Живот на скорост / Drive

Странно е усещането след този филм. Очакването може да подведе – по навик. Актьорските имена могат да подредят предварителен пъзел – по „дифолт”. Но когато приключи срещата на нас, седящите в залата, с образите и историята им, най-страхотно се чувстваме, когато сме гледали Различно-то.

Защото – предполагайте на воля, ще сте прави – обещанието за куул-момче зад волана, връзки с гангстери и намек за любовна история е дадено и спазено. И чисто сюжетно филмът не може да се похвали с оригинална идея. Обаче – тук идва голямото „НО” – погледът е друг! И „драйвър”ът е друг, но за това след малко!

За всички запознати с трилогията “Pusher” и за онези, които са гледали “Valhalla Rising” или Джон Тортуро във “Fear X”, името на Николас Уиндинг Рефн е добре познато. Наричан в родната Дания „Дивото дете”, той е сценарист, режисьор и продуцент и неуморен „разбунител” на фестивални духове – филмите му са селектирани във Венеция, Сънданс, Торонто; Тайпе и Валенсия му връчват награди за принос в изкуството; британските медии го определят като „велик европейски автор”. Именно той се е заел с адаптацията на Хюсиен Амини по едноименния роман на Джеймс Салис от 2005 година, чиято премиера беше преди няколко месеца в Кан, а Уиндинг Рефн получи наградата за най-добър режисьор. И ще кажа с чиста съвест – справил се е прекрасно!

Райън Гослинг

Май не съм гледала (поне не се сещам) толкова не-стандартно поднесен криминален екшън. Има си ги задължителните обири (но един е важен!), гонитбите на скорост (оттук сигурно идва и леко неадекватния български превод на заглавието…), стрелбите… ала особената, сякаш спокойна и отстранена камера и музикалната „подплата” в голяма част от сцените създава част от усещането за Различно. Никога не съм била фен на безмисленото използване на движения на каданс, но ето, че в случаите, когато режисьорът си беше позволил този акцент, той не ме подразни. И след като говорим за оправдани режисьорски решения – най-доброто, което му се е случило на този филм, е актьорския екип.

Съвсем отговорно заявявам, че мога да бъда обвинена в пристрастно отношение! След като в продължение на години Райън Гослинг някак беше останал в периферието на специалния ми поглед „следене на актьора”, когато попаднах на “Blue Valentine” и си спомних впечатлението от „Тетрадката”, реших да попълня пропуска си. И – сигурна съм, че истинските ценители на актьорските заложби ще се съгласят безрезервно с мен – съм възхитена от умението на Гослинг да избира роли, за да ги изпълва с живот по възможно най-талантливия начин. Много е добър – наистина! Уиндинг Рефн е уцелил в десетката с решението кой да вземе за шофьор, а също и двигател на този филм!

Живот на скорост / Drive

Обран, невъзмутимо спокоен, концентриран върху реалността и усмихващ се свенливо на чаровната съседка с готиния малчуган, шофьорът на Гослинг попада в мафиотска завера, конструирана около неговата уникална способност – да кара като демон! Но преди да го пуснат на състезателната писта, от затвора излиза таткото на съседското момче и се оказва, че заради платоничните си чувства към майката, шофьорът се забърква в кървава (ама много!) каша с пари. И започват изненадите! Няма да ви ги развалям с обяснения, само ще спомена любим мой момент – прекрасна асансьорна целувка, секунди по-късно инстинктът за самосъхранение и защита на любимите в комбинация с неимоверно количество гняв отприщват такъв неконтролируем изблик, който е на ръба на психарията. Жестоко уловено, жестоко пресъздадено!

Несправедливо ще бъде, ако подмина ветерана-майстор Албърт Брукс (в ролята на главния мафиот), който се справя свръх-професионално с поставените му задачи. Режисьорът е почитател на визуалната конкретика – затова и актьорите му умело си служат с вилици, ножове, пушкала и други подобни способи за леене на кръв. Без да му мигне окото, персонажът на Брукс прави венозно-артериален-комбиниран разрез на предмишницата на един от героите с успокоителни слова като към малко дете „Това беше! Свърши, спокойно – няма да боли!” За част от зрителите кървавите моменти могат да се окажат в повече, но аз ги възприех като нещо нужно, дори наложително. Провокативните режисьорски решения може и да са стряскащи, но явно въздействат на публиката съобразно намеренията му.

Райън Гослинг и Кери Мълиган

Има още много неща, които могат да се кажат за „Живот на скорост” – как на Кери Мълиган й е отредена роля просто да присъства, но пък сподели остроумната реплика, от която Операционно префасонирахме подзаглавието на статията; как в някои моменти на призрачни преследвания се сетих за един страхотен разказ на любимия ми Роджър Зелазни „Последната от дивите”; как някои от песните ме издразниха именно с подтекста, че са музикална основа на определени епизоди, но… стига! Хора – много, мнения – всякакви, а филмите – те са за гледане!

Стоманено-синият, безстрастен поглед, който може да се стопи от нежност или да реже като острие… Актьорът и режисьорът тук са Различни от мейнстрийма, и точно съучастието им прави този филм Различен.

Similar Posts

Вашият отговор на Дринов Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

28 Comments

  1. Чуден филм! Хареса ми, при това много!

    Благодарности на Свтли, която се нави да напише ревю, защото затрупан от работа аз нямаше да успея, а хората трябва да знаят за него!

  2. оправи ми името поне 😀
    кажи си, кажи истината – не „се нави“, а „ме нави“ да напише ревю 😛
    то не беше врънкане, то не бе чудо – хахахаххахахаха 8)

  3. Аз също гласувам с две ръце за филма и ревюто му, като имам забележки само към финала на филма, ама няма да го коментирам, да не разваля удоволствието на негледалите го още. Като цяло за мен това си беше ноар отвсякъде, или поне аз така си представям ноара. С малко любовен триъгълник а ла Казабланка, де такива мъже като Боги и Райън, ех!?!

    Режисьорът е невероятен, наистина. Ама датчанин щом е, какво искате! Според мен те са един от най-добрите, да ме прощава Киран Коларов и ко…

    За Гослинг – какво да кажа, няма да откажа по един филм месечно с него, докато ми писне ;

  4. @Svetly
    Дай боже всеки път с толкова „много“ врънкане да те навивам, особено през предстоящите два месеца. 🙂 🙂 🙂

    @legrandelf
    Ми, к’во? Някой трябва да я върши и тази работа!

    @Lora
    Ох, ще ми се да кажа нещо за финала, но ще е тъпо. Айде като се завърти поне една седмица филма. 🙂

  5. Райън Гослинг едно време се подвизаваше по едно детско, което го даваха по Fox Kids, за едни хлапета на кораб и не знам още какво си …. на това му се вика прогрес 🙂 🙂 🙂

  6. Готин film noir. Най-сетне нещо свястно на кино. Типичен филм на Refn – философски и брутален. Този път му се беше получило добре и не изглеждаше твърде претенциозно като в готиния Bronson и отегчителния Valhalla Rising. Само, че можеше да се мине и без бруталностите, защото не отива на филма. Сюжетно доста напомняше на Pusher.

    Действието с коли беше твърде малко, но пък качествено, а не малоумно като в Fast Five. Ако имаше повече, щеше да се нареди до двата ми любими умни автомобилни филми – Two-Lane Blacktop и Vanishing Point.

    Глупавият превод на заглавието ще изпълни салоните с нискочели хора, облечени в анцузи, така че избягвайте да го гледате на промоция! Най-добре ранна прожекция, преди да са дошли в София.

  7. Превода е потресаващ просто! 🙁 🙁

    Според мен бруталностите се връзваха перфектно, защото се получава един много ярък контраст. Напомня ми на картинка в прерията, където всичко е красота и идилия, докато не избухне някой хищник. 🙂 🙂

  8. И особено прекрасно му се е получил „яркият контраст“ на Райън-ът – не подозираш просто какво може да се крие в героя му!
    Страхотия е!
    Имах чувството – особено в клуба с голите мацки – че се ужасява от звяра в себе си 🙂
    Аз сигурно ще отида да го видя пак 😛

  9. И аз бих го гледал пак! 🙂
    Много ме изкефи сцената с Албърт Брукс и Кренстън, където му викаше „споко, това беше!“ 🙂

  10. Дринов, току що го изгледах. Оказа се най – стандартна кримка с два добри саундтрака , и няколко нелоши джало елемента ( сцените с чукът и бръснача ). Оценката в базата от 8,4 е силно завишена. Ако има култов филм за каскадьори то той бил ЖИВОТ НА КАРТА 🙂
    Там триото Барбара Хърши – Питър О Тул – Стив Рейлсбек е просто ненадминато 🙂
    http://en.wikipedia.org/wiki/The_Stunt_Man

  11. Филма става, но с едно две изключения: Райън Гослинг в първата половина можеш да го объркаш че играе в някой от сериите на Терминатор – никаква емоция и прекалено напомпана визия на супер коравия тип (нищо че е на видима възраст на абитуриент) и добре че Райън е добър актьор и във втората половина като вкара емоция пооправи нещата, въпреки заглавието на филма, не видях някаква здрава гонка (примерно нещо подобно на преследването в „Ронин“) …. очаквах повече обаче 🙂

  12. Izvinqvam se za latinicata.
    Shtom tozi film vi e haresal , znachi ste hiper , ultra, mega zle. Ta tova e nai -glupaviq i bezmislen film ,koito sym gledal nqkoga.Sigurno biujeta mu e 5000 dolara: Za benzin prez dvete presledvaniq s kolite , za zaplati na glavnite geroi , otdelili 1 sledobqd da se snimat i zaplata za operatora. Dadoh 5 leva , no me e qd ,che za tezi pari mojeshe da si vzema otrova za mishki , da q izpiq i pak shtqh da sym po-dobre. Dovijdane i leka nosht

  13. „Разни хора – разни идеали!“
    Казал го е още Алеко.
    Аз бих добавила и „разни възприятия“…
    Всеки има право на мнение 😀
    Ако ние сме зле – радвайте се, че вие сте добре!

  14. Е, не всички разбират от кино, а за да разбереш Drive трябва да си гледал малко повече филми, но не от Топ 10 на Замунда.

  15. @Vlado
    Не може всички филми за коли да са шедьоври като „Бързи и яростни“.
    Другия път провери за какво става дума преди да си дадеш парите.

    @Sick Spazmoid
    Икзакали! 🙂

  16. Гонката в Drive беше много добра. Реалистична и непресилена. По-добра от анимационните в „Бързи и яростни“. Очевидна препратка към Bullit.

    Drive обаче не е екшън филм и всеки, който очаква такъв ще бъде разочарован. В романтичните филми има повече екшън.

  17. Mного слаба статия! Някакви нахвърляни приказки, мисли, разказ – една супер глупава салата от думи, от която нищо не може да разбереш за самия филм. Освен това авторката се е опитала да я изкара с някакъв модерен криворазбран почерк, от което е станала още по-превзета и глупава. Това, което ми хареса от целият пасквил са 2-3 словосчетания, които пасват точно на филма.

    Самият филм е великолепен, изключително сериозен и твърд. Ако искате да разберете дали да го гледате, хора, моля не четете тази статия. Ужасна е!! Аз бих написал 5 пъти по-добра рецензия, но съм музикален редактор, а не самопризван журналист.

  18. Филмът е десятка, но… му свалям една единица (и половина), защото някой е решил да консумира саундтрака на знаете-кой-филм.

    Защо?

    При положение, че Бадаламенти перфектно се справя(ше) в останалата част от филма…

    Кхххх…

    Real human being! Гослинг е! И ще бъде!

  19. Така, така! Няма само мен да ме хранят. 🙂 Малко и Сетли да пояде. 🙂 🙂

    @legrandelf
    Цяла еденица и половина? Много си строг бе!
    И какво, без шега за мойта имагинерна прилика с Гослинг? Разочарован съм. 🙂 🙂 🙂

  20. Ми… доминиращото количество плюсове (а и тяхното качество) е осезаемо над негативите. Но освен музиката, имаше няколко сцени (или сценарийни решения), които лично според моя кеф бих ги променил. Но тъй като филмът не е мой, кефът го лапа 😉

    Нищо де, 8-8.5 си е яко. Останах доволен, определено. Гослинг е!, а вие си приличате само външно, може би заради това си използвал тази сложна за речника ти думичка – „имагинерна“ 🙂

    Не бъди разочарован, имам цяла торба простотии по твой адрес, Райъне! Само да ти свърши заетостта и да те хвана за задника. НА ЖИВО!

    😀

  21. Малко съм объркан! Какво е точно участието на Анжело Бадаламенти в саундтрака, да не би да има два варианта?

  22. Не знам да има. Елфчето се е объркал. Него го дразнеше появата на една конкретна композиция. 🙂