Зората на планетата на маймуните

Зората на планетата на маймуните” е нагледно доказателство, че все още съществува такова нещо, като „стойностен летен филм”. При това не говоря за класически случай на „става като за лятно развлечение, с което да убиеш два часа” – определение, което иде да покаже или по-скоро да скрие един куп недостатъци, а за наистина стойностен и добре направен филм, със сериозна и морално комплексна история и конфликти, пълнокръвни герои (поне в по-голямата си – маймунска – част), отлична визия и невероятна техническа реализация. Филм, който надгражда във всяко едно отношение прекия си предшественик, както и всички останали продължения във франчайза, а в известна степен дори и оригинала от 1968.

Действието на „Зората” ни отвежда 10 години след края на „Възходът на планетата на маймуните”, когато „симианският вирус” е довел до рухването на модерната човешка цивилизация. В горите в близост до Сан Франциско, следвайки няколко прости правила,  предвожданите от Цезар (Анди Съркис) интелигентни маймуни са изградили сплотено и живеещо в мир общество, смятайки, че човеците са напълно унищожени. В същото време хората начело с Драйфус (Гари Олдман) и Малкълм (Джейсън Кларк) търсят начин да възстановят електричеството в Сан Франциско, което ще гарантира оцеляването на хората преживели смъртоносната пандемия. Когато пътищата на двете групи се пресичат, въпреки усилията на Цезар и Малкълм за изграждането на някаква форма на мирно съвместно съществуване, хората и маймуните – не без помощта на мразещото човеците бонобо Коба (Тоби Кебъл) – се изправят на прага на унищожителна война.

Сюжетно, а и по отношение на някои от героите, „Зората на планетата на маймуните” не предлага кой знае какви изненади, заради което някои хора биха могли да го нарекат предвидим или клиширан, но в случая това не е съществен (ако въобще е) минус, тъй като става въпрос за един от онези редки случаи, в които клишетата наистина работят. И е нормално да има известна „предвидимост” в поведението на героите, след като това са архетипни образи – дори и в създадените от Шекспир има такава. Очевидно е, че отгледаният в клетка Коба е злодей и мрази хората, а Цезар ще има сантименти към тях и че най-малкото ще изпитва уважение, дори и да е принуден да влезе във война. Също така е очевидно, че между тях ще има сблъсък, който всеки със средна култура би могъл да прогнозира как ще протече. Нещата обаче, далеч не са толкова прости, защото и двамата са сложни образи натоварен със съвсем валидни аргументи в полза на поведението си, надхвърлящи клишето, че са просто продукт на средата, в която са израснали.

Същото положението е и при останалите герои. Дори и когато някой от тях не е особено добре развит в традиционния смисъл на това понятие, какъвто например е случаят с Малкълм (Джейсън Кларк), той успява да стои повече от правдоподобно, действията му не са праволинейни, а са функция на сложната „политическа” обстановка и личната му интеракция с Цезар. Всъщност това е силният момент във филма. Отделните герои са като парчета пъзел – не всяко от тях е идеално само по себе си, но по отношение на цялостната картинка, в центъра на която е Цезар, всичко придобива съвсем друг вид и смисъл. И определено работи.

Цезар

С това не искам да оправдавам абсолютно всичко в тази категория. Голяма част от човешките образи, без значение дали са архетипи или не, са схематични (включително и по-главните) и стоят като пълнеж, като едно от основните разочарования е Олдман, който няма какво да играе, а една от най-важните му постъпки стои малко немотивирано, въпреки опита да се защити със загубата на семейството му. Най-зле обаче е положението при женските образи, което е показател, по който се издъни и „Възходът” в лицето на Фрида Пинто, която присъстваше само за красота. Общо взето, Кери Ръсел и другият женски образ във филма – този на съпругата на Цезар Корнелия (Джуди Грийър) – са един вид „патерици” в изграждането на по-лични и малко по-комплексни взаимоотношения между част от маймуните и хората. А го има и момента със сравнителната семейна динамика на двата вида.

Но да се върна на Цезар. Едва ли централната му позиция е изненада за някого. Той беше душата и сърцето на предишния филм, а тук изпълнява и функцията на гръбнак, на който се крепи абсолютно всичко – взаимоотношенията му с другите герои осмислят както самите тях, така и голяма част от историята. Реално погледнато, всичко започва и свършва с Цезар – с един близък план (детайл) на очите му. А по средата е първата и най-важна стъпка от трансформирането му в митичната фигура, която познават господстващите маймуни от все още далечния свят, обрисуван от оригиналния филм от 1968. Стъпка, в която Цезар губи „невинността” си, както по отношение на хората и на това, че двата вида могат да съжителстват в мир, така и по отношение на вярата, че маймуните са по-различни и не са движени от същите жестоки механизми и инстинкти, които движат и нас.

Тук е моментът да отбележа въпроса (в различните му форми), който почти всеки си е задавал. Кой е нашият? За кого „викаме”?  Кой е добрият и кой е лошият в цялата история – хората или маймуните? Отговорът – особено в този филм – е нито едните, нито другите. Режисьорът Мат Рийвс е намерил перфектния баланс в това отношение, представяйки позициите и проблемите и на двете страни, при това по един изключително нюансиран и комплексен начин. И е почти трагично, особено отнесено към някои от познатите ни човешки конфликти, когато виждаме колко малко и в същото време колко много е необходимо, за да се постигне мир и да се отървем от гигантските си расови, национални, семейни, политически, полови и каквито други се сетите комплекси – все теми, които са обект на коментар от страна на целия франчайз.

Няма как да не кажа и няколко думи за техническата страна, която е отлична във всяко едно отношение и просто феноменална що се отнася до маймуните. Още във „Възходът” бяхме впечатлени от работата, която свършиха „Weta Digital” в създаването на компютърно генерираните маймуни и е нормално след изминалите години да са напреднали в една или друга степен, но истината е, че те са направили гигантски скок напред – за мен е просто невъзможно да повярвам, че това, което виждам на екрана, е дело на компютър, а не 100% истинско. Разбира се, само ефектите нямаше да свършат толкова добра работа в „продаването” на историята, героите и филма като цяло, ако не бяха страхотните изпълнения на актьорите, играещи маймуните, и най-вече тези на Тоби Кебъл и всепризнатия гений Анди Съркис, който прави най-добрата си роля до момента и е крайно време трудът му да бъде оценен с някаква награда.

Последно, малко хаотично и само с две думи, защото се отплеснах малко, искам да спомена екшъна (все пак говорим за „летен филм”), който е на същото високо ниво, както и всичко останало – моментът с танка е чисто и просто изкуство, както и фантастичните 20-тина безмълвни минути в началото, посветени на маймуните, в които се запознаваме с културата им и с характерите на отделните индивиди. Тези минути изиграват огромна роля в това да се асоциираме с тях и да им съчувстваме, което не е чак толкова лесно, колкото изглежда на пръв поглед – нормално е да сме на страната на хората, дори и да се „лошите”, което не е така. Също така, тези 20 минути ме подсетиха за уникалния „Quest for Fire” на Жан-Жак Ано и си помислих какъв як филм за нашите прадеди би могъл да стане с днешните модерни технологии.

И последно (този път наистина), „Зората на планетата на маймуните” напълно оправдава високите очаквания, които „Възходът” създаде, че дори и ги надскача и се нарежа в пантеона на продълженията, където са филми като „Черният рицар” и „Империята отвръща на удара”. Ако имате съмнения, не се колебайте, а му дайте шанс.

Similar Posts

Вашият отговор на Gogoto Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

69 Comments

  1. Чудовищен world building & пост-апокалиптичен сетинг. Верно може и да надминава оригинала от 68-ма, Дринката не е преувеличил.

    А кирливата Академия за Оскари, ако искаше да помага за развитието на киното, щеше да даде Оскар на Анди Съркис или дори да направи категория за motion capture роли.

  2. Филма, е страхотен, определено един от най-добрите reboot-и, които ми идват на акъла.

  3. Твърде пресилено впечатление, което е заето със суперлативи и извинения да измести фокуса от явните проблеми на продукцията. Филмът става, но въобще не може да се мери с ребута. Надграждането пък е предимно визуално.

  4. Класен филм, надграждащ в пъти „Rise“-a, но все пак си остава вторият най-як във франчайза (не виждам как оригиналът може да бъде бит, времето и епохата са на негова страна во веки веков).

  5. Дринов, едвам ме нави! 😀
    Rise-a ми е един от най-любимите филми, а този се очертава да е още по-класен! Утре ще се гледа след работа, стига да не излезе нещо неочаквано!
    П.С. Трябва да гледам и оригинала, че съм го гледал като малък и трябва да свържа частите на пъзела. Оная боза на Бъртън няма да я споменавам даже.

  6. Rise-а ти е един от любимите филми и викаш, че Дринов едвам те е навил да гледаш неговото продължение 😀 …

  7. Е, да, оригиналът е толкова иконичен, че наистина няма шанс да бъде бит, дори и да се появи филм, който обективно да е по-добър. А в „Зората“ има доста неща, които са по! 🙂 🙂

    Честно, нямам търпение да видя дали в каква посока ще тръгне следващият филм. Дали ще хвърлят ядрената бомба и дали ще стигнем до момента от оригинала с пристигането на хората от миналото. Все пак във „Възходът“ беше заложено това с изгубената марсианска мисия. 🙂

  8. Дори и да се опитат да завъртят историята, така че да се получи действието от оригинала, не виждам как ще стане. Няма как да се върже с всичките пет филма. Все пак Цезар беше роден от еволюирали маймуни върнали се 2000 години назад – по обратния път на астронавтите. Но допирните точки са много, дори и това, че този филм (утре ще го гледам, но така ми мирише) много напомня сюжета на „Битката за планетата на маймуните“. 😉

  9. btw малко offtopic – да сте чули нещо за римейка на Logan’s Run? Оригинала ми е много любим и ми е интересно дали ще направят нещо свястно по темата или ще се омажат мъжката….

  10. @Тихомир (Tito)
    Не е необходимо да се връзва с всички филми – то вече е ясно, че няма. Но според мен, ядрената война е абсолютно задължителна, а има възможност и за астронавтите, заради марсианската мисия.

    @Gogoto
    Мъчат го, но за сега няма нищо сигурно. Не го очаквай близката година-две,

  11. Задължително ще го свържат с марсианската мисия. Няма как иначе. И на мен ми е много интересно как ще продължат историята следващите филми. : )

  12. Това с марсианската мисия нещо не го помня. Но както и да го направят, ще са само препратки. Демек, както тук експлоатират познати теми, могат да си продължат в същият дух стига да е качествено. А ядрения взрив в оригиналната поредица беше интересен развой на събитията. 😉

  13. А всъщност знае ли се ще има ли трети филм от новия франчайз или касовите приходи ще покажат…

  14. Maт Рийвс вече е потвърден за третата част и работи. 🙂

    @Тихомир (Тито)
    Във „Възхода“ по новините се спомена за човешка мисия до Марс, а в един кадър, в който деца хвърляха вестници се видя заглавие „Lost in space!“. 🙂 Много „сътъл“ препратка. 🙂

  15. Ами старите 4асти от 70-те години имат ли нещо общо с новите ,смисъл същата история ли е

  16. Чуден е филма. Определено са избрали правилния подход в сблъсъка и сега остава да видим в каква посока ще поемат натам. 😉

    Филма си заслучава от всякъде и не е необходимо човек да е запознат със старата поредица. Все пак, който иска да разбере повече за останалите филми, да надникне в тази тема https://operationkino.net/2011/07/eksploziwen-comic-con-trailer-na-rise-of-the-planet-of-the-apes/. Там съм преразказал с по две-три изречения за какво става дума.

    Този път май нямаше толкова препратки като преди. Обаче аз се сетих за един друг класен филм с маймуни. Репликата „Дом. Семейство.“ ме върна към филм с който съм израстнал – „Грейсток – легендата за Тарзан“. Филм в който маймуните бяха малко изкуствени, но все пак беше преди 30 години. 😉

    П.П. Само не разбрах това 3D за какво ни беше. 😉

  17. Съгласен съм с ревюто, но явно имам по-малка търпимост към клишетата. Това беше момента, който ми развали малко от удоволствието. Но е истина, че ако се абстрахираш от това филма е интересен за гледане и като екшън и като развиване на характерите на маймуните. За съжаление не мога да се съглася в никой случай, че е по-добър от предния, но като за продължение е доста добър.

  18. Относно 3D-то съм съгласен с Тихомир. Не ми добави абсолютно никаква стойност към филма. Само ми извади още 2 лв. от портфейла.

  19. Вчера го гледах и вече си имам фаворит за филм на годината. Всичко беше прекрасно – невероятно реалистично CGI, страхотно изразителни маймуни, голям Гари Олдман, въпреки малкото екранно време и за моя голяма изненада главният герой не дразнеше ше като неадекватния пън в „Годзила“ и си свърши работата, даже и гаджето му не дразнеше. Цезар е пак страхотен, много мъдър и урановесен Морис (може би моя любимец), Коба също стоеше добре (макар и клиширано афкорс) и даже се радвам, че са помислили за дребните детайли, като например, че таблетите и камерите заработиха едва след като дойде електричеството и седяха известно време на заряд.Малко режисьори и сценаристи обръщат внимание на такива детайли и винаги се е стигало до тъпотии от типа „еби-му-мамата-и-батерия-след-10-години-без-захранване-работи-като-нова“. А дали задминава предния – може би не, но го надгражда по един забележителен начин и ме накара да чакам с нетърпение следващия.

  20. Даже не съм забелязал, че е на 3D, което може да се тълкува и като плюс и като минус.

    Страшно много харесвам „Възходът“ затова не ми се иска да го плюя за да илюстрирам защото „Зората“ е по-добър. Но понеже стана дума за клишета и за героите – добрият учен, който иска да спаси баща си, а става причина за краха на човечеството (или каквато и да е там трагедия), жадния за пари „къмпъни мен“, злите работници в приюта за примати, ветеринарката… така че нека да не си говорим за това.

    Двата филма се отнасят като „Батман в началото“ с „Черният рицар“. Разбирам хората, които харесват повече първия – дори и аз бях така по едно време, но истината е, че „Черният рицар“, просто е по-добрият филм. „Зората“ може да води с с малко, но като цяло води – по всички параграфи.

  21. Колкото повече мисля за Коба, толкова повече ме кефи и толкова повече мисля, че той беше повече от злодея по „дифолт“. Той просто падна жертва на обстоятелствата и на своето минало. Ако не се бяха повили хората, той никога нямаше да се обърне срещу Цезар, а това не е класическия злодей, който иска власт или каквото там. Ако нямаше хора двамата щяха да се приятели и семействата им да живеят заедно до края.

  22. Какво да се прави – тежко детство. То направо хората бяха слабото звено в тоя филм. Изобщо повърхностни герои. За съжаление не наблегнаха достатъчно на еволюиралите маймуни. А някои от тях и загинаха, та да му мислят сценаристите как ще ги спасяват нататък. Това е и дето споменава Gogoto за правдоподобност – не бяха направили всички маймуни да говорят и прочее.

  23. Влезнах да проверя дали този коментар наистина е от теб. Да кажем, че това за хората е вярно в голяма степен, но другото? Ако не бяха наблегнали на „еволюиралите маймуни“ тогава на какво? И е абсолютно правдоподобно, едно ново умение или придобивка, била тя еволюционна или чисто културна, да не се разпространи изведнъж в една група, още повече когато става въпрос за говор – доста индивиди ще се съпротивляват. Бих се съгласил ако някой каже, че „Сини очи“ като дете трябваше само да приказва, а по-възрастните да се дърпат повечко, както Морийс.

  24. Исках да кажа, че тези маймуни, които бяха от групата от приюта, които и би следвало да говорят, тук бяха малко, а би трябвало да са повече. Останалите няма как да проговорят, ако не са им деца – това е добре, че е така и не са се изхвърлили да ги направят за 10 години да се развият прекалено бързо.
    Казвам, че не наблегнаха много на тези еволюирали маймуни от първия филм, като го намирам за малък минус. Но от друга страна е голям плюс, че точно тези маймуни не са се отделили. Не са се провъзгласили за по-висши и, например, не експлоатират останалите, които освободиха от зоологическите градини.

  25. Съвсем в реда на нещата си беше да не говорят всички маймуни или да го правят съвсем схематично. Все пак при тях биологичната и даже социалната, лингвистичната и културната еволюция, която би трябвало да протече за милиони години им беше шибната изневиделица за 10 години и просто е невъзможно да изградят гладък език, чийто принципи ние сме развивали и предавали на всяко следващо поколение хиляди години. А и като прибавим факта, че между генетично обработените маймуни имаше и обикновени шимпанзета от зоопаркове и следователно техните взаимни поколения тепърва ще почват да еволюират. Сценаристите най-вероятно са се досетили за всичко това и им е било пределно ясно, че ще изглежда абсурдно за 10 години видиш ли всички маймуни да се научат да почнат да плямпат като комедиант от Comedy Central. А и с факта, че реално Цезар и компания са родом от Сан Франзиско и следователно научават съвсем логично да говорят английски (и след това да го предадат на децата си) съвсем тънко се заобикаля класическият wtf момент в зрителя от типа “ Аджеба защо аджеба всички извънземни/мутанти/чудовища на майната си в далечното бъдеще в холувудските филми говорят английски… „

  26. Момент така! Имам един въпрос. Ако вирусът – така нареченият „маймунски грип“, убива всички хора, не е ли логично всички маймуни, които влезнат в контакт с него да поумняват и да развиват способност за говор? Защо само тези от приюта да имат тази възможност?

  27. Ми не е. Те бяха обгазени с препарат, натикан във вирус-носител, към който са резистентни и следователно той нищо не им прави, а само разбива клетъчната стена и доставя препарата.. А като осъществяват контакт със заразен човек те пипват само вируса, който вече е оставил препарата в тялото на човека като пратка, но продължава да се размножава и мутира. Но явно когато една обгазена и една обикновена маймуна създадат потомство този ген е достатъчно доминантен, за да се прехвърли нататък => след достатъчно поколения имаме цяла цивилизация от говорещи космати гадини. Duuuuh….

  28. Генът, мутирал от препарата, а не от вируса имах предвид. Достатъчно елегантно са го измислили сценаристите, за да върши работа.

  29. Филмът е нещо специално! Много ми хареса сцената, в която човекът отстъпва в мрака. Присетих се за класиката от 1932 „I Am a Fugitive from a Chain Gang“.

  30. Подобен е подхода и в една моя любима SciFi книга – Денят на Възраждането на Сакьо Коматцу. Там по много подобен начин вируса на грип се използваше точно като преносител за вкарване в човешката клетка на странни спори, намерени в орбита около Земята с цел създаване на биологично оръжие, но в последствие се случва инцидент с един самолет в Алпите, заразява се случаен човек, вируса мутира до неузнаваемост и докарва масов геноцид. Най-вероятно е някой от сценаристите на филма да е чел книгата и да се е вдъхновил да ползва същия механизъм и за сценария на новия франчайз.

  31. Тоест, ти казваш, че веднъж минал през човешкото тяло, вирусът не може да подейства на маймуните – ефект има само при директен контакт, защото не е вирусът лошият, а „препаратът“, който разнася, така ли? Има логика, стига наистина да е така. Това с предаването в поколенията го видяхме – Цезар именно така получи способностите си.

  32. Точно обратното – вирусният щам в ALZ113 е модифициран, за да носи препарата – един вид се ползва като троянски кон за внедряването му в клетката, но имунната система на хората не може да се справи с неутрализирането му след влизането в тялото и той почва да се разпространява след това от човек на човек. А препарата си влиза един път и толкоз. Той си влезе след обгазяването на маймуните, влезе си в клетките им, но тяхната имунна система след това се пребори с щама-преносител и всеки следващ път, когато са в контакт с вирусоносител (който носи само вирус) той реално нищо не им прави, просто защото си го имат природния имунитет. Друго си е да имаш бившо гадже, която е учила в Медицинския 😀

  33. ОК. 🙂 Не мога да излъжа, че разбирам на 100% – прости хора на изкуството, к’во да ги правиш, 🙂 – но пак да кажа, виждам логиката и съответните доказателства в самите филми, за това, което казваш и освен ако не изскочи нещо в полза на противното в следващите филми, напълно го приемам. 🙂

  34. А маймуните не са ли също приносители на заразата? В началото хората пет пъти изпаднаха в истерия, че са контактували с тях.

  35. Явно се поизясниха нещата. 😉

    Има и друго нещо. Минали са 10 години през които хората не са контактували с маймуните – останаха изненадани, че са в гората. Маймуните също не са търсили хората – като е изгаснал града в далечината изобщо и не са се замисляли. Та, за 10 години е възможно и вируса да изчезне. каквото и да е, те хората си се страхуваха, защото още са си спомняли паниката и масовата смърт.
    Логични варианти всякакви, а както Гогата обясни има съвсем логични обяснения.

    А трябва да си припомня и първия филм, че явно съм го позабравил.

    Все пак остава още един въпрос. Цезар беше роден еволюирал, а останалите маймуни само обгазени. Не са поставени на равни позиции. Дали той не трябва да е по-развит умствено? 😉

  36. В „Зараза“ случаят и вирусът бяха съвсем различни. Тука „Пациент Нула“ беше лаборантът и той зарази първо проклетия комшия на доктора от 1 част като му изкиха кръв в лицето. Този комшия пък на свой ред беше граждански пилот в голяма компания и в допълнителната сцена в края на 1 филм много добре се видя как се разпространи с помощта на огромния човекопоток по летищата по целия свят точно заради пилота (лентите, които обикаляха земното кълбо и описваха маршрута на всеки следващ заразен самолет). Гледайте наново първата част и ще разберете накъде бия. Той е може би главния виновник за разпространението в глобален мащаб, не маймуните, етикета „маймунски“ грип сигурно е бил лепнат за това, че отначало погрешно са разбрали, че маймуните са го донесли отнякъде (като в Зараза) , а не че всъщност е тестван в лаборатория върху тях.

  37. А относно Цезар – той бе роден след като майка му е била третирана с далеч по-слабата и неефективна предна ALZ112 версия, която не е показала толкова бързи резултати. Обгазените маймуни бяха надушани с далеч по-агресивния ALZ113 и за това при тях ефекта беше толкова светкавичен.

  38. Абе само аз ли не чух във филма най-надъхващата реплика от трейлърите, а именно “I NEED TO SPEAK TO CEASER!!!“

  39. Ей, верно бе! Спомням си, че се сетих за тая реплика, докато мъкнеха Малкъм към Цезар, но тогава той още не знаеше името му. После наистина я нямаше. Странно…

  40. @Gogoto
    Това с версиите на ваксините обяснява нещата с напредъка на маймуните.

    Колкото до разпространението на вируса – това беше много добро решение с пилота. Както и самото представяне с анимация по време на надписите. Точно и ясно.

    Ясно е и че ще набедят маймуните, защото всичко тръгва от лабораторията с маймуните и съвпада със сблъсъка с маймуните. Както и това, че пилота е съсед на маймуна. После едва ли са имали възможност да разследват в подробности – толкова бързо ги е повалил вируса.

    Колкото до репликата – толкова ми се беше набила в главата, че при всяка трета сцена очаквах, че ще й дойде реда. Ама друг път. 😉 😉 😉

  41. Преди филма пуснаха два трейлъра на Херкулес, с различни реплики на сцената,в която Скалата спасява Иън Макшейн. Не че на някого му пука за тоя филм де. 🙂

  42. От трейлъра на „Херкулес“ научаваме, че жените в древността са били гладко епилирани и са носели прашки!!!!!

    Иначе за фразата – ставаме много, които я очаквахме и не я получихме. Това обаче не е като да не се случва често напоследък и първият съвсем пресен пример, за който се сещам, е 22 Jump Street – Във филма нямахме лафа за Риана и Крис Браун.

  43. Е, това с липсващите кадри от трейлъра не е ново явление. 🙂 За първи път се сблъсках с „проблема“ при „Пришълецът 3“ – първо, че тийзъра обещаваше действието да е на Земята и второ, в самият трейлър имаше купища кадри, които не влезнаха в кино версията.

    Наскоро Мат Рийвс коментира, че са изрязали доста кадри и че филмът ще има удължена версия. Което е чудно! 🙂

  44. Гледах тази сцена с мисията до Марс – на 01.09.33 е , а втората на 01.17.33 . Дано в следващия филм да свържат нещата 🙂

  45. Може пък да решат да не е хронологично и направо да прескочат, а по-късно да се върнат. Абе каквото и да е добре го дават.

    Най-кофтито в случая е, че трудно се обяснява тоя филм на какво е продължение. Много не са чували за предишния, а само за бъртъновия. Други са гледали сериала едно време, но не знаят за старите пет филма. И е една бъркотия… 😉 😉 😉 Ама не всеки го вълнуват маймунските поредици в киното. 🙂

  46. Да бе, един познат ме пита дали това не е „Възходът“, само че конвертиран в 3D. WTF?! Понякога забравям, че народът се носи като говеда на филмите, без дори да знае какво ще гледа. Затова не спирам да го препоръчвам – пука ми дали на някой няма да му хареса. 🙂

  47. Аз обаче започнах да ги облагородявам малко по малко. Заповядал съм на моите кретени днес да гледат Rise, и когато ми докажат, че са го гледали, чак тогава ще ги пусна на кино. Нямам големи надежди, щото момчетата харесват Спартак: Кръв и пясък. :/

  48. Спартак: Кръв и пясък.. това сериал ли беше?!?
    Май съм хващал 2-3 серии, не бяха лоши.
    И за мен няма надежда значи. 😀

  49. Като чета коментарите все едно чета медицинско списание на тема вируси.
    Много специалисти имало тук. 😀

    На мен друго ми е интересно. Не съм гледал филма но в трейлърите видяхме как Цезар гледа клип на камера. Та въпросът ми е каква е тази камера?

    И по точно каква е батерията на тази камера? За 10 години тази батерия не се ли изтощи?
    И ако се е изтощила как Цезар я е заридил след като нямат ток?

  50. Точно така, хубаво е да се гледат нещата преди да се коментират. Но това е нагледен пример за „безкомпромисната критика“, която младежите налагат спрямо изкуството. 🙂

  51. Филмът е може би един от най-добрите за това лято( чакам с нетърпение Пазителите на галактиката, на който бях на предварителната прожекция на 17 минути от самият филм), като освен него в тази категория слагам и X-men: Дни на Отминалото Бъдеще. Маймунките ме впечатлиха дотолкова, че да отида да ги гледам втори път, жалко че не са го направили за IMAX, дано следващият път им отпуснат по-голям бюджет. Ако всеки летен американски боксофис хит е като Зората, мисля че има надежда за киното. Анди Съркис е краля на компютърно генерираният образ и тази технология има бъдеще в киното, за която Академията е редно да помисли за отделна категория. Сценарият въпреки клишетата, както се споменава в ревюто е водещ, заедно с отличната работа на режисьора Мат Рийвс. Сцените с лова и танка наистина изпъкват кинематографично. С нетърпение очаквам 2016 когато излиза следващата част и се чудя до колко може по-истински и пълнокръвни да направят маймуните, гениите от Weta.

  52. Абе вие добре ли сте? Тази част е значително по-слаба от предишната. Клишетата бяха от началото до края. Не че е чак толкова зле като Годзила, но в първата част (Възходът) поне имаше обрати, нещо се случваше.
    Хареса ми обаче, че лошият е Сталин, да не говорим, че Коба е и доста маймунско име 🙂

  53. По брой на клишетата първия беше доста крачки напред, но и в двата филма всички клишета работеха много добре – факт, който много малко хора успяват да постигнат.

  54. Лятото хвърлих един поглед на „ревюто“ и веднага ми светна,че филма ще е пълен ташак. Снощи го гледах. Да, и аз смятам, че е в пъти по-добре от гудзиътъ, но освен „става като за лятно развлечение, с което да убиеш два часа” не става за нищо друго. Не е истина просто кви посредствени лайна издигате в култ. „Надграждал“, хах…..
    Дринка – отново ми спести някой лев баце. 😉

  55. @Дринов

    Както се разбрахме – гледах филма, а сега хвърлих и още един поглед на ревюто и наблюденията ти като цяло съвпадат с моите 🙂 Филмът ми хареса, макар че според мен определено има известни проблеми с обрисуването на някои герои (както си посочил и ти). Специално образът на Цезар обаче наистина е върхът. За мен най-вече той + страхотните ефекти правят филма специален и – съвсем вярно – стойностен.

  56. Заслужава си да се види някой behind the scenes със Съркис, за да се добие представа какво е аджеба Игра, а не претенция за игра. Това ако не е Методът в пълния му смисъл – не знам какво е. Една номинация заслужаваше – обаче Цезар нема рак и не е гей, не е луд гений… Все тая. Як филм, макар първият да беше по-добър.

  57. Съркис още за „Двете кули“ заслужаваше Оскар… или поне номинация. В този филм обаче и Тоби Кебъл сцепи.

  58. В нито едно отношение първият film не е по-добър от този!

    А за Кебъл съм съгласен – сцепи като Коба! Сцената където се правеше на „маймун“ е жестока. 🙂

  59. Въпрос на мнение, Дринов 🙂 На мен чисто емоционално първият филм ми подейства по-силно. Обаче пак ка’ам 😉 – тазгодишният филм е супер и за мен е един от най-силните за 2014, without a doubt.