичъл като Eazy E, то все още изпитвам напрежение в слъзните канали на очите си, спомняйки си колко любов влага, за да бъде достоверен Eazy E. Успявайки да събере цялата сложност от характера на този музикален гений, Мичъл прави и невъзможното, за да покаже Изи в цялата  му светлина, създавайки истински ореол около него. Независимо дали самия Изи-И е бил наркопласьор или сводник, той прави всичко от сърце и е най-добрият в това. А истински гений е тогава, когато се намира в истинските си покои, а именно в студиото.

Филмът изобилства от груб език, употреба на марихуана, престрелки, насилие и веещи се наляво и надясно цици и точно така трябва да бъде – пресъздавайки действителността на едни от най-великите рапъри за последните десетилетия.

Straight Outta Compton” ви кара да буквално да превъртите от кеф. На прожекцията се оказа, че масово присъстват фенове на рапа около 30-те, които отдавна са изоставили подражанието на рап идолите си, като само тихо се наслаждават на любимата музика. И в мощните моменти, когато филмът успяваше да грабне за гърлата, всички ние ръкопляскахме, терзаехме и като че ли успяхме да се просълзим от умиление, наблюдавайки преживяванията на тези обикновени, наелектризирани от нотите момчета, които отдават себе си на любовта си към музиката. А музиката във филма – ооо, ДА, God damn it!!!! Станахме свидетели не само на любимите парчета на N.W.A., но и на специално подбрания от самия Дре саундтрак, който може да закупите легално от всеки по-голям магазин за музика. Бих му простил липсата на Detox именно заради тази колекция.

Какво се случва днес?

Dr. Dre създаде истински звезди от посредствени гетарчета, а междувременно успя да създаде най-популярната марка слушалки и да я продаде на Епъл. Редовно влиза в класацията на сп. Форбс за най-богатите рапъри.

Айс Кюб е успешен актьор и музикант, продължаващ да възхвалява генгста рапа, докато сипе множество ругатни по американската политика.

Eazy Е се превърна в още по-голяма легенда, отколкото беше приживе, с изчистена памет, отдавна забравени грешки и наследство с безценна стойност.

А какво се случва с N.W.A. ли?  Те продължават да съществуват. В нашите спомени. В музиката, която се излива от слушалките ни. В безценните дискове, стоящи на сигурно място. И да – те все още са най-опасната рап група на света. И винаги ще бъдат.


Ако сте изпуснали първата прожекция, не се притеснявайте – имате още два шанса да гледате филма:
29.10.2015 г. от 20:15 ч. в Дом на киното
01.11.2015 г. от 20:00 ч. в Одеон

Similar Posts

Вашият отговор на Sir Stevancho Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

7 Comments

  1. Жестоко ревю на страхотен филм. Само Маршъл Матърс не ми се вписва много като посредствено гетарче, защото тоя днес е единствения, който отсрамва вече отишли си от тоя свят легенди. 😉

  2. Благодаря, @Sir Stevancho. Иначе очаквах подобно мнение за Еминем. Всъщност е шибан гений, който лично аз не харесвам. Прекалено бял ми е за тая работа.

  3. Разбирам те идеално. И въпреки това, той е по-черен от другите черни в момента. За съжаление… 🙂

  4. Евала за ревюто! Надявам се утре да се класирам и да има билети. Много искрено и надъхващо ревю, още веднъж поздравления.

  5. Браво – страхотно ревю 🙂
    Дани, започваш да конкурираш по дължина на изказа Ога-та, което си е доста трудно! 😛

  6. Аааа, Оги пише романи, достойни за сравнение с Джеймс Джойс и „Одисей“ по дължина 😀 Аз съм аматьор с по 4-5 стандартни страници текст.

  7. Ако обаче поне веднъж през живота си сте чули ядосания глас на Айс Кюб, който гордо обявява пред целия свят принадлежността си по рождение към лосанджелиския квартал

    Ice Cube не е от Compton