Умира ли киното на 35 мм? Трейлър на „Side By Side”

от на 2012-01-23
 

Една прелюбопитна премиера се очаква на Берлинале 2012 – документалният филм „Side By Side”, продуциран от Киану Рийвс, в който взима участие впечатляващ екип от творци, ще се срещне за първи път с публиката. Режисиран от Крис Кънийли и композиран от интервюта, водени от самия Рийвс, „Side By Side” би могъл да провокира сериозна дискусия за мястото на целулоидната лента и дигиталните технологии на територията на киното.

Във филма са буквално всички, за които можем да се сетим – Джеймс Камерън (с авторитарното изказване, че за него филм не съществува от 10 години, след като не може да снима триизмерно на лента), Дейвид Линч, Джордж Лукас, Стивън Содърбърг, дуетът Уашовски, Кристофър Нолан, Робърт Родригес, Ричард Линклейтър, Ларс фон Триер, Дейвид Финчър, Джон Малкович, Дани Бойл, Бари Левинсън, Джоуел Шумахер, една внушителна плеяда оператори, начело с Виторио Стораро и Уоли Фистър и още много кинаджии, които споделят опит и мнение по въпроса на времето – къде се намираме, как се оказахме в тази позиция и какво може да ни предложи бъдещето.

Според данни от проучване на IHS Screen Digest Cinema Intelligence Service именно 2012 година отбелязва „началото на повратния период, в който дигиталните технологии ще победят 35-те милиметра”. Очаква се в края на годината дялът на екраните, на които се прожектира 35мм, да намалее на 37%, като останалите 63% ще бъдат дигитални. През 2010 година съотношението е било обратно – 68% от световните киноекрани са били обслужвани с филми на 35мм. През 2015 година стойностите за този формат ще бъдат нищожни – само 17%. Смъртта на 35мм лента ще настъпи в Щатите към 2013, в Западна Европа – към края на 2014, след което ще ги последва и останалия свят и в края на 2015 вероятно окончателно ще се разделим с добре познатия ни, уважаван формат.

Въпреки сухите прогностични данни, на нас много ни харесва обобщението на Скорсезе (както винаги, гениално точен!), което важи наистина за всяко време (а колко от кинаджиите всъщност го разбират – това е съвсем друг въпрос):

„Най-важното е, че всичко е различно. Колко е различно и как ще го използваме, за да разкажем една история – това зависи от самия творец.”

История, разказ, творец – все думи, често забравяни в съвременното кино…

коментари
 
Отговорете »

 

Коментирайте