„Вода за слонове”

Всеки поглед към историята ме очарова. Миналото крие толкова сюжети, хора, съдби, че понякога е изнервящо да си представиш колко безкрайни и непознати са водите на отминалото време. Може би затова, когато се почувстваш съвсем изгубен в представите (или фантазиите) си, се изненадваш приятно от срещата с нещо познато.

„Вода за слонове” разказва романтична любовна история – без неочаквани обрати, без панделки и флинтифлюшки, без апломб и претенции за съдбовност, и това е страхотно. Беловлас емоционален мъж на преклонна възраст връща лентата на спомените си пред един цирков служител с афинитет към миналото. След нещастен инцидент в деня на дипломирането си, някога във времето на „Сухия режим” в Щатите, младият ветеринарен лекар на Робърт Патинсън тръгва „по пътя” накъдето му видят очите, и попада на една циркова влакова композиция. Спечелил доверието на собственика и любимата му съпруга – звездата на шоуто, младежът става част от традиционния (и очакван) любовен триъгълник. Следва драматична развръзка. Много години по-късно, почти в края на живота си, огорчен от факта, че 70-годишният му син е пропуснал деня за свиждане, разказвачът иска да се върне „у дома” – край манежа, сред животните, между зрителите, които следят със отворени уста и затаен дъх живата магия на уникалното цирково изкуство…

„Вода за слонове”  - Робърт Патинсън и Рийз Уидърспун

Режисьор на „Вода за слонове” е Франсис Лоурънс, подписал някои клипове на „Green Day”, Джей Ло, Бритни Спиърс, постапокалиптичния филм „Аз съм легенда” с Уил Смит, както и (високо ценения от мен) „Константин” с Киану Рийвс. За главните роли във филма продуцентите ангажират проверено и сигурно трио – освен Патинсън, който радва в извън-франчайз-филми като „Шепа пепел: Младите Дали, Лорка и Бунюел” и (може би) ще привлече тълпи девойки, съсипани от въздишки по „лунен” навик, ролята на звездата на манежа е поверена на 10 години по-голямата от него Рийз Уидърспуун, носителка на „Оскар” за ролята си в „Walk The Line”. Като темпераментния и непреклонен собственик на цирка „Братя Бензини” виждаме диаманта в този филм – уникалния Кристоф Валц, носител на „Оскар”, „Златен Глобус”, „Бафта”, награда в Кан и още над 30 отличия за превъплъщението му във филма на Тарантино „Гадните копилета”.

С този гарантирано „звезден” екип, „Вода за слонове” ще има сигурна публика, като в редиците й ще се влеят и почитателите на Ричард ЛаГравенезе (номиниран за „Оскар” за сценария на класиката на Тери Гилиъм „Кралят на рибарите”, написал историите на „Мостовете на Медисън”, „Огледало с две лица”, „Повелителят на конете”), който е автор на сценария на „Вода за слонове” по едноименния бестселър на Сара Груен (първите две книги на любителката и защитничка на животните са посветени на конете, герои в четвъртата й творба са маймуните бонобо – шимпанзе-джудже).

След края на филма бях леко разочарована – вероятно очаквах по-цялостна картина на 30-те години на 20 век, защото екипът се е справил завладяващо добре със сценографската си задача и ми се искаше да усетя още детайли от времето. Но после реших, че дозата „исторически реализъм” е била прецизно отмерена в името на любовната история. Колкото и старомодно да изглежда, защото сме гледали (пък и участвали в) безброй подобни сюжети, аз с интерес проследих тръпката – първо усещане, развитие, отричане, изкушение, поддаване, разкаяние, катарзисна развръзка.

„Вода за слонове”  - Кристоф Валц и Рийз Уидърспун

И точно в моментите, когато усещах, че ще ми стане скучно от нещо свръх-банално, на екрана се появяваше метеор! Няма такова присъствие – Кристоф Валц е безспорно явление, който след дългогодишна сценична и телевизионна кариера вече доказа на света на киното, че може да смачка всяка конкуренция и няма нищо против актьорските предизвикателства. За да съм честна докрай, не мога да кажа, че Патинсън ме издразни, при все че го очаквах – момчето прилежно изпълни задачките си, точно като добър ученик, който влиза в час със сресан бретон и отговаря на въпросите, защото си е подготвил урока.

Усещането ми за русата фурия Рийз беше подобно и в нейния случай разочароващо – тя е безспорно „про” в каскадите си с кончетата на манежа, в разходките върху гърба на чаровната слоница Роуз, в грижата за травмирания си ревнив съпруг, както и в трепета пред обожанието на младия любовник, ала… не почувствах страст, не усетих сърцето й, не видях онзи блясък в очите, който те кара да забравиш, че гледаш филмова история. Героинята й и специалистът по отношения с животните се сближават с убийството на един от болните й коне и в работата с новия член на трупата – голямата, прекрасна и мила Роуз.

„Вода за слонове” - Кристоф Валц, Робърт Патинсън, Рийз Уидърспун

Основните разногласия между собственика на цирка и младия ветеринар са за отношението към слоницата и към съпругата – нужни са думи на нежност, разбиране, мило внимание и съучастие, а не принуда. Всъщност… кой какво печели на края – това дори не е важно. Любопитното, предизвикателното във „Вода за слонове” е именно актьорското присъствие – как съумяваш да преминеш по тънкото въже, опънато над сюжета, какъв е захвата ти във „въздушния трапец” на сцените, дали забравяш усмивката си към публиката по време на поклоните…

Филмът на Франсис Лоурънс, Ричард ЛаГравенезе и Кристоф Валц е приятен скок назад във времето и занимателно изследване на познати човешки взаимоотношения, с уникален акцент върху един цялостен, жив и много силен характер. А… и усещане за гальовния допир от хобота на Роуз… Накратко – препоръчителен за почитателите на романтични сюжети и на полковник Ланда! (ако все още се колебаете, аз съм от вторите!)

OperationKino благодари на Svetly за ревюто.

Similar Posts

Вашият отговор на Guardian of Cenarius Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

14 Comments

  1. Прекалено дълъг – все едно поне 3 часа се точи.

    Валц вече почва да бъде пре-експониран като лошия в историята. Аз лично съм от малкото, за които "Гадни копилета" е редко скучен филм, но пък като Чудновски в "Зеленият стършел" ми беше много забавен. Тук се справя по дефолт най-добре от всички актьори, но дано някой се престраши и му даде да изиграе нещо по-различно в следващ филм, защото определено мисля, че има по-разностранен талант от това, което виждаме до момента.

    До края на годината предстои да го видим като кардинал Ришельо в новата версия на "Тримата мускетари" – няма да е учудващо, ако пак той е единственото стойностно нещо във филма.

    Уидърспун определено не е много на "ти" с ролята, а Патинсън по-добре да избере друго поприще след края на сагата "Здрач".

    Аз лично очаквах и някакви по-мащабни сцени, спираща дъха операторска работа и прочие, ама не би.

    Ако има някой фен на романа ще е интересно да каже как му се е сторил филма спрямо книгата.

  2. Как изобщо отивате на поредната (като цифра май минаха милиард) романтична любовна история е мистерия за мен. Готов съм да дам някой лев на този който ми обясни. 🙂

  3. А участва и най-противната твар след Оуен Уилсън и Н. Кейдж. 🙂

  4. Тези, които са професионално ориентирани отиват безплатно, за да се изкажат после по въпроса 😉

    Иначе никога не бих си дал парите точно за този филм.

  5. Ок, печелиш една бира. Готов ли си да отговориш на следващият въпрос и да играеш за голямата награда? Как да се акредитирам и азе за безплатно кино? Хаха.

  6. За мен филма беше средна работа, но пак е за предпочитане пред помии като "Яж, моли се и обичай", Алекс! 🙂

    Патинсън определено има подобрение и ако не играеше в "Здрач", всички щяха да имат друго мнение за него.

    @Guardian of Cenarius

    Превърни се в "шеймлес аскисър" и си вътре! 🙂

  7. Аааа, моля, моля, да си имаме уважението Дрин 😛

    Аз тая "помия" "Яж, моли се и обичай" си я аресвам, даже 2 пъти съм я изгледал цялата 😉

    "Вода за слонове" също не е помия, просто е много протяжен и актьорите за двете централни роли не са много удачно подбрани.

    Иначе Патинсън е малко в положението на Кристенсен. И него го свързват най-вече с новите Star Wars и никой не бе особено очарован от изпълнението му. А впоследствие си има някаква кариера, но с нито един касов хит.

  8. ами аз не знам коя кака по-би подхождала на сюжета ('щото нямам време да чета романа, признавам си!), обачеее четох някъде, че за момчешката роля е кандидатствал Андрю Гарфийлд – виж, това вече щеше да е интригуващо, просто споменавам 😛

  9. Абе квото и да си говорим резултатите са красноречиви – 1267 зрители за премиерен уикенд, т.е. може да приемем, че закупилите си книгата в България вече са изгледали и филма (обикновено тиражите са по 1000 книги+евентуален ре-тираж от още 500 до 1000, стига да не е някакъв супер хит разбира се).

    Още един път (след "Не ме забравяй") идва да покаже, че невръстните фенки на "Здрач" нямат желание да гледат Патинсън в други филми. Цяло щастие тогаз и за него, и за тях е, че последната част ще бъде разделена в 2 ненужно дълги филма, които ще причинят адски ментални мъки на всеки нормален зрител.

  10. Аз не съм гледал Здрач, Патисън не го понасям от първата снимка, която съм му видял. Просто има адски гнусен фейс. 🙂

  11. @Guardian of Cenarius

    Гледал ли си "Пръстенът на Небелунгите" – там може да ти хареса. Въпреки че вече си предубеден… 😉

  12. За мен проблемът в този филм беше, че нямаше никаква романтика. Което за романтичен филм си е чисто самоубийство. Никаква химия между Патинсън и Уидърспун (несполучлив кастинг за мен) и доста елементарен конфликт между Валц и Уидърспун. Като добавим и споменатата вече липса на чисто кинематографични идеи, не остава кой знае какво за гледане. За мен единственото попадение беше Хал Холбрук, благодарение на когото едва в последните няколко минути съвсем леко нещо успя да ме хване за гърлото.

  13. Мен пък целият момент с Хал Холбрук ме подразни. Не че той е зле, просто тези ретроспекции се изтъркаха доста, особено в подобен род филми.

    Най-големия плюс, освен Валц, беше как изглеждаше филма – операторски, всякак. Съгласен съм със Светли, че екипа се е справил блестящо със сценографията.

  14. Четох коментарите и ако не бях гледала филма преди това,определено щях да се разколебая.И добре, че не съм го направила!Препоръчвам който не го е гледал,да го направи и всеки сам за себе си да прецени.